Bild
Nästa artikel
Bilen som tar dig hela vägen upp till skidbackens topp – Jeep Wagoneer/Grand Wagoneer brukar kallas för världens första suv. Första fyrhjulsdrivna terrängkombin med personbilskänsla var det i alla fall.
Bilen som tar dig hela vägen upp till skidbackens topp – Jeep Wagoneer/Grand Wagoneer brukar kallas för världens första suv. Första fyrhjulsdrivna terrängkombin med personbilskänsla var det i alla fall.

Biltillverkarnas knep: Därför är suvarna så populära

Reportage

Nästan varannan bil som säljs i Sverige i dag är en suv eller crossover. Vi tittar tillbaka på suvens historia – den tydligaste biltrenden de senaste 30 åren.

Däcken tuggar sand och grus uppför den branta lutningen, men bilen klättrar obehindrat uppför bergsknallen. En stund senare rullar jag över stock och sten. Om det varit vått ute hade jag lätt kunnat plaska mig igenom den djupaste vattenpöl. För dagen sitter jag i en Trailrated 4X4 Jeep, märket som startade trenden med det vi i dag kallar för suvar. 

Jeepen har tilläggsnamnet Rubicon, men kunde också hetat Sahara, namn som ska antyda körning i berg eller öken. Förr kallade Mitsubishi sin Pajero för ”djungellimousin”. I reklamens värld ska känslan av äventyr och vildmark finnas med, men för de flesta bilköpare är det just bara en känsla och en god portion önsketänkande. Ändå köper vi bilar som dessa. Suvar och crossovers står för en allt högre andel av bilmarknaden, både i Sverige och globalt.

»Det handlar också mycket om att synas, om att vara individualist och sticka ut.«

Utbudet är stort, nästan var tredje modell som marknadsförs i Sverige är en suv eller crossover. Marknadsandelen är också hög, över 40 procent. För 30 år sedan fanns det cirka 15 suv/crossover-modeller i Sverige, i dag är det över 100. Hur hamnade vi här?

Vi tar det från början. Fyrhjulsdrivna bilar kom redan för över 100 år sedan. Chevrolet har hävdat att de byggde världens första suv redan på 1930-talet. Fast egentligen var Chevrolet Suburban mest en amerikansk motsvarighet till Volvo Duett, en fyrhjulsdriven version kom först 1957. Jeep byggdes från början av militära skäl, men efter andra världskrigets slut sjönk efterfrågan.

Tillverkaren satsade på flera olika koncept, bland annat Jeep Wagon, som inte blev någon framgång. Det blev däremot Land Rover när den började säljas i slutet av 40-talet. Men precis som Jeep handlade det främst om ett arbetsfordon. Offroadkörning som hobby började under 1950-talet, men det dröjde innan trenden nådde Sverige. 

1. AMC Eagle var en föregångare som crossover och provkördes 1982. | 2. En dekalerad bergskedja på Dacia Duster betyder äventyr. | 3. Trailrated är begreppet hos Jeep för terrängduglighet. | 4. Jeep Cherokee Chief var tredörrarsmodellen av Wagoneer som blev en trendbil på 70-talet.
1. AMC Eagle var en föregångare som crossover och provkördes 1982. | 2. En dekalerad bergskedja på Dacia Duster betyder äventyr. | 3. Trailrated är begreppet hos Jeep för terrängduglighet. | 4. Jeep Cherokee Chief var tredörrarsmodellen av Wagoneer som blev en trendbil på 70-talet.

Hösten 1962 kom bilen som brukar räknas som den första suven, Jeep Wagoneer. Den marknadsfördes som en familjebil med terrängförmåga, ungefär som en suv av i dag. Jeep Wagoneer var den första fyrhjulsdrivna bilen med automatlåda och fanns med både kompass och luftkonditionering. Jeep Cherokee, som kom 1974, var till en början i allt väsentligt en tvådörrars Wagoneer. 

Under 60-talet började allt fler i USA få råd med fritidsaktiviteter som surfing, båtåkande, skidåkning och hästridning. Då kom efterfrågan på bilar som kunde köras där inte ens vägar fanns. Som svar på det kom Ford med Bronco, Chevrolet med Blazer och International Harvester med Scout. Än så länge var de flesta 4X4-fordon, som de kallades, baserade på lastbilsteknik och rätt klumpiga i vardagstrafiken. 

