Nästa artikel
Volkswagen kovänder - betalar knäckta dörrar
Reportage

Volkswagen kovänder - betalar knäckta dörrar

Publicerad 18 februari 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
Teijo Ojanen erbjöds nyligen lämna in sin Golf för gratis reparation. Det var slutet på en månads kamp med Volkswagen som förnekat att bilen har ett allvarligt fel.

Teijo Ojanen lämnade in sin Golf av 2006 års modell på service till Möllers Bil i Västerås den 13 januari.

Det var elva grader kallt ute när han ställde bilen på parkeringen vid verkstaden.

"Som ett öra"
När han hämtade den på eftermiddagen hade förardörren fått ett nytt stuk. Främre hörnet hade vikts ut som ett litet öra.

- Jag åkte till bilfirmans skadeavdelning. Där fick jag veta att dom sett flera Golfar med samma typ av skada, berättar Teijo.

Det hade han själv också gjort. På parkeringen utanför jobbet på bageriet stod en kollegas Golf med utvikt dörrhörn.

Känt problem
Golf 5 - som tillverkades mellan 2003 och 2008 - har dörrar av en annorlunda typ. Ut- och insida består av paneler som skruvats ihop istället för att svetsas.

Konstruktionen skulle medföra billigare reparationer vid plåtskador, menade Volkswagen.

Men dörrarna är inte täta. Inuti samlas vatten som fryser till is när det blir kallt.

Plåten bockas
Isen lägger sig som en kraftig valk i framkant på dörrarna och när de öppnas bockas plåten.

- Det sker bara när det är riktigt kallt och har vanligen förekommit i bilar med kupévärmare, berättar Marcus Thomasfolk, informationschef på Svenska Volkswagen.

- Snön smälter av värmen och rinner ned längs A-stolpen. I dörrarnas nederkant fryser vattnet till en isklump.

Känt problem
Problemet blev snart känt av Volkswagen. Sedan Golf 5 kom har många VW-verkstäder reparerat knäckta dörrar.

Hittills har cirka 500 bilar drabbats. Reparationen är inte billig - att ersätta dörrarnas ytterplåt kan kosta uppåt 8 000 kronor.

Men i början ville inte Volkswagen erkänna svagheten hos Golf 5.

"Helt horribelt"
Möllers Bil i Västerås tyckte att Teijo Ojanen skulle betala hälften av dörreparationen.

- Jag ansåg att det var helt horribelt, säger Teijo. Det var inte jag som gjort skadan. Det var ju fel på bilen!

I en månad, fylld av både telefonsamtal och brev, försökte han få Volkswagen att ta ansvaret för den skadade dörren.

Under tiden bildades det en stor isklump vid höger framdörr. Den vågade han inte öppna.

Råd: begå försäkringsbedrägeri
Teijo fick inget stöd hos Volkswagen, utan uppmanades istället att försöka lura sitt försäkringsbolag på ersättning:

- Jag fick rådet att anmäla skadan som parkeringsskada. Då kunde jag klara mig undan med självrisken på 3 000 kronor, säger Teijo. Men det skulle ju ha varit kriminellt.

Hos Möllers Bil vill ingen kommentera något som har med Teijos bil att göra.

Kovändning
När det blev känt att Teijo vänt sig till Vi Bilägare kovände Volkswagen.

Hans dörr kommer att repareras gratis och samma erbjudande går ut till andra Golfägare.

- Vi har nu beslutat att vi tar hundraprocentigt ansvar för dörrskadorna, säger Marcus Thomasfolk. De som drabbats får full ersättning.

Detta gäller emellertid bara bilar som skadats under den senaste tiden. Bilägare som tidigare tvingats till dyra dörreparationer kan inte räkna med någon kompensation från generalagenten.

Mellan åren 2004 och 2008 såldes drygt 48 000 Golf 5 i Sverige. Det är bara de första årsmodellerna som är i riskzonen - cirka 30 000 bilar.

Ingen återkallelse
Så småningom försåg fabriken dörrarna med ett skydd mot smältvatten.

Skyddet består av en skumgummiprofil som även kan monteras av svenska verkstäder. Det är emellertid inte aktuellt att kalla in några bilar för komplettering.

- Det är ju så få procent av alla Golf 5:or som drabbas, säger Marcus Thomasfolk.

- Dåligt, tycker Teijo Orjanen. Volkswagen borde ta sitt ansvar och berätta för alla Golfägare att Golf 5 inte tål vintern.

Efter fem år gjordes Golf 5 om. Golf 6, som kom hösten 2008, har dörrar som är ihopsvetsade på vanligt sätt.

Det här är en förkrotad version av Marianne Sterners artikel som finns med i Vi Bilägare nummer 4 som kommer till butik 16 mars.

Diskutera: Vad tycker du om Volkswagens agerande?

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2010-02-18 13:20
Jörgen Söderlind (ej verifierad)

Min Skoda Octavia från 2000 har ett liknande problem vid framdörrarna. Vatten rinner ner och samlas längst ner längst fram. Där fryser det till is och när man öppnar dörrarna måste man vara väldigt försiktig ibland det knarrar rejält och jag har bara väntat på att dörren ska vika sig där nere. Fast jag tror mina dörrar är svetsade, så de kanske håller lite bättre.
Än så länge har det klarat sig, men då har jag å andra sidan både haft den inne i värme för att tina bort klumpen och huggit bort den ibland, så nu lär jag väl ha lackskador där med och får oroa mig för rost istället :P
Har för mig att jag läste om någon som öppnat upp en balk däromkring med och det visade sig finnas ett hål ut där lera trängt in, 1,5 kilogram per sida eller däromkring plockade han ut.

#9 • Uppdaterat: 2010-02-18 13:45
MASA (ej verifierad)

Som konsument har man ju alltid möjlighet att välja en bil av annat märke.

#a • Uppdaterat: 2010-02-18 13:58
Johrin (ej verifierad)

Liknande problem hade jag med en Toyota Avensis. Och förutom att dörrens hörn knäcktes så trängde det in vatten under gummilisten som gick längs över dörrarna, vilket ledde till att den började stå ut och ta i framskärmen när man öppnade dörren. Tja sammanfattningsvis så kanske man kan säga att Toyota inte längre har den kvalitet som skulle kunna motiveras av priset.
Nu mera kör jag Kia. Där får man en bil som står i bättre relation till priset.