Bild
Nästa artikel
Bilmärkena som ökar och minskar mest i Sverige: ”Smärtsamt så klart”

Bilmärkena som ökar och minskar mest i Sverige: ”Smärtsamt så klart”

Reportage

Hälften eller tre fjärdedelar av bilförsäljningen utraderad. Det är verkligheten för flera märken hittills i år. Corona är inte enda förklaringen.

2020 har inte varit snällt mot bilförsäljningen i Sverige. Köpen av nya bilar har minskat med cirka 20 procent om man jämför januari–augusti i år och samma period förra året.

Vissa märken har dock tappat betydligt mer än så.

Nissan, Honda, Alfa Romeo och Dacia har alla fått se försäljningen mer än halveras. Ännu brantare är raset för Subaru, Mazda och Jaguar. Minus 73–79 procent är facit efter årets första åtta månader.

Givetvis har alla på ett eller annat sätt påverkats av coronakrisen – men varför denna störtdykning för vissa märken?

Mazdas försäljning har dalat från 3 366 bilar förra året till 855 i år, en minskning på 75 procent.

– Det är inte så att det bara finns en förklaring, säger Klaus Oest, vd Mazda Sverige.

En del handlar om försäljningstaktik. Märkets handlare förregistrerade nämligen ovanligt många bilar i december 2019 för att slippa den höjda fordonsskatten som började gälla i januari 2020. Det gör att årets siffror ser sämre ut än vad de egentligen är.

Klaus Oest, Stefan Malmgren och Cecilie Pedersen.
Klaus Oest, Stefan Malmgren och Cecilie Pedersen.

Höjt priserna

Flera andra märken har gjort på samma sätt. För Mazdas del handlade det om mellan 500 och 1 000 bilar.

– Sen är det ingen hemlighet att vi höjt priserna, fortsätter Klaus Oest. Det är klart att det påverkar. Om man höjer priset är det inte ovanligt att det tar en stund innan försäljningen tar fart igen.

Över en natt saltades priserna för vissa modeller med mer än 50 000 kr, i något fall uppemot 75 000 kr.

Anledningen, enligt Klaus Oest, är att Mazda är ett japanskt företag som handlar i yen. Under de senaste fem åren har kronan försvagats ungefär 30 procent mot yenen. Tidigare har bilpriserna inte justerats på grund av valutan men nu var man tvungen.

– Om vi skulle kunna göra om det hade jag nog hellre tagit flera mindre höjningar på resans gång, säger Klaus Oest.

Allt sammantaget och har lett till en försiktighet att ta in nya bilar i lager.

– Mazda är ett bilmärke som har en klar övervikt av privata kunder och de tenderar att skjuta upp sitt bilköp när det är osäkra tider. Märken som har större företagsförsäljning tror jag har påverkas mindre, säger Klaus Oest.

Subaru minus 73 procent

Subaru har rasat nästan lika mycket som Mazda, minus 73 procent.

– Det finns en högst naturlig och enkel förklaring, säger Christer Blomdell, vd Subaru Nordic.

Den har att göra med att Subaru registrerade cirka 1 700 bilar i december 2019, ungefär 1 400 mer än under en normal decembermånad.

– Vi fick hem bilar tidigt och hade möjligheten att registrera i december för att få lägre vägtrafikskatt. Bilarna ställs på men fabriken vet varför så vi startar inga garantitider, säger Christer Blomdell.

Räknar man in de bilarna i årets försäljning har Subaru tappat cirka 20 procent, vilket är ungefär som snittet på marknaden.

– Sen vet jag att det spekuleras i båda det ena och det andra. Vi har naturligtvis fått höra att Mitsubishi lämnar Europa och nu spekuleras det om fler märken ska lämna. Men där säger presidenten för Subaru att det kommer man inte göra och vidhåller att Europa är en viktig marknad, säger Christer Blomdell.

