Nästa artikel
Kia EV9 får ljusradar – men svenska kunder blir utan
Nyheter

Kia EV9 får ljusradar – men svenska kunder blir utan

Publicerad 29 mars 2023 (uppdaterad 30 mars 2023)
Monstersuven får ny självkörningsteknik – som ännu inte är godkänd i Sverige.

Natten till onsdagen presenterade Kia mer information om sin kommande stor-suv EV9. Modellen får sex eller sju sittplatser och blir över fem meter lång, vilket gör den till en direkt konkurrent till Volvos kommande EX90.

Modellen finns med både bak- och fyrhjulsdrift, men i Sverige kommer endast den sistnämnda bli aktuell. Den får en batterikapacitet på 99,8 kWh, och Kia utlovar en räckvidd på mer än 50 mil. De officiella räckviddsiffrorna är inte klara ännu. Kia vill heller inte säga vad bilen väger, eller vad den kommer att kosta.

Precis som Kia EV6 och Hyundai Ioniq 5 bygger den nya elbilen på Hyundai Motor Groups E-GMP-plattform, och har en batterispänning på 800 volt. Maximal laddeffekt anges till 240 kW, och det ska gå att fylla på med 24 mils räckvidd på en kvart.

Med EV9 har Kia också tagit ett steg framåt vad gäller självkörningsteknik. Utrustad med femton sensorer, varav två av lidar-typ, ska bilen vara självkörande på nivå 3. Det innebär att den kan ta över körningen helt och hållet under vissa situationer – till exempel vid kökörning på motorväg. 

Men den tekniken är ännu inte tillåten i Sverige, och därför har Kia valt att till en början sälja bilarna utan lidar-sensorerna här.

– Det kanske kommer nästa år, säger Kias svenska produktchef Joakim Jöhncke.

Kia ägnade en stor del av sin presentation åt att prata om hållbarhet. Man planerar bland annat att fasa ut användningen av läder, och att öka andelen återvunnen plast i bilarna till 20 procent till år 2030.

Enligt det internationella energiorganet IEA är dock stora, tunga suvar i sig ett hållbarhetsproblem – även om de är eldrivna. IEA påpekar att dessa har högre förbrukning och kräver större batteripaket, och föreslår i stället att man väljer en mindre elbil, för att spara på resurserna.

Kia menar dock att de med EV9 bara förser kunderna med vad de vill ha.

– Vi försöker hitta bilar till alla kunder, och det finns en marknad för de här stora bilarna också, säger Joakim Jöhncke.

Han säger vidare att Kia jobbar med att göra råvarorna till batteri och elmotorer spårbara, men att det projektet inte är i hamn ännu.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (1)

  • 29 mars 2023 "Men den tekniken är ännu…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.