Nästa artikel
”Hörlursbilisterna” visar hur usel tekniken i bilen är
Krönika

”Hörlursbilisterna” visar hur usel tekniken i bilen är

Publicerad 19 mars 2020 (uppdaterad 19 mars 2020)
Ju sämre bilförarna tycker infotainmentsystemen är, desto fler kommer ploppa i sina mobilhörlurar i öronen medan de kör.

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


Om du koncentrerar dig och tittar efter ser du dem varje dag. Du kanske till och med själv tillhör skaran som ploppar i hörlurar i öronen när du kör bil istället för att använda bilens inbyggda handsfree?

Det är några månader sedan jag verkligen började fundera på varför så många bilförare plötsligt gått över till att använda hörlurar i bilen och helt enkelt strunta i det inbyggda infotainmentsystemet.

Den här trafiktrenden går dessutom utanpå alla samhällsklasser: jag har sett både hemtjänstpersonal och uppklädda Bentley Bentayga-förare stoppa i sina AirPods för att prata i telefon eller lyssna på musik. Bilens infotainmentsystem lämnas orört.

Till att börja med är det inte alltid så trafiksäkert att använda hörlurar i bilen. ”Öppna” hörlurar som släpper in allt bakgrundsljud kanske inte är så farliga (men det har jag å andra sidan inga fakta som stöder). Hörlurar som aktivt blockerar ljudet utanför antar jag däremot kan vara riktigt trafikfarliga.

"Den här trafiktrenden går utanpå alla samhällsklasser"

Polestar har tagit hjälp av Google för att bygga ett nytt infotainmentsystem. Kanske kommer det funka bättre än biltillverkarnas egna system?

Nästan alla bilister jag sett som ploppar i hörlurar gör det dessutom när de sitter själva i bilen. Då finns det väl ingen anledning att göra det? Eftersom de ändå är ensamma kan de ju braka på full volym på både telefonsamtalet eller podden de lyssnar på?

Nej, min ovetenskapliga analys till varför så många förare dissar bilarnas infotainmentsystem när det gäller telefonsamtal och musiklyssning är att systemen fortfarande inte är tillräckligt bra.

Biltillverkarna är inga mjukvaruutvecklare och trots att det står 2020 i kalendern kan många infotainmentsystem i moderna bilar vara plågsamt långsamma och krångliga att använda. Att koppla upp mobilen med blåtand kan gå supersmidigt eller ta en hel förmiddag. Allt detta ackompanjerat av menydesign som ibland är hämtad ur 1980-talets text-tv (även om de flesta biltillverkare trots allt blivit bättre med åren).

Då förstår jag till viss del alla som helt enkelt bara tar fram sina trådlösa lurar, som redan är ihopkopplade med mobilen, och ploppar in dem i öronen. Lurarna är nämligen utvecklade av företag som har bättre koll på mjukvaruutveckling än biljättarna och som förstår att användarna inte vill vara fast i uselt och krångligt designade system.

De flesta helt trådlösa mobilhörlurar kopplar upp sig helt automatiskt – nästan magiskt! – så fort de tas fram ur sitt laddningsetui. Det är så otroligt mycket smidigare än att krångla med ”parkopplingskoder” i bilens infotainmentsystem.

Själv tycker jag blåtandsfunktionen funkar riktigt bra i min bil, och än så länge är jag inte någon "hörlursbilist". Men jag känner mig alltmer ensam i min lilla klubb av bilister som faktiskt använder infotainmentsystemet och inte gått över till hörlurskörning.

Tills biltillverkarna blir bättre på att bygga den här typen av tjänster, eller helt enkelt lägger ut utvecklingen på något annat företag – som Polestar gjort med Google – lär vi nog bara få se fler ”hörlursbilister” på vägarna.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.