Bild
Nästa artikel

Accord vs Insignia vs Avensis - så slutar slaget

VI BILÄGARES STORA TEST

Opel Insignia har redan vunnit en tung titel, Årets Bil 2009. Men hur bra är den som kombi? Vi har ställt nya Insignia Sports Tourer mot två japanska konkurrenter: Toyota Avensis och Honda Accord.

I den matchen går det inte lika bra för Insignia. Opeln får ge sig för Toyota, som vinner trekampen. Avensis är inte bäst på alla punkter, men den vettigaste kompromissen.

Kan jag ta Hondan? Det är en fråga som ständigt kommer igen under testveckan. Så fort något extraärende ska utföras, typ hämta mat eller fika ut till testbanan, är det Accord som får agera budbil. Toyotan får stå. Opeln likaså.

Orsaken är enkel; Accord är en rasande trevlig bil att köra. Växellådan är rena drömmen att hantera, styrreaktionerna är exakta och snabba och chassiet spänstigt och välavstämt. Som extra krydda ger Hondan dessutom en behaglig känsla av teknisk förfining, på ett sätt som konkurrenterna inte når upp till.

Accord blev snabbt testlagets förarfavorit, trots att körupplevelsen till viss del störs av den överraskande tröga motorn. Gensvaret på låga varvtal upplevs som klenare än i konkurrenterna. Men inte heller när man skickar varvräknarnålen mot rött och aktiverar alla 156 hästarna vill det bli någon riktigt fräs på Hondan. Åtminstone känns det så.

En koll i prestandaprotokollet ger dock besked om att bilen luras en aning. Siffrorna är trots allt hyggliga, så Accorden är i verkligheten snabbare än den upplevs. Det är sannolikt den lite sega gasresponsen som ställer till det, i kombination med att bilen känns kapabel för en betydligt kraftfullare motor än den som sitter i testbilen.


En sådan finns för övrigt också: på 2,4 l/201 hk. Opel Insignia ger inte föraren samma fina signaler om tekniskt finlir som Hondan. Här är det lite knöligare att komma överens med växellådan. Dessutom levereras kraften från motorn då och då lite ryckigt och styrningen har inte samma fina precision och perfekt avstämda rattmotstånd som
i Accord.

Men Opels nya 1,6-litersturbo på 180 hk är rapp historia som aktivt bidrar till att Insignia biter ifrån sig rejält på testslingans mest utmanande sträckor. Ingen av konkurrenterna har en chans att hänga med. Insignia är testets vinthund och överlägset snabbast genom de knixiga böjarna. Fast lite fusk är det förstås. Opeln är dopad. Vår testbil är utrustad med det ställbara chassiet Flex Ride, som med en knapptryckning på instrumentpanelen kan anpassas efter tre olika körförhållanden.

Redo för tuffare tag
I sportläget, som användes flitigt under hårdkörningen, ändras såväl dämparnas styvhet som styr och gasrespons. Dessutom skiftar färgen på instrumentbelysningen från blått till rött. Det är en signal till föraren att bilen är redo för lite tuffare tag.

Men helt perfekt fungerar inte systemet. Styrningen, som redan i normalläge är tillräckligt snabb, blir i sportläget på gränsen till nervös. Dessutom är den aningen för lättgående för att ge optimal vägkänsla och hämmar lite av körupplevelsen. Däremot finns inget att klaga på när det gäller Insignia-kombins chassibalans som, tillsammans med sportlägets styva dämpning, förklarar de fina kurvegenskaperna.

En fördel med Flex Ride-systemet, som kostar 6 900 kronor extra (och det är det värt!) är att det smidigt kan ställas om till två mjukare lägen: "normal" och "tour". Det gör att Opeln rullar behagligare på vägen vid vardagskörning än
den ganska bestämt avfjädrade Hondan, som inte alls har samma dämpningsflexibilitet och stöter en del i låga farter om vägbanan är ojämn.

Avensis är trions minst inspirerande bil att köra och jämfört med Accord och Insignia känns Toyotan klunsigare att hantera vid forcerad framfart. Styrreaktionerna är långsammare, fjädringen inte lika spänstig och understyrningen mer markant.

Sammantaget gör det att Avensis-chauffören får brottas lite mer med bilen genom böjarna än de testförare som sitter bakom ratten i de mer följsamma konkurrenterna. Toyotan får finna sig att bli frånåkt av både Opel och Honda på testsruttens mest utmanande partier. Så tro inte på det missbrukade ordet "sportighet", om det nu skulle användas i marknadsföringen av Avensin-kombin. Det
är inte sant!

Sällsynt stadig
Men, och det är i praktiken en mycket viktigare egenskap, Toyotan är sällsynt stadig och trygg att köra. Ett känsligt arbetande antisladdsystem, som ger bilen precis lagom mycket stöd, gör det till en barnlek att lotsa en fullastad Avensis genom älgtestets tre brutala svängar. På den punkten
är Toyotan bäst i test.

Vår test-Avensis var, till skillnad från konkurrenterna, utrustad med automatlåda. Närmare bestämt den nya steglösa transmissionen Multidrive S (tillval för 15 400 kr). Enda skönhetsfläcken är att den kan ge en lite ylande "remjohan-känsla" när bilen körs riktigt hårt, exempelvis vid accelerationsprov och andra tester.

Men vid normalt användande fungerar den utan klander. Sju simulerade lägen finns inlagda i växlingsprogrammet för att minska slirkänslan och lådan kan även växlas manuellt. Det sker antingen via växelväljaren eller paddlarna vid ratten och funktionen överraskar positivt med snabba och
distinkta växelbyten.

Testets bekvämaste bil
Även som helhet fungerar Avensis alldeles utmärkt vid mer normal körning. Det bilen förlorar på den slingriga fartsträckan tar den igen så fort den kommer ut på vanliga vägar. Där är Toyotan testets bekvämaste bil att åka i. Fjädring/dämpning är skickligt avstämd för att ge en trygg körstabilitet
utan att komforten går förlorad. Ett extra plus får dessutom Avensis för att kupén är bättre bullerisolerad än i konkurrenterna, vilket är nog så viktigt för en behaglig åkupplevelse.

Och, ärligt talat, hur ofta är det man flänger fram som en jehu genom böjarna med vanliga vardagsbilar. Det är mer ett sätt för testlaget att utröna hur bilarna uppträder när det körs nära gränsen för sin förmåga. Med andra ord: hur väl har chassiteknikerna gjort sin läxa?

Även Honda och Opel sköter sig bra på landsvägen. Accordens fjädringspaket, som i låga farter arbetar lite stumt, fungerar bättre i högre hastigheter och bilen rullar då riktigt bekvämt. Tyvärr störs åkkomforten av ett ganska elakt däcksdån på grov asfalt. På den punkten är Hondan sämst i test.

Rullar behagligare
För Insignia-föraren gäller det att komma ihåg att koppla ur fjädringens sportläge när det inte behövs. Annars blir bilen onödigt stum och
stötig. Med Flex Ride-systemet i normalläge rullar Opeln betydligt behagligare och för den som vill åka riktigt mjukt kan fjädringen även ställas i ett Tour-läge. Precis som Hondan alstrar Opeln ett besvärande malande däckmuller på grovt underlag och det drar ned komfortbetyget, trots alla tricks som kan göras med fjädringen. Insignia blir tvåa i ronden, en bit efter Toyota och snäppet före jumbon Honda.

