Bild
Nästa artikel
Lista: Bilmärkena som ökar och minskar mest i Sverige

Lista: Bilmärkena som ökar och minskar mest i Sverige

Nyheter

Flera bilmärken lyckades faktiskt behålla försäljningen trots coronakrisen. Andra tvingades rapportera rejäla försäljningsras.

Den svenska bilförsäljningen påverkades kraftigt av coronapandemin, men ändå inte lika mycket som i vissa andra länder. Framför allt återhämtade sig nybilsförsäljningen under hösten.

Totalt sett minskade antalet nyregistrerade bilar under 2020 med 18 procent jämfört med året innan. Vissa märken tappade dock mer än andra.

I topp över bilmärkena som tappade minst under förra året ligger Hyundai och Toyota som båda kunde leverera en marginell försäljningsökning med en procent, enligt nya siffror från Bil Sweden. På tredje plats ligger Kia som minskade med en procent.

Alla dessa märken ligger långt framme när det gäller hybridbilar och Toyota har nyligen lanserat suven RAV4 som laddhybrid.

På fjärde plats ligger Porsche som bara tappar fyra procent. Lanseringen av elbilen Taycan har betytt mycket och det verkar även som att många unnat sig en Porsche under coronakrisen, kanske som ersättare till den vanliga utlandssemestern.

”Privatköpare tenderar att skjuta upp sitt bilköp när det är osäkra tider”
Volkswagen tappar 13 procent och Volvo tappar 19 procent. Mer uppseendeväckande är att Tesla tappar 21 procent trots att fler och fler köpare nu väljer en eldriven bil.
Volkswagen tappar 13 procent och Volvo tappar 19 procent. Mer uppseendeväckande är att Tesla tappar 21 procent trots att fler och fler köpare nu väljer en eldriven bil.

”Sladdlösa” bilar i botten

Det finns också flera märken som tappar över 40 procent. Dit hör till exempel Lexus, Honda, Dacia och Alfa Romeo.

Allra sämst gick det för Mazda, Subaru och Jaguar. När det gäller Mazda har märket genomfört en stor prishöjning som gjorde modellerna betydligt dyrare att köpa, bland annat på grund av växelkursen. Över en natt saltades priserna för vissa modeller med mer än 50 000 kr, i något fall uppemot 75 000 kr.

Mazda har heller inga laddhybrider i programmet och bara en elbil, MX-30, som dessutom bara registrerades i 382 exemplar under förra året.

– Mazda är ett bilmärke som har en klar övervikt av privata kunder och de tenderar att skjuta upp sitt bilköp när det är osäkra tider. Märken som har större företagsförsäljning tror jag har påverkas mindre, sa Mazdas svenska vd Klaus Oest i en intervju med Vi Bilägare förra året.

Även Subaru saknar laddbara modeller i programmet och modellerna som säljs drabbas hårt av den höjda bonus/malus-skatten.

Läs också: Historiska milstolpen: Volvo omkörd av Volkswagens elbil

Bilmärkena som ökar mest och minst

Minskning eller ökning av antalet nyregistrerade bilar för respektive märke, januari–december 2020 jämfört med samma period året innan. Siffrorna kommer från Bil Sweden.

Hyundai 1%
Toyota 1%
Kia -1%
Porsche -4%
Citroën -6%
Mercedes -7%
Audi -9%
Land Rover -10%
Peugeot -10%
Seat -11%
Volkswagen -13%
BMW -16%
Mini -19%
Jeep -19%
Volvo -19%
Skoda -20%
Tesla -21%
Suzuki -26%
Fiat -28%
Renault -32%
Ford -36%
Opel -36%
Lexus -40%
Mitsubishi -43%
Smart -46%
Honda -48%
Alpine -55%
Dacia -61%
Alfa Romeo -68%
Mazda -69%
Subaru -69%
Jaguar -73%
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2021-01-04 15:12

Jaguar har ju en elbil så varför lyckas de inte casha in?

#2
2021-01-04 15:23

Mazdas konstiga strategi i kombination med EU:s/statens korrupta miljöbils poletik är inte en bra kombination. Mazda har inte laddhybrider som kan mixa och trixa med utsläppen som Volvo gör. Volvo säljer tyngre och törstigare bilar ändå kan sälja utsläppsrätt, få subvention och beröm men Mazda skall betala böter. T.o.m Fiat som säljer små bilen 500 skall betala böter (men inte om de hade lagt lite bly i golvet för att bilen skall bli ”tillräckligt” tung) Så Mazda bestämde sig att hämta pengarna från kunder men inte från de som köper populära, tunga och törstiga suv:ar för där är konkurrensen hård utan pengarna skall hämtas fån de som köper deras medelstora och småbilar, och resultatet? 70% minskning i försäljning.
Mazda borde lika gärna slänga ett Duracell batteri i sina suvar och kalla de för laddhybrider, få bonusar, utsläppsrätt, ... och sälja småbilarna med rätt pris.

#3
2021-01-04 15:47

Varför saknas Peugeot i listan?
Förövrigt trodde man ju att den som tappat mest var Opel sedan man blev av med både generalagent och försäljare, fast det kan också vara så att man redan låg på existensminimum så det inte fanns så mycket mer som gick att tappa.

#4
2021-01-04 16:03

# Raphael. Brist på cash kanske ?

#5
2021-01-04 16:29

Subaru, -69%.
1658 bilar registrerade under 2020
Fortsätter den tendensen så finns de snart inte i Sverige.
Dags att väcka gasmodellen igen?

#6
2021-01-04 16:36

Tidigare förnuftiga Skoda får betala för att man inte blivit vid sin läst utan tappar rejält, nu är det Seat som säljer `VW-kvalitet´ till lågpris som seglat upp ;)

#7
2021-01-04 17:10

Vem saknar de asiatiska märkena, t ex Subaru och Mazda, med flera eller alla?

#8
2021-01-04 17:47

Var tog Opel vägen?

#9
2021-01-04 19:37

Skoda har blivit dyrt, varför? Opel?? Hahaha...har aldrig varit så stort i Sverige i nutid. Subaru sänker sig själva med fyrhjulsdriften som mest slukar en massa energi och inte tillför något under 99,9% av bilens livstid.
Sedan är det dessa ändringar hela tiden med Bonus/Malus som gör folk förvirrade, vad skall man satsa på? Såg att grannen byt XC60 ladd-hybrid mot en X3-a ladd-hybrid, varför? Är Volvon dyrare? (nu är det tjänstebilar jag snackar om).

#10
2021-01-04 19:42

Vargen, du får väl fråga grannen.
Kan vara annat än kostnaden som lett till byte.

#11
2021-01-04 19:44

Att varken Opel eller Peugeot är listade beror förmodligen på att de inte är med i klubben Bilsweden.

#12
2021-01-04 20:51

Mazdans priser har väl ökat lika mycket som dom tappat försäljning i procent. Köpte ny Mazda 3 2016 för 160k

#13
2021-01-04 21:25

Tesla tappar för att det är brist på bilar!

#14
2021-01-05 07:54

Opel och Peugeot fanns inte med i flera av Bil Swedens listor, men i en annan gjorde de plötsligt det. Jag har lagt till dem i tabellen.

#15
2021-01-05 12:13

Vad jag kan se på Bil Sweden's web så står inte Opel och Peugeot med som medlemsföretag. Därav kanske anledningen till att de saknas på listorna från Bil Sweden.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.