Bild
Nästa artikel
Rusningen efter suvar kan kosta Volvo miljardbelopp

Rusningen efter suvar kan kosta Volvo miljardbelopp

Nyheter

Volvo är med bland "värstingarna" i en ny kartläggning om koldioxidutsläpp och utsläppsböter.

Volvo har ökat försäljningen rejält de senaste åren. Förra året slog Volvo försäljningsrekord för sjätte året i rad och passerade drömgränsen 700.000 sålda bilar – en ökning med nästan tio procent jämfört med året innan.

En stor del av ökningen hör ihop med att försäljningen av suvar fortsätter öka. Volvo är en av tillverkarna med störst suv-andel i hela bilvärlden och förra året stod suvarna för mer än sex av tio sålda Volvobilar.

Men nackdelen är att Volvos snittsiffra för koldioxidutsläpp också ökar när suv-försäljningen drar iväg. Suvar har högre förbrukning än motsvarande lågbyggd bil och när många köpare dessutom väljer en bensinbil efter dieselskandalen ökar koldioxidutsläppen ännu mer.

Nästa år skärps EU:s lagkrav på hur mycket koldioxid biltillverkarna får släppa ut, och Volvo är en av biltillverkarna som ligger sämst till när det gäller koldioxidutsläpp. Det innebär att Volvo riskerar dryga böter, enligt en rapport från PA Consulting.

Volvos nya mildhybrider kännetecknas av bokstaven "B" i modellbeteckningen. De ska sänka utsläppen jämfört med konventionella förbränningsmotorer utan hybridteknik.
Volvos nya mildhybrider kännetecknas av bokstaven "B" i modellbeteckningen. De ska sänka utsläppen jämfört med konventionella förbränningsmotorer utan hybridteknik.

Exakt hur höga utsläpp biltillverkarna får ha skiljer sig mellan olika märken beroende på hur modellportföljen ser ut. Men enligt den nya rapporten kommer de 13 största biltillverkarna alla behöva betala någon form av böter.

Förra året hade Volvo en snittsiffra för koldioxidutsläpp på 129,5 gram per kilometer – långt från Volvos mål på 108,5 gram. Om Volvo kan sänka utsläppen till 121 gram nästa år, vilket PA Consulting räknar med, hamnar bötesbeloppet på omkring fyra miljarder kronor.

Toyota ligger bäst till i undersökningen när det gäller koldioxidutsläpp med en snittsiffra på 100,9 gram per kilometer. Toyota ”kommer undan” med 190 miljoner kronor i böter om konsultfirmans beräkningar stämmer.

Allra värst i undersökningen är Volkswagen som riskerar böter på 47 miljarder kronor.

Taggar: Nyheter, Volvo

Kommentarer

#1
2020-01-14 17:23

Det är väl bara att göra som t ex Mazda i Sverige gjort - höja priserna rejält detta år. T ex höjdes deras minsta modell Mazda 2 med över 50.000 kr vid årsskiftet.

#2
2020-01-14 17:59

Ska man tillverka bilar med nollvision på antalet dödade i trafiken måste tyvärr bilen ha bra krockzoner och bästa möjliga skyddsutrustning som tex bälten, airbags osv. Sedan vill ju kunden ha stereo, elhissar, bekväma stolar osv, då blir tyvärr bilens vikt och i slutänden förbrukningen lidande.

Sedan tycker jag det är synd att Volvo inte satsat på samma hybridteknik som Toyota, detta hade nog faktiskt räddat Volvo från saftiga EU böter.

#3
2020-01-14 18:05

EU i all ära - jag röstade för både EU och Euron - men när EU håller på så här blir jag riktigt grinig. Hur f*n resonerar man i Bryssel, när man gör sitt yttersta för att göra livet surt för den egna industrin, en industri som dessutom utgör både ryggrad, ben och armar för hela Europa. Något liknande skulle aldrig kunna hända i något annat land. Och vad ska EU göra med alla dessa hundratals miljarder? Nä, jag (vi) har länge funderat på att lämna Löfvens sjuka, psykotiska (U-)land och flytta härifrån. Norge, Island, Liechtenstein, Monaco, Schweiz, USA och Australien är tänkbara länder.

#4
2020-01-14 18:10

Intelli
Jag tänker inte hindra dig...

