Bild
Nästa artikel
Nya bonus/malus: Ännu högre skatt för transportbilar

Nya bonus/malus: Ännu högre skatt för transportbilar

Stor genomgång

När bonus/malus görs om blir straffskatten för dieseldrivna transportbilar ännu högre. Den kan ligga på över 80 000 kronor för de första tre åren enligt Vi Bilägares granskning.

Om du hängt med i nyhetsrapporteringen de senaste dagarna vet du att regeringen vill göra om bonus/malus-systemet, där tanken är att fler bilköpare ska välja en modell med lägre utsläpp.

I dag får köpare av bilar med låga utsläpp en bonus på upp till 60 000 kronor samtidigt som köpare av smutsiga bilar med högre utsläpp får betala en förhöjd fordonsskatt under de första tre åren.

Nu vill regeringen skärpa systemet och höja både bonus och straffavgift. Den som väljer en elbil får 70 000 kronor i bonus medan den som väljer en bil med höga utsläpp utan hybridteknik får betala ännu högre skatt än i dag.

Det drabbar de transportbilsköpare som slår till på en vanlig, dieseldriven bil hårt – till exempel småföretagare och hantverkare. Anledningen är att transportbilar ofta har relativt höga utsläpp i förhållande till sin storlek eftersom de inte alltid får ta del av samma teknik som nya personbilar.

Kan skilja tusenlappar

Vi Bilägare har gått igenom utsläpp och fordonsskatt för 19 populära dieseldrivna transportbilar på den svenska marknaden. I samtliga fall blir straffskatten högre än i dag – den ökar med mellan 23 och 29 procent per år.

I riktiga pengar handlar det om en skatteökning på mellan 1 260 och 5 335 kronor per år.

Läs också: Bonus/malus görs om – både bonusen och straffskatten höjs

Dyrast i vår jämförelse blir Ford Ranger Raptor med en straffskatt på 28 000 kronor om året. Men även bland mer ”vanliga” transportbilarna känns den nya fordonsskatten i plånboken.
Dyrast i vår jämförelse blir Ford Ranger Raptor med en straffskatt på 28 000 kronor om året. Men även bland mer ”vanliga” transportbilarna känns den nya fordonsskatten i plånboken.

Över 80 000 på tre år

Allra dyrast med den nya skatten blir Ford Ranger Raptor, en prestandaversion av Fords pickup med dieselmotor, som kostar 28 000 kronor om året att skatta vilket blir 84 000 kronor under treårsperioden.

Men även bland de mer ”vanliga” transportbilarna med svagare motorer blir den nya fordonsskatten kännbar i plånboken. Populära Volkswagen Transporter med 150-hästarsdiesel kostar 16 700 kronor om året att skatta, eller över 50 000 kronor på tre år.

Små transportbilar är förstås billigare att skatta men även för de snålaste versionerna av Volkswagen Caddy, Renault Kangoo, Citroën Berlingo och Peugeot Partner ligger skatten på 6 000–10 000 kronor per år.

Som jämförelse räknade vi även ut den nya fordonsskatten för bensindrivna Volkswagen Caddy Skåp 1,2 TSI 102. Den ökar från 2 820 till 4 105 kronor per år, så det är alltså inte bara dieseltransportbilar som får högre fordonsskatt. Med den nya skatten skiljer det 1 800 kronor i skatt mellan bensindrivna och dieseldrivna Caddy.

Fler eldrivna alternativ

Eftersom transportbilar ofta köps med lågt inköpspris och låg driftkostnad som argument kan det vara svårt att ta steget upp till en eldriven transportbil. De är nämligen dyrare att köpa. Men elbilsbonusen höjs som sagt med 10 000 kronor och driftkostnaden i längden blir ofta lägre än med en dieselbil.

Samtidigt som elbilspriserna går ned blir räckvidden längre och utbudet av eldrivna transportbilar växer snabbt. Redan i dag finns eltransportbilar från Mercedes, Nissan, Peugeot, Renault och Volkswagen. Dessutom finns en del andra uppstickare från exempelvis Kina som vill sno svenska köpare.


