Bild
Nästa artikel
Så klarar Sveriges storsäljare koldioxidmålet

Så klarar Sveriges storsäljare koldioxidmålet

Nyheter

Kia och Renault ligger bra till för att uppfylla kraven – men inte Mercedes eller Skoda.

Med infasning 2020 och skarpt läge 2021 måste biltillverkarnas genomsnittliga utsläpp vara högst 95 gram koldioxid (CO2) per bil och kilometer. Annars väntar dryga böter. Detta enligt nya EU-regler. Vi har tidigare skrivit om hur läget ser ut för biltillverkarna i Europa, men nu kommer också siffror från statistikföretaget Vroom, enbart inriktat på Sverige, baserat på försäljningen här.

Vroom har sammanställt det genomsnittliga CO2-utsläppet för nya bilar som registrerades in i Sverige mellan januari och mars 2019 från tio toppsäljande märken: Volvo, Volkswagen, Kia, Mercedes, BMW, Audi, Skoda, Toyota, Renault och Ford.

Toppar listan gör Kia, med ett koldioxidutsläpp på 85 gram. Det är betydligt lägre än genomsnittet för Europa där de ligger på 118 gram. Enligt svenska Kia beror detta på att de i Sverige säljer mer laddhybrider och hybrider och att fem av tio sålda bilar under första kvartalet i år i Sverige var elektrifierade på något sätt. Kia har 2019 sänkts sina utsläpp från de 111 gram per kilometer som de var upp i under samma period 2018. 

Toyota, som leder Europaligan med ett koldioxidutsläpp på under 100 gram per kilometer, får i Sverige se sig slagna av både Kia och Renault. Renault berättar att de sänkt sina koldioxidutsläpp med 15 procent på ett år. De säger att var tredje bil de säljer är eldriven och den stora stjärnan är elbilen Zoe. 

Mercedes är listans koldioxidbov med sina 140 gram per kilometer. Näst sist hittar vi Skoda med 131 gram. Svenska Volvo är med sina 127 gram en bit bort från målet på 95. 

Diskutera: Vad tycker du om statistiken?
 

CO2-utsläpp svenska storsäljare

(Bilmärke utsläpp i gram/km)

Kia: 85.
Renault: 88.
Toyota: 98.
BMW: 126.
Volvo: 127.
Volkswagen: 128.
Audi: 129.
Ford: 130.
Skoda: 131.
Mercedes: 140.

Källa: Vroom. 

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2019-04-30 09:18

Skoda är farligt ute nu, inga hybrid modeller och sedan gav man sig in i SUV träsket, ofta med fyrhjulsdrift samtidigt på dessa modeller vilket ytterligare ökar utsläppen. Skoda säljer också mer bilar med bensinmotor.

#2
2019-04-30 09:32

Vad betyder "billtilverkare" i detta sammanhang? Räknas t ex Skoda för sig, eller är det är det VAG som räknas med alla sina märken?

För Skodas del har de inte "fått" elektrifierade drivlinor av VAG än, men det är ju på gång med laddhybrider (Superb, Octavia närmast tror jag) och elbilar längre fram, så deras snitt kommer att sjunka.

#3
2019-04-30 09:34

Listan ser rimlig ut. Intressant att mellan plats 4-9 så skiljer det nästan ingenting.
Vi ser ju också att elektrifiering ger lägre CO2-värden.
Jag vet ju att biltillverkarna "jobbar på" men det finns för närvarande inga incitament för dem att springa benen av sig innan 2020 och vara "klara" innan 2021 eftersom det är först då som det gäller att nå 85g.
Det finns en tydlig förklaring till varför så många tillverkare kommer med sina stora elbilslanseringar 2020-2021... gissa varför?

#4
2019-04-30 09:56

Det är nog inte så att de väntar in 2020-2021.. de grunnar nog på hur de skall få en SUV att kunna gå minst 30 mil? Med en förbrukning uppåt 2,5 kwh/h milen behövs stora batterier, kommer slutkund att vilja betala de höga priserna på de nya elbilarna?

