Bild
Nästa artikel
Nyheter

Här pressas Volvochefen – om suvarnas utsläpp

Publicerad 22 januari 2020
6 av 10 sålda Volvobilar är suvar och nu kommer kritik mot de smutsiga modellerna.

Det är ingen hemlighet för dig som läser Vi Bilägare att försäljningen av suvar fortsätter öka, och att det är en av anledningarna till att nya bilar idag är betydligt tyngre än för 20–30 år sedan.

Större och högre bilar med bättre säkerhet har inneburit att tjänstevikten ökar – och det i sin tur betyder högre förbrukning. Det är illa nog i en bil med förbränningsmotor, men det är ännu värre i en elbil där räckvidden då blir kortare.

I en ny granskning tittar SVT närmare på suvarnas försäljningsexplosion och vad det inneburit för utsläppen. Enligt Öivind Andersson, som är professor på Lunds tekniska högskola, är en stor bil alltid sämre för klimatet än en mindre, även om den är elektrifierad.

– Förbrukningen är något lägre i dag, trots att bilarna blivit större, men den skulle ha kunnat vara mycket lägre. Så fort man utvecklar effektivare motorer har man gjort bilar som är tyngre och drar mer energi, så man ser inte frukterna av den tekniska utvecklingen, säger han till SVT.

I ett annat inslag pressas Volvochefen Håkan Samuelsson om suvarnas miljöprestanda och utsläpp. Fler än sex av tio nya Volvobilar är idag suvar och märket har därmed en av de högsta suv-andelarna i bilvärlden.

– Om kunderna vill ha det och det inte är förbjudet av någon statsmakt så tycker vi att vi ska göra dem, och göra dem säkra och miljövänliga, blir Håkan Samuelssons svar.

Han berättar att Volvo har bra försäljningsmarginaler på suvar eftersom kunden kan tänka sig att betala mer för dem än motsvarande kombi – de är helt enkelt mer attraktiva.

Kommentarer

#1 • 2020-01-22 16:06
Klarsynt

Över huvud taget borde man kanske reflektera över vilken enorm mängd material som ingår i dagens bilar, oavsett typ, och kanske lägga ett tak på 1200 kg, samt att livslängden borde garanteras till minst 30 år?    ❗

  • Detta material, oavsett om det är en bensin-, diesel- eller elbil måste utvinnas, vilket är en smutsig hantering som förgiftar jorden och drar enorma mängder energi.
  • Sedan skall materialet förvandlas till en bil, vilket också drar enorma mängder energi.
  • Därefter skall bilen återvinnas, vilket också drar enorma mängder energi.

    Hörde att VW, i samband med ID3, nu pratar om en livslängd på 10 år. Det är ganska skrämmande. 

.

#2 • 2020-01-22 16:50
Irvor

Ja varför inte lägga ett tak på i alla fall 1500 kg tjänstevikt till att börja med, sen kan det kanske sänkas lite undan för undan.
Det moderna är inte laddhybrid eller elbil, utan en energisnål bil.
Men det är bråttom, vi har snart ingen tid kvar att hinna göra något åt vårt skenande klimat.

#3 • 2020-01-22 17:15
Apex

Shogun

Sverige tjänar enorma pengar på Volvo. De har ca 20000 anställda i Sverige med höga löner och utöver det så skapar ett jobb på Volvo ytterligare 2-3 jobb utanför företaget.

De sysselsätter ett x antal tusen ungdomar som annars hade varit arbetslösa, brukat narkotika och eldat bilar istället för att bygga dom. När Volvo mår dåligt så mår Göteborg dåligt.

Fattar inte vad du babblar om.

#4 • 2020-01-22 17:28
GF

Klarsynt 2020-01-22 16:06

Volkswagen erbjuder en garanti på 8 år eller 160 000 km på ID.3-batterierna vilket säkrar lång livslängd.

https://www.dagensinfrastruktur.se/2019/09/09/varldspremiar-for-volkswagens-nya-elbil-id-3-starten-pa-en-ny-era/

#5 • 2020-01-22 17:49
Axa

Jag håller med om ett maxtak på vikt på personbilar.

#6 • 2020-01-22 17:54
Klarsynt

@GF
Det uttalandet hade inte specifikt med batterierna att göra, utan om livslängden på bilen som helhet. Men visst, jag håller med, nog hade man velat se en betydligt längre garanti på batterierna än 8 år.

.

#7 • 2020-01-22 18:05
Carl Trefalt

Volvo är kinesiskt. Och har kamrem, hög förbrukning och dyr service!

#8 • 2020-01-22 18:10
Carl Trefalt

Dessutom med dåligt rostskydd numera!

#9 • 2020-01-22 18:12
Carl Trefalt

Kina är en Kommunistisk Diktatur.

#a • 2020-01-22 18:14
Klarsynt

@Shogun Dessutom drivs Kina till stor del av kolkraft och en stor del av världens batterier tillverkas där (och mycket annat skräp också, förstås). Vi borde överhuvudtaget inte handla med länder som är A) diktaturer och B) drivs av kolkraft.

Idag är det 987 kinesiska kolkraftverk i drift. Inom EU finns det 149 stycken och inga nya skall byggas i EU. Dock skall det byggas 121 i Kina, 37 i Indien og nio i Japan.

Så det spelar liksom ingen roll vad vi gör här, om vi dessutom överlåter vår produktion till Kina, som tillverkar allt av kolel.

.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.