Bild
Nästa artikel
Norska rekordsiffrorna: Audi kör om alla konkurrenter

Norska rekordsiffrorna: Audi kör om alla konkurrenter

Nyheter

Norge fortsätter som elbilslandet nummer ett. Förra året var över hälften av alla nysålda bilar eldrivna – och en dyr modell hamnar i topp.

Inget annat land kommer i närheten av Norge när det gäller elbilsförsäljning, och de senaste registreringssiffrorna från Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) stärker den positionen ytterligare.

Andelen elbilar är nu rekordhög. Över hälften, 54 procent, av alla nya bilar som såldes i Norge under förra året var helt eldrivna. Det är en rejäl ökning från 42 procent året innan, och för bara tio år sedan var den siffran en procent.

Tittar vi närmare på de populäraste elbilarna står en överraskande vinnare högst upp i topplistan, nämligen Audi e-tron. Den relativt dyra suven sålde bättre än alla billigare elbilar, inklusive Tesla Model 3 som petats ned till andra plats från topplaceringen 2019.

”Det är historiskt att en Audi är den bästsäljande bilen i Norge. Att ett premiumvarumärke klarar det är anmärkningsvärt och det skulle vara otänkbart för bara några år sedan. Ingen annanstans i världen är e-tron i närheten av den här positionen”, skriver norska sajten TV2.

Som jämförelse ligger Audi e-tron på sjätte plats bland elbilarna på den svenska marknaden. På topplistan över alla modeller ligger den på plats 42.

”Vår preliminära prognos är att elbilarna kommer utgöra mer än 65 procent av marknaden 2021”
Tesla Model 3 fick nöja sig med en andraplats i Norge förra året, och Volkswagen ID 3 flåsar i nacken.
Tesla Model 3 fick nöja sig med en andraplats i Norge förra året, och Volkswagen ID 3 flåsar i nacken.

Siktar på ännu högre elbilsandel

Nu tror den norska elbilsföreningen att elbilsandelen kommer fortsätta öka.

– Vår preliminära prognos är att elbilarna kommer utgöra mer än 65 procent av marknaden 2021. Om vi klarar det, är målet att bara sälja nollutsläppsbilar 2025 inom räckhåll, säger föreningens ordförande Christina Bu till Reuters.

I år anländer flera nya elbilar till den norska marknaden, bland andra Tesla Model Y, Skoda Enyaq och Volkswagen ID 4.

I Sverige är elbilsandelen inte lika hög som i Norge, men den ökar för varje år. På den svenska marknaden tog Volkswagen ID 3 över som den populäraste nya bilen för december månad.

Dieselbilarna utgjorde knappt nio procent av den norska nybilsförsäljningen förra året jämfört med 76 procent 2011.

Topplistan: Populäraste nya bilarna i Norge

Siffrorna gäller antalet registrerade bilar under hela 2020. Volkswagen ID 3 flåsar Tesla Model 3 i nacken och ligger bara 16 exemplar efter trots att ID 3 började levereras först i september. Nykomlingen MG ZS går in på en imponerande åttondeplats. En av Audis tuffaste konkurrenter, Mercedes EQC, kommer först på nionde plats.

1. Audi e-tron (9 227)
2. Tesla Model 3 (7 770)
3. Volkswagen ID 3 (7 754)
4. Nissan Leaf (5 221)
5. Volkswagen Golf (5 068)
6. Hyundai Kona (5 029)
7. Toyota RAV4 (4 412)
8. MG ZS (3 720)
9. Mercedes EQC (3 614)
10. Mitsubishi Outlander (3 258)

Källa: OFV

Taggar: Nyheter, Audi E-tron

Kommentarer

#1
mso 1000
2021-01-05 13:41

Ops.

#2
Bandvagn
2021-01-05 14:27

I Norge river man bensinpumpar på vissa mackar och sätter dit snabbladdare istället.
Ska bli skönt att se samma sak hända i Sverige om några år.

Också kul att höra vissa bakåtsträvare klaga på att elbilar aldrig kommer funka i ett kallt land som Sverige. Jag undrar jag om det inte är ganska liknande klimat i Norge... :p

#4
Styggavargen
2021-01-05 14:37

Tyvärr ingen av elbilarna på listan man vill äga eller ha!?, det är antingen väldigt opraktiska modeller eller de som drar lika mycket energi som två lite mindre bilar. Är det så svårt att vaska fram något i C-segmentet, något väldigt normalt.. antingen väldigt små bilar, eller stora "klumpar" eller "låga sport modeller".

#5
ksoderlund
2021-01-05 15:10

Klart man kunde ha elbil om det inte var någon moms på dom..

#6
Henrik M
2021-01-05 15:16

Ksoderlund: Och varför kan du inte ha en momsad elbil?

#7
Arne Nilsson1
2021-01-05 16:06

Tänk vad skönt att alla får välja vilken bil de köper. Vill man ha en viss modell med viss drivning, köp den. Jag gillar bensindrivna bilar. Så jag har två. Vad jag däremot inte gillar är klåfingriga politiker. Som vill tvinga folk att göra vissa val. Nu höjer vi priset på det här och sänker priset på det där. Se, nu valde fler "rätt".