#5
2019-04-30 10:46

EnannanRobban: Eller så kan man tolka det som att 6 tillverkare inom 5 gram på sin flotta som att det finns ingen "magisk sås" som gör att din bil drar mindre och att alla som lovar sub 100g med samma teknologi antingen ljuger eller har fördelaktiga situationer beroende på den bilflotta de säljer.
Jag körde Toyotas senaste Corolla Hybrid 2.0 för mina behov. Kan ju säga att det inte var i närheten av några 100g CO2 där. Faktum är att min BMW på ~120g CO2 är snålare.

#6
2019-04-30 10:52

Milky, jag vet att flera av tillverkarna inte bryr sig just nu om 85g eftersom de nu vill vinstmaximera på befintlig teknik till de MÅSTE nå 85g.
Då kommer de att behöva all ny teknik som finns för att komma dit. För dem är det bättre att utveckla och försöka att effektivisera det nya till dess. Även en del tillverkare har anklagats för att ha överdeklarerat sina modeller i övergången till WLTP för att enklare kunna se bra ut i att de minskar så mycket i %...
Sedan är det en intressant fråga, kommer 85g att gälla under förutsättning av WLTP eller NDEC? När detta bestämdes så vad det endast NDEC som fanns som testnorm...

#7
2019-04-30 11:06

Jag håller med milky, 85 gram/km motsvarar 0,36 liter/mil (0,32 liter/mil) bensin (diesel). Vilka bilar klarar det idag!? Endast Prius är i närheten alternativt ladd hybrid på kortare sträckor där el används. Det är mycket bluff och felaktiga siffror som uppges. Dagens bilar drar för mycket energi för att kunna komma ner till dessa låga nivåer. Tex som ett exempel, en bil likt XC60 med T5 motor och förbrukning på ca 0,9 liter per mil ligger på runt ca 200 gram/km i koldioxidutsläpp.

#8
2019-04-30 11:12

Att Volvo idag skulle ligga på 127 gram tror jag inte heller på, det motsvarar 0,54 liter/mil bensin (0,47 liter diesel per mil). Inte ens min Skoda Octavia kommer ner så lågt. Utsläppen är mycket högre än vi tror.

#9
2019-04-30 11:20

Vargen, det är ju de siffrorna som Vroom kommit fram till utifrån de registrerade modellerna under Q1 2019. Sedan vet både du och alla andra att dessa siffror inte stämmer överens med alla användares körning, men hur vill du att de skall räknas?
Att Volvo bara skall få räkna XC60T5 eftersom det är din nya gullegris? Du glömmer bort att det säljs ganska många T8:or idag.

85g-kravet är den mix av fordon som tillverkaren levererar under 2021 som gäller. De med många små och färre stora bilar samt stark elektrifiering kommer att lyckas lättare, se redan KIA och Renault medan de med många stora bilar kommer att få det jobbigare.

#10
2019-04-30 11:48

Kul att alltid läsa egna sanningar för att rättfärdiga ens sämre val.....utan det bara visar på hur man själv kör och om man vill få fram ett resultat man själv vill ska vara det enda "sanningen"

#11
2019-04-30 12:25

Därför tror jag inga hybrid modeller utan laddnings möjlighet kommer funka, det inser nog alla att nå under 85 gram är omöjligt. Ladd hybrid kan funka beroende på hur man kör.

#12
2019-04-30 12:48

Vargen.

Precis det beror på HUR man kör......alltid.

#13
2019-04-30 14:46

Shogun, jag vet ju att du gärna trollar, men vem har kommit med egna sanningar för något val?

#14
2019-04-30 17:40

Enannanrobban.

Ge mig bevis på att jag trollar, och var? Tror du trollar själv här och nu.....Ja, läs igenom kommentarerna så står det klart med egna sanningar.....om utsläpp och förbrukning.