Porsche Cayenne som kom 2002 blev en stor framgång för märket och har fått andra sport/lyx-tillverkare att senare börja bygga suvar.
Porsche Cayenne som kom 2002 blev en stor framgång för märket och har fått andra sport/lyx-tillverkare att senare börja bygga suvar.

När Range Rover presenterades 1970 var det inte någon lyxbil som märket är i dag utan en terrängbil med viss personbilskomfort. Range Rover blev en succé världen över och kändisar stod i kö för att få köpa en. Och de köpte för statusens skull, inte för att köra i skogen. I varsin ände av prisspannet presenterades Vaz Niva och Mercedes Geländewagen i slutet av 70-talet. Båda offroadtåliga, men i övrigt högst olika. 

80-talet var japanernas årtionde i bilbranschen och Mitsubishi Pajero, Isuzu Trooper och Toyota Landcruiser började säljas här. Suzukis små jeepliknande bilar blev inne bland trendigt storstadsfolk, ”åka jeep runt på stadens torg och säga hej till Björn Borg” som Magnus Uggla sjöng. Nissan Terrano började säljas i Sverige 1988 med viss framgång, drygt 700 exemplar såldes det året.

Principen var samma som amerikanerna använt sig av. Ta en pickup, i det här fallet Nissan King Cab, gör kombiutrymme med baksäte istället för flak, tillsätt lyxigare klädsel, utvändig kosmetika, högre pris och vips – en suv.

Om man behöver vada fram i 70 cm djupt vatten så kan Mitsubishi Pajero det.
Om man behöver vada fram i 70 cm djupt vatten så kan Mitsubishi Pajero det.

I USA upptäcktes ett par nackdelar med biltypen. De kunde lätt välta i skarpa svängar och de var också aggressiva mot andra bilar i en krock. Ett öknamn blev därför ”Killertrucks”. En av dem som ofta välte var Ford Bronco II. Det gjorde även efterföljaren Ford Explorer, som kom 1990 och blev den mest sålda suven i USA under 90-talet.

I Sverige blev det Jeep Grand Cherokee som blev trendbilen i klassen under 90-talet. Det var efterträdaren till Wagoneer, som tillverkades ända fram till 1991. I Sverige brukar vi anamma en hel del amerikansk bilkultur och när suvarna blev storsäljare i USA ökade intresset för biltypen också här. 

Under 90-talet började Land Rover sälja Discovery, som ett svar på den japanska vågen några år tidigare. Toyota RAV 4 och Honda CR-V kombinerade terrängbilens look med den kompakta personbilens komfort och smidighet. Fyrhjulsdrift fanns, men inte diffspärr eller lågväxel. Prioriteten låg inte på terrängförmåga utan möjligheten att attrahera kunder från helt andra bilkategorier.

Några år senare lyckades Hyundai Santa Fe inte bara klättra i terrängen, utan även i registreringsstatistiken när den under ett tag blev Sveriges mest sålda suv. 

Mercedes ML passade både i skogen och utanför finkrogen – en statusvagn för 20 år sedan.
Mercedes ML passade både i skogen och utanför finkrogen – en statusvagn för 20 år sedan.

Var akronymen suv (sports utility vehicle) först kom från är oklart, men den svenska benämningen ”stadsjeep” dök upp redan 1981 i annonser för Talbot Matra Rancho. Under 90-talet och tidiga 00-talet var det uppenbart att de högbyggda fyrhjulsdrivna bilarna var på väg bort från skogen och var mer anpassade för asfalt. 

Mercedes ML är ett tydligt exempel på det när den kom sent 90-tal. Den visade vägen för prestigesuvarna på det tidiga 00-talet och fick fler tillverkare att surfa på suv-vågen. Under några år kom Lexus RX, BMW X5, Audi Q7, VW Touareg och Porsche Cayenne hit. Volvo XC90, som kom 2002, blev en stor succé och var en av de modeller som fick svenskarna att köpa suv.

Utan framgångarna för sportiga Porsche Cayenne hade vi troligen aldrig fått se suvar från sport/lyxtillverkare som Bentley, Maserati, Rolls-Royce, Lamborghini – och till och med Ferrari och Aston Martin är på gång med suvar. 

