Bild
Nästa artikel
Bilarna som strular mest – Volvo i bottenligan

Bilarna som strular mest – Volvo i bottenligan

Nyheter

Volvo är ett av de sämsta bilmärkena när amerikanska ägare får tycka till om pålitlighet och driftsäkerhet.

För första gången på åtta år halkade ständiga ettan Lexus ned till andra plats i amerikanska JD Powers årliga lista över de mest pålitliga och driftsäkra bilmärkena. Ny etta är Hyundais lyxmärke Genesis.

Undersökningen tittar på hur många problem bilägarna haft under de första tre åren. 

För Volvos del är den senaste undersökningen ingen rolig läsning. Volvo ligger på fjärde plats från botten – det är bara Jaguar, Chrysler och Land Rover som ligger sämre till. Volvoägarna rapporterar 185 problem per 100 bilar. Snittbilen har 134 problem per 100 bilar.

Tittar vi på bilmärken som säljs i Sverige ligger Lexus bäst till följt av Porsche, Toyota och Volkswagen. Även BMW, Hyundai och Kia ligger bättre till än snittbilen. Bästa modellen i år – och någonsin – blev Lexus ES.

Strax under snittbilen hittar vi Audi, Nissan, Honda, Mitsubishi och Mercedes. Även Subaruägarna rapporterar en del problem. I botten av listan finns flera varumärken inom Fiat/Chrysler-koncernen samt alltså även Jaguar/Land Rover och Volvo.

På det hela taget blir driftsäkerheten dock något bättre, trots att bilarna blir mer komplexa med mer avancerad teknik.

– Det råder inget tvivel om att tre år gamla bilar idag är bättre byggda och mer pålitliga än lika gamla bilar var tidigare år. Men den snabba introduktionen av ny teknik ökar trycket på driftsäkerheten så det skulle inte vara överraskande om problemsiffrorna planar ut eller till och med ökar under de kommande åren, säger Dave Sargent, chef för bilsektionen på JD Power.

Det är viktigt att poängtera att JD Power har en ganska bred tolkning av begreppet "problem". JD Power analyserar totalt 177 specifika problem i åtta kategorier. Ett problem behöver inte alltid innebära att bilen till exempel stannat och inte går att starta. Det kan också handla om till exempel krånglande infotainmentsystem.

Tesla är inte med i den här undersökningen. Anledningen är att Tesla inte godkänt att JD Power får kontakta ägarna, vilket alla andra tillverkare gjort.

Lexus ES är undersökningens mest pålitliga bil med minst antal fel.
Lexus ES är undersökningens mest pålitliga bil med minst antal fel.
Taggar: Nyheter, Volvo

Kommentarer

#1
2020-02-13 14:49

Så om jag alltså inte klarar av att para min mobil med ljudanläggningen eller ställa in en radiokanal så är det alltså fel på bilen, intressant med tanke på att bilen kanske ändå fungerar felfritt i övrigt. Känns oseriöst att kalla det för ett fel... Och Tesla kan alltså enligt egen utsago kalla sig för felfria då ingen får fråga deras kunder.

#2
2020-02-13 14:51

Kinakvalitet... :-)

#3
2020-02-13 15:42

Tur att man kör Toyota.

#4
2020-02-13 16:11

Jag kör Saab, och det har inget med tur att göra.

#5
2020-02-13 16:17

Intressant att VW som av många anses ha förfärlig kvalitet, inklusive en dieselskandal på meritlistan, enligt denna undersökning ligger betydligt bättre till än tex Volvo.

#6
2020-02-13 16:28

Ingen slump att mekaniker rekommenderar Toyota.

#7
2020-02-13 16:30

Volvo/Geely .... skräpstatus, och värre blir det!

#8
2020-02-13 17:58

Upplevd kvalitet är väl det enda sanna, kunden har alltid rätt.
Sen kan man grotta ned sig hur mycket som helst i bilprovningsresultat och andra tekniska vandringar. Upplever kunden de problem som beskrivs, så är det så. Mycket svårt att för dessa kunder försöka motbevisa att tekniskt minsann så finns det inga problem med Volvo. Likadant med VW, kunden upplever inga problem med VW även om de finns. Rätt eller fel, kunden har rätt.