Accord kontrar med att vara bränslesnålast i trion och avverkade testet med ett snitt på 7,5 l/100 km. Det är snäppet bättre än Toyotas 7,6 l/100 km, medan Opeln gjorde av med 8,6 l/100 km. Hade vi dessutom räknat in testmomenten, då bilarna ofta körs på fullgas, i bränslesiffrorna skulle skillnaderna bli ännu större.

Då kräver turbotekniken sin tribut och Opels förbrukning skenar iväg till skyhöga nivåer, uppåt 14,0 l/100 km. Hondas och Toyotas sugmotorer håller sig på en betydligt mer anständig nivå och hamnar kring, eller strax under, 10,0 l/100 km. Slutsats: man får inte ha blyfot när man kör Insignia-turbo. Då blir det dyrt!

När det handlar om kombiutrymmen och praktisk användbarhet räcker det nästan med att titta på de tre bilarna för att se vilken som är mest familjevändlig. Och det är inte Opel eller Honda, som är samma andas barn. Designen först I båda fallen har designen satts före den praktiska funktionen och karosslinjerna är mer till för att stimulera ögat än för att ge generösa lastutrymmen. Opel har till och med lagt in ordet Sports i modellbeteckningen för att riktigt understryka vad det handlar om.

Opels formgivare har också konstrat till det rejält för att skapa ett attraktivt utseende. Bakluckan är
groteskt tjock, hela 31 cm! Det gör den tung och klumpig att hantera, samtidigt som den inkräktar rejält på lastutrymmets längdmått. En normal lucka är tio-tolv cm tjock och trots att Insignia är en stor bil, hela 491 cm lång, så är lastlängden klart sämre än i den betydligt kortare Avensis.

Insignias baklucka sveper dessutom runt karosshörnen och tar med sig bakljusen när den fälls upp. Det har tvingat Opel att utrusta bilen med två extra bakljus innanför luckan, annars syns den inte när den lastas i mörker. Det finns också risk för skador under lastning. De stora "horn" som bildas av bakljusen när luckan är öppen är som gjorda för att slå huvudet i (det drabbade testlaget flera gånger). Ägaren får lida pin för att bilen ska vara fin.

Usel bakåtsikt
Ännu en följd av Opels knepiga luckdesign är att bakåtsikten är direkt usel. Den som vill slippa småskador gör klokt i att investera i parkeringssensorer à 6 900 kr. Även Honda får betala ett pris för sina svepande karosslinjer.
Bilen har testets klart minsta lastutrymme och den verkliga akilleshälen är måttet mellan de extremt skrymmande hjulhusen. 79 cm är sannerligen inte mycket att hurra för!

Ett annat minus är att infästningen av mittbältet bak sitter i taket, vilket gör bältet onödigt krångligt att använda. Honda har dessutom lastnät och insynsskydd i två separata enheter. Bökigare än i konkurrenterna när baksätet ska fällas, Opel och Toyota har allt inbakat i samma paket. Men den elmanövrerade bakluckan, standard i Elegance-paketet, förlåter en del. Det är en bekväm och beroendeframkallande finess och särskilt uppskattad när man kommer nedtyngd av kassar från stormarknaden. Ett tryck på nyckeln, sedan är det bara att hiva in varorna.

Toyotas designteam har tänkt lite annorlunda än konkurrenterna när Avensis kombi ritades. Karosslinjerna är, utan att kännas omoderna, lite mer fyrkantigt klossiga än Opels och Hondas. Och det är välgörande för utrymmena och den praktiska användbarheten, som är bäst i test. Toyota har sammantaget de mest generösa lastmåtten och en smart finess är de små löstagbara facken på sidorna längst bak. Antingen används de att ställa kassar i eller också tas de bort. Då får man en lastbredd på hela 150 cm bakom hjulhusen. Skjutbara Lastförankringsöglor är en annan vettig Avensis-detalj.

Snabbfällning
Gemensamt för alla tre bilarna är att de har snabbfällning av baksätena. Sittdynorna är fast monterade och det är bara ryggstöden som viks ned. Nackskydden behöver inte tas bort och fällningen går mycket smidigt med ett enhands

grepp. I alla tre bilarna bildas dessutom ett helt slätt lastgolv, men här luras konstruktörerna lite. Eftersom baksätenas sittdyna är kvar blir lastgolvet betydligt högre än om dynan kunnat fällas fram eller, som på en del mer avancerade konstruktioner, sjunkit undan samtidigt som ryggstöden viks ned. Det gör att lasthöjden i testbilarna är klart begränsad, det handlar om ungefär 80 cm.

Ingen av bilarna har reservhjul som standard, utan bara lagningssatser. Det ger stora extrautrymmen under lastgolven. Hondan, som i sin helhet ge ett mycket fint kvalitetsintryck, har även de prydligaste utrymmena under durken. Allt är noggrant inklätt med en tålig och lättstädad tygmatta.

I Opeln hittar vi en lumpmatta längst ned i botten och Toyota bjuder naken plåt under mellannivåns plastfack. Till alla tre bilarna finns takboxar,
olika former av lastsorteringssystem, hundgaller och liknande som tillbehör.

Sänker kostnaden
Honda har dessutom en vettig inbyggd säkerhetsdetalj. Antisladdsystemet innehåller en funktion som hindrar ett släp att börja wobbla om det kommer i obalans. Men någon fabriksmonterad dragkrok erbjuds inte till Accord. Det finns bara till Opel (kostnad: 5 900 kr) och det sänker kostnaden ganska rejält jämfört med ett eftermonterat drag.

Bästa baksätet
Toyotan har det bästa baksätet, åtminstone när vi testar med tre personer. Bilen har ingen kardantunnel och det gör det smidigt att krångla sig in på mittplatsen. De förhållandevis raka karossidorna gör också att vuxna ryms på ytterplatserna, vilket inte riktigt är fallet i Honda och Opel där takkanten kommer störande nära
huvudet.

Är man bara två vuxna bak fungerar däremot baksätena i alla tre bilarna bra. Då sitter man längre in mot mitten i kupén och hamnar längre från takkanten. I det läget är Hondans baksäte skönast, eftersom sittdynan är högre monterad och ger bättre stöd för låren än i konkurrenterna.

Hondan ger också det bästa allmänna kvalitetsintrycket i trion. Materialvalen håller bra klass rakt igenom, till och med under lastgolvet i kofferten. Samma sak gäller golvmattor och andra detaljer som det ibland fuskas med.

Hyfsad snits
Även Toyota och Opel har hyfsad snits på inredningsmaterialen, även om båda har en bit kvar till Hondas nivåer. Toyotan har dessutom en lite tamare och stelare utformad interiör än de mer spektakulärt inredda konkurrenterna.

En nackdel med Honda och Toyota är att utrustningsmöjligheterna till största delen är bundna till färdiga paket. Det gör att bilarna inte kan skräddarsys efter de egna behoven. Opel ger en betydligt större individuell valfrihet.
Här finns både färdiga paket och möjligheter att själv pricka för de tillval man anser sig behöva. Läderklädsel ingår I testets ekonomidel jämför vi utrustningsmässigt mellanvarianterna av de tre bilarna: Elegance för Honda, Edition för Opel och Executive för Toyota. De är mer eller mindre skräddarsydda för den viktiga tjänstebilsmarknaden och innehåller det mesta man behöver av komfortdetaljer.

Vill man klättra upp till Hondas högsta nivå, som också heter Executive, får man punga ut med 34 500 extra, inalles 289 900 kronor. Då får man en mycket välutrustad bil där såväl läderklädsel,  elmanövrerade framstolar, parkeringssensorer runt om, soltak, xenonljus som en extra kraftfull
ljudanläggning ingår.

