Nästa artikel
Lightyear 0 ska klara sju mil per dag med solenergi
Nyheter

Lightyear 0 ska klara sju mil per dag med solenergi

Publicerad 13 juni 2022
Bilköpare som slår till på den nya elbilen Lightyear kanske inte behöver ladda alls. Den har nämligen solcellspaneler och kan ta sig drygt sju mil bara på solenergi.

Lightyear One började utvecklas för flera år sedan och skulle sättas i produktion 2021. Så har det inte blivit, och nu siktar företaget på serieproduktion hos finska Valmet under 2022.

Modellen heter numera Lightyear 0 (uttalas Zero) och ska smita före Sono Sion, en annan uppstickare som också vill börja bygga en elbil med solcellspaneler. Den som bor i soligt klimat ska kunna ladda upp till sju mil per dag och även med molnigt väder ska solen kunna ladda bilen med 3,2 mil per dag, ett påstående som fått många att ställa sig kritiska – det skulle i så fall innebära ett stort genombrott för solcellstekniken jämfört med tidigare försök.

Lightyear 0 får en ”minimalistisk” interiör, enligt företaget, med en 10,1-tums pekskärm och mjukvaruuppdateringar över nätet.

Om det stämmer innebär det att en person som jobbpendlar 3,5 mil enkel resa inte behöver ladda alls under sommarmånaderna. Å andra sidan går det förstås också bra att köpa vilken elbil som helst och sedan investera i solcellspaneler på hustaket istället.

Den totala räckvidden för Lightyear 0 ligger på 62,5 mil enligt WLTP-körcykeln. Varje hjul har en egen elmotor och den beskrivs som bilvärldens mest effektiva. Accelerationen till 100 km/tim är betydligt långsammare än i andra elbilar – den tar tio sekunder, och toppfarten är 160 km/tim.

60 kWh-batteriet i Lightyear 0 väger 350 kilo och modellen har fem kvadratmeter solcellspanel.

Det som imponerar är istället effektiviteten. Förbrukningen ligger på 10,5 kWh/100 km, tjänstevikten på bara 1 575 kilo och luftmotståndet på 0,19 Cd. Det är i så fall 50 procent snålare och 900 kilo lättare än Mercedes EQS.

Bara 946 exemplar ska byggas till en prislapp på motsvarande 3,3 miljoner kronor (!) inklusive svensk moms. Lightyear lovar att nästa modell ska byggas i större skala och får en prislapp på omkring 400 000 kr inklusive moms.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (25)

  • 17 juni 2022 När det gäller fransk…
  • 17 juni 2022 A.L Det system Protean…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.