»En bil är också en del av din identitet, den ger en bild av dig som du vill kommunicera.«

– Dyra bilar som syns i trafiken har alltid varit en statussymbol och det är en anledning till att suvar blivit populära. Det har handlat om känslan av överlägsenhet när man sitter högt, ovanför massan av andra bilister. Ordet suv har också varit något som folk gillar och tänker på dyrare bilar även om man köper en vardagligare suv. Statusen i bilköparens ögon finns där ändå, säger Anders Parment, forskare med fokus på köpbeteende inom bilbranschen. 

Suven har tagit marknadsandelar från sportbilar, GTI-bilar, cabrioleter, coupéer, sedaner, kombi, familjebussar och golfklassbilar. Att terrängkörning generellt är förbjuden i Sverige har inte påverkat köparnas intresse för biltypen. 

– Marknadsföringen har varit väldigt skicklig på drömmen om en bil som tar sig fram överallt. Köpbeteendet har alltid signalerat vem vi vill vara, vad andra ska tro om oss. Många drömmer om en aktiv fritid och att köpa en suv är ett sätt att realisera den drömmen, även om de inte har råd med stuga eller skidsemestrar. 

Land Rover Discovery är terrängbil på riktigt – klarar lervälling och branta backar.
Land Rover Discovery är terrängbil på riktigt – klarar lervälling och branta backar.

– Det handlar också mycket om att synas, om att vara individualist och sticka ut. Det blir en paradox för i dag sticker man inte ut om man köper en VW Tiguan eller Volvo XC60. Det är bilar som ligger bland topp tio i försäljningen. Men bilköparna upplever fortfarande att de köper något speciellt. En suv köps av emotionella skäl där utseendet är mycket viktigt för köparna, säger Anders Parment. 

Mattias Bergman är vd på bransch-organisationen Bil Sweden: 

– Både i Sverige och globalt finns en stark suvtrend. Dels handlar det om bekvämlighet. En suv har hög sittposition med bra utsikt över trafiken och insteget är också bekvämare än i en sedan eller kombi. En bil är också en del av din identitet, den ger en bild av dig som du vill kommunicera. Om du har kanot på taket eller ser ut som du ska åka på fjällsemester är det ett sätt att visa att du har en aktiv fritid, säger han. 

Testförare och suvar samlas vid lägerelden i vildmarken. Första jämförelsetestet av suvar i Vi Bilägare gjordes 1992.
Testförare och suvar samlas vid lägerelden i vildmarken. Första jämförelsetestet av suvar i Vi Bilägare gjordes 1992.

För biltillverkarna har suven varit ett lyckokast med bra vinst. Under 90-talet kunde tillverkarna i USA sälja suv, baserade på enkla pickups, till rena lyxbilspriserna. Utan de höga vinstmarginalerna för suvar hade den amerikanska bilindustrin kanske varit nedlagd. 

En bit in på 2000-talet började suven kritiseras för hög bränsleförbrukning. Då kom en del bilar att marknadsföras som crossover istället för suv. Fast biltypen
var egentligen inte alls ny – kombinationen av terrängbil och personbil hade faktiskt AMC Eagle redan på 70-talet. Den var tänkt att börja säljas här 1982, men importen kom av sig. Eagle var en högbyggd kombi på likande sätt som senare Volvo XC70, Subaru Outback, Audi Allroad och Skoda Scout. 

Exakt var gränsen går mellan suv och crossover är flytande. Vissa bilar kallas suv av tillverkaren, men är egentligen mer en crossover, som Renault Captur, Peugeot 2008 och 3008. Bilarna ska se ut att ha terrängduglighet, men behöver inte alls ha det. Många crossover är inte ens fyrhjulsdrivna. 

För många bilmärken som inte haft så stor försäljning i Sverige tidigare har en suv varit en räddningsplanka. Porsche säljer numera fler suv än sportbilar, lågprismärket Dacia säljer mer av suven Duster än småbilar. Nissans crossover Qashqai, som kom 2007, blev en storsäljare. 

»Är suvvågen här för att stanna eller ebbar den snart ut?«

Nästa steg i utvecklingen har varit suv som elbil. Tesla var först ut, men Jaguar, Audi och Mercedes har också presenterat elsuvar och fler är på gång. Suv-eller crossover finns numera i alla möjliga storlekar, från jättelika Cadillac Escalade till mikrobilar som Fiat Panda Cross och Suzuki Ignis. Det finns kort sagt en suv för varje plånbok. Är suvvågen här för att stanna eller ebbar den snart ut?

