Bild
Nästa artikel
Kia: Sedanmodeller blir valet för ”tänkande bilister”

Kia: Sedanmodeller blir valet för ”tänkande bilister”

Nyheter

Kia har en glad nyhet till alla suv-skeptiker: Sedanmodellerna ska räddas.

För den som inte är ”suv-frälst” kan det verka som att högbyggda crossovermodeller är på väg att ta över bilvärlden fullständigt.

Flera stora biltillverkare tvingas nu prioritera om i utbudet och lägga ned modeller som säljer för dåligt. Nya uppgifter tyder på att bland annat flera Renaultmodeller kan vara hotade, och vi har hört liknande tongångar från märken som Ford och Honda.

Men helt uträknade verkar inte vanliga mellanklassmodeller och sedanbilar vara – åtminstone inte hos alla märken. Volvochefen Håkan Samuelsson har tidigare gått ut och sagt att sedanmodeller kanske kan uppleva en renässans inom kort.

Nu går även Kias kommunikationschef James Bell ut med ett liknande uttalande. Enligt honom kommer inte Kia backa ur sedansegmentet, och han hänvisar till att körupplevelsen i en välutvecklad sedanmodell är helt annorlunda jämfört med en suv.

Läs också: Biltillverkarnas knep: Därför är suvarna så populära

Det är heller inte alla som behöver en stor suv.

– Många som är ute efter en sedan kommer från en suv där de inte fick körupplevelsen de var ute efter, eller så kanske familjesituationen har förändrats, eller så vill de ha lägre förbrukning. Dagens moderna sedanmodeller, särskilt Kia Stinger med sluttande taklinje, får man in mycket bagage i, säger han till sajten Carbuzz.

Om suvarna främst köps med känslomässiga argument tänker James Bell att sedanmodeller snart kan bli de ”tänkande bilköparnas val”.

– Det finns inte många kompromisser med att välja en sedan utom att man inte längre blir kvarterets tuffing utan en suv. Men kanske visar det att man tänkt igenom sitt bilköp lite mer.

Taggar: Nyheter, Kia

Kommentarer

#1
2020-05-18 09:31

Det låter rimligt, tycker jag.
Sedaner är snyggare och mer effektiva.

#2
2020-05-18 09:56

Fram för 5-dörrars kombikupéer säger jag..!

#3
2020-05-18 09:59

Det måste väl vara upptill var och en vad man har för behov för tillfället.

#4
2020-05-18 10:04

Det går att göra snygga sedanmodeller utan att man måste vika ihop sig som ett dragspel för att ta sig in.
Det visste man för 20 år sedan, men så började alltfler tillverkare förena A-stolpen med B-stolpen i en lång båge som avsevärt försvårar insteget.
Det finns några få kvar som inte fallit för den idiotin, men det är få.
Med en instegsvänligare design skulle det inte behövas några Suvar.

#5
2020-05-18 10:08

I princip ingen behöver en suv. För en handfull år sedan existerade inte biltypen, lätt att glömma.

#6
1
2020-05-18 10:24

SUV:
- Drar mer energi till ingen nytta.
- Är stora på utsidan men små på insidan och de är inte bra att packa i/på.
- Bidrar med onödigt stort krockvåld.
- Skvätter grus omkring sig på ett otrevligt sätt.
- Är tråkiga att köra.
- Är otympliga att gå i och ur, jämför med att sätta dig på en köksstol eller en barstol.
- Tar stor plats och många verkar inte veta var på vägen deras alltför stora bil befinner sig. Vik hädan, du gubbe i för stor bil.

Jag anser de enbart vara ett otyg, men tror och hoppas på att i och med att fler och fler bilar blir eldrivna eller varianter på det så kommer konkurrensen se till att mer effektiva bilmodeller konkurrerar ut SUV mer och mer.

Ett problem till i sammanhanget är att varje bil rullar på vägarna i kanske 10 år, så de kommer finnas kvar länge än, det bör en tänka på när en plockar ut en ny tjänstebil.

#7
2020-05-18 10:21

Varför inte en kombi som varit praktisk och på modet i så många år. Duger den inte på Garageuppfarten längre?

