Nästa artikel
Ny analys sågar syntetiska bränslen: ”Ineffektivt”
Nyheter

Ny analys sågar syntetiska bränslen: ”Ineffektivt”

Publicerad 23 juni 2022 (uppdaterad 26 april 2023)
Elbilar är betydligt bättre och effektivare än att använda syntetiskt bränsle i en förbränningsmotor, visar nya siffror.

Att använda syntetiska bränslen i vanliga förbränningsmotorer är något som exempelvis Audi och Porsche satsat mycket på. Däremot har Mercedes en betydligt mer tveksam inställning.

En ny analys av organisationen Transport & Environment visar att syntetiska bränslen bara ger en marginell minskning av koldioxidutsläppen jämfört med elbilar.

”Syntetiska bränslen är ingen lösning för att minska utsläppen”

En eldriven Volkswagen ID.3 kommer fem gånger längre på samma mängd förnybar energi än en Golf som körs på syntetiskt bränsle, enligt en ny analys.

En bil som körs på en blandning av vanlig bensin och så kallat e-bränsle minskar koldioxidutsläppet under hela bilens livscykel med fem procent jämfört med att bara köra på bensin. En batterieldriven bil som laddas med den genomsnittliga elmixen inom EU kapar istället utsläppen med 78 procent, inklusive tillverkning av bilen.

– Syntetiska bränslen är ingen lösning för att minska utsläppen. Batterielbilarna är redo i dag, billigare och effektivare, och de ger betydligt större minskning av koldioxidutsläppen under hela livscykeln, säger Stef Cornelis, chef för T&E i Tyskland.

Det finns flera anledningar till att e-bränslen är så ineffektiva, enligt organisationen. Det krävs stora mängder energi för att framställa dem, det är stora förluster i produktionen och de används sedan i en förbränningsmotor som är mindre effektiv än en elmotor.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (5)

  • 24 juni 2022 Beror ju på vilket…
  • 24 juni 2022 Vore bättre att lägga de…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.