#15
2019-04-30 18:04

Shogun, vad menar du!? Påstår du att man kan halvera sin förbrukning enbart på hur man kör? Hur man kör påverkar förbrukning högst marginellt, antagligen under 5%. Däremot vilka sträckor man kör kan påverka mycket mer.

#16
2019-04-30 19:35

Jag har också kört corolla 2,0 och den var inte snål på färddatorn.
Markant törstigare än 1,6an.
Man kan undra om rav 4an går under 0,7 i verklig körning.
Men det är förmodligen anpassad hybrid körning som gäller.

#17
2019-04-30 19:38

Vargen.

Var får du ifrån att man kan halvera sin förbrukning? Det har jag aldrig uttryckt, vad jag vet.

Men vill man bevisa att något är sämre än det är så är det bara att trycka plattan i mattan och sedan påstå att tekniken inte når den förbrukning som påstås, med den körstil man påstår sig ha. Hur allvarligt ska man ta ett sådant påstående? Det är detta jag menar är egna ihopsnickrade sanningar om förbrukning och utsläpp.

#18
2019-04-30 19:39

Vargen.
Jag tror körsätt och vägval kan öka förbrukningen med 50%

#19
2019-05-01 09:45

Mso håller helt med dig på att körsättet kan öka förbrukningen 50% på en given vägsträcka. Öka hastigheten och aktivt användande av gas och broms så är det en barnlek att få en turboladdad bensinare att sörpla i sig betydligt mycket mer soppa.

#20
2019-05-01 11:10

Men framför allt är det nog ändå "körmönstret" som påverkar förbrukningen, korta/långa färder, stad/landsbygd, låg/hög snittfart m m.

#21
2019-05-01 11:26

Så är det Pi, men det var ju inte det som frågan avsåg, utan hur man kan öka förbrukningen radikalt beroende på hur man kör samma sträcka. Kanske inte så avgörande på en motorvägssträcka, men på en kurvig och backig landsväg finns det stora möjligheter att påverka förbrukningen. Med körstil

#22
2019-05-01 11:59

..hur ser värdena ut på laddhybriderna efter att batterierna kört slut - dvs efter de första 30-50km? - Dessa värden bör väl jämföras mot "vanliga" fossilbilar, för de är ju det efter elen är slut... Politikerskapad "konstgjord andning" tycker jag hybridbilar är.

#23
2019-05-01 12:13

Bilräven
Dom flesta laddhybrider funkar ju som hybrider när batteriet är tomt och har fortsatt låg förbrukning. Men din kommentar är väl ganska typisk för de som inte kör en laddhybrid.

#24
2019-05-01 12:44

Bilräven,
De flesta bilister kör mindre än 50 km de flesta dagarna på året och kan alltså köra stor del av sin totala körsträcka på el förutsatt att de kan ladda hemma eller på jobbet.

#25
2019-05-01 18:06

Alla diesel bilar klarar ju detta på 95 g/km.
OBS; De som står på reg, beviset är ett diktad värde
som jag hoppas att folk känner till.

#26
2019-05-01 18:13

Bilräven
Guran
Vi bilister får inte reda på hur stor utsläppet
är på hybridbilarna,
När elen är förbrukade.

#27
2019-05-02 07:18

Det är väl så att ingen kan säga hur lite en laddhybrid bil släpper ut.
Vissa kör 50/50 på el/bensin och vissa kanske 75)25 eller 25/75.
En bekant kör på el 98% förutom på den årliga sommarsemester trippen.

#28
2019-05-02 09:33

Min laddhybrid ligger runt 150 gr/km som värst.

#29
2019-05-02 15:15

Aldrig mer Audi #25
Du vet vän att 95 g/km motsvarar en förbrukning på 0,317 l/mil blandad körning
Inte många dieselbilar, om någon modern, som klarar detta.

#30
2019-05-02 17:45

.

#31
2020-01-25 12:54

Då kan jag köra med gott samvete min Kia Niro och dubbfria vinterdäck......

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.