Taggar: Reportage

Däcken tuggar sand och grus uppför den branta lutningen, men bilen klättrar obehindrat uppför bergsknallen. En stund senare rullar jag över stock och sten. Om det varit vått ute hade jag lätt kunnat plaska mig igenom den djupaste vattenpöl. För dagen sitter jag i en Trailrated 4X4 Jeep, märket som startade trenden med det vi i dag kallar för suvar. 

Jeepen har tilläggsnamnet Rubicon, men kunde också hetat Sahara, namn som ska antyda körning i berg eller öken. Förr kallade Mitsubishi sin Pajero för ”djungellimousin”. I reklamens värld ska känslan av äventyr och vildmark finnas med, men för de flesta bilköpare är det just bara en känsla och en god p

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Kommentarer

#1
2020-02-24 19:49

"ger en bild av dig som du vill kommunicera", alltså att man vill vara likadan som alla andra? Alla köper ju suv idag så de sticker ju inte ut direkt.

#2
2020-02-24 20:00

Bra där Hackenbush! Vi som vågar vägra SUV sticker ut i dag.

#3
2020-02-24 20:24

Vill man sticka ut så ska man köpa en sedan

#4
2020-02-24 21:17

En sjuk utveckling och det finns suvar där folk knappt kan ta sig in utan ryggskott och skitiga byxor och det finns sedaner och kombis som är lättare att ta sig in i.
Många småsuvar kräver nästan hörselskydd men ändå vill folk ha dom.

Jag är övertygad om att suvtrenden kommer att stagnera inom en framtid när folk kommer att se mer nyktert på bilägandet.

#5
2020-02-24 21:52

Är supernöjd med valet av suv i Rav4 hybrid. Drar lite som en småbil, låg skatt, låg total milkostnad jämfört med tex en annan suv som Volvo XC60 diesel skilljer ca 15kr/mil. Bekvämt insteg o ur bilen, rymlig och bekväm och tyst, varför ska jag som närmar mig pensionsåldern välja en bil där man tvingas åla sig ned i, och sedan när man ska ur kräva en ännu kraftigare kraftansträngning om man inte behöver, förstår mig inte på gnället....skönt att detta alternativ med suv/crossover kommit med hybrid så man kan ändå göra ett nyktert val av på många sätt som jag räknat upp ovan.

#6
2020-02-25 06:06

Är man så stor och fet att man måste åla sig in i en vanlig bil så är nog inte bilen det största problemet.

#7
2020-02-25 10:34

Håller med om att det är bekvämare att kliva i en vanlig SUV än i en sportig bil med sänkt fjädring, ett argument för 70 plussare. Märkligt att samma personer som framhåller detta inte reagerar på smala parkeringsplatser mellan två bilar där in-, och urstigning är tusen gånger svårare med en fantastisk balansakt genom en smal glipa i dörren som inte går att öppna ordentligt, än att sätta sig i en vanlig sedan. I övrigt är SUV bara en modetrend som borde gå över snart. Nästan ingen behöver fyrhjulsdrift heller.

#8
2020-02-25 11:56

Hacken.

Det var ett svar på mso kommentar, "att åla sig ned".. Varför ska man sitta så lågt som nere på backen nästan? Ett märkligt mode, när man kan bygga bilar som att bara slänga in ändan i sidled bekvämt, istället för att först böja knäna, sedan slänga in ändan i sidled och trilla in i sätet, bekvämt?! Nää, inte det minsta.....

Crossover det är bekvämt det.

#9
2020-02-25 13:24

Det har varit en trend att bilarna har blivit större men också lägre för varje årsmodell. Kolla på Insignia, BMW 5, Volvo(V90) m.m. Större och lägre än föregående modell. Inte undra på att fler tittar på andra alternativ. Man behöver inte vara 70 plussare för att gilla ett normalt insteg i bilen. Själv kollar jag på att byta min SUV/Crossover till en sedan eller kombi. Men katten va låga de är.

#10
2020-02-25 14:42

Tyvärr har trenden Med SUVar förstört bilmarknanden för förnuftiga bilar med lite högre insteg och sittposition för de som vill ha det, men majoriteten av dem som köper SUV är trendkänsliga 30-60åringar som köper SUV av helt annan anledning än bekvämt insteg.

#11
2020-02-25 15:46

Stefan Eriksson.

Där har du fel i mitt fall....

#12
2020-02-25 16:58

Håller med Shogun, där har Stefan Eriksson även fel i mitt fall.
Undra om han har rätt överhuvudtaget i sitt uttalande.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.