Bild
Nästa artikel
Nyheter

Frankrike inför straffskatt på tunga bilar

Publicerad 21 oktober 2020 (uppdaterad 21 oktober 2020)
Renault Koleos med sin tjänstevikt på drygt 1.700 kilo slipper viktbeskattning.
Är vikten över 1.800 kilo blir det kännbart i plånboken.
Med start nästa år introduceras en ny typ av fordonsskatt i Frankrike, baserad på hur mycket bilarna väger.
– Malusen som vi inför skickar en stark och nödvändig signal för att bättre ta hänsyn till de tyngsta fordonens ekologiska fotavtryck, skriver landets miljöminister Barbara Pompili på Twitter. 

Nyhetssajten France24 rapporterar att straffskatten blir 10 euro per kilo som fordonets vikt överskrider 1.800 kilo. Elbilar är däremot undantagna från viktgränsen.  

Frankrike har redan en malusskatt på upp till 20.000 euro på fordon som släpper ut mycket koldioxid. Planer finns på att fördubbla denna.

Diskutera: Borde Sverige också införa straffskatt på tunga bilar?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2020-10-21 13:18
Raphael

Frankrikes tunga åtgärder mot tunga bilar, får svenska malus-bonussystemet att verka mesigt. :)
Nu har ju Frankrike inte så många tunga bilar i egen produktion, de franska tillverkarna är stora på mindre och lättare bilar. Det är tyskarna och så Volvo samt Land Rover och mindre lyxtillverkare samt de större SUV:arna från asiatiska och amerikanska tillverkare som kommer att drabbas hårdast.

#2 • 2020-10-21 13:37
Optimus

Det är inga dåliga summor vi pratar om. Skulle en fossilbil väga 100kg över gränsen, så springer skatten iväg med 1000euro extra. Det blir ca 9000-10000kr, lite beroende på kronans värde. En maffig extra skatt må jag säga, utöver kanske en redan hög skatt om bilen dessutom släpper ut för mycket koldioxid.
Vi ska nog va glada för vårt bonus-malus system. Hoppas inte politikerna kollar allt för mycket på Frankrike.

#3 • 2020-10-21 14:09
A.L

Det franska budgetunderskottet ligger i nuläget på 3% av BNP, eller motsvarande 800 miljarder kronor varje år. Varje fransman har via statens upplåning en skuld på c:a 40 000 dollar, vilket gör att åtgärden blir enklare att förstå.

Miljöargumentet är alltså ett svepskäl för att få in mer pengar till den sinande statskassan.

MVH AL

#4 • 2020-10-21 14:21
L. Mäkinen

Bra tänkt av grodätarna. Det finns inget som förstör en bil så mycket som onödig vikt.

#5 • 2020-10-21 14:30
ToRy

@Optimus: " Hoppas inte politikerna kollar allt för mycket på Frankrike."
Det är minimalt troligt så länge som Volvo Cars har anställda i Sverige... :-)

#6 • 2020-10-21 15:08
Styggavargen

Tja, detta har väl biltillverkare trixat med förr!, eller har alla glömt den där Forden som vägde för "lite"
https://teknikensvarld.se/nyheter/konsument/nya-mondeo-vager-for-mycket-ford-sverige-svarar-169616/

Snart kommer Volvo's bilar väga max 1799 kg...det lovar jag er!

#7 • 2020-10-21 15:13
Styggavargen

När bilarna blir för tunga blir det bara nackdelar, det är det enda jag vet. Mer förbrukning, mer slitage, sämre vägegenskaper.. sämre av allt. Och JA, det går att bygga lätta och säkra bilar.. men då måste alla följa samma regler på spelplanen. Nu har alla biltillverkare i hemlighet under 10-15 år sett till att prångla ut SUV:ar som alla väger mer.. och säkerheten har gått ut på att vikt är något bra! NEJ ökad vikt är inte bra! Människor mår inte bra av övervikt...precis likadant med bilar, cyklar whatever...

#8 • 2020-10-21 16:25
Lasse L-on

Vi borde göra på liknande sätt istället för att bara tycka att alla andra borde göra något. Jag förutsätter att straffskatten inte gäller nyttofordon som har andra uppgifter än att transportera enstaka person som är det normala här. Det skulle gynna krocksäkerheten på sikt. Man borde göra på liknande sätt för elfordon snart. Jag förutsätter att det blir full fart på att elektrifiera de stora vägarna snart så att vi kan slippa personbilar med batterier på 0,5 ton och mer.

#9 • 2020-10-21 16:43
A.L

Vargen får gärna visa mig hur en tunnare balk kan göras lika stark som en tjockare -allt annat lika. Vad är det för hållfasthetslära som Vargen känner till som världens fysiker och ingenjörer missat?

Svaret är att det inte går. Tjockleken på godset avgör styrkan - i det här fallet på säkerhetsburen men så även köregenskaper (en vridstyv kaross har i regel ett bättre väguppträdande än en som flexar).

Och ja, det går att använda andra material. Men då återstår för Vargen att visa vem som skall köpa bilen. Det blir nämligen dyrare.

Det är därför som nutida Golf är 95% tyngre än den första modellen som presenterades på 70-talet. Säkrare och starkare samt större kaross, bättre köregenskaper, mer ljudisolering och mer elektronik. Det kostar vikt.

Att däremot bygger en bil tungt utan att samtidigt förstärka säkerhetsburen är till en nackdel, både hos NCAP som ute i verkliga olyckor. Så det är det ingen biltillverkare som gör(annat än i Vargens fantasivärld då) eftersom det ger ett sämre praktiskt utfall.

MVH AL

#a • 2020-10-21 16:52
bengt39

Ja självklart

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.