Bild
Nästa artikel
Nya bonus/malus: Så mycket bonus får laddhybriderna

Nya bonus/malus: Så mycket bonus får laddhybriderna

Reportage

Nästa år kan bonus/malus-systemet göras om och många laddhybrider får annorlunda bonus än i dag. Här kan du se hur mycket pengar du får tillbaka för 19 populära modeller.

Regeringen har lagt fram ett förslag om hur bonus/malus-systemet ska göras om, och om det godtas träder det i kraft den 1 april 2021.

Förutom högre bonus för elbilar – 70 000 kronor istället för 60 000 i dag – och en betydligt högre straffskatt för många vanliga bilmodeller med bensin- eller dieselmotor ändras även bonusen för laddhybrider.

Bonusen betalas ut efter sex månader, men den kan i framtiden behöva betalas tillbaka om bilen exporteras inom fem år. Då är det första ägaren som blir återbetalningsskyldig oavsett vem som äger bilen, enligt ett förslag från regeringen.

Gränsen för vilka bilar som får bonus skärps från 70 till 60 gram koldioxid per kilometer. Här kan du se en lista över bilmodellerna som blir av med bonusen 2021.

Högst 60 gram

Vi Bilägare har gått igenom utsläppssiffror för 19 populära laddhybrider och räknat ut hur stor bonusen blir om förslaget går igenom.

Bonusen minskar ju större utsläppen är och den försvinner helt om utsläppen överstiger 60 gram koldioxid per kilometer.

Bonusen börjar på 45 000 kronor och sedan dras 583 kronor bort för varje gram som bilen släpper ut. Den får högst uppgå till 25 procent av bilens nybilspris.

Mer utrustning – lägre bonus

Vissa laddhybrider från Volvo blir av med sin bonus, men de flesta modeller har fortfarande kvar bonusen. Den ligger på 11 800 kronor för XC90 T8 Recharge och på 24 600 kronor för V60 T6 Recharge.

Populära Volkswagen Passat GTE får knappt 27 000 kronor i bonus, liksom Kia Niro Plug-in Hybrid.

Siffrorna i tabellen nedan visar bonusen i bästa fall. Om köparen väljer annan utrustning, som fyrhjulsdrift eller större hjul, ökar utsläppssiffran och därmed minskar bonusen.

Läs också: Så stor blir skattesmällen för vanligaste bilmodellerna

Mercedes E-klass som laddhybrid med dieselmotor får knappt 25 000 kronor i bonus. Men utan hybridmodell blir det istället straffskatt på knappt 10 000 kronor om året.
Mercedes E-klass som laddhybrid med dieselmotor får knappt 25 000 kronor i bonus. Men utan hybridmodell blir det istället straffskatt på knappt 10 000 kronor om året.
Så räknas bonusen ut

• Alla bilköpare betalar 360 kr i grundavgift per år.

• Elbilar och vätgasbilar med noll lokala utsläpp av koldioxid får bonus på 70 000 kronor enligt förslaget.

• Bilar med utsläpp på upp till 60 gram är berättigade till bonus, som blir lägre ju högre utsläppen är. Grundbonusen för dessa bilar ligger på 45 000 kronor och sedan får bilen ett avdrag på 583 kr per gram upp till 60 g/km. Maxbonusen är 25 procent av inköpspriset.

Taggar: Reportage

Regeringen har lagt fram ett förslag om hur bonus/malus-systemet ska göras om, och om det godtas träder det i kraft den 1 april 2021.

Förutom högre bonus för elbilar – 70 000 kronor istället för 60 000 i dag – och en betydligt högre straffskatt för många vanliga bilmodeller med bensin- eller dieselmotor ändras även bonusen för laddhybrider.

Bonusen betalas ut efter sex månader, men den kan i framtiden behöva betalas tillbak

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Kommentarer

#1
2020-09-15 17:35

Om jag säljer en bil som jag fått bonus för så kan jag bli återbetalningsskyldig för bonusen, om ny ägare till bilen säljer den vidare
utomlands innan den fyllt fem år. Hur fan ska jag kunna kontrollera detta före affär? Vad har vi för politiker egentligen? Man tar sej för pannan. Ny regering behövs.

#2
2020-09-15 19:22

Initiativet - att hålla bilarna kvar i Sverige är ju helt korrekt. Det nuvarande systemet där vi subventionerar andra länders bilpriser med våra skattepengar får mig att ta mig för pannan. Men precis som glimma skriver kan vi inte koppla ansvaret till den första ägaren utan kopplingen måste bli till fordonet. Dvs. den fordonsägare som väljer att exportera innan 5-årsgränsen får betala tillbaka subventionen till Skatteverket. Oavsett om denne är den första eller tionde ägaren inom femårsperioden.

#3
2020-09-15 19:27

Jag undrar också varför Erik Söderholm inte bemödar sig med att visa skillnaden i bonus för de listade modellerna. Som läsare har jag inte koll på nuvarande bonus för 20 olika modeller. Dessutom saknas laddhybridernas mastodont, Mercedes GLE i listan.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.