#8
Pi
2021-01-05 16:13

ksoderlund - du får väl skaffa en billig bil typ e-Up så "försvinner" momsen via bidraget från staten...:)

#9
Boxer
2021-01-05 16:21

Jag har sett det flera gånger nu. Sitter och laddar min Tesla i lugn och ro utan att ha stått i kö och ser på väldigt irriterade e-tron-ägare som står någonstans runt plats 20 i kön till proletariat-laddaren.
Att de inte lär sig....

#10
vw sportsvan
2021-01-05 17:26

Arne Nilsson, kul att det finns en i detta fält som inte är elbilsfanatiker, jag håller med dig fullständigt i ditt resonemang.

#11
Roadkill
2021-01-05 17:41

Arne Nilsson1
Jag gillar att gå runt och slå ner pensionärer på stan. Så jag gör det två gånger per kväll. Vad jag däremot inte gillar är klåfingriga politiker. Som vill tvinga folk att inte göra dumheter som jag gör.
Det är ju min mänskliga rättighet att få slåss och förstöra och smutsa ner...

#12
bejje
2021-01-05 19:11

Roadkill, dum jämförelse. Att slå ner pensionärer är brottsligt och rent ut sagt idiotiskt. Att köra bensinbil är fortfarande idag helt normalt och lagligt.

Sen kan man tycka vad man vill om politiker...

#13
Hundter
2021-01-05 21:12

Hosta upp < 500.000:- så är saken klar!

#14
Elbilisten
2021-01-05 21:12

Nästan alla länder har olika typer av piskor och morötter. I Sverige har vi tobaksskatt och lägre moms på kollektivtrafik. En stor del av kollektivtrafiken är subventionerad. Det finns folk som är emot det också. Hur snabbt Sverige ställer om till elbilar påverkar mycket. T ex hur många miljarder vi skyfflar iväg till Norge och Rosneft.

#15
SnookerPro
2021-01-05 21:51

Snart får Tesla vara glad om den klarar fjärdeplatsen. Det kan till och med bli så att de raskare än raskast åker ut från tio-i-topp-listan. Och även i Norge säljer Volkswagen ID 3 som smör.

Jag gissar på att de billigare alternativen - som Hyundai (märkligt dock att inte Kia är med på listan) - kommer att ta över marknaden. Tack och lov, får man i så fall säga, för det är precis just det som den övervägande delen av köparna vill ha: Elbilar med hygglig räckvidd till ett någorlunda överkomligt pris. Det enda smolket i bägaren är att det inte verkar som att priserna går ner till den "vanliga" prisnivån - inte ens verkar närma sig den. Kanske tvingas vi vänja oss vid en (mycket) högre prisnivå. Hur som helst, det ska bli intressant att följa utvecklingen.

#16
Highlander
2021-01-05 22:19

Tesla avslutade året starkt med den uppdaterade Model 3. I december var Model 3 med bred marginal den mest sålda elbilen i Norge.

#17
Jarl Karlsson
2021-01-06 07:57

I norge
Billigaste E-Tron kostar 600.000:-
Billigaste Q7 (TDI50) kostar 1.100.000:-

#18
Pi
2021-01-06 10:13

Highlander - vill minnas att Henrik lärt oss att Tesla mest levererar sina bilar sista månaden i varje kvartal här i Europa och i så fall skall man nog inte dra så stora växlar av en enskild månad utan istället se till snittet över året.

#19
Torgnyastrom
2021-01-06 10:20

Vad tycker då alla norrmän som inte har råd med en dyr elbil, men ändå måste vara med och subventionera dessa med sin skatt varken dom vill eller inte? Och i en omfattning som nästan saknar motstycke. Vad blir nästa steg? Momsfri ekologisk mat? Återbäring på av staten fastställd nyttig föda?
Det finns inga gratisluncher, nån måste alltid betala

#20
Guran
2021-01-06 11:27

Vad menar du Torgny?
Norge har ett väsentligt kraftfullare bonus malus system än Sverige. Så det är även där så att köparna av ”avgasbilar” betalar för bonusen på elbilarna. Och elbilarna brukar vara den billigaste versionen av en viss modell. Så förstår inte var du får det där med dyra elbilar i Norge ifrån.

#21
Torgnyastrom
2021-01-06 12:59

Guran: Audi e-tron och Tesla 3 är väl inte direkt ”billiga”? Men det är klart att de som ”måste” köpa en hälften så dyr bil får vara med och betala...

#22
Riche
2021-01-06 13:49

Det brukar ta några år att nå 20% av marknadsandel resten går på nolltid, tänk på att Sverige hade negativt elpris inte allt för lång sedan vem vill åka till en mack o tanka, tror personligen bara att folk behöver justeras ventilerna så att man inte gör allt av gammal vana?

#23
Carl Trefalt
2021-01-06 16:18

Måste vara dyrt om man är en fattig norsk.

