Bild
Nästa artikel
Historiska milstolpen: Volvo omkörd av Volkswagens elbil

Historiska milstolpen: Volvo omkörd av Volkswagens elbil

Nyheter

Volkswagens storsatsning på elbilar börjar betala sig. Nya modellen ID 3 kör om samtliga Volvomodeller som den mest registrerade bilen i december.

För första gången någonsin har en elbil tagit över som Sveriges populäraste nya bil under en enskild månad. Det handlar om Volkswagen ID 3 som ligger i topp över antalet nyregistrerade bilar på svenska vägar, enligt nya siffror från branschorganisationen Bil Sweden.

Trots att modellen började levereras först i september ligger den i topp över Sveriges mest registrerade elbilar under 2020. Volkswagen ID 3 registrerades 2 564 exemplar under förra året.

– Det här är ett fantastiskt facit för ID 3 och en enormt bra start för vår storsatsning på den helt elektriska ID-familjen. Vad vi kan se i vår statistik är mer än hälften av köparna till ID 3 privatkunder, vilket tydligt visar att det handlar om ett eget aktivt val i samband med bilköpet, säger Sten Forsberg, chef för Volkswagen Personbilar Sverige.

Som vanligt gäller att de bilar som registrerats inte nödvändigtvis är sålda till kunder. De kan till exempel vara registrerade av bilhandlare.

”Ett fantastiskt facit för ID 3 och en enormt bra start för vår storsatsning”
Volvo toppar listan över Sveriges populäraste laddhybrider.
Volvo toppar listan över Sveriges populäraste laddhybrider.

”Urstark höst och vinter”

Volvo har alltså snuvats på topplaceringen när det gäller den mest registrerade nya bilen under december, men det blev ändå ett bra år.

– Egentligen var det bara under två månader, i april och maj, som vi såg en tydlig nedgång i antalet registreringar. Vi har haft en urstark höst och vinter, med ökande kundorderandel och ökande registreringa, säger Fredrik Isakson, försäljningsdirektör på Volvo Car Sverige.

Han påpekar också att Volvo står för de tre populäraste modellerna under helåret 2020, nämligen S/V60, XC60 och XC40. Tidigare storsäljaren V90 är därmed inte med på topp-tre-listan längre.

Förra året registrerades 21 procent färre nya Teslabilar än året innan.
Förra året registrerades 21 procent färre nya Teslabilar än året innan.

Sverige med i laddtoppen

Rent generellt påverkades förstås bilförsäljningen av coronapandemin, men i Sverige har bilförsäljningen inte minskat lika mycket som i andra länder. Nedgången på 18 procent ska även ställas mot att 2019 blev det tredje bästa året någonsin för personbilar, påpekar Bil Sweden.

Sverige ligger numera även i den absoluta toppen sett till andelen elbilar och laddhybrider. Ökningen under 2020 jämfört med 2019 blev hela 132 procent och än så länge är det laddhybriderna som till stor del driver på omställningen.

I nuläget står laddbara bilar för 32 procent av alla nyregistrerade bilar. En av fem nya laddbilar som registrerats i Sverige är antingen en Volvo V60 eller XC60.

Fortsatt minskning för dieselbilarna

När elbilarna och laddhybriderna ökar, forsätter dieselbilarna att backa. Förra året var dieselbilsandelen nere på 22 procent jämfört med 33 procent året innan. Även benisnbilarna backar från 46 till 35 procent. Elbilarna har mer än fördubblat sin marknadsandel och laddhybriderna har tredubblat sin andel.

För lätta lastbilar blev 2020 dock ett riktigt uselt år. Minskningen i antalet registrerade lätta lastbilar var hela 42 procent vilket är mest i hela Europa. Det beror dels på coronapandemin där många företaget tvingats dra ned på bilinköpen och dels på grund av den höga straffskatten.

Läs också: Vänta med bilköpet – här är nyheterna som är på ingång

Populäraste nybilarna 2020

Antal registrerade bilar januari–december 2020 samt förändringen jämfört med 2019 i procent. Volvo är fortfarande i topp och XC40 ökar stort, men tidigare ettan V90 är omkörd med marginal. Nya generationen Golf tappar också stort men gamla Passat ökar eftersom den är populär som laddhybrid.

