Nästa artikel
Frankrike inför straffskatt på tunga bilar
Nyheter

Frankrike inför straffskatt på tunga bilar

Publicerad 21 oktober 2020 (uppdaterad 21 oktober 2020)
Renault Koleos med sin tjänstevikt på drygt 1.700 kilo slipper viktbeskattning.
Är vikten över 1.800 kilo blir det kännbart i plånboken.
Med start nästa år introduceras en ny typ av fordonsskatt i Frankrike, baserad på hur mycket bilarna väger.
– Malusen som vi inför skickar en stark och nödvändig signal för att bättre ta hänsyn till de tyngsta fordonens ekologiska fotavtryck, skriver landets miljöminister Barbara Pompili på Twitter. 

Nyhetssajten France24 rapporterar att straffskatten blir 10 euro per kilo som fordonets vikt överskrider 1.800 kilo. Elbilar är däremot undantagna från viktgränsen.  

Frankrike har redan en malusskatt på upp till 20.000 euro på fordon som släpper ut mycket koldioxid. Planer finns på att fördubbla denna.

Diskutera: Borde Sverige också införa straffskatt på tunga bilar?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2020-10-21 16:25
Lasse L-on

Vi borde göra på liknande sätt istället för att bara tycka att alla andra borde göra något. Jag förutsätter att straffskatten inte gäller nyttofordon som har andra uppgifter än att transportera enstaka person som är det normala här. Det skulle gynna krocksäkerheten på sikt. Man borde göra på liknande sätt för elfordon snart. Jag förutsätter att det blir full fart på att elektrifiera de stora vägarna snart så att vi kan slippa personbilar med batterier på 0,5 ton och mer.

#9 • Uppdaterat: 2020-10-21 16:43
A.L

Vargen får gärna visa mig hur en tunnare balk kan göras lika stark som en tjockare -allt annat lika. Vad är det för hållfasthetslära som Vargen känner till som världens fysiker och ingenjörer missat?

Svaret är att det inte går. Tjockleken på godset avgör styrkan - i det här fallet på säkerhetsburen men så även köregenskaper (en vridstyv kaross har i regel ett bättre väguppträdande än en som flexar).

Och ja, det går att använda andra material. Men då återstår för Vargen att visa vem som skall köpa bilen. Det blir nämligen dyrare.

Det är därför som nutida Golf är 95% tyngre än den första modellen som presenterades på 70-talet. Säkrare och starkare samt större kaross, bättre köregenskaper, mer ljudisolering och mer elektronik. Det kostar vikt.

Att däremot bygger en bil tungt utan att samtidigt förstärka säkerhetsburen är till en nackdel, både hos NCAP som ute i verkliga olyckor. Så det är det ingen biltillverkare som gör(annat än i Vargens fantasivärld då) eftersom det ger ett sämre praktiskt utfall.

MVH AL

#a • Uppdaterat: 2020-10-21 16:52
Ben39

Ja självklart