»Om vi skulle kunna göra om det hade jag nog hellre tagit flera mindre höjningar på resans gång.«

Jaguar är märket som tappat allra mest, minus 79 procent.

– Det är smärtsamt så klart, säger Gustav Freij, Sverigechef Jaguar Land Rover, och fortsätter:

– Coronakrisen kom väldigt olägligt för Jaguar. Vi väntar på nya modeller och corona kom i princip i skarven när produktionen i Storbritannien skulle komma igång. Och eftersom merparten av våra bilar byggs på de brittiska öarna har vi enorma förseningar av nästan alla våra modeller. Det har helt enkelt inte funnits bilar att sälja.

– Jaguar har inte jättemånga modeller och de är vi beroende av. När de inte byggs tar lagret snabbt slut och då står försäljningen ganska stilla. Det är den brutala sanningen, säger Gustav Freij.

Honda har backat 55 procent i år.

– För oss är det ingen överraskning, säger Sverigechef Stefan Malmgren. Vårt försäljningsmål för 2020 var starkt reducerat redan från början och det har med CAFE-avtalet att göra.

Förkortningen står för Clean Air For Europe och avtalet slår fast att biltillverkarnas genomsnittliga utsläpp över hela modellutbudet måste pressas ned under gränsen 95 gram koldioxid per kilometer. Annars väntar dryga böter.

I dagsläget ligger Honda en bra bit över gränsen, liksom flera andra märken.

– Vi måste se till att anpassa vår försäljning efter CAFE-kraven så att vi står starka ekonomiskt i Europa, säger Stefan Malmgren.

Anpassningen innebär att Honda sagt upp ungefär en tredjedel av sina svenska återförsäljare som en förberedelse på lägre försäljning.

– Vi är inte tillräckligt CO2-positiva i dag men nu börjar vi sälja elbilen Honda E och Jazz Hybrid som vi hoppas mycket på, säger Stefan Malmgren.

Elbilen Honda e är extremt viktig för att märket ska sänka koldioxidutsläppen.
Elbilen Honda e är extremt viktig för att märket ska sänka koldioxidutsläppen.

”Inte bara corona”

Nissans försäljning har minskat med 54 procent under årets första åtta månader.

– Det beror inte endast på corona, säger Cecilie Pedersen, Sverigechef.

Precis som flera andra märken registrerade Nissan ovanligt många bilar i december 2019 för att undvika den höjda fordonsskatten som började gälla i januari.

– En del av våra produkter drabbades hårt av de skatteändringar som gjordes vid årsskiftet. Det gjorde att en del av våra kunder och speciellt företag var förutseende och valde att rycka fram sina bilbyten, säger Cecilie Pedersen.

En nedgång för märkets transportbilar har också påverkat försäljningen av personbilar.

– Vi har företagskunder som i vanliga fall sätter ihop sina köp och köper både transportbil och personbil. Om de avvaktar med sina köp slår det hårt mot oss som är stora på transportbilssidan, säger Cecilie Pedersen.

Det har helt enkelt inte funnits bilar att sälja, säger Jaguars Sverigechef om varför försäljningen backar.
Det har helt enkelt inte funnits bilar att sälja, säger Jaguars Sverigechef om varför försäljningen backar.

Stängda fabriker

2020 har heller inte varit muntert för Dacia och Renault som minskat med 66 respektive 35 procent.

Thomas Holm, Sverigechef för båda märkena, lyfter fram vårens nedstängning av stora delar av Europa som en förklaring.

– Vi har haft fabriker stängda under nästan tre månader. Vi har haft det väldigt tufft när det gäller tillgången till bilar. Det är klart att det får allvarliga konsekvenser, säger han och konstaterar:

– Det senaste halvårsresultatet för Renault var ett av de sämsta i historien.

Stoppet har också lett till förseningar av nya modeller, bland annat de laddbara hybridversionerna av Renault Captur och Megane. Lanseringen som skulle ha skett i somras är uppskjuten till senhösten.