1. Volvo S/V60: 18 567 (–20%)
2. Volvo XC60: 12 291 (–6%)
3. Volvo XC40: 10 293 (35%)
4. Volkswagen Golf: 9 856 (–31%)
5. Volkswagen Passat: 9 792 (10%)
6. Volvo S/V90: 9 092 (–38%)
7. Kia Niro: 8 790 (11%)
8. Kia Ceed: 6 845 (10%)
9. Toyota RAV4: 6 796 (43%)
10. Volkswagen Tiguan: 6 575 (–44%)

Populäraste nybilarna i december

Antal registrerade bilar i december 2020. För första gången någonsin toppar en elbil listan över de populäraste nya bilarna i Sverige under en enskild månad.

1. Volkswagen ID 3: 2 564
2. Volvo S/V60: 1 853
3. Volvo XC60: 1 538
4. Volvo S/V90: 1 175
5. Volvo XC40: 1 128
6. Volkswagen Passat: 1 121
7. Skoda Octavia: 1 045
8. Toyota RAV4: 1 001
9. Kia Niro: 980
10. Kia Ceed: 874

Populäraste laddhybriderna 2020

Antal registrerade laddhybrider januari–december 2020. En av fem laddbilar som registrerades förra året var antingen en V60 eller XC60, men Passat håller emot bra. Mitsubishi Outlander är kvar i toppen trots att märket på sikt ska försvinna från Europa.

1. Volvo S/V60: 6 941
2. Volvo XC60: 6 624
3. Volkswagen Passat: 5 870
4. Kia Niro: 4 324
5. Kia Optima: 3 632
6. Kia Ceed: 3 324
7. Mitsubishi Outlander: 2 819
8. Volvo XC40: 2 815
9. Volkswagen Golf: 2 510
10. Volvo V90: 2 148

Populäraste elbilarna 2020

Antal registrerade elbilar januari–december 2020. Tesla har totalt registrerat 21 procent färre nya bilar 2020 jämfört med 2019. 

1. Volkswagen ID 3: 4 009
2. Tesla Model 3: 3 531
3. Kia e-Niro: 2 554
4. Renault Zoe: 2 161
5. Nissan Leaf: 1 815
6. Audi e-tron: 1 795
7. Hyundai Kona: 1 671
8. Polestar 2: 1 622
9. Volkswagen e-Golf: 1 048
10. Tesla Model S: 893

Kommentarer

#1
2021-01-04 11:14

Själv gick jag mot "strömmen" och hämtade ut en Volvo V90 D4 AWD. Men det blir min sista fossilbil. Nästa gång blir det helelektriskt (laddhybrider anser jag vara storskaligt slöseri).

MVH AL

#2
2021-01-04 11:24

Själv gick jag emot strömmen och anskaffade en elbil som inte ens finns med på listan. Dessutom med pyttebatteri.
Jag är också lite försiktigt skeptisk till laddhybrider. Initialt ser det ju ut som det bästa av två världar. Men tänker att med det bästa av två världar följer också det värsta av två världar...

#3
2021-01-04 11:33

Att det såldes så många ID3 innan årsskiftet var rimligen en följd av att VW hade intresse av att få ut så många som möjligt på marknaden för att undvika utsläppsböter. Man hade kampanjer med rejäla rabatter på framför allt privatleasing vilket lär ha påverkat siffrorna - och man ska minnas att man producerat bilen under drygt ett år men hållit på leveransstarten pga problem med mjukvaran, så det fanns ett stort lager att ta av.
Detta sagt är det självklart glädjande att det kommer ut fler alternativ till Tesla på elbilsmarknaden, och det ska bli intressant att följa den fortsatta utvecklingen under det kommande året. Inte minst Vi Bilägares erfarenhet av att ha ID3 i långteststallet.

#4
2021-01-04 11:45

Skälv leasade jag en PHEV golf gte för 3t med bra värme även på ren eldrift inklusive service på två år.
Min förhoppning är att bensinmotorn skall vara avstängd större delen av körningarna och även naturligtvis på vintern.

Om två år när leasingen går ut blir det ett aktivt långsiktigt val när det finns rejält med bra valmöjligheter på en ren El eller laddhybrid utefter dom krav man har.

#5
2021-01-04 11:37

StefL,
Jag tror man ska vara lite petig när det gäller ID3 och huruvida bilarna är sålda eller bara registrerade. Brasklappen finns i texten, förstås, men jag tror det gäller ID3 mer än många andra bilar.

