Bild
Nästa artikel
Nyheter

Vågat Hondakoncept

Publicerad 3 december 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
Just den här bilen kommer aldrig att byggas, men ungefär så här spår Honda att en stadsbil kommer att se ut om ungefär tio år. Det här är Honda P-NUT.
Bilsalongen i Los Angeles pågår just nu för fullt.

En av de tillverkare som passar på att dra nytta av uppmärksamheten är Honda som introducerar en ny konceptbil.

Bilen kallas för P-NUT och bokstäverna står för Personal-Neo Urban Transport.

Om Honda hade för avsikt att likna modellnamnets fonetiska uttal vid det engelska ordet för jordnöt har man helt klart lyckats.

Vision om framtiden
Honda har gjort klart att det här konceptet inte kommer att bli verklighet i en produktionsserie.

Istället menar Honda att en kompakt stadsbil kan komma att se ut ungefär så här i en inte allt för avlägsen framtid, om ungefär tio till femton år.

En fram, två bak
Hondas konceptavdelning har koncentrerat sig på att maximera utrymmena i kupén, ge största möjliga siktfält, skapa ett aerodynamiskt effektivt chassi samt att få fram en snitsig design.

Mest iögonfallande är de vita linjerna som sträcker från fronten till bilens bakparti.

Bilen rymmer en förare, som sitter placerad mitt i bilen, samt två passagerare i baksätet.

Motorn bak

Som en del i denna utformning är motorn placerad bak och driver också följaktligen bakhjulen.

När det gäller motorn säger Honda att bilen är flexibel och kan utrustas med förbränningsmotor, elmotor eller en hybrid av de båda.

Konceptbilens dimensioner är 3,4 meter i längd, 1,75 meter i bredd och 1,439 meter i höjd.

Enligt Honda erbjuder bilen likvärdiga benutrymmen som i en större sedan, trots P-NUT:s betydligt mindre storlek.

Diskutera: Är det sådana här bilar som kommer att snurra runt i städerna om 10-15 år?

Se film:

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2009-12-03 20:23
Nils (ej verifierad)

Jag tror att de flesta stadsbilarna om 10-15 år, kommer se mera vardagliga ut än denna konceptbil. Men de kommer vara lätta och med olika drivlinor att välja på. Precis som Honda spår. Men om man vill lyckas sälja bra, så får de inte vara för dyra. För det kommer ändå vara en liten bil. En liten bil, för lite pengar?

#2 • 2009-12-04 02:13
Kroken (ej verifierad)

1 fram 2 bak är vad jag önskat länge, det borde redan nu att utgå från ett ATV chassi, dvs att klara 400kg gränsen. Detta borde SAAB sikta på tillsammans med en diesel i samma anda som VW up.

#3 • 2009-12-06 19:17
T25 (ej verifierad)

En central förarplats ger rimligen ett bättre sidokrockskydd jämfört med en vänster- eller högerstyrd bil. Jag menar att en större kraft absorberas av karossen så att påfrestningen på föraren lindras något.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.