Nästa artikel
Kia: Sedanmodeller blir valet för ”tänkande bilister”
Nyheter

Kia: Sedanmodeller blir valet för ”tänkande bilister”

Publicerad 18 maj 2020
Kia har en glad nyhet till alla suv-skeptiker: Sedanmodellerna ska räddas.

För den som inte är ”suv-frälst” kan det verka som att högbyggda crossovermodeller är på väg att ta över bilvärlden fullständigt.

Flera stora biltillverkare tvingas nu prioritera om i utbudet och lägga ned modeller som säljer för dåligt. Nya uppgifter tyder på att bland annat flera Renaultmodeller kan vara hotade, och vi har hört liknande tongångar från märken som Ford och Honda.

Men helt uträknade verkar inte vanliga mellanklassmodeller och sedanbilar vara – åtminstone inte hos alla märken. Volvochefen Håkan Samuelsson har tidigare gått ut och sagt att sedanmodeller kanske kan uppleva en renässans inom kort.

Nu går även Kias kommunikationschef James Bell ut med ett liknande uttalande. Enligt honom kommer inte Kia backa ur sedansegmentet, och han hänvisar till att körupplevelsen i en välutvecklad sedanmodell är helt annorlunda jämfört med en suv.

Läs också: Biltillverkarnas knep: Därför är suvarna så populära

Det är heller inte alla som behöver en stor suv.

– Många som är ute efter en sedan kommer från en suv där de inte fick körupplevelsen de var ute efter, eller så kanske familjesituationen har förändrats, eller så vill de ha lägre förbrukning. Dagens moderna sedanmodeller, särskilt Kia Stinger med sluttande taklinje, får man in mycket bagage i, säger han till sajten Carbuzz.

Om suvarna främst köps med känslomässiga argument tänker James Bell att sedanmodeller snart kan bli de ”tänkande bilköparnas val”.

– Det finns inte många kompromisser med att välja en sedan utom att man inte längre blir kvarterets tuffing utan en suv. Men kanske visar det att man tänkt igenom sitt bilköp lite mer.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2020-05-18 11:59
StefL

Mäkinen - vad grundar du det påståendet på? Bullret i dagens bilar är främst vägbuller som fortplantar sig in i kupén via hjulupphängningar, fälgar och däck.
Problemet med ökande buller är snarast en följd av utvecklingen mot "köregenskaper" i vanliga standardbilar som egentligen är helt onödiga. På min bil från 2011 är sommarhjulen i dimension 205-55 R16 och vinterhjulen 195-65 R15, medan dagens bilar snarare börjar ha 18" fälgar med 45- eller t.o.m 40-profil som standard. Tror fan då att det bullrar mer.

Vi Bilägare gjorde ju ett bullertest för ett par år sen när man hade med en Volvo 240 från sent 80-tal som inte skämdes ut sig i testet. Den vann inte men kom före många moderna modeller.

#9 • Uppdaterat: 2020-05-18 12:12
V70Silver

Kombi åt alla. Rymligare än sedan. Snålare och rymligare än suv.
Kombibilar är dessutom oerhört vackra. Kombi åt alla!

Beskatta de törstigaste bilarna mycket hårdare. Idag finns många elbilar och vettiga laddhybrider att köpa och därför bör stora suvar beskattas högre. En lyxskatt på större suvar vore väl jättebra.

#a • Uppdaterat: 2020-05-18 12:20
N-iklas

"kvarterets tuffing" ?? Ha, kör man SUV är man verkligen ingen "tuffing" utan en första klasens tönt.
En nolla som gör som alla andra, bara den som går sin egen väg är "tuff".

Att kombibilar bullrar mer är en självklarhet eftersom de är en enda stor resonanslåda, att det går att rent tekniskt bullerdämpa kombibilar så att de inte för mer oväsen är en annan sak, men det kräver just extra specialarbete för att klara det.

Det är mycket lättare att få låg ljudnivå i en sedan som dessutom oftast medför den egenskapen att man kan hissa ner bakrutorna i högre hastighet utan att få öronen sprängda av dundrande tryckvågor som alltid drabbar en kombi om man är dum nog att begå ett sådant misstag.

När jag flyttade för 9 år sedan fick jag in 7 flyttlådor av största modellen i min "sedan", då är det svårt att tycka att man behöver en kombi.