#6
2021-01-04 12:08

ID 3 kör om samtliga Volvomodeller ... Ja, tar man in bokningar under ett år och levererar dessa under ett par månader blir det stora siffror. Sen gäller det att vara uthållig i försäljningen, så det är för tidigt att jubla!

#7
2021-01-04 12:08

Själv är jag väldigt osäker på hur strömmarna går och vad man ska satsa på. Privatleasing är förmodligen ett bra alternativ då ja. Lite ovant bara. Vill man t ex betala 400 kr extra per månad för favoritkulören?

#8
2021-01-04 12:09

Mäkinen, fler tillverkare har gjort så.
Det beror på de erbjudanden som givits under slutet av året, och alla bilar har inte levererats till kund pga leveranstiderna.
Säkert står VW för stor del av dessa, för de har fler bilar i omsättning.

#9
2021-01-04 12:12

Pinjong, tillbehör är ett dyrt tillval som privatleasing. Grått kanske inte är favoritfärgen...

#10
2021-01-04 12:25

Kul att det börjar bli så mkt elbilar på vägarna. Det tackar mina lungor för.

Håller med några föregående talare också att plug in-hybrider är sådär. Det sämsta av två världar. Som nån skrev på Twitter:
"Nu har jag kört över 450mil med min plug in-hybrid utan att behöva tanka!".
Jaa..vad ska du med en fossilmotor till överhuvudtaget då? Du har släpat runt på fossilmotor, kylare, avgasssytem etc. etc. i 450 mil....Helt galet.

#11
2021-01-04 12:27

StefL har på sätt och vis en poäng, men då behöver man väga in att tumskruvarna kring utsläppsböter dras åt ytterligare ett varv under 2021: elbilar räknades dubbelt i sammanräkningen för 2020, under 2021 räknas de med en faktor 1,67, ner till 1,33 under 2022 och från 2023 viktas alla bilar lika i kalkylen för bötesbeloppet. Det finns alltså ingen ljusning för fossilbilar längre fram utan vi kommer bara se mer sånt här framöver.

#12
2021-01-04 12:54

Ja id3 är ju dopad i registreringen i dec, så inte så konstigt.

#13
2021-01-04 15:47

zoidberg, visst är det så att viktningen förändras kommande år, men det hindrar inte att VW behövde få ut bilar under 2020 för att undvika böter just för det året, och man levererade hela årets "batch" med bilar under en mycket begränsad tid i slutet av året. Så kommande år lär det inte bli lika höga toppar en enskild månad utan försäljningen torde bli jämnare fördelad över året även om andelen elbilar successivt lär öka på sikt också.

#14
2021-01-04 16:58

Har varit totalt ointresserad av elbilar men ID 3 ser vettig och modern ut, inget externt bling som samlar `skit´ utan bilen ser mycket lätt-tvättad ut (jo, jag tvättar själv). Storlek, räckvidd och pris samt VW´s historia som biltillverkare av rang räcker långt för att väcka massans intresse. Så det här är nog bara början (tror jag).

#15
2021-01-04 17:32

Ska bli intressant att se hur nöjda eller missnöjda ID3 ägarna kommer bli. Har själv precis lämnat tillbaka en leasing Polo. ID3 skulle kosta ca 3000kr mer per månad än Polon att leasa med samma val. Så jag kommer inte leasa en ID3, det är för dyrt sett till vad man får för pengarna.

#16
2021-01-04 17:55

Sabud, den är relativt lättvättad.
Mönstret på stötfångaren fram samt "luftintaget" fram under registreringsskylten skulle kunna vara bättre.
Från bakluckan "efterrinner" det lite, men det gör det väl från alla bilar.
Jag kan tro att plastdetaljerna som framför vindrutetorkarna och bakluckan skall hanteras varsamt.
Jag handtvättar bara, och misstänker att maskintvättar kan göra dessa fula med tiden (vilket maskintvättar gör även på lackad yta)

#17
2021-01-04 17:41

Marauder, vad hade du då för tillval?
ID.3:an kostar ju 3.495kr i grundpris.

#18
2021-01-04 17:42

Volvo får väl bygga en mindre elbil. Volvo har tagit patent på XC10 och XC20. Men även större bil XC100.

#19
2021-01-04 18:10

Maruder vad har du betalat för din polo.
En vän betalar sedan 2 år 2700:- för sin leasade polo.
Så id3 för 3295:- i leasing.
Svårslaget och dessutom helt utan risker.