– Laddhybrider är en del av marknaden som växer dramatiskt och det är en marknad som vi inte har haft tillgång till i och med att vi inte har några produkter, säger Thomas Holm.

»Ingen av oss kommer se tillbaka och sakna 2020. På något sätt alls.«

Ljuset i tunneln

Gemensamt för alla bilchefer som Vi Bilägare pratat med är tre saker.

De säger sig se ljuset i tunneln. De tror stenhårt på det egna märkets kommande elbilar och hybrider. Och de kommer inte att sakna bilåret 2020.

– Det har varit ett intressant år men jag tror ingen av oss kommer se tillbaka och sakna 2020. På något sätt alls, säger Cecilie Pedersen på Nissan.

Läs också: Nya siffror: Rekord igen för elbilar och laddhybrider

Bilmärkena som ökar och minskar mest i Sverige: ”Smärtsamt så klart”

Porsche mot strömmen

Coronakrisen har dock fått fler att unna sig en Porsche. Märket är ett av få som ökat försäljningen i år. På ett sätt kom pandemin i ”rätt” tid för Porsche.

– Egentligen har vi lidit som alla andra. Våra fabriker har stått stilla och bilarna har inte byggts i den takt som de skulle ha gjort, säger försäljningschef Håkan Nilsson.

– Det som skiljer oss åt är att de bilar som vi levererar till våren generellt sett är beställda under hösten. Vi hade en bra orderbank när det här inträffade, det var en tid när vi i normala fall är ganska utsålda. Så med en hög lojalitet från kunderna och en bra orderbank hanterade vi det hela bra.

Försäljningen har hittills i år gått upp med 24 procent. Det förändrade resandet har spelat Porsche i händerna.

– Under rådande omständigheter har vi sett att våra kunder är hemma på ett annat sätt. Det har gjort att många unnat sig att investera i sin drömbil, säger Håkan Nilsson och utvecklar:

– Vi har en del kunder som har hus i andra länder och många som flyger inrikes som börjat fundera över sitt framtida flygresande. Kanske kommer man inte flyga till Spanien eller mellan Stockholm och Malmö. Det har gjort att man investerat i en bättre bil. Bilen är ett säkrare val för att komma fram just nu.

Nya återförsäljare i Danderyd och Jönköping har också bidragit, liksom ett lyft för märkets laddhybrider (497 sålda) och nya elbilen Taycan (276 sålda).

Range Rover Evoque har varit viktig för att Land Rover har ökat försäljningen.
Range Rover Evoque har varit viktig för att Land Rover har ökat försäljningen.

Skifte mot elbilar

Ett annat märke som gått mot strömmen är Hyundai, plus 12 procent i år.

Den danska importören som tog över verksamheten i början av 2019 börjar nu bli varm i kläderna, menar Sverigechef Bengt Larsson.

– Vi har lagt ned ett ganska stort antal små försäljningspunkter och i stället öppnat nya på större orter. Det har gjort att vi fått ett mer balanserat återförsäljarnät och att vi i större utsträckning finns där våra kunder finns.

Satsningar på reklam har också spelat in.

– Vi har fortsatt att tugga på med vår marknadsföring, trots coronakrisen. Det är lätt att göra misstaget att dra ned på marknadsföringen och bara se den som en kostnad, vilket så klart bara blir en negativ spiral, säger Bengt Larsson.

Eldrivna Kona EV har stått för ungefär en fjärdedel av märkets försäljning, 916 bilar.

– Vi har ett skifte mot elbilar och laddhybrider på marknaden och vi har haft hög tillgång och kunnat ha snabba leveranser på produkter som efterfrågas, säger Bengt Larsson och konstaterar:

– Många av våra konkurrenter pratar och kommunicerar mycket kring sina elbilar utan att kunna leverera. Det är ett framtidslöfte snarare än att det är en bil som kunden kan få levererad inom kort. Där har vi haft en konkurrensfördel.