#8
2020-05-18 11:12

snabb95,
Kombibilar bullrar mer än sedaner.

#9
2020-05-18 11:15

Halvkombi som Kia Stinger är inte så dumt, snygg och skapligt praktisk på samma gång, ändå är den ingen succe direkt på världsmarknaden.

#10
2020-05-18 11:59

Mäkinen - vad grundar du det påståendet på? Bullret i dagens bilar är främst vägbuller som fortplantar sig in i kupén via hjulupphängningar, fälgar och däck.
Problemet med ökande buller är snarast en följd av utvecklingen mot "köregenskaper" i vanliga standardbilar som egentligen är helt onödiga. På min bil från 2011 är sommarhjulen i dimension 205-55 R16 och vinterhjulen 195-65 R15, medan dagens bilar snarare börjar ha 18" fälgar med 45- eller t.o.m 40-profil som standard. Tror fan då att det bullrar mer.

Vi Bilägare gjorde ju ett bullertest för ett par år sen när man hade med en Volvo 240 från sent 80-tal som inte skämdes ut sig i testet. Den vann inte men kom före många moderna modeller.

#11
2020-05-18 12:12

Kombi åt alla. Rymligare än sedan. Snålare och rymligare än suv.
Kombibilar är dessutom oerhört vackra. Kombi åt alla!

Beskatta de törstigaste bilarna mycket hårdare. Idag finns många elbilar och vettiga laddhybrider att köpa och därför bör stora suvar beskattas högre. En lyxskatt på större suvar vore väl jättebra.

#12
2020-05-18 12:20

"kvarterets tuffing" ?? Ha, kör man SUV är man verkligen ingen "tuffing" utan en första klasens tönt.
En nolla som gör som alla andra, bara den som går sin egen väg är "tuff".

Att kombibilar bullrar mer är en självklarhet eftersom de är en enda stor resonanslåda, att det går att rent tekniskt bullerdämpa kombibilar så att de inte för mer oväsen är en annan sak, men det kräver just extra specialarbete för att klara det.

Det är mycket lättare att få låg ljudnivå i en sedan som dessutom oftast medför den egenskapen att man kan hissa ner bakrutorna i högre hastighet utan att få öronen sprängda av dundrande tryckvågor som alltid drabbar en kombi om man är dum nog att begå ett sådant misstag.

När jag flyttade för 9 år sedan fick jag in 7 flyttlådor av största modellen i min "sedan", då är det svårt att tycka att man behöver en kombi.

#13
2020-05-18 13:36

Man kanske inte behöver bygga SUV som de är idag, väldigt höga ... sänk ner dem till ca 1,55 meter så kanske de flesta blir nöjda? Men jag har som jag alltid sagt...tror inte insteget till en normal bil är det faktiska problemet, utan snarare att man vill ha en högre bil än alla andra så att man kan se över den framförvarande bilen samt kanske "få en känsla" av högre säkerhet. MPV finns annars om ett alternativ, då kan man åtminstone lasta lite saker ..och man sitter lite högre?

#14
2020-05-18 13:38

Såklart ska man välja bil efter behov, däremot tror jag med att många bygger sitt "behov" på en tanke som aldrig eller sällan sker. När jag fick mitt första barn hade jag en Volvo S80-08, den hade större bottenyta i bagaget än V70 av samma år. Och för min del iaf är bottenytan i bagaget viktigare än höjden, kanske 2 ggr om året jag kör nåt som sticker över insynsskyddet. I S80 fick man in en Emmaljunga combibarnvagn av det årets modell på längden, det fick man inte i V70 där den var tvungen att vara på tväre och ta onödigt mycket plats. Körde mycket Saab förr och håller med övriga här som håller klassiska halvkombin som en bra kompromiss. Har samma karosstyp nu igen och kört hem allt från diskmaskin till stor tv till grill m.m iden utan att känna behov av fullkombi. SUV har jag haft med, ser ingen vidare fördel med dem om man kör till vardags på vettiga vägar.

