Nästa artikel
Tesla Model 3 kan bli dyrare som begagnad än ny
Vi Bilägare granskar

Tesla Model 3 kan bli dyrare som begagnad än ny

Publicerad 16 mars 2020 (uppdaterad 19 mars 2020)
Låt dig inte luras av prisbluffen på begagnade Tesla Model 3. Vår granskning visar att det kan vara billigare att köpa en helt ny bil.

Att köpa en begagnad Tesla Model 3 kan i vissa fall bli dyrare än att köpa en ny, visar en genomgång Vi Bilägare gjort.

Det har börjat dyka upp många nya elbilsmodeller på den svenska marknaden. Men alla kan inte köpa nytt utan är hänvisade till begagnatmarknaden, och även där har utbudet ökat rejält de senaste åren.

En del bilköpare har varit oroliga för att andrahandsvärdet på elbilar ska vara skakigt och snabbt sjunka på grund av att batterierna tappar en del kapacitet över tid. Men kapacitetstappet har i flera fall inte varit lika stort som många trott och flera exemplar av Kia e-Niro har sålts dyrare som begagnade än nya hos bilfirmor, på grund av de långa väntetiderna på nya exemplar.

I den här granskningen har vi gått igenom samtliga annonser som just nu ligger ute för Tesla Model 3, totalt 14 bilar – alltså ett väldigt litet urval. Men det finns ändå en tydlig trend: bilarna annonseras för extremt höga priser, som i flera fall faktiskt är högre än för en ny bil efter elbilsbonusen.

När det gäller annonser som ligger ute på Blocket och Bytbil finns i skrivande stund fem privatannonser och fem företagsannonser. Billigast är instegsversionen Model 3 Standard Range Plus som rullat 700 mil och annonseras av en privatperson. Den har vinterhjul och ligger ute för 560 000 kronor.

Att bygga en helt ny Tesla Model 3 med samma specifikation och utrustning går loss på 581 280 kronor, men då får köparen också en helt ny bil och kan dra av elbilsbonusen på 60 000 kronor efter några månader. Då blir priset 521 280 kronor – alltså nästan 40 000 kronor billigare än att köpa den begagnade bilen. Den nya bilen kan levereras i maj, enligt Tesla.

En annan bil vi tittar på, en Model 3 Long Range Dual Motor som annonseras av ett företag för 609 900 kronor och som rullat 2 000 mil, kostar 620 780 kronor att köpa ny efter elbilsbonusen. ”Rabatten” för att välja en begagnad blir är därmed bara knappt 11 000 kronor.

Det är förstås en sak vilket pris som skrivs ut i annonsen och en helt annan hur mycket köparen faktiskt får för bilen när den säljs. Men trenden är densamma för nästan alla bilar vi granskar: priset ligger extremt högt i förhållande till nybilspriset. En förklaring kan vara att många fortfarande tror att nya elbilar har leveranstider på uppemot ett år eller ännu längre.

Tittar vi närmare på de fyra bilar Tesla själva annonserat ut är det fyra olika exemplar av Model 3 Long Range Dual Motor. Två av dem har en ”begagnatrabatt” på bara 12 000 respektive 15 000 kronor jämfört med att köpa en ny bil, och de två andra är 37 000 kronor billigare att köpa nya än begagnade eftersom nybilsköparen får ta del av elbilspremien, vilket begagnatköparen inte får.

Så dyra är Teslas egna begagnade Model 3

Tabellen visar de fyra Model 3 Long Range Dual Motor som Tesla själva säljer som begagnade just nu.

Bil Annonspris Antal mil Nypris Skillnad
1 608 200 1 884 620 780 –12 580
2 634 700 1 730 649 780 –15 080
3 658 200 1 277 620 780 +37 420
4 658 200 1 219 620 780 +37 420

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.