Så räknas fordonsskatten ut

• Alla bilköpare betalar 360 kr i grundavgift per år.

• Elbilar och vätgasbilar med noll lokala utsläpp av koldioxid får bonus på 70 000 kronor enligt förslaget.

• Bilar med utsläpp på upp till 60 gram är berättigade till bonus, som blir lägre ju högre utsläppen är. Grundbonusen för dessa bilar ligger på 45 000 kronor och sedan får bilen ett avdrag på 583 kr per gram upp till 60 g/km. Maxbonusen är 25 procent av inköpspriset. 

• Bilar med utsläpp på 61–89 gram får varken bonus eller malus.

• Bilar med utsläpp på 90–129 gram koldioxid betalar 360 kronor i grundavgift plus 107 kronor per gram över 90 gram.

• Bilar med utsläpp på mer än 130 gram koldioxid betalar 360 kronor i grundavgift plus 107 kronor per gram mellan 90 och 130 gram plus 132 kronor per gram för utsläpp över 130 gram.

• Dieselbilar betalar dessutom en miljöavgift på 250 kronor plus 13,52 kronor per gram.

Taggar: Nyheter

Om du hängt med i nyhetsrapporteringen de senaste dagarna vet du att regeringen vill göra om bonus/malus-systemet, där tanken är att fler bilköpare ska välja en modell med lägre utsläpp.

I dag får köpare av bilar med låga utsläpp en bonus på upp till 60 000 kronor samtidigt som köpare av smutsiga bilar med högre utsläpp får betala en förhöjd fordonsskatt under de första tre åren.

Nu vill regeringen skärpa systemet och höja både bonus och straffavgift. Den som väljer en elbil får 70 000 kronor i bonus medan den som väljer en bil med

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Kommentarer

#1
2020-09-16 17:02

Det behövs nästan en litet batteri med elmotor. För att en bil med fossil motor, så det inte ska en hög fordonsskatten.

#2
2020-09-16 17:07

Regeringens mål måste ju vara att såväl yrkes- som privattransporterna ska återgå till häst och vagntransporter.

#3
2020-09-16 17:19

Det här leder till att hantverkarna måste ta ut högre priser för sina tjänster, inte att bilarna körs mindre. Rent vansinne mot kunderna som är beroende av hantverkarnas tjänster, som är extremt kostsamma redan som de är. Men som sagt vi är tvungna att leva med allt mindre och mindre välfärd när miljöpartiet är med och påverkar regeringen

#4
2020-09-16 17:30

Mycket bra för klimatet, det ska kosta att förstöra livsbetingelserna för barnen.

#5
2020-09-16 17:47

Lösningen är såklart att köpa en Ford F150 som går på Bensin/E85, en vinst både för miljön och företagaren som får en full size pick-up med V8.

#6
2020-09-16 17:50

Hmm, kommer detta påverka de hantverksbilar som kör i Stockholm? Nej inte alls eftersom de inte är registrerade i Sverige. Det enda detta nya innebär är att svenska hantverkare får ytterligare en konkurrensnackdel gentemot de importerade.

#7
2020-09-16 18:25

Begagnade bilar fram till årsmodell 2018 kommer bli väldigt eftertraktade. Jag är helt säker på att pyttepartiet Miljöpajasarna har en lösning i bakfickan.

#8
2020-09-16 19:07

Ni som gnäller verkar ha missat att det nu finns eldrivna modeller att välja på. Inga transporter går över till häst och vagn men flera företag kommer välja eldrivna fordon om totalkostnaden blir lägre och om det finns laddmöjlighet. Tror det finns många fördelar om man kan ladda bilarna på firman och slippa hålla på med tankkort och se till så att folk inte tankar sina privata bilar med firmakortet.

