Bild
Nästa artikel
Tesla klättrar – Model 3 betydligt mer driftsäker

Tesla klättrar – Model 3 betydligt mer driftsäker

Nyheter

I en ny undersökning klättrar Tesla åtta placeringar. Anledningen är att driftsäkerheten blivit bättre.

Amerikanska Consumer Reports har släppt en ny lista över bilmärkena som bygger de mest driftsäkra bilarna. Årets raket är Tesla, som klättrar hela åtta placeringar och nu befinner sig på en elfte plats, före bland andra Toyota, Volkswagen och Mercedes.

Consumer Reports har haft ett "av-och-till-förhållande" med Tesla genom åren – konsumentmagasinet har både kritiserat och hyllat Teslas modeller i olika omgångar. Rent prestanda- och körmässigt har de fått ordentligt med beröm, men många ägare har också klagat på kvalitetsproblem vilket dragit ned betyget.

Nu har Tesla tydligt förbättrat driftsäkerheten på Model S och framför allt Model 3, enligt Consumer Reports, och Tesla blir därmed det bästa amerikanska märket i undersökningen. Model X har däremot inte fått någon "rekommendationsstämpel" av Consumer Reports.

Tesla Model 3 utses dessutom till bästa elbilen totalt sett. Den får beröm för räckvidden, köregenskaperna, accelerationen och interiören men fjädringen är hård och bullernivån för hög.

Allra bäst i undersökningen är Porsche, Hyundais lyxmärke Genesis och Subaru. Fiat har ordentliga problem – inget av koncernens märken ligger särskilt bra till i listan. Volvo ligger strax under snittbilen.


 

Kommentarer

#1
2020-02-24 10:01

Se där, Tesla på samma nivå som Toyota? Hur ska detta tas emot av vissa som när det ska hyllas Toyota pekar på undersökningar....Kul att Tesla verkar komma till rätta med fel och barnsjukdomar iaf. Får de även lite tid att bygga ifatt sitt servicenät så kan det nog bli riktigt bra, det är väl mest där skon klämmer idag här i Sverige iaf. Kan tilläggas att Model 3 sen ett tag tillbaks byggs med mer/bättre ljudisolering än tidigare.

#2
2020-02-24 11:07

...och dessutom ligger Audi högre än Toyota och VW på i stort sett samma nivå som Toyota. Nä - denna undersökning kommer nog inte att räknas in i giltiga undersökningar...:)

#3
2020-02-24 11:12

"bästa amerikanska märket " säger inte mycket för mig, precis. Och en såpass dyr bil skall fasen funka, kan man tycka. Kan man få se samma material men uppdelat i inköpskostnad delat med antal fel? Alltså kronor/fel?

.

#4
2020-02-24 11:14

Men Henrik du förstår väl att med en bil som förväntas aldrig gå sönder så påpekas minsta lilla småsak medans ägarna av Tesla är glada för att bilen fungerar. Därför blir resultatet som det gör :)

#5
2020-02-24 11:17

Det måste vara jobbigt för tillverkare som vill klassa sig som "premiummärken" att finnas långt ner på listan när flera mellanmjölksmärken ligger på övre halvan.

#6
2020-02-24 11:21

Vi får se hur Tesla klarar sig nästa år och året efter det, och sedan bör man ligga där i toppen i flera år och i flera undersökningar, då först då har man visat att något hänt på allvar. Detta gäller inte bara Tesla utan flera märken som har mycket att bevisa i längden. Men för de som kör sämre märken räknas nog denna undersökning som den enda rätta direkt, vi får se hur det håller i sig för dessa märken om de är dagsländor eller ej, även en blind höna,osv.....;o)

#7
2020-02-24 11:25

Shogun: Så du menar att det är när man ser en tendens/trend över ett par år så kan man prata om att märket är på en annan nivå än tidigare? Så med andra ord nu när Toyota efter ett par år sällan är i topp längre så kan du med då hålla med om att Toyota numer ses som ett mellanmärke vad gäller driftsäkerhet? ;)

#8
2020-02-24 15:17

Henrik M.

Toyota/Lexus är allt som oftast fortfarande i toppen i de flesta undersökningar, har du missat det? Nej, det håller jag inte med om att Toyota är, men du får ju tycka annorlunda om du vill.

#9
2020-02-24 15:21

Tycker det stämmer bra med min erfarenhet.
Som snart är närmare 5000 mil med Model 3 utan ett endaste problem.
Känner till många med liknande upplevelser.
Jo, jag är medveten att några haft problem, precis som med Audi, MB, Ford, Peugeot mm...
Ni som är så tvärsäkra på motsatsen.
Hur ser er erfarenhet ut?

#10
2020-02-24 15:49

Tilläggas bör, är att antal sevicetillfällen hittills är noll.
Planerade servicetillfällen är....noll :)

#11
2020-02-24 17:00

Här bör Hyundai applåderas då de placerar sig högt och ändå är en folklig bil rent prismässigt.

#12
2020-02-24 19:08

Helt enkelt: Amerikanska undersökningar går bara så j*vla fetbort! Och nuförtiden finns det inte längre två undersökningar som visar ett likadant resultat - även om AutoIndex och andra europeiska undersökningar ligger bra mycket närmare "sanningen". Men klart är ju att den här listan är bara så för mycket "skruvad".

Men oavsett vad: Tesla har så mycket att rätta till på sina lådbilar för nå upp till mina krav på vad som ska få kallas en bil.

#13
2020-02-24 22:04

#12 inte-ligens.

Du menar sånt som kräver service minst en gång per år eller va 2000:e mil, låter illa, luktar illa, både vid gång och vid påfyllning av energi?
Ja det är riktiga grejer det!

#14
2020-02-25 00:24

Lille vän, tro inget annat än att elbilarna också ska in på service en gång per år eller var 2 000:e mil. Intäkter, du vet … Mmmm, det låter inget vidare, det luktar lurendrejeri. Och ur en global synvinkel, käre Tesla-fanatiker, är elbilen inte bättre än en fossilt driven bil. Nu snackar vi!

#15
2020-02-25 09:04

Intelligentes Tesla behöver inte service varje år eller 2000mil. Det är officiellt borttaget som ett krav. Det räcker med att åtgärda eventuella fel när do. Uppstår. Så om allt du kan åka i 3 år utan fel och sedan går tex en ruta sönder eller dörrhandtag, då går det bra att åtgärda felet på garantin trots att du inte servat varje år på en auktoriserad verkstad.

Tesla ligger i framkant så med lite tur kommer äldre tillverkare följa efter. Vi får hålla tummarna. ;)

#18
2020-02-25 15:47

Driftsäkraste bilen är Porsche!!! Och sämst driftsäkerheten har Fiat.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.