Bild
Nästa artikel
Nyheter

Så klarar Sveriges storsäljare koldioxidmålet

Publicerad 30 april 2019 (uppdaterad 30 april 2019)
Kia och Renault ligger bra till för att uppfylla kraven – men inte Mercedes eller Skoda.

Med infasning 2020 och skarpt läge 2021 måste biltillverkarnas genomsnittliga utsläpp vara högst 95 gram koldioxid (CO2) per bil och kilometer. Annars väntar dryga böter. Detta enligt nya EU-regler. Vi har tidigare skrivit om hur läget ser ut för biltillverkarna i Europa, men nu kommer också siffror från statistikföretaget Vroom, enbart inriktat på Sverige, baserat på försäljningen här.

Vroom har sammanställt det genomsnittliga CO2-utsläppet för nya bilar som registrerades in i Sverige mellan januari och mars 2019 från tio toppsäljande märken: Volvo, Volkswagen, Kia, Mercedes, BMW, Audi, Skoda, Toyota, Renault och Ford.

Toppar listan gör Kia, med ett koldioxidutsläpp på 85 gram. Det är betydligt lägre än genomsnittet för Europa där de ligger på 118 gram. Enligt svenska Kia beror detta på att de i Sverige säljer mer laddhybrider och hybrider och att fem av tio sålda bilar under första kvartalet i år i Sverige var elektrifierade på något sätt. Kia har 2019 sänkts sina utsläpp från de 111 gram per kilometer som de var upp i under samma period 2018. 

Toyota, som leder Europaligan med ett koldioxidutsläpp på under 100 gram per kilometer, får i Sverige se sig slagna av både Kia och Renault. Renault berättar att de sänkt sina koldioxidutsläpp med 15 procent på ett år. De säger att var tredje bil de säljer är eldriven och den stora stjärnan är elbilen Zoe. 

Mercedes är listans koldioxidbov med sina 140 gram per kilometer. Näst sist hittar vi Skoda med 131 gram. Svenska Volvo är med sina 127 gram en bit bort från målet på 95. 

Diskutera: Vad tycker du om statistiken?
 

CO2-utsläpp svenska storsäljare

(Bilmärke utsläpp i gram/km)

Kia: 85.
Renault: 88.
Toyota: 98.
BMW: 126.
Volvo: 127.
Volkswagen: 128.
Audi: 129.
Ford: 130.
Skoda: 131.
Mercedes: 140.

Källa: Vroom. 

Kommentarer

#1 • 2019-04-30 09:18
Styggavargen

Skoda är farligt ute nu, inga hybrid modeller och sedan gav man sig in i SUV träsket, ofta med fyrhjulsdrift samtidigt på dessa modeller vilket ytterligare ökar utsläppen. Skoda säljer också mer bilar med bensinmotor.

#2 • 2019-04-30 09:32
ToRy

Vad betyder "billtilverkare" i detta sammanhang? Räknas t ex Skoda för sig, eller är det är det VAG som räknas med alla sina märken?

För Skodas del har de inte "fått" elektrifierade drivlinor av VAG än, men det är ju på gång med laddhybrider (Superb, Octavia närmast tror jag) och elbilar längre fram, så deras snitt kommer att sjunka.

#3 • 2019-04-30 09:34
EnannanRobban

Listan ser rimlig ut. Intressant att mellan plats 4-9 så skiljer det nästan ingenting.
Vi ser ju också att elektrifiering ger lägre CO2-värden.
Jag vet ju att biltillverkarna "jobbar på" men det finns för närvarande inga incitament för dem att springa benen av sig innan 2020 och vara "klara" innan 2021 eftersom det är först då som det gäller att nå 85g.
Det finns en tydlig förklaring till varför så många tillverkare kommer med sina stora elbilslanseringar 2020-2021... gissa varför?

#4 • 2019-04-30 09:56
Styggavargen

Det är nog inte så att de väntar in 2020-2021.. de grunnar nog på hur de skall få en SUV att kunna gå minst 30 mil? Med en förbrukning uppåt 2,5 kwh/h milen behövs stora batterier, kommer slutkund att vilja betala de höga priserna på de nya elbilarna?

#5 • 2019-04-30 10:52
EnannanRobban

Milky, jag vet att flera av tillverkarna inte bryr sig just nu om 85g eftersom de nu vill vinstmaximera på befintlig teknik till de MÅSTE nå 85g.
Då kommer de att behöva all ny teknik som finns för att komma dit. För dem är det bättre att utveckla och försöka att effektivisera det nya till dess. Även en del tillverkare har anklagats för att ha överdeklarerat sina modeller i övergången till WLTP för att enklare kunna se bra ut i att de minskar så mycket i %...
Sedan är det en intressant fråga, kommer 85g att gälla under förutsättning av WLTP eller NDEC? När detta bestämdes så vad det endast NDEC som fanns som testnorm...

#6 • 2019-04-30 11:06
Styggavargen

Jag håller med milky, 85 gram/km motsvarar 0,36 liter/mil (0,32 liter/mil) bensin (diesel). Vilka bilar klarar det idag!? Endast Prius är i närheten alternativt ladd hybrid på kortare sträckor där el används. Det är mycket bluff och felaktiga siffror som uppges. Dagens bilar drar för mycket energi för att kunna komma ner till dessa låga nivåer. Tex som ett exempel, en bil likt XC60 med T5 motor och förbrukning på ca 0,9 liter per mil ligger på runt ca 200 gram/km i koldioxidutsläpp.

#7 • 2019-04-30 11:12
Styggavargen

Att Volvo idag skulle ligga på 127 gram tror jag inte heller på, det motsvarar 0,54 liter/mil bensin (0,47 liter diesel per mil). Inte ens min Skoda Octavia kommer ner så lågt. Utsläppen är mycket högre än vi tror.

#8 • 2019-04-30 11:20
EnannanRobban

Vargen, det är ju de siffrorna som Vroom kommit fram till utifrån de registrerade modellerna under Q1 2019. Sedan vet både du och alla andra att dessa siffror inte stämmer överens med alla användares körning, men hur vill du att de skall räknas?
Att Volvo bara skall få räkna XC60T5 eftersom det är din nya gullegris? Du glömmer bort att det säljs ganska många T8:or idag.

85g-kravet är den mix av fordon som tillverkaren levererar under 2021 som gäller. De med många små och färre stora bilar samt stark elektrifiering kommer att lyckas lättare, se redan KIA och Renault medan de med många stora bilar kommer att få det jobbigare.

#9 • 2019-04-30 12:25
Styggavargen

Därför tror jag inga hybrid modeller utan laddnings möjlighet kommer funka, det inser nog alla att nå under 85 gram är omöjligt. Ladd hybrid kan funka beroende på hur man kör.

#a • 2019-04-30 14:46
EnannanRobban

Shogun, jag vet ju att du gärna trollar, men vem har kommit med egna sanningar för något val?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.