#5
2020-01-14 18:39

Det är vi bilköpare som kommer att betala böterna. Som Pi skriver har Mazda ( jag vill säga alla) höjt priserna rejält. En del av höjningen kan bero på den svaga kronan och marginellt bättre utrustning men resten kan inte rättfärdigas. Näst sista generation av Polo med bra utrustningsnivå var 135k i slutet. Nu hamnar den lätt 240k sträckan. Mazda 3 vision var runt 160-180k, nu med lite bättre utrustning 260-280k. Mercedes finns inte längre med stora ”rabbater”. Välutrustade VW Tiguan hamnar i prisklass som MB CLE. Alla Volvo modeller ligger prismässigt i klass med premiumbilar. Så det verkar som om många tillverkare har redan samlat på sig pengarna, från oss. Å andra sidan kan man säga att höjda priser tvingar köpare till mindre och snålare bilar. Det är vi köpare som efterfrågar stora törstiga bilar. Tillverkare, och bland de Volvo har inte råd att tillverka bilar som ingen vill ha! Eftersom det inte går att ”bestraffa/beskatta” varje enskild bilköp på ett enhetligt sätt i hela Europa får man lägga ” straffat” på varje tillverkare. Och de i sin tur överför böter till produkten och därmed till varje enskild köpare. Det måste hända nånting och det måste hända nu på ett eller annat sätt.

#6
2020-01-14 18:27

Axa: Nu är du där igen med ditt barnsliga sätt. Hur många år är du egentligen? 14? Kan du försöka att mogna någon gång?

#7
2020-01-14 18:45

Galet!!!...vi behöver minska utsläppen och alla biltillverkare satsar på SUV.

#8
2020-01-14 18:59

Intelli
Nåja, att vara så upprörd att man funderar på att flytta OCH dessutom basunera ut det på ViB. Vill du flytta så är det ingen som hindrar dig, Sverige är ingen diktatur. Det är nog heller inte någon här på VIB som bryr sig om att du, eller jag, flyttar utomlands, oavsett orsak.

#9
2020-01-14 19:21

Konstigt att se det som att det är tillverkarna som betalar avgiften. Det reläas garanterat vidare till kunderna utan prut och de har ju möjlighet att välja vad de köper.

#10
2020-01-14 19:36

Kan hända att man behöver flytta ja. Men inte pga att EU vill minska fordons klimatpåverkan. Jag flyttar nog helst till ett annat EU-land, gärna med ett bättre klimat.

#11
2020-01-14 19:40

Hannah - men det kan vara helt olika nivåer på prishöjningarna. Jämför Mazda 2-höjningen på drygt 51.000 kr eller 38,5 % med Suzuki Swift som höjts med 6000 kr. Bilar i samma storleksklass och som kostade ungefär lika mycket tidigare. Nya Mazda 3 har f ö höjts med 30.000 kr sen den introducerades i början/mitten av 2019. Och för alla dessa modeller är det ingen höjning av utrustningsnivån.

#12
2020-01-14 20:53

Oj så dyrt det blir när man inte har kunnandet att få ner utsläppen....

#13
2020-01-14 22:32

Antar att anledningen till att VW får betala höga böter enligt dessa siffror är deras sportbilar och lyxbilar som ingår i koncernen.
Enkelt åtgärdat!
Detta baseras på de bilar som säljs inom EU, dvs Porsche, Lamborghini och Bentley kommer inte säljas inom EU.
Volvo har lite svårare att göra så...

#14
1
2020-01-15 09:00

Helt rätt. Volvo har tillsammans med några till gjort helt fel och det helt medvetet.

#15
2020-01-15 11:01

Ingen har förklarat, är det antalet sålda bilar som är grund eller modellfloran?

#16
2020-01-15 12:52

LC4, VW säljer också en massa SUV... Tiguan är populär tex. Sedan alla dessa mindre SUV/crossovers de kränger nu, småbilar som har utsläpp som en medelklass vanlig bil.

#17
2020-01-16 06:34

Känns skönt att åka Toyota hybrid.....verkar som man klarsr sig utan dieselbilar, men ändå ha låga co2 utsläpp när man har marknadens bästa/effektivadte .hybrider

#18
2020-01-15 12:58

mikasand, SUV modet går mer eller mindre ut på passiv säkerhet. Du krossar "motståndaren" med en tyngre bil. Volvo har medvetet kört denna strategi under snart 40 år..för att sälja de säkraste bilen. Tyvärr låter sig inte andra biltillverkare inte bli att göra samma sak. Den nya XC40 elbilen säger Volvo rakt ut, vi gör den inte lättare pga säkerhetsskäl... och då pratar vi en SUV stor som en Golf (lastmässigt)...som väger 2,1 ton.

#19
2020-01-15 14:08

Ännu en anledning till att lägga ned EU

#20
2020-01-15 15:22

@lsoderlund

Ja... jag börjar instämma. Kan man inte ha kvar EU men det enda som är kvar är typ två normalt betalda tjänstemän som sköter fri rörelse av människor och varor inom EU? Det är det enda som gör EU bra.

.

#21
2020-01-15 18:48

Svenskar som vill gå ur eller ”lägga ner” EU tillhör lyckligtvis en minoritet.

#22
2020-01-16 19:26

Inget riksdagsparti har Swexit på programmet längre.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.