#15
2020-05-18 13:41

Till att börja med så kan Kia m fl starta med att "walk the talk", i Sverige och Europa. Kia Optima sedan har sålts i Sverige, men inte de senaste åren. Honda Accord long gone, liksom Hyundai Sonata. Nissan Altima har aldrig sålts här. Toyota Camry är tillbaka, men inte Corolla som sedan.

Å andra sidan får man förstå tillverkarna eftersom försäljningen verkligen är sådär... Hur många Passat sedan säljs på varje kombi?

@saabnisse (#4): jag förstår inte resonemanget riktigt... Är det inte dörrens form som är avgörande, oavsett stolpar? Har du två typexempel på sedaner som följer respektive princip?

#16
2020-05-18 14:12

Sedan, Kombi och MPV är hel rätt och fyller de flesta behov. MPV är skönt då man till exempel bara lyfter in barnvagnen och slipper fälla ihop den när den skall in i bilen. Samt att jag fick in 27 kvm terassgolv från byggmarkanden. Alla möbler vi köpt har gått in också. När det blir dags att byta kanske det blir en sedan.

#17
2020-05-18 16:10

Stefl,
Jag har hittills inte kört en enda kombi som har lika bra bullernivå som motsvarande sedan. Det säger sig självt att stora plana glasytor reflekterar ljud och att ett stort utrymme låter ljud fortplanta sig. Man kan förstås göra som en gammal kompis till mig. Han åkte runt med en tvättmaskin i bagageutrymmet på sin 245:a ett bra tag eftersom han inte hade nånstans att ställa den. Det minskar åtminstone volymen luft, men gav bilen intressanta vägegenskaper.
Inredningen i bilar ska vara mjuk så att den kan absorbera ljud och inte reflektera dem. Utrymmena ska vara anpassade efter behov för att inte skapa resonans.

#18
2020-05-18 22:55

Som regel blir väl kombibilar något bullrigare än sedaner. Fast jag vet ett undantag: SAAB 9-5 og. Den var tystare i combi-utförande. Men det erkändes nog att det snarare var en akustisk lyckoträff, snarare än resultatet av omfattande beräkningar. Akustik är ju en vetenskap för sig med stående vågor, utsläckning, förstärkning osv.

#19
2020-05-19 09:27

Vad är det som gör att SUV är så kritiserad, men säljer så bra, samtidigt som MPV är så hyllad men säljer så dåligt? För mej är det p.g.a. en "följa-john-lek" som pågår bl.a. i dessa spalter. Försök i.st. att tänka förutsättningslöst utan påverkan av andra om ni kan. Detta gäller inte bara i bilvärlden.

#20
2020-05-19 10:32

glimma, vi följer trender ifrån USA..men det tar tid. Halloween fanns inte här innan..funnits länge i USA. Sedan tror jag att SUV handlar mycket om irrationella tankar, man köper en bil utifrån kraftigt utseende som anspelar på säkerhet...men verkligen kanske blir tvärtom när bilen blir svår att hantera mm. Fysikens lagar upphör inte bara för man kör SUV. MPV är inte tillräckligt coolt heller.

#21
2020-05-19 11:03

Mäkinen, det är såklart allmänt känt att en sedan är tystare än en kombi. Men nu gällde det jämförelsen med SUV-bilar och inte med kombi. Många av dagens SUVar rullar på just såna lågprofildäck jag nämnde, förmodligen då de både är högbyggda och dessutom väge rmer än motsvarande sedan eller kombi vilket kräver lågprofil för att göra dem mindre svajiga i höga farter.

#22
2020-05-19 12:10

Nja, att en bil är svajig har nog inte så mycket med profilen på däcken att göra. Snarare en kombination av tyngdpunkt, spårvidd och hur mjuk fjädringen är.

#23
2020-05-19 13:26

Kombi är fula. Suvar är tråkiga. Men jobbar man i skogen så underlättar det med en suv. Men å andra sidan fungerade det med Volvo 144 för skogsarbetare förr...

#24
2020-05-19 13:58

När jag besiktade elledningar i skogen hade vi två bilar att välja mellan; kollegans Amazonkombi eller företagets CJ-7. Den senare tog sig fram något bättre.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.