Opels högsta utrustningsnivå heter Cosmo och i det utförandet går Insignia-kombin på 271 900 kronor. Men då är den inte lika välutrustad som Hondan. Men likvärdiga tillval skulle Opeln kosta nästan 300 000 kronor. Toyotas bäst utrustade modellversion heter Premium. Den har i princip samma utrustningsnivå som Hondan och betingar ett pris på 295 600 kronor.

Honda och Toyota erbjuder, utöver normal säkerhets- och komfortutrustning, även avancerade radarbaserade krockskyddssystem. De hjälper aktivt föraren att undvika olyckor, eller om oturen ändå skulle vara framme, lindrar effekterna av en krasch. Dumt nog finns systemen, som kostar 26 000 respektive 22 600 kronor, bara till de dyraste motorversionerna.

Fem stjärnor
Kombipåslaget för de tre modellerna varierar, men ganska marginellt. Honda tar 10 000 extra för skåpet därbak, Toyota vill ha 9 000 kronor och Opel nöjer sig med 8 000 kronor. Säkerhetsmässigt är alla tre bilarna välutrustade och når fem stjärnor i det nya, tuffare Euro NCAP-provet. Men Hondan har en allvarlig plump i protokollet i form av ett tveksamt pisksnärtskydd.

VI TYCKER
Hondas köregenskaper och tekniska förfining. Opels fina prestanda. Toyotas behagliga komfort och vettiga lastutrymmen. Helst skulle man villa ha allt i samma skal. Men det går förstås inte. Då får man välja den bästa kompromissen och det är Toyota. Åtminstone om man, som testlaget, har siktet inställt på att utse den bästa familjekombin. Dyr service och behov av en extra rostskyddsbehandling (gäller även Honda) höjer ägandekostnaderna för Avensis. Men totalt sett håller den ändå jämna steg med konkurrenterna tack vare ett fenomenalt högt andrahandsvärde.

FEM SNABBA/ Accord/Insignia/Avensis

Honda Accord Tourer 2,0 Elegance
Körkänsla
*****
Ekonomi
***
Komfort
***
Säkerhet
****
Miljö
***
Modell: Femdörrars kombi.
Motor: Fyrcylindrig bensinmotor. 1 997 cm3. 156 hk. 192 Nm. Bränsleförbrukning: 7,3 k/100 km (deklaration). 7,5 l/100 km (test).
Grundpris: 255 400 kr.

Opel Insignia 1,6 T Sports Tourer Edition
Körkänsla
****
Ekonomi
***
Komfort
***
Säkerhet
*****
Miljö
***
Modell: Femdörrars kombi.
Motor: Fyrcylindrig bensinmotor med turbo. 1 598 cm3. 180 hk. 230 Nm.
Bränsleförbrukning: 7,9 l/100 km (deklaration). 8,6 l/00 km (test)
Grundpris: 254 900 kr.

Toyota Avensis 2,0 kombi Executive
Körkänsla
***
Ekonomi
***
Komfort
****
Säkerhet
*****
Miljö
***
Modell: Femdörrars kombi.
Motor: Fyrcylindrig bensinmotor. 1 987 cm3. 152 hk. 196 Nm.
Bränsleförbrukning: 7,0 l/100 km (deklaration). 7,6 l/100 km (test).
Grundpris: 255 500 kr.

Taggar: Test

Kommentarer

#1
Conny Karlsson
2009-09-14 09:48

Detta har jag sagt jämnt, att Honda Accord är en sjujäkla trevlig bil. Och att inredningen gillar jag skarpt. Liksom körupplevelsen. Men totalekonomiskt är nog Avensis svår att slå som familjefraktare. Opel vad kan man säga om Opel ? Att de får bevisa för mig att de kommit tillrätta med kvaliten i längden innan jag skulle våga köpa.

#1
Daniel
2009-09-14 10:29

Varför de skulle ta 2.0-motorn i Avensis är för mig en gåta. 1.8 lär väl vara snålare och med nästan samma prestanda.

#1
Jo
2009-09-14 11:07

Conny Karlsson: Skönt att ha dig med dina kloka analyser. Alltid lika intressant att få ta del av dina omdömen och hur du tycker. Du ger en genuin känsla av att besitta alla korrekta åsikter.

#1
pg
2009-09-14 11:11

Det enda jag kan hålla med om bland testlagets synpunkter är just bakåtsikten i Insignian. Kanske även bränsleförbrukningen som är högre hos Insignian med 1,6 literturbon, än hos de båda andra märkena. Men det finns ett billigare alternativ motormässigt, 1,8 liters sugmotor på 140 hk, den drar ca 1,5 dl mindre än turbon, om man nu väljer bensinmotorn.
Och beträffande Insignians baklucka, så har jag betydligt fler gånger slagt huvudet i Volvo 940 s kombilucka än ens varit i närheten av Insignia, men jag är ju bara 186 cm lång. Knske testlaget var längre eller öppnade de inte luckan helt och hållet?

#1
Lakka
2009-09-14 11:57

Conny. Fördomar och okunskap går att bota. Läs tex Vi Bilägares beg.special om Vectra C

#1
Japs
2009-09-14 12:15

Tack för ett vettigt test av familjefraktarna.
Saknar dock Mazda 6 i jämförelsen, den borde platsa in här också.
Kanske lite enklare och stötigare (sportigare) men med ett attraktivt pris!

#1
Conny Karlsson
2009-09-14 13:14

Japs.
Håller med om det du skriver angående Mazda 6.
JO.
Kan jag ana lite ironi i ditt inlägg om mina åsikter ? Men det får du gärna ;o)
LAKKA.
Skulle vilja se resultatet från Autoindex vad ägarna säger det är mest intressant. Sedan har man lite omedvetet lite fördommar och okunskap som ligger kvar och gror. Men jag vill se resultat vad ägarna säger flera år i rad för att säkerställa mig om att Opel har hamnat rätt vad gäller kvaliten. Som du vet tvivlar en del fortfarande om kvaliten på Toyota ! Trots alla rapporter från olika undersökningar världen runt. Därför menar jag att Opel fortfarande måste visa upp toppresultat i tex Autoindex och hos svenskbilprovning år efter år, då skulle jag våga köpa min inte förr.

#1
pg
2009-09-14 13:44

De företag jag arbetat hos, har haft Volvo, Saab, Opel och Ford i sin verksamhet. Under den senaste tiden har Opel genomgått sådana kvalitetsförbättringar, att jag inte för ett ögonblick tvekar att välja Opel.
Man ska även komma ihåg att delar av Opels utveckling kommer från ingenjörer från Saab, som flyttat ner till Russelsheim.
Om det sen är Opel eller Saabingenjörer som bidragit till kvalitetsförbättringen ska jag låta vara osagt. Fördelningen ingenjörer har varit ca 15% Saab och övriga Opel och Vauxhall.
Men visst har Saab haft betydelse, särksilt på säkerhetssidan.

#1
Samuel
2009-09-14 16:38

För alla som gillar bilar kan man läsa i denna länk hur bra och nöjda Toyota ägare är....
http://www.vibilagare.se/zino.aspx?articleID=13173

#1
orre
2009-09-14 16:41

Hellu!
Kör en Toyota Avensis den så kallande "nya" modellen på jobbet. Jag kan bara säga att den är oerhört trist att köra och ger ett mkt plastigt intryck. Det enda bra med den är att den är lätt att växla men vilken modern bil är inte det idag?