#24
Riche
2021-01-06 16:47

En annan variant, dumhet skall straffas!

#25
Torgnyastrom
2021-01-06 16:57

Riche: jag tror du rört ihop det lite. Av priset på en liter bensin är nästan 70% skatt, alltså ett betydande tillskott till statskassan. Du tror väl inte att elen blir i stort sett gratis även om produktionspriset är nära noll? Degen måste in, och då är det skatt som gäller!

#26
Riche
2021-01-06 17:03

El bidra till att höja BNP och olja sänker den ingen svår nöt?

#27
perin
2021-01-06 18:34

Det är bara en tidsfråga innan det blir en extra skatt på elen vid billaddning, därav är laddboxarna utrustade för detta. Bränslekostnaden kommer säkert bli den samma som idag per körd mil.

#28
Draxon
2021-01-06 18:54

Det lär ju bli kallare vintrar i Norge nu när de inte släpper ut någon CO2?

#29
Riche
2021-01-06 19:57

Nackdel med höjd BNP i detta fall är att länder som importerar olja till oss inte får återinvestera dessa kronor som de får i utbyte mot olja i Sverige, skatter är en politisk fråga om ägare till elbilar får behålla dessa pengar eller om staten (dvs vi alla) omfördelar dessa till ett bättre ändamål, bara vinnare som jag ser, skatter är inget självändamål utan ett politisk styrmedel

#30
mso 1000
2021-01-06 20:32

Perin. Ja det gäller att vara med på tåget innan det kommer skatt eller kilometerskatt på elbils kalaset.

Nu när man är med på laddhybrid tåget sedan några månader så inser man att detta kommer inte att vara för evigt.
Småler varenda gång jag stoppar in sladden hos Ica handlaren som betalar min resa till affären. :)

#31
Guran
2021-01-06 22:04

MSO den lilla strömmen du tror dig ladda gratis har Ica-handlaren mångdubbelt lagt på priset på varorna du handlar :)

#32
Henrik M
2021-01-07 00:28

Guran: Fast det är ju inte så att varorna kostar mer för den som laddar utanför än den som kommer i sin fossilbil och handlar....så på sätt och vis har ju Mso rätt i att kontra de i fossilbil så får han ju fortfarande tillbaks kosten för resan dit....
Sen är det ju såklart som du skriver att handlaren inte ger bort elen gratis utan den ligger i företagets kostnadskalkyl och täcks av intäkterna.
Kollar vi här i Växjö och troligtvis på andra platser med så tror jag att Lidl helt klart fått fler storhandlare pga. att de erbjuder gratis semisnabbladdning medans man handlar.

#33
mso 1000
2021-01-07 03:04

Haha Guran det är väl klart att vi alla får dela kostnaden på min gratis laddning då det slås ut på din mjölk.

Min poäng var mer att dom som väntar att byta till något eldrivet kommer förmodligen inte åtnjuta samma vinst då skatter och kilometerskatt kommer att komma som ett brev på posten framöver om ett antal år.

#34
Guran
2021-01-07 08:35

Mso, jag dricker inte mjölk och handlar inte på ICA :)
Men som du säger så kommer kilometerskatt att införas. Därom råder nog ingen tvivel.
Oavsett skall det bli intressant att följa utvecklingen.
Mycket att välja på nu. Hyundai har T.ex nya Tucson finns med tre olika elektrifieringar, löjlig mildhybrid, fullhybrid (verkar vara en eminent drivlina) och även snart som laddhybrid. Till det kommer snart Ioniq 5 som elbil. En djungel att navigera genom.

#35
Henrik M
2021-01-07 10:31

Guran: Dock ska tilläggas vilket en del inte verkar ha uppfattat att i ,vad jag vet, alla förslag så kommer alla bilar få kilometerskatt oavsett framdrift och i de förslag jag sett så kommer den kosten bli högre för fossildrivna bilar. Så oavsett om det kommer kosta mer att köra elbil framöver så kommer skillnaden mot att åka fossilt inte minska, utan troligtvis tvärtom.

#36
Masa
2021-01-08 10:04

Och i Sverige är det Tesla, Kia och VW som levererar flest rena elbilar (inte mycket från Volvo än - tyvärr).

#37
Guran
2021-01-07 11:57

Masa, jag tror nog du glömde ganska många elbilsleverantörer i din lista. Säger dig t.ex modellerna e208, Leaf och Zoe något?
Helt plötsligt dubbelt så många, och flera återstår att ramsa upp...

#38
Hans Berglund
2021-01-07 14:29

Ioniq är ju en bra bil att köra inte så hög elförbrukning. kan dom bara fixa så man kan koppla ett släp och få ner priset ca 100000 så borde det bli en storsäljare

#39
Hussain
2021-01-08 12:32

Audi e-tron, interesting, it's an expensive and not efficient car, but people look for luxury, good for them. Tesla will have it hard in Europe soon with Xpeng, GM, VW group and Volvo, all selling EVs...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.