Till den lilla skara av blott tre märken som ökat försäljningen hör också Land Rover. Flera lanseringar under 2019, bland annat nya Evoque, har burit frukt.

– När vi närmade oss årsskiftet förra året hade vi en stor pipeline med kundsålda bilar och lagerbilar på väg till Sverige. Så när coronakrisen hände stod vi oss ganska starka lagermässigt och kunnat leverera till slutkund under hela perioden, säger Gustav Freij, Sverigechef Jaguar Land Rover. 

Kraschad bilförsäljning

Försäljningen av nya bilar i Sverige har rasat kraftigt i år. Det är dock stora skillnader mellan olika märken. Siffrorna visar antalet sålda bilar januari–augusti.

Märke 2020 2019 Förändring, %
Jaguar 206 980 –79
Mazda 855 3 366 –75
Subaru 697 2 620 –73
Dacia 1 120 3 306 –66
Alfa Romeo 136 384 –65
Honda 848 1 882 –55
Nissan 2 192 4 765 –54
Mitsubishi 2 254 4 119 –45
Opel 1 211 1 945 –38
Suzuki 972 1 548 –37
Renault 5 046 7 718 –35
Jeep 447 677 –34
Ford 3 874 5 733 –32
Lexus 838 1 237 –32
Tesla 2 629 3 846 –32
Skoda 8 808 12 120 –27
Mini 1 867 2 428 –23
Citroën 1 815 2 328 –22
Seat 5 016 6 319 –21
Volvo 32 130 40 067 –20
BMW 10 227 12 790 –20
Fiat 3 405 4 252 –20
Mercedes 10 515 12 913 –19
Toyota 11 784 14 192 –17
Volkswagen 24 390 27 857 –12
Peugeot 5 342 5 905 –10
Audi 11 541 12 624 –9
Kia 16 476 16 883 –2
Land Rover 725 668 9
Hyundai 3 966 3 534 12
Porsche 1 687 1 359 24
Alla märken 173 925 221 016 –21
Taggar: Reportage

2020 har inte varit snällt mot bilförsäljningen i Sverige. Köpen av nya bilar har minskat med cirka 20 procent om man jämför januari–augusti i år och samma period förra året.

Vissa märken har dock tappat betydligt mer än så.

Nissan, Honda, Alfa Romeo och Dacia har alla fått se försäljningen mer än halveras. Ännu brantare är raset för Subaru, Mazda och Jaguar. Minus 73–79 procent är facit efter årets första åtta månader.

Givetvis har alla på ett eller annat sätt påverkats av coronakrisen – men varför denna störtdykning för vissa märken?

Mazdas försäljning har dalat från 3 366 bilar förra året t

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto. ✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Kommentarer

#1
2020-10-06 10:36

Honda e, men vem köper en sådan till det priset? Mazda lär nog ha samma problem med MX-30..kort räckvidd och väldigt dyr.

#2
2020-10-06 11:01

Vargen - tycker faktiskt inte att MX-30 är "väldigt dyr". Hur många elbilar får du idag för 290.000 kr efter statens bidrag och som har samma klass på utförandet som denna. Visst - räckvidden är absolut i kortaste laget för många men den skulle likafullt fungera bra för kanske lika många ?

#3
2020-10-06 14:27

För många är 20 mils räckvidd fullt tillräckligt. Man kör till stormarknaden, och till fritidshuset några mil bort. Kan man ladda hemma, så har man alltid en fulltankad bil för sitt transportbehov. För ev. långresor kan man hyra en fossilbil. Eller ta tåget... Kravet att kunna köra 100 mil i ett svep (med vuxenblöja då...), gäller inte för alla.

#4
2020-10-06 17:13

Porsche köpare är inte så priskänsliga.

#5
2020-10-06 19:59

toyota sælger nu så mange biler at fabrikken slet ikke kan følge med på verdensplan de minus 7 procent er lev. vanskeligheder både på rav 4 og Corolla og den nye yaris.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.