#1
JO
2009-09-14 17:48

Conny K: Citat ur ditt senaste inlägg -"det får du gärna".
I sanning ett stort mått av generositet, då jag av ditt citat förstår att Du har mandat att utöva press-censur.

#1
nMitsu
2009-09-14 18:05

Nästa bil blir en Accord!
Har en strulfri Civic som 2:a bil, och en Lexus IS som brukis, har bara haft problem med den...knackar när man bromsar, trots nya belägg, cd spelaren har lagt av för länge sen, Xenon strular, osv osv..

#1
Johan
2009-09-14 20:09

Honda Accord borde bli en succe men tyvär så ratar folk japanska bilar i detta land..Dom köper Audi i stället men det är väl det naturliga steget från Volvo=/ Skulle jag behöva en kombi så skulle jag köpa mig en Accord..Iofs sedanen är ju riktigt snygg..Bmw klass tycker jag t.om.

#1
pg
2009-09-14 22:38

Ingen av bilarna har tillnärmelsevis så sköna stolar som Insignians ortopediska nyskapelser.
Jag har provat långturer på 60 mil, Helt utvilad i Insignian. Väldigt ont i ryggen med både Hondan och Toyotan. Men jag får ju ont även i Volvos stolar såvida jag inte har automatlåda i Volvon.
Saab 9-5 an hade bästa stolen innan Insignian kom.
Japanska bilar passar inte min rygg helt enkelt, har dock en Mazda som jag endast åker korts sträckor med. Det är en slängbil som jag lånar ut ibland. Får ju ändå inget för den rosthögen.

#1
Saabnisse
2009-09-15 01:34

PG
Jag är helt överens med dig när det gäller stolar.
Jag klarar inte heller japansk sittkomfort, jag vet inte vad det beror på med ett undantag, Land Cruiser, men det är ju en helt annan typ av bil, men den är trots sin storlek, eller just därför, ett under av komfort när man väl klättrat upp i den.
Men jag måste kommentera påståendena om bränsleförbrukningen på turbomotorer.
Det är ju helt riktigt att de tar mer bränsle när man utnyttjar turbon, men körs de som slöa sugmotorer har de ingen högre förbrukning.
Men man måste ju komma ihåg att en turbomotor ofta har fullt vrid vid 1800 varv medan sugmotorn måste upp över 4000.
Man trampar gärna för hårt på gaspedalen.
Det går att köra turbomotorer snålt, men man måste lära sig och att kolla laddtrycksmätaren.
Jag har kört min 9-5 bensin, med full last på 0,68 vid landsvägskörning inkl. motorväg.

#1
Toll
2009-09-15 13:49

Hejsan!
Det finns en bra sak med Toyota. Det är att det går utmärkt att blanda in minst 50% etanol i ALLA Toyota bilar utan att de går sämre eller blir slöa. Våra Toyotor har vi blandtankat ca 50% etanol och resten bensin. Normalt har vi in ca 25 liter etanol i tanken och resten bensin. På besiktningarna ligger avgasutsläppen extremt lågt säger besiktningsgubbarna. Det är ju så enkelt att blanda ca 50% etanol i tanken eftersom iregel står ju bensin och etanolpumparna bredvid varandra. Sist men inte minst sparar man massor av pengar och miljö genom att ha i etanol i bensinen. Detta tips fick jag från en Toyota verkstad i Stockholm men han sa samtidigt att frågar man på Toyota centralt säger de att det inte går men så måste de svara sa han trots att det vet att det går att blandtanka etanol. För övrigt har vi inte haft mer fel än vanligt med vår Toyota, vi har bytt styrväxeln, generator och två hjullager på bilen under de 11 000 mil den har gått sedan 2004 då vi köpte den ny.

#1
Krille
2009-09-15 20:13

För mig är det en gåta att Opel blev årets bil, det fanns bättre kandidater. Jag tror inte att årets utmärkelse och alla de andra årens bilutmärkelser, alltid har varit fria från påverkan från biltillverkare på ett eller annat sätt. Det är alldeles för mycket pengar som står på spel för att man stillasittande skall se på när någon annan kniper priset.

#1
Morgan
2009-09-15 20:41

Jag har ägt många bilar och kört en hel del genom mitt arbete och det kan jag försäkra att inte behöver Opel bevisa sin kvalité.
Har ägt opel från 77 och lite nu då kvalitén har alltid varit mycket bra,så de som pratar om att Opel som märke har förmodligen aldrig ägt någon.

#1
pg
2009-09-15 20:43

Helt rätt Saabnisse beträffande Turbomotorer. Det går att köra snålt om man är medveten om vad man gör. Men testteamet tyckte väl att det var roligt att gasa på, därav den höga förbrukningen.
Jag drar mig till minnes, att jag någon gång testat och jämfört 1,8 litersmotorn och 2,litersturbon.
Totalt var turbon bara måttligt törstigare, men vid måttlig landsvägskörning drog turbon mindre.
Saab 9-5 turbon gick ju köra på 0,76 blandad körning, och det med 2,3 litermotorn. 2 litersturbon i Vectran och Saab 9-3 an vill ha 0,7- 0,73 men det är ju mindre bilar än 9-5 an.
Jag är övertygad om, att det går att lära sig att köra en turbo lika snålt som en sugmotor, om man bara lägger manken till.
Och har man sköna stolar kan man ju sitta gott i bilen och ta längre stund på sig för att komma fram till målet helt utvilad.

#1
Anders
2009-09-16 00:01

Om jag ska va lite kritisk tror jag många som testar bilar har både svårt att köra turbobilar och även dieselbilar,det är nåt man måste lära sig.
Detta är iallafall min personliga uppfattning,.

#1
Morgan
2009-09-16 00:52

C Karlsson menar att Opel måste visa upp toppresultat i tex Autoindex och hos svenskbilprovning år efter år innan han skulle våga köpa en.
Alla tester som gjorts år efter år i övriga Europa gäller förstås inte, där ligger konstigt nog opel bland de bästa år efter år högst upp de sista 4 åren.Även äldre årsmodeller ligger mycket bra till.

#1
Conny Karlsson
2009-09-16 09:46

Lakka jag har nu läst Vibilägares begspecial om Vectra och även Teknikensvärlds stora begboken. Och man kan ju med lätthet konstatera att modellen inte når upp till japansk felfrihet som jag kräver/vill ha. Dit har Opel en bit att nå och har en del att bevisa på detta område. Bla kan man få bättre resultat i Autoindex för att visa på detta och att det bör visa sig där så småningom om man är på rätt väg eller hur ?
Morgan vad jag vet har även japanska bilar legat i toppen nere i Europa under många år liksom här i Sverige och Norden bla Autoindex och bilprovningen vad gäller få fel under en lång rad av år. Det visar på en hög kvalitet när man når dessa positioner under en lång rad av år. Visst kan man nå bra resultat något år för att sedan rasa tillbaka men det är inget teken på bra kvalitet. Länka gärna till Opels resultat i olika undersökningar hur man klarat sig och hur konkurenterna har klarat sig.

#1
pelle
2009-09-16 10:45

Conny mfl.
Törs ni läsa dessa tvålänkar? Kommentarer?
www.teknikensvarld.se/nyheter/090129-toyota-prius-samre/index.xml
www.dn.se/ekonomi/miljobil-kan-bli-dodsfalla-1.227359

#1
Häpp
2009-09-16 12:49

Toll: -Räknar man bytta hjullager, styrväxel och generator som normalt slitage under 11000 mil på Toyota, förstår jag att ni skryter med deras kvalitet. Som opelägare skulle man varit måttligt irriterad. Har på 14.500 mil bytt en rem för 250 spänn på min Vectra Combi 2,0T. Men det är nog bara en slump, eller vad säger du CONNY?

#1
Conny Karlsson
2009-09-16 15:08

Häpp. Ja, det är nog en slump att de Toyota bilar som fått styrväxel bytta. Och det är troligtvis en slump att de var tillverkade av en europeisk underleverantör. Och det var troligtvis en slump att alla dessa Toyota till stor del var byggda i Europa med europeiska underleverantörer. Ja , det hela är nog en slump, så även med din Opel som nöjer sig med en rem, en slump troligen ;o) Så du ser så fort Toyota börjar bygga bilar med europeiska underleverantörer så kommer också problemen för Toyota ! Det var bättre förr då de var tillverkade i Japan av arbetare som tar arbetet på allvar till skillnad mot många öldrickande och vinpimplande som finns på denna kontinent ;o) Jag vet jag har själv blivit drabbad av detta som jag skrivit om tidigare. Men fortfarande så är de flerfaldigt mycket bättre än andra europeiska märken den saken är klar det är bara att följa hur nöjda ägare är. Bilprovningen vad de säger, och vad som skrivs i begagnat rapporter som Vibilägare och TV begrapporter och kan man inte ta till sig dessa fakta så är det bara beklagligt för en själv.......;o) Som sagt Opel har fortfarande en heldel att bevisa innan de kan klassas som att ha lika hög kvalitet som japaner generellt.

#1
Häpp
2009-09-16 15:27

CONNY: -Jo, det var väl som jag trodde. Allt är en ren slump om något märke presterar bättre än Toyota. Tur för mig då att slumpen gjort att alla öl/vinstinkande underleverantörer på den här kontinenten levererar endast till Toyota. Trodde förresten att diskussionen gällde Toyota som bilmärke vs. alla andra, och inte dom som levererar/bygger bilarna. Förresten, varför inte flytta till Japan? Alla företag med aktning (läs Toyota) håller väl sina ambassadörer med gratis bostad?

#1
Ola
2009-09-16 16:25

Jag kör också på etanolinblandning i bensinen i min Toyota jag har ca 35 - 45% etanol i bensinen och det går jättebra.

#1
Conny Karlsson
2009-09-16 17:20

Häpp. Du missade nog smilyn med det blinkande ögat under min insändare nedan........;o) Ta inte allt med så stort allvar.

#1
Häpp
2009-09-16 17:45

CONNY: -Det duger inte att först haspla ur sig en massa dynga gång efter annan, för att sedan ta skydd bakom nå'n jädrans "smiley". Du står väl för bövelen för vad du säger?

#1
Conny Karlsson
2009-09-16 19:11

Häpp. Står du för vad du säger ? Jag gör det och jag skriver också ut mitt riktiga namn här, det är det inte många som gör/vågar efter all dynga de häver ur sig eller hur ? Det jag skriver är fakta som är mycket lätt att kolla upp. Att du bytt en rem på din Opel är svårare att kolla upp. Att ägare till Toyota ligger i toppen i nöjdhet med sina bilar i Autoindex i Norden och Sverige är fakta och är lätt att kolla upp. Inse att Opel har en lång väg att gå innan man har lika nöjda ägare som Toyota. Liksom lika bra besiktningsresultat som Toyota där har också Opel något att bita i. Obs detta är inte dynga utan ren fakta och utan smilys och jag står för vart enda ord jag skriver och du kan inte ändra på något av dessa fakta hur mycket du än försöker så har Toyota mer nöjda ägare samt bättre besiktningsresultat, Häpp ! Dags att byta pseudonym igen ! Häpp ! :o)

#1
Häpp
2009-09-16 20:50

CONNY: -Lite svårt ibland att hänga med i det du skriver, men jag antar du är ute efter att Toyota har mest nöjda ägare i Norden. Och man kanske ska vara nöjd om man kör Toyota och "bara" drabbats av rasade styrväxlar, generatorer m.m. inom ca 10.000 mil, allt är ju relativt.
Jodå, det går visst att kolla att jag bytt en rem på min Opel. Det är det enda som är nytt på den, förutom någon glödlampa och däck då, ska tilläggas. Allt annat är 14.500 mil och fem år gammalt.
Ha' de'.

#1
Conny Karlsson
2009-09-16 22:22

Häpp. Jag förstår att det kan vara lite svårt att hänga med när man inte har några riktiga fakta att visa upp som bevisar motsatsen ;o) Men du har ju bara bytt en rem, var glad för det.......Att Toyota ägare är så nöjda trots att de drabbats av de fel du påtalar så är det troligtvis för att Toyota har hanterat det så kunderna är nöjda i de flesta fall. Läs Autoindex om kundbemötande.

#1
pg
2009-09-16 22:55

Att Opel inte ligger bra till på bilprovningens statistik handlar om kommunikation för det mesta.
D.v.s. Lampor, ojämn bromsverkan bak. Ganska billiga fel att åtgärda.
Bland de bilar som gått långt finns inte problemet med bromsarna, och de som haft problem har stått ute hos någon handlare för det mesta.
Har jobbat en del hos bilprovningen, och vet att det sällan är allvarliga fel på Opel. Har även själv väldigt bra erfarenheter av märket.
Bilprovningens statistik är väldigt "smal" i sammanhanget.
Däremot Autobilds undersökningar är mera tillförlitliga. Där kollar man ett antal inbytesobjekt. Man tar in synpunkter från andra märken en det som ska bedömas, för att sedan avsluta med en kundenkät.
Men om Opel ska lyckas i Sverige, måste Opel och GM få egna återfösäljare. Detta är tydligen på gång redan, i vart fall när det gäller generalagenturen som nu kommmer att skiljas från Saab, liksom Saab kommer att skiljas ur GM.
llNär servicefrågan är "säkrad" till Opels egen agentur, blir märket att räkna med i Sverige. Inte förr!!

#1
Anders
2009-09-16 23:19

Man ska komma ihåg att det är få toyotor som har ett hårt liv,dom flesta har 55+ förare som är noga med service och kör ja som 55 åringar och många av dom andra toyotorna har förare som inte kör speciellt hårt oxå. Jag känner ingen som kör hårt eller så som har en toyota.

#1
Peter
2009-09-16 23:35

Hej!
Varför pratar man aldrig om Honda när det gäller kvalitet?
Honda är de enda på marknaden som håller lika hög nivå som Toyota men tyvärr så är det ett underskattat märke i Sverige.

#1
Conny Karlsson
2009-09-17 00:01

PETER. Håller med där angående Honda som är ett mycket underskattat märke i Sverige. Precis som Opel så där har märkena en gemensam nämnare. Kan ha att göra med generalagenten och Hondas utbud av modeller. Jag har själv ägt 2st Accord. Båda mycket bra och jag skulle defenitivt kunna välja en Accord igen. Flera gånger före Opel Insignia den saken är klar.

#1
The Stig
2009-09-17 02:19

Mitt val som ny tjänstebil stod mellan Avensis och Insignia. Då jag har tidigare goda erfarenheter av Opel Vectra (35000 mil totalt med en 04 och en 07:a) var valet inte svårt då jag dessutom ville ha en bil som var kul att köra och hade ett utseende som tilltalade mig. Min äldre kollega valde dock Toyotan.

#1
PETER
2009-09-17 21:00

Har nu provkört alla tre bilarna, Accord var utan tvekan roligast att köra, dock tyckte jag att Avensis gav ett solid intryck. En bil man vill glida omkring med. Med ekonomi inräknat tror jag att Avensis är bästa köp. Skulle vara intressant om Vi bilägare testade dessa tre mot andra bra bilar i klassen tex
VW Passat och Ford Mondeo. Vad kör du själv för bil Conny Karlsson?
Det är första gågen jag är inne här är väldigt intrsserad av bilar.

#1
Johan
2009-09-17 21:11

The Stig. Det är väl OPC versionen du kör? ;O) Honda borde sälja mer här i landet =(..

#1
pg
2009-09-18 00:52

Inte tyckte jag att Toyotan var märkvärdig på något sätt. Ingen aha upplevelse direkt. Med säte o ratt i perfekt körställning, var det oerhört svårt att ta sig in och ut ur bilen. Och dörrarna sen, känns ju som pappersdörrar i jämförelse med Insignians tunga dova igenslagslagsljud.
Att Honda har en mycket bra drivlina är ett faktum.
Men sätena, oj oj efter en heldagstur 60 mil var jag helt slut i ryggen. Japanska bilar passar helt enkelt inte mig.

#1
Jarl
2009-09-18 11:48

Avensis är helt klart den tråkigaste bilen att köra. Så den går bort.

#1
Yes man
2009-09-18 11:53

Bäst i klassen är ändå Mondeo.

#1
Kenneth
2009-09-18 12:09

Bästa (läs mest prisvärda) bilen i klassen är Mazda 6, tätt följt av Toyota och Honda.

#1
pg
2009-09-18 20:46

Till Kennet som tycker att Mazda är så bra och prisvärd vill jag säga en sak. Jag är inte längre imponerad av Mazda. Min hustru har haft 3 st, samtliga med rostproblem så till den milda grad att en av dem blev körförbusdsbelagd 10 år gammal, och med så svåra rostskador att det blev för dyrt att laga. Reparationer av hjulupphängningar och växellådor som verkar ta slut efter ca 20.000 mil. Motorer som drar olja. Högt vägljud, sämre i nya Mazda än i ex. 90 talets Mazda som var betydligt tystare.
Sen bakvagnen som är underdimensionerad, med påföljd att krängninghämmarna bak går av stup i kvarten.
Svårt ,att komma ut och in i bilenvid optimalt inställd förarstol. Undermåliga stolar där man efter en tur på 60 mil, knappt kan ta sig ur bilen på grund av ond rygg.
Nej för tusan ingen mer Mazda i vår familj.

#1
Niklas
2009-09-19 01:22

Jag kan tillbakavisa alla negativa påståenden om Opel som gjort sedan 1965 och förklara alla frågetecken och händelser men av lätt förståeliga skäl är det omöjligt utrymmesmässigt på denna typen av forum, dock är jag strax klar med en historiebok.
Det är självklart att en oinsatt utomstående person som endast har det allmänna pratet och test och undersökningsresultat att utgå ifrån knappast kan ha något direkt intresse för eller positivt intryck av Opel i Sverige.
Om jag inte visste bättre skulle jag tro att Opel var en dålig bil, det är ju det intrycket som förmedlas i de flesta fall i Sverige.
De flesta jag träffar har en mer eller mindre negativ bild av Opel fast de själva på sin höjd kommit i kontakt med en Kadett 1988, det har avskräckt.
Men efter en månads bekantskap med mig är de alla mycket intresserade av Opel och vill gärna byta sin Toyota, jag har stor erfarenhet av Avensis, en totalt tom bil, har ingenting speciellt alls, tom, grå, platt, att läsa instruktionsboken känns meningslöst.
I Insignias fall presenteras den på helt fel sätt, alla testar som om det vore en helt vanlig bil, men det är ju det den inte är, en blind kan ju se att Insignia inte är en traktor eller en praktisk låda eller en ekonoms våta dröm, detta är ingen Kadett, Rekord eller Omega, det är inte längre det funktionella, rationella eller det praktiska som Opel prioriterar med Insignia, denna bil har aldrig någonsin varit tänkt att prestera toppresultat inom dessa områden!!!

Ändå är det endast dessa områden man uppmärksammar, föga underligt då att testresultaten inte blir så bra!!!
Lika listigt som att försöka grädda pannkakor med en golfklubba och klaga på resultatet...
Insignia är konst, känsla, stil, personlighet, en ovanlig rolig specialitet för den som hellre dör än åker en enda meter i en Volvo 740, för just en sådan person är Insignia Skapad.
Själv ägnar jag mig åt design, konst, musik, historia, skriver böcker osv.
Av musik älskar jag Ex. Phantom of the Opera.
Och är ytterst noga med min klädsel, perfektion i färger och harmoni, ni fattar…
Rena karikatyren av den som är tänkt att välja Insignia,
Insignia är psykologi som ska visa att Opel kan vara allt annat än en tråkig praktisk bil!
Haken är bara att ingen tycks ha fattat det!
Dålig pedagogik i marknadsföringen.

Opel är världens främsta bilmärke med en historia som överglänser alla i ära och glans.
När jag visar mig med en Opel är jag stolt över att få vara en del av ett så ädelt arv.
Att de okunniga tror annat… är endast värt ett överlägset småleende…

#1
pg
2009-09-20 00:58

Det verkar vara någt fel på svensk motorpress. Först hyllar man märket Opel som i flallet Insignia, sedan sågar man märket med jämförande undersökningar av andra märken.
Varför sker detta i Sverige och inte sp samma sätt i andra länder? kan det vara så, att Saab som för närvarande är generalagent för Opel har något med detta att göra? Något skumt är det, för det ser inte likadant ut i andra länder. Handlarna påstår att de inte får några nybilar från Opel. GM sweden påstår att det är handlarna som inte beställer bilar.
Opel kan bevisa att de gör kvalitetsmässigt bra bilar. Detta besannas av utländsk motorpress, samt alla de nöjda nuvarande ägarna.
Låt Opel komma så långt som möjligt från Saab, så det blir någon ordning. Samtidigt blir Saab en intressant bil så småningom, när den har fått en egen identitet. Så länge Saab använder sig av samma drivlina mm som Opel, är det inget annat än en förklädd Opel. Audi är ju en förklädd vW inget annat

#1
Anders
2009-09-20 01:46

Audi är en förädlad vw och Saab är en förädlad opel.

#1
Jarl
2009-09-20 11:58

Kör en Isignia 160-häst disel, och om jag ska vara ärlig känns den inte speciellt rolig. T.ex. Modeo är klart bättre på typ samtliga punkter. Tystare, bättre komfort samt bättre styrning/chassi. Opeln har en superhårt chassi utan att vara sportig, mest obekväm samt med dålig feedback från styrning etc...

#1
pg
2009-09-21 14:10

Nog måste man väl vara Fordfantast om man ska tycka att Fords diesel är roligare än Opel/Saabs.
Enda punkterna som Forden är bättre än Insignian, är bakåtsikten, och motorn vid tomgång!
Visserligen är chassit väldigt stumt hos Insignan, men flyter nästan lika mjukt över vägbulor och andra ojämnheter som min brors Citroén C5 med luftfjädring.
Man sitter mycket bättre i Insignian än Forden. Vill man sitta skönt i en Ford måste man välja Ghiamodellens stolar. Men inte heller de når upp till Insignians.
Motorn Jämför Saabhandlarna vara likvärdig 210 hästars Saabturbo bensinmotor.
Kom just på, att Forden var svårplacerad när man skulle backa in på en parkeringsficka.
Det gick liksom inte att lita på avståndsbedömningen. Där var Opeln bättre, men som sagt genom innre backspegeln ser man inte mycket i Insignian. Kanske kan man vänjas vid bägge?

#1
pg
2009-09-21 14:17

Det här med förädling är ett skämt, För det skiljer bara smådetaljer mellan bilarna. Hos Audi har man t.ex. slagit samman vissa reservdelskomponenter som hos VW går att byta var för sig, men hos Audi tvingas man byta hela paketet, och det till ett pris som är nästan dubbelt mot VW. Dessutom försvårar man för den händige att utföra egna reparatioenr eller service.
Är det detta som är medningen med s.k. premiumbilar, vill då inte jag vara med. Då köper jag mycket hellre en Skoda än att bli pålurad en Audi. Det är ju i grund och botten samma bil.

#1
Q
2009-09-23 10:37

Mitt val hade fallit på Hondan om inte andrahandsvärdet hade varit så URUSELT rent ut sagt. Har haft tre hondor två civic och en prelude. Riktigt roliga bilar som var en fröjd att köra. Hjulupphängning och styrningen var helt underbara och växellådan oxå speciellt som man lånat viss teknik från sina F1-bilar. Men med prisraset är ett hondaköp som att stå och elda upp pengarna.

#1
Johan
2009-09-23 18:24

Q.. Hur menar du nu? Honda ligger väl efter Toyota när det gäller högt andrahandsvärde..

#1
Q
2009-09-23 19:43

Johan
Går det att missuppfatta?! När jag säger att köpa Hondan är som att stå och elda upp pengarna = Honda är en urusel affär med tanke på det urusla andrahandsvärdet. Som sagt. har haft tre hondor och alla har varit helt otroligt kul att köra. Jag har inte ens nämnt något om Toyota så jag undrar var du har fått det i från att jag hävdar att honda har bättre andrahandsvärde än toyota?

#1
pg
2009-09-23 20:49

Jag tror att Toyota har högst andrahandsvärde av de tre för närvarande. Med Saab, (GM Sweden)som generalagent har inte märket Opel någon framtid i Sverige.
Visserligen är en uppdelning på gång. Saab och Opel går ju skilda vägar i och med försäljningen av Saab.
Efter vad jag hört, får inte Saab säljas av GM. s återförsäljarnät. Om GM kommer att sälja Opel i Sverige är oklart. Det bästa för Opel vore att få en helt egen agentur med egna återförsäljare.
Ligger något av märkets modeller i 10 topplistorna i alla andra länder, finns det säkert marknad för märket även här.
Men som det nu är, får inte ens återförsäljarna det antal bilar dom vill ha. Detta på grund av GM s bank, säger försäljarna. GM Sweden påstår att återförsäljarna inte beställer bilar.
GM Sweden verkar vara lika sjukt som hela GM koncernen.
Inte är det att undra på att ett flertal GM återförsäljare går i konkurs.
Andra återförsäljare väljer andra märken för försäljning än GM s egna, för att få affärerna att gå runt!!!!

#1
Q
2009-09-24 10:26

Måste rätta mig själv här. Skulle kunna tänka mig att köpa Honda men då som beganatköp. En otroligt kul bil för en relativt billig slant om man jämför med andra märken.

#1
Johan
2009-09-24 21:01

Q..Vad jag menade var att Honda har högt andrahandsvärde iaf där jag bor..Men dom flesta kör svenskt eller tyskt här så dom är lite udda här tyvärr..Toyota har högt andrahandsvärde det vet jag säkert efter att köpt och sålt.

#1
Q
2009-09-24 23:10

Johan!
Mina erfarenheter av att få rätt pris för sin Honda är det motsatta.
Kör just nu en 9-3cab av den generation 4:a en fantastisk bra bil.
jag har haft tre hondor och de har varit ett sant nöje att äga dom tills jag bytte. Fick ett pris som var under all kritik när jag skulle byta märke på min senaste civic som var en jättekul bil på alla sätt o vis. Älskar märket. Men fick cabfeber. Köpte först en Ford xr3i sedan en saab 9-3 94:a bytte senare till en cab generation 4:a som jag förövrigt e stormnöjd med. Inte ett problem på snart 11 000 mil (scervad enligt alla konstens regler) Nåväl. jag beslutade mig att sälja hondan privat och fick 20.000 mer när jag sålde den privat. Kanske e det något regionalt fenomen där du bor eller är det bara i Småland man får sånt risgt pris när man säljer sin Honda?? med mina erfarenheter i bagaget så är det inte konstigt att jag drar mig att köpa Honda igen. Om jag mot förmodan vill köpa en annan cab eller täckt bil. men skulle jag byta till annat märke är Honda ett hett alternativ som begagnad då.

#1
Q
2009-09-24 23:13

Och Johan!
Jag skulle gärna välja Honda igen med tanke på all Bmwinflation som det går här i landet!!

#1
Q
2009-09-24 23:43

Johan! Byte till Honda igen om saab inte skulle finnas kvar så skulle jag skaffa en Honda s2000 om inte det gäller att kunna ta med sig kompisarna i baksätet. saaben har ett jätteövertag för att man kan ta med två polare till=baksätet

#1
pg
2009-09-29 22:30

Insignian var en aha-upplevelse. Det är inte vare sig Honda eller Toyota.
Jag har varit med om 3 aha-upplevelser i bilvärlden. Den första var Saab Turbo på 230hk, fabrikschippad. Den andra var Audi 4 hjulsdrivna V8. Nr 3 Insignian med 4 hjulsdrift.
Stolarna, vägegenskaperna och 220 hk-turbon som ger bilen en frän karaktär vid blåishalka.
Insteget och att kliva ut ur de andra 2 lämnar myycket i övrigt att önska, särskilt när man ställt in ratt och säte i en bekväm körställning.
Då är Honda bedrövlig och Toyotan lite trång mellan ratt och säte.
Det ska gå lätt att stiga in och ut från förarplatsen.
Min rygg klarar inte av att sitta en hel dag i när det gäller Japanare. Det gäller även de här två.
Insignians stol är helt överlägsen.

#1
Toyota återkallar 3 800 000 bilar!!!
2009-10-14 09:18

Se länk:
Toyota återkallar 3,8 miljoner bilar. De skenar och krockar, av sig själv...
http://www.svd.se/naringsliv/motor/artikel_3587855.svd

#1
Mikael Lundén
2009-11-13 14:54

hej debatten går het här mellan märkerna. Vill bara säga att japanska konsumenter av bilar har skapat en högra kvalitetsnivå än alla européer o amerikanska bilar har generellt. Har ägt en Toyota camry herrgårdsvagn med V6a som var så skön att köra och mycket bra kvalitet. Gick sedan över till Honda Stream efteråt och hittade en bil med mycket bättre körkvalitet och lastbarhet. Äger nu en Honda Accord tourer diesel i-ctdi med en dieselmotor och änneu mer körkänsla än tidigare bilar. Kvaliteten är på topp inget skrammel eller fel på bilen efter nästan 3 år servat enligt bok och annars bara kört, dieseln väldigt snål o sportig, kan bara säga att kvalitet i service och kostnader samt frånvaro av problem gör bilägandet lätt i detta fall...

#1
Crister
2009-11-14 20:34

Säga vad man vill om Opel men sitt rykte att vara en rosthög verkar vara omöjligt att ta död på.Honda och Toyota är några riktiga rosthögar men får inte någon större kritik för det.Opel har skärpt sig dom sista 10 åren men fördomar om rost tar man inte död på så lätt.Japanska bilar är bra på att ha en hög tillförlitlighet och är därför mycket bra bilar.I Europa är det BMW.Audi.Mercedes,Opel och VW som gäller.I övriga Europa är Opel en hyffsad bil men i Sverige är den något som katten släpat in.Här är det SAAB och VOLVO som gäller.Här får man nästan slåss med SAAB-fantasterna om man vill köpa en Opel hos SAAB o Opel handlarna, men fördelen är att man får en exklusiv bil som man blir ganska ensam om med Opels alla finesser,som man inte ens kan köpa till andra bilar.Och priset är ofta mellan 50-100000 billigare för likvärdig utrustning.Bra va!!!
MVH Crister

#1
pg
2009-11-15 11:34

Dessbättre håller Opels generalagent på med en omvandling till det bättre får man hoppas.
Man har nu en egen koncern och Saab är bortkopplat och inte längre sammanslaget med Opel.
GM Sweden har missgynnat handlarna genom att inte erbjuda bra krediter till de Oplar man vill ha. Däremot har Saab bidragit med nästan 0 ränta till sina handlare.
Saab hade ju majoritetsposter i GM s bank i Sverige, men det förhöll sig lika dant i andra länder. GM s banker valde att stimulera de egenproducerade bilarna i resp. länder.
En GM politik som kanske bidragit till Saabs tappade marknadsandelar?
Nu tillbaka till Opel och dess försäljare hos Saab.
Inte har Saabhandlarna gjort något för att popularisera Opel. Jo kanske de finns, men är inte många.
I de flesta fall, ber man kunden vänta med att beställa en Insignia t.ex. "Du måste vänta tills att nya Saaben kommer" har man fått till Svar.
Försäljarna har ljugit mig rakt i ögonen vid ett flertal tillfällen när det gäller den gemensamma drivlinan hos Saab och Opel. "Du måste ta en Saab 9-3 sportcupe för den har bättre växellåda än Opel" Vaddå säger jag, och påpekar att det är exakt samma 5 vx låda i båda bilarna. Till en början håller säljaren fast vid sitt påstående. Men när jag presenterar fakta från GM powertrain, medger försäljaren att han trodde att det var en svensk låda i bilen eftersom lådan tillverkades i sverige. Sanningen var ju den att exakt samma låda tillverkades i 5 länder. Saab hade ingenting med utvecklingen av växellådorna till generation 2, som kom just i 9-3 an och nya Vectran.
Många tycker att jag har ett horn i sidan på Saab, men är det att undra på?

#1
Conny Karlsson
2009-11-25 00:54

Har idag varit in på Toyota/Lexus igen och provkört bla nya Avensis i olika versioner och olika motorkombinationer med automatlåda. Och jag tycker ju att bilen blir mycket mer ombonad med skinnklädsel,tycker jag sitter bättre i de stolarna så var det på gamla Avensis modellen också av någon anledning. Jag provade också Prius som var en positiv överraskning. Jag har provat Lexus IS 250 vilken härlig bil ! Dock trångt baksäte! Jag har provat nya BMW X1 mysig bil, men jag fastnade med fötterna under stolen och satt som i ett skruvstäd där när jag skulle ut. Mycket besvärligt. Likaså var det i nya Audi A5 sportback i baksätet, jag kom inte ut ur bilen ! Jag fick be försäljaren om hjälp att flytta fram förarstolen som jag ställt in som jag vill sitta och sedan brukar jag sätta mig bakom mig själv. Men det var första gången jag behövt be om hjälp att komma ut ur en bil. Sedan var takhöjden för bedrövligt låg. Hur kan man konstruera en bil på detta sätt som ändå är stor ?! Svar, fåfänga ! Jag tittade också på BMW 3-serie både bensin och diesel som de andra bilarna. Har redan åkt 7000mil på snart 2år med våran Toyota Auris 2,2 diesel kanske dags att byta.... vi får se, kul är det att jämföra olika bilar. Nu väntar jag bara på att Honda försäljaren ska få in Honda Accord diesel med automatlåda, Den vanliga manuella är en höjdar bil enligt mig.

#1
Crister
2009-11-26 22:15

PG:Ditt snack om att SAAB missgynnat OPEL kanske stämmer men min erfarenhet stämmer det inte på.Menar du att BIVA (som ägs av OK) som är en stor SAAB och OPEL försäljare i mellan Sverige missgynnar OPEL?Jag tycker dom har väldigt professionella säljare.Har nu köpt min 3:dje OPEL och aldrig mött någon säljare som pratat skit om OPEL och rekommenderat SAAB.Jag skulle ha en 9 3:a men fick inte rum med huvudet så det blev en Vectra istället.Inga protester där inte.Då är det värre med alla SAABfantaster i övrigt.Dom är nog värre än fotbollsfanatiker t.o.m.
MVH Crister

#1
pg
2009-11-29 13:27

Visst har jag mött negativa attityder, GM globen är ett exempel på detta, men man ska ju akta sig för att generalisera. En del försäljare hävdar ju att de skulle kunna sälja dubbelt så många bilar, om de bara fick bättre lånevillkor. Som det är i dag tar man inte hem bilar förrän man har en säker köpare. Man tar på sin höjd in en demobil åt gången av ex Insignia, Astra och Corsa. Övriga opelbilar tar man inte hem helt enkelt.
Troligen blir det en stor föränding nu, när man får helt egen agentur.
Men till de försäljare som ber mig vänta tillls nya Saaben anländer, innan jag beställer någon ny Insignia, kvarstår min bedömning.
Men visst kommer jag att provköra den, men absolut inte köpa. Redan Insignian är istörsta laget för mig, jag klarar mig med en mindre bil vid pensioneringen som är nära förestående.

#1
Crister
2009-11-29 21:20

PG:Jag tycker Insignian har en perfekt storlek för mig .En stor bil är en säker bil.Biva i Linköping hade 7 demobilar av Opel Insignia inne när jag var där och kollade.Saab ungefär lika många.Så jag klagar inte på urvalet.Men köper jag Insignian får jag en modern bil.Helt enkelt mycket bil för pengarna och teknik som inte ens finns till andra bilar.Tag t.ex. infällbart drag.Det syns inget drag,det är inte ivägen,du får inte ont i smalbenen när du springer bakom bilen.När du behöver köra husvagn,öppnar du bagageluckan drar i en spak och vips har du draget där.Det kallar jag innovation(Det fanns redan på 2004 års Vectra).När jag provade Insignian fick jag samma positiva kick som när jag provade Volvo V50.Man trivdes bakom ratten.Det var "ombonat".Det som avgjorde att det blev en Insignia var deras nya diesel ecoflexmotor på 160hk,0,52l/m och 9,5 sek/100km/t.Utsläpp139 co g/km.Alltså bara lite dyrare bilskatt än en bensinare.Finns inte en Saab som slår det.Adaptiva stålkastare med kurvbelysning och (har jag redan på min 2004 års Vectra)med automatisk avbländning och olika ljusbilder.Framför allt man slipper rost eländet.Men det är ju "bara en opel" SUCK.I Sverige alla fall.
MVH Crister

#1
pg
2009-12-01 13:14

Det var minsann positiv läsning Christer. Det ska bli intressant att följa utvecklingen hos dem som hitintills favoriserat Opel som säljobjet.

#1
pg
2009-12-01 13:16

Ännu intressantare med dem som inte prioriterat Opel, vilket jag glömde tilllägga i föregående inlägg.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.