Nästa artikel
Provkörning: Ford Focus RS
Provkörning

Provkörning: Ford Focus RS

Publicerad 15 januari 2010 (uppdaterad 18 mars 2016)
Den grälla lacken och de gigantiska vingarna ger tydliga signaler om att här kommer nåt helt annat än en vanlig mellanmjölks-Focus. Vi Bilägare har provkört Ford Focus RS.

Ford har följt ett klassiskt recept när man skapade sin senaste busbil.

Ta en småtrist massproducerad mellanklassbil. Hotta upp den med några extrainstrument, sportigare inredning och bredare däck.

Tryck ned en av koncernens fetaste motorer under huven, inled en begränsad serieproduktion och voilà, en klassiker är född!

Välbeprövad formel
Ford har testat formulan med ett antal klassiska modeller genom historien. Bilder på Cortina GT, Escort Mexico, Escort Cosworth och Sierra XR4i har under de senaste fyra decennierna avlöst varandra på pojkrumsväggar över hela Europa.

Nu är det dags för en ny blivande klassiker från Ford att agera utsmyckning, Ford Focus RS.

Rejält med plastbitar har gått åt för att förvandla den beskedliga Focus-formen till tuffa Focus RS.

Inte diskret
Smaken må vara individuell men vi noterar att ovanligt många avundsjuka blickar följer den som kör Focus RS, det här är ingen bil för den som vill vara diskret.

RS byggs bara i tredörrarsutförande, det krävs en del utrymme intill parkeringsplatsen för att dörrarna ska gå att öppna helt.

Sedan gäller det att glida över den grova sidovalken i Recarostolens sittdyna, trampa ned kopplingen och trycka på knappen märkt "Ford power" på mittkonsolen.    

Gillar stadsliv
Motorn startar med ett dovt, köttigt morrande. Under huven sitter Volvos femcylindriga turbomaskin, trimmad med bland annat större turboaggregat med högre laddtryck.

I Focus RS lämnar den 305 hästkrafter och hela 440 Nm vridmoment.

I med ettan, upp med kopplingen och iväg igenom stadstrafiken. Lite förvånande är kanske att Focus RS gillar stadslivet skarpt. Bilen är väldigt lättkörd och skulle säkert kunna bli uppskattad som körskolebil.

Hög stol
Motorn drar kraftfullt redan från tomgång och det är inga problem att runda gathörn på treans växel.

Stolen går inte att justera i höjdled och sittpositionen är hög. Till att börja med känns det ovant men man vänjer sig och hög sittställning ger god sikt och bekvämare insteg.

Korta förare önskar sig dock möjligheten att höja stolen ytterligare ett snäpp.

Svarar blixtsnabbt
Väl ute ur stan lättar trafiken och vår Focus RS får chans att sträcka ut. Motorn svarar blixtsnabbt på gaspådrag.

Det är en rejäl portion kraft som ska ned i vägbanan genom framhjulen men Ford har lagt mycket möda på att försöka minimera kraftreaktioner i ratten och lyckats över förväntan.

Visst gäller det att hålla i när man gasar fullt men det finns gott om klenare konkurrenter som är betydligt mer bångstyriga.

Trots de extremt breda däcken i 35-profil går bilen stadigt utan att vara särskilt spårkänslig. Bilen formligen biter sig fast i kurvorna och karossen kränger knappast alls. Köregenskaperna är kort sagt på topp.

Sport framför komfort
Det är tydligt att sport är prioriterat framför komfort. Finesser som farthållare eller eluppvärmda stolar får RS-ägaren klara sig utan.

De breda däcken bullrar öronbedövande och fjädringen är stenhård. Framstolarna visar sig dock vara riktigt bekväma även under längre turer.

Baksätet är en specialvariant från Recaro och ger bara två sittplatser men det är fällbart och bagageutrymmet har inte påverkats av sportbilsförvandlingen.

Mycket körglädje för pengarna
I stort är RS lika praktisk som vilken annan Focus som helst. Även säkerhetsmässigt bör RS vara lika bra som andra modeller i serien, med femstjärnigt betyg av Euro NCAP och antisladdsystem är standard.

Visst är dryga 310 000 kr mycket för en mellanklassbil men omvandlat till körglädje per krona är inte priset avskräckande högt.

Den som köper en Focus RS blir också ägare till ett stycke bilhistoria.
 
70 till Sverige
En bränsleförbrukning kring en liter bensin per mil kommer att svida i plånboken när väl bränslepriserna börjar skena igen.

Det känns emellertid inte befogat att lägga någon större miljöskuld på dessa bilar. Bara 8 000 exemplar ska byggas och 70 av dem tas in till Sverige.

Om jorden går under är det knappast Focus RS fel.

Däremot kan bilen vara en bidragande orsak till att dess ägare förlorar sitt körkort.

Diskutera: Vad tycker du om Ford Focus RS?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Ford Focus RS

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt

Relaterade bildspel

Ford Focus RS

Pris, från kr: 310 900.
Säljstart: Nu.
Modell: Tredörrars, fyrsitsig halvkombi.       
Mått, cm: L 440/B 184/H 150.
Tjänstevikt, kg: 1 468.  
Motor: Femcylindrig bensinmotor med turbo. Cylindervolym: 2 522 cm3. Max effekt: 305 hk vid 6 500 varv/min. Max vridmoment 440 Nm från 2 300 varv/min.
Prestanda: Acc 0-100 km/tim: 5,9 s. Toppfart 263 km/tim.
Bränsleförbrukning, blandad körning: 9,4 l/100 km.
CO2-utsläpp: 225 g/km.
Konkurrenter: Mazda 3 MPS, Seat Leon Cupra R, Audi S3, BMW 130i.

Vad nytt? Rallybil utklädd till Ford Focus.
För vem? För dig som prioriterar körglädjen framför allt annat.
Bra köp? Japp! En blivande klassiker!

Plus: Snabb, lättkörd, rolig, prisvärd.
Minus: Komfort, förbrukning, yvig vändradie.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-01-15 15:23
Krister (ej verifierad)

Ford Focus RS, den snabbaste Volvon man kan köpa?
För är det inte Volvos 5:a som sitter i denna och samma bottenplatta som V50.

#2 • Uppdaterat: 2010-01-16 03:02
Jimmy (ej verifierad)

Motorn är baserad på Volvos femma ja. Men det är V50 som fått Focusens platta...

#3 • Uppdaterat: 2010-01-18 09:31
Jack Black (ej verifierad)

V50 och Focus har samma platta, en platta utvecklad av Volvo och Ford tillsammans.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.