Nästa artikel
Bilens verkliga förbrukning ska rapporteras vid besiktning
Nyheter

Bilens verkliga förbrukning ska rapporteras vid besiktning

Publicerad 31 maj 2022 (uppdaterad 16 maj 2023)
Ett nytt förslag innebär att bilens förbrukning och utsläpp ska mätas vid besiktningen och sparas i en databas. Vi Bilägare har tittat närmare på hur systemet ska fungera.

Det har länge varit känt att bilarnas officiella förbrukningssiffra inte alltid stämmer överens med verkligheten. Skillnaden har visserligen minskat när den tuffare körcykeln WLTP infördes, men inte heller den är alltid helt realistisk.

Nu föreslår regeringen att bilens verkliga förbrukning och utsläpp ska rapporteras in i samband med besiktningen, så länge bilägaren inte uttryckligen säger nej. Det kräver en ändring i flera lagar och grunden är en ny EU-förordning.

Det nya systemet ska bara gälla för bilar som registrerats från och med den 1 januari 2021 och som är utrustade med ett särskilt system som kan övervaka förbrukningen och utsläppen. Förslaget kommer påverka uppemot 350 000 bilägare i ett första skede och den siffran ökar ju fler nya bilar som rullar ut på vägarna.

Siffrorna ska användas statistiskt för att skapa en bild av utsläppen och om förslaget röstas igen är tanken att rapporteringen ska starta den 20 maj 2023.

Mätningen och rapporteringen ska göras i samband med besiktning.

Regeringen varnar för att den eventuella merkostnaden som kan uppkomma för att läsa av siffrorna och rapportera in dem vid besiktningen kan läggas på bilägarna.

”Enligt den bedömning som Transportstyrelsen gjort kommer en eventuell ökad kostnad för bilbesiktningen för den enskilde fordonsägaren sannolikt bli liten eftersom den totala kostnaden kommer att fördelas på samtliga fordonsägare”, står det i promemorian.

Det ska inte gå att identifiera enskilda bilägare med hjälp av siffrorna, men bilens chassinummer kopplas till förbrukningssiffrorna. Chassinumret anges dock aldrig i den samlade statistik som sedan presenteras.

Tord Fornander är ordförande i Opus Bilprovning och Fordonsbesiktningsbranschen.

För besiktningsföretagen blir det ingen stor förändring jämfört med i dag, enligt Tord Fornander som är ordförande i Opus Bilprovning och Fordonsbesiktningsbranschen.

– Vi har inga direkta synpunkter utan det viktiga är att Transportstyrelsen så snart som möjligt innan införandet berättar hur IT-kommunikationen ska gå till. Vi läser redan i dag ut felkoder och annat från avgasrenande system vid kontrollbesiktning så det här är ju mer eller mindre en mjukvaruuppdatering som ska göras i våra system som även hämtar ut den här datan på de fordon som omfattas, säger han.

Detta ska rapporteras

I samband med besiktningen ska uppgifter om förbrukning och utsläpp samlas in till en central databas. Här är uppgifterna som ska rapporteras in.

  • Total bränsleförbrukning (både bensin/diesel och el för hybridbilar)
  • Total körsträcka
  • Total körsträcka med förbränningsmotorn igång respektive avstängd (för hybridbilar)
  • Total nätenergi till batteriet

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (15)

  • 2 juni 2022 Hx30 en rekommendation är…
  • 2 juni 2022 Ha ha underbart! Inte lätt…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.