Bild
Nästa artikel
Nyheter

Renault kan lägga ned tre modeller – på grund av suv-trenden

Publicerad 15 maj 2020 (uppdaterad 18 maj 2020)
När fler köpare väljer en suv hotas flera Renaultmodeller av nedläggning. Två av dem var pionjärer på sin tid.

Renault planerar att minska ned modellutbudet rejält, enligt uppgifter till Reuters. Målet är att kapa 20 miljarder kronor under de kommande tre åren och då behöver antalet modeller reduceras.

Modellerna som är på väg att läggas ned, enligt uppgifterna, är stora familjebilen Espace, den mindre familjebussen Scenic samt mellanklassmodellen Talisman. Men planerna är inte skrivna i sten ännu och kan komma att ändras, uppger källorna.

– Kort sagt blir det färre familjebussar och sedanmodeller och större fokus på crossovermodeller och suvar, uppger en av uppgiftslämnarna.

Renault Espace lanserades som en revolutionerande och smart förpackad familjebuss 1984, ungefär samtidigt som Chrysler Voyager dök upp på marknaden. Den blev en succé som såldes i flera generationer, men de senaste åren har marknaden för familjebussar havererat när nästan alla köpare istället gått över till suvar.

Därför relanserades Renault Espace i sin senaste generation som ett slags mellanting mellan suv och familjebuss med högre markfrigång. Nu hotas även den modellen alltså av nedläggning efter att försäljningen dalat med över 20 procent senaste året.

Av samma anledning kan Renault Scenic läggas ned. Den mindre familjebussen dök upp på 1990-talet och blev snabbt en enorm försäljningsframgång. Men även i den mindre familjebussklassen har köparna i stor utsträckning gått över till suvar.

Vid sidan av familjebussarna kan Renault eventuellt också lägga ned mellanklassmodellen Talisman. Den lanserades 2015 och finns även som kombi. I den här klassen är konkurrensen extremt hård med låga marginaler som följd och många köpare överger klassen för högbyggda crossovermodeller.

Varken Espace, Scenic eller Talisman finns med på Renaults sida över modeller som säljs i Sverige. Vi har sökt svenska Renault för en kommentar.


Uppdatering 18/5: Renaults svenska informationschef Karin Lyrborn vill inte kommentera uppgifterna men säger att märket redan innan årsskiftet tog beslutet att inte fortsätta sälja Espace, Scenic och Talisman.

– Det är för att vