Nästa artikel
Tydliga trenden: Försäljningen backar – men lyxbilarna ökar
Nyheter

Tydliga trenden: Försäljningen backar – men lyxbilarna ökar

Publicerad 13 januari 2021 (uppdaterad 13 januari 2021)
En trend är tydlig när de tyska premiummärkena avslöjar hur förra året gick. Lyxiga prestandabilar ökar betydligt mer än ”vanliga” bilmodeller.

BMW levererade totalt 2,3 miljoner bilar förra året, inklusive Mini och Rolls-Royce, vilket är åtta procent färre än året innan. Men försäljningen av elbilar ökade med 14 procent och laddhybrider ökade med nästan 40 procent.

– Vi svarade på effekterna av coronapandemin med bra agilitet när det gäller försäljning och produktion, säger Pieter Nota, styrelseledamot i BMW med ansvar för försäljning.

En överraskande detalj i BMW:s siffror är att även om bilförsäljningen totalt sett för hela året gick ned, ökade faktiskt försäljningen av lyxigare modeller – 7-serien, 8-serien och suven X7.

”Försäljningen av dessa mycket lönsamma modeller har ökat med mer än 70 procent sedan 2018”, uppger BMW, som dock rapporterar att de allra lyxigaste modellerna i koncernen – Rolls-Royce – backade med 26 procent.

”Försäljningen av dessa mycket lönsamma modeller har ökat med mer än 70 procent”

Hos Mercedes kunde 2,1 miljoner personbilar levereras under förra året, en minskning med åtta procent, och precis som för BMW har försäljningen av laddbilar exploderat.

”Vi mer än tredubblade försäljningen av laddhybrider och elbilar. Efterfrågan på dessa modeller ökade rejält, särskilt mot slutet av året”, uppger Mercedes.

I likhet med BMW är trycket på de lyxiga modellerna högt även för Mercedes. Nya S-klass har redan beställts i 40 000 exemplar och suvarna GLE och GLS ökade med 32 respektive 21 procent.

Läs också: Vilken kris? Här är bilmärkena som tappat minst i Sverige

Audi ligger lite efter konkurrenterna med 1,7 miljoner levererade bilar, en minskning med samma siffra som för BMW och Mercedes, nämligen åtta procent. Men förra årets sista kvartal blev det bästa någonsin – ett besked som även Volvo kunde ge tidigare i januari.

Försäljningen av elbilen e-tron (inklusive Sportbackversionen) har ökat med hela 80 procent jämfört med året innan och modellen säljer bättre än både BMW iX3 och Mercedes EQC.

Precis som hos Mercedes och BMW lyckades Audi öka försäljningen av lyxiga prestandabilar, i Audis fall med 16 procent.

Läs också: Trots tuffa starten – Volvo levererar ny rekordsiffra

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.