#9
2020-02-13 18:04

Undrar varför Tesla vägrar vara med, det är misstänkt...
Men visst har JD Powers en väldigt bred definition av ”fel” och ”problem”, det är inte driftsäkerhet det handlar om utan det handlar om den amerikanske kundens tycke och smak och förväntan på produkten. Uppenbart har både Hyundai/Genesis och Lexus lyckats med att göra bilar som möter amerikansk smak bättre än amerikanarna själva har lyckats med.

En stor grej är infotainment-systemen, om kunden uppfattar det som krångligt så räknas det som ett ”fel”, ett annat är kopphållare. Om det inte finns tillräckligt med kopphållare så räknas det också som ”fel”.

Osv osv...

#10
2020-02-13 18:05

Bara tanken på att fråga amerikaner om kvalitet är absurd. Det är inte direkt en egenskap man förknippar med produkter därifrån.

#11
2020-02-13 18:33

Ständigt detta förbannade Tesla. "Tesla är inte med i den här undersökningen. Anledningen är att Tesla inte godkänt att JD Power får kontakta ägarna, vilket alla andra tillverkare gjort." Ser ni nu alla vilket cyniskt och fult företag Tesla är? Vi konsumenter ska alltså inte få veta hur ägarna uppfattar kvaliteten. Vad mer krävs av Tesla-sektens anhängare för att de ska vakna? Det är dags att bojkotta bort Tesla från marknaden!!!

#12
2020-02-13 18:39

Nu ser väl inte Intelligentes mitt svar då han anser det är bättre blunda för det som inte stämmer med hans åsikter istället för att sakligt diskutera det. Men man kan ju undra varför han hyser sånt agg mot Tesla? Kanske hans fru rymde med en Teslaägare.....eller fick han katten överkörd av en Model X.....man kan ju undra. Om jag inte minns fel har jag läst att Tesla på nåt sätt ansåg American Consumer Reports är seriösare och deltar i den istället, tror det är större med. Där kom Tesla på första plats före Porsche på andra vad gällde kundnöjdhet. Nu handlar den dock inte om fel men anar det finns ett samband med nöjdhet och hur mycket fel man har.

#13
2020-02-13 18:48

Inte förvånande att Land Rover hamnar sist.
Bilar från det Stora Kungariket (!) har sällan varit färdigskruvade, men det brukar gå att få dem riktigt bra efter ett par års skruvande.
Problemet förr var att de då började bli upplösta så det måste svetsas också, men där har det blivit bättre.
Volvos placering beror förmodligen på de som byggs i US!
Och att Toyotas extrema qualitet bara placerar den en fjutt före Volkswagen är ju värt en tanke.

#14
2020-02-13 19:27

Jag är mest förvånad över Kia och Hyundai, de har bättre kvalitet och börjar på allvar hota större biltillverkare som Toyota. Men många Kia ägare runt mig har haft väldigt lite strul med bilarna, de funkar i vått och torrt.

#15
2020-02-13 20:44

att volvo ligger i botten är en gammal nyhet

#16
2020-02-13 19:41

Tesla en lyxbil med kvalité sämre än vilket budgetmärke som helst; (

#17
2020-02-13 19:49

Tack så mycket för Volkswagen är densamma delar som motor, växellådan och några dels plattform som Skoda jag har.

#18
2020-02-13 21:11

Om de amerikanska kunderna klagar på att mugghållarna i bilen är för små så tar J.D. Power upp det som en kvalitetsbrist hos modellen, med poängavdrag som följd.

Normala bilister som ser bilen som ett fordon att köra och inte ett rullande vardagsrum där läsk/kaffemuggar, telefon, TV, hund och gärna ett tråg popcorn ska få plats vet givetvis att ta J.D. Powers analyser med en skopa salt.

#19
2020-02-13 22:58

Skillnaden mellan Lexus och Buick 100-103 är ju inte direkt dramatisk, Hyundai är ju ett hopp däremot liksom ett avstånd till Toyota-VW.
Buick har hamnat i toppen bland de 10 bästa i bra många år nu.