#9
2020-09-16 19:50

Sverige är verkligen fantastiskt! Extremism har letat sig in hela vägen på regeringsnivå.

Miljön då hojtar någon. Svar: Klimateffekten från sådana här åtgärder är noll och ingen. Miljön, nja, där pratar vi infinitesimala skillnader.

MVH AL

#10
2020-09-16 19:54

Varför kör folk Pick-Up när det finns skåpbilar? Jag har inte alls förstått denna trenden, man såg nästan aldrig en Pickup för några år sedan och nu kryllar det av dem. Grannens son är entreprenör och kör en Pickup med V8 motor.. den är för fin att ha i jobbet antar jag, men man hör den varje helg när den kommer mullrandes.

#11
2020-09-16 21:16

Blir ju knepigt för dom som är i behov av drivning på alla 4 hjul.
Men vad vore en bal på slottet.
En Octavia skulle väll vara svaret för alla hantverkare...

#12
2020-09-16 22:43

VW Caddy finns med gasmotor och kostar då 602 kr i skatt per år, plus att man får 10 000 kr i bonus när man köper bilen ny.

#13
2020-09-16 22:59

Det är väl lite si och så med de uppräknade bilmärkena, Renault-Nissan delar ju en del gemensam teknik och Peugeot, där borde man ju skriva PSA i stället eftersom det är ett helt knippe olika bilmärken och dessutom Toyota med på ett hörn.

#14
2020-09-16 23:15

Nej det finns inga realistiska el-alternativ än.
En el crafter går enligt VW 11,6 mil på en laddning. Man kommer inte ens till större grannstaden. Sedan så blir den redan usla lastvikten ännu lägre.

#15
2020-09-16 23:19

Styggavargen.
Pickuper är populära bland företagare pga att man kan dra av momsen på en flakbil och inte på en skåpbil.
Så skälet är rent skattemässigt.

#16
2020-09-17 00:18

Nja nog finns det ett alternativ, PSA har faktiskt presterat en konkurrenskraftig lösning, räckvidd 33 mil och 1275 kg last, mot VW 975 kg.

#17
2020-09-17 00:48

En Renault Kangoo ZE går 20 mil på en laddning. Få dagar det körs mer än så. Och på de flesta arbetsplatser finns det el, bara att ladda innan dagen är slut och man skall hem.
Det är ju mer sällan man kör 20 mil för en eller två timmar arbete.
https://www.renault.se/elbilar/kangoo-ze.html

#18
2020-09-17 03:52

Fan det håller på att spåra ur totalt. Är det bara i Sverige detta stolleri pågår? Vad kör hantverkare andra länder för bilar?

#19
2020-09-17 07:17

Ja lite komiskt blir det när Ford F150 Raptor har lägre skatt än Ford Ranger Raptor. Som alltid får vi politikerna vi förtjänar...

#20
2020-09-17 09:16

PNI, det var ny information .. men då förstår jag inte, varför "trollar" de med skatten? Samma skumma saker hände förr i tiden när man kunde bomma för baksätet och få lägre skatt. En skåpbil borde rimligen vara så mycket bättre... men nu förstår jag också varför en granne längre bort bytte ut sin Caddy mot en Renault Alaska, det var alltså av skatteskäl. En sak vet jag dock, den gamla Caddy bilen han hade rymmer flera kubik mer än den nya Alaska Pickup bilen han har nu. Hela skattesystemet och alla kryphål hit och dit gör att allt blir upp och ner, det kommer ingenting förnuftigt och gott av alla dessa sjuka justeringar de gör.

#21
2020-09-17 09:39

vänta tre år och köp en bättre begagnad

#22
2020-09-17 11:55

Eller vänta ett år och importera från Tyskland?

#23
2020-09-17 16:56

En sak jag inte förstår, på vilket sätt är det bättre för miljön när vi betalar mer och mer för bränsle och allt högre bilskatter ? Själva utsläppen påverkas ju inte av det men vi får mindre pengar för annat

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.