#20
2021-01-04 18:24

Ja det leasingerbjudandet de kör på ID.3 nu är utan tvekan en stor del i förklaringen till antal bilar som gått ut till kund.

#21
2021-01-04 21:34

Fast det som står i texten tål en funderare. Det står att Sten Forsberg, chef för Volkswagen Personbilar Sverige, säger att enligt vad Svenska Volkswagen kan se i statistiken, gick mer än hälften av ID 3-bilarna till privatkunder. Längre ner i texten står det att alla de bilar som har registrerats inte nödvändigtvis måste vara sålda till kunder. Jag anser att Sten Forsbergs ord ligger närmast sanningen om vad som faktiskt gäller för registreringarna, nämligen att de flesta ID 3-bilarna har gått till kund.

Sedan kan man ha synpunkter på hur Volkswagen kan sälja så många ID 3-bilar med tanke på den kanonad av negativa tidningsartiklar som har skrivits om bilen. Antingen är folk medvetna om den negativa kritiken och struntar i den och köper ändå, eller så är folk inte medvetna alls om kritiken. Intressant, hur som helst!

Avslutningsvis förstår jag inte varför vi ständigt måste ha det här problemet med om nya bilar har registrerats av bilhandlarna eller har registrerats på kunder. Ska det vara så svårt att en gång för alla få bukt med detta och bestämma att det är endast nya bilar som har registrerats på kund som får kallas för just registrerade? Och om vi håller oss till den ordningen undanröjer vi samtidigt också bilmärkenas möjligheter att trixa med försäljningssiffrorna. Så, vilket är problemet? Det är som jag alltid säger: Vill man så kan man! Men jag misstänker, tyvärr, att en mäktig bilindustri trycker på samtidigt som vi har svaga politiker och tjänstemän.

#22
2021-01-04 21:15

Jag såg förresten en ID 3 häromdagen i trafik. Jag måste säga att den utmärker sig mycket positivt rent estetiskt. Jag verkligen hajade till när den kom!

#23
2021-01-04 21:20

Snooker, priset på ID.3 tror jag är avgörande (framförallt leasingpriset).
Det mesta som rapportetats som problem är mjukvaruproblem. Kunderna är väl medvetna om dem, och jag tror att det förutsätts att dessa problem försvinner inom ett par månader. Om inte så kommer vw ha stora problem.
Vad jag känner till så har många buggar försvunnit med uppdateringen från 0564 till 0783, men inte alla. Det kommer ytterligare en uppdatering i februari som skall råda bot på de sista buggarna.

#24
2021-01-04 21:48

Vad roligt att se! Grattis VW. Geely-Volvo ligger långt efter med en renodlad elbilsplattform och på ett sätt är det ju positivt för Europa att kineserna i detta fall har ett konkurrensövertag. Tesla och även VAG med sina elbilsplattformar ligger i första led och kommer driva elektrifieringen på bekostnad av dinosaurierna som saknar topolgin.

#25
2021-01-04 22:19

Vi får väl se hur ID 3’s försäljningssiffror står sig de första månaderna på nya året.
WV har ju även tidigar haft en förmåga att plocka ut siffror ur sitt sammanhang (lite vårdslöst sagt av mig). I augusti/ september under ett antal år så hade de stora annonser om att ha den mest sålda modellen (Passat) enligt de senaste försäljningssiffrorna, inte så lustigt när Volvo fabriken hade semesterstängt i juli. Månaden senare var ordningen återställd, Passat som tvåa. 11 månader senare var det samma visa.

#26
2021-01-05 06:42

Jag gick in på VW hemsida och fick pris på ca 5400kr. Tillval: 1500mil, metallic lack, vinterdäck (ej förvaring) serviceavtal med lånebil, VW försäkring (350kr). Kanske inte riktigt 3000kr dyrare men säg ca 2500kr mer för ID3 än jag betalade för Polon med samma tillval fick ganska bra deal på Polon.

Även om man räknar med bränslebesparingen så blir det ändå ca 2000kr månad mer. Vilket är helt rimligt för ID3 är en mkt dyrare bil helt enkelt.
Polon hade inga problem att klara sig på 0,35 / mil på motorvägen.

#27
2021-01-05 09:55

Metallic och däck är 800kr i månaden.
Ta bort färgen och köp däck på sidan om.

#28
2021-01-07 10:44

Konstaterar att det inte finns mycket från Volvo på listan över "Populäraste elbilarna 2020". Det är Tesla, Kia och VW som levererar.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.