Man kan ju undra varför lyxmodellerna Genesis och Lexus hamnar så mycket högre än de vanliga modellerna Hyundai och Toyota när det är samma tillverkare och rimligen många komponenter som inte syns under ytan är de samma.

Handlar det bara om design och kundbemötande eller är det verkligen så totalt annorlunda teknik i lyxmodellerna att det lika gärna kunde vara ett helt annat bilmärke?
Istället för spekulationer kunde väl någon ta reda på orsaken, men forskning på den typen av frågor tycks det inte finnas någon i världen som vill slösa tid på.

För övrigt VW position, då ska man vara medveten om att Opel flera gånger placerat sig i topp i denna undersöknings Europeiska version.
Så väljer man att tro på VW position här får man också acceptera Opels vid andra tillfällen.
Vissa Buick är också samma som Opel.

Lite svårt att välja och vraka i dessa undersökningar beroende på eget tycke och smak, man får acceptera dem alla och deras resultat eller ingen alls.

Att Hyundi-Kia får samma siffra är också intressant, det är precis som det borde vara, skillnaden i designdetaljer mellan dessa båda har alltså ingen inverkan.

#20
2020-02-14 05:41

Grattis Lexus ES:)
Trist att volvo ligger så uselt till:(

#21
2020-02-14 07:45

"pålitliga och driftsäkra"/ "strular" mest - fel beskrivning: undersökningen avser "problem" - ex. jag förstår mig inte på "radion".

Buick köps till övervägande del av Vietnam - veteraner: det är "deras" bil.

Toyota/Lexus/ Hyundai siktar in sig på JDP - ingen nydanande teknik/design - speciellt inte "förar interface".

#22
2020-02-14 09:02

Genesis toppar listan, Hyundais lyxmärke. Säger också en del. Säljs väl inte i Sverige? Och var är Acura, Hondas finare bilar i USA?

#23
2020-02-14 10:48

Jag köpte en beg Escort där golvet rostat vid passagerarstolen. När de tog upp mattan för att svetsa hittade de 2 lösa gummipluggar som skulle sitta i två stora hål ovan en snebalk. Vatten for rakt in i golvet utan att det gick att se. Är då detta "ett fel" pga bristande montering och 99% av ägarna inte led av detta..

#24
1
2020-02-14 12:38

Ja, Volvo har blivit en skitbil.

#25
2020-02-14 13:40

Volvo sämre än Fiat!

#26
2020-02-14 14:57

Fiat?... tror inte de är bättre... än Volvo, men vem vet? Har aldrig ägt varken Volvo eller Fiat..

#27
2020-02-14 16:33

Synd att Motormännens nybilenkät inte finns längre, så vi fick siffror på bilar i Sverige.
Där såg man på riktigt vilka som levererade färdiga bilar,och de som släppte ut bilar som inte var klara.

#28
2020-02-14 20:16

Bilprovningen hade också listor, ett tag kunde man köpa en bok för att se vilka bilar som hade mest fel. Där listades både ägare relaterade fel (typ inte bytt glödlampan)... och fel som berodde på själva bilen.

#29
2020-02-15 08:08

Mercedes ägarna verkar inte så nöjda heller :(

#30
2020-02-15 11:28

Man får ta de här undersökningarna med en rejäl nypa salt. Ett "fel" kan mycket väl vara att någon kund tycker att en knapp sitter på ett ställe som inte den personen gillar, eller att någon tycker att skinnklädseln är för glansig, en tredje tycker att antal mugghållare är för få (just mugghållare verkar vara en känslig fråga för amerikanska bilköpare).

Ytterligare en aspekt att väga in kan vara att det finns fler fanboys hos Porsche/Aston Martin än hos Kia/Huyndai/Toyota etc. Har man köpt en svindyr bil så vill man inte "sänka" det märket genom att komma med kritik. En Kia-ägare bryr sig antagligen inte ett smack om detta.

För det tredje : Så jävla lågt av Tesla att inte våga ställa upp. Ska vi gissa att de hade en aning om var på listan de skulle placera sig !

#31
2020-02-15 13:55

Opel verkar vara jäkligt bra, bäst av Europerna för de säljs ju som Buick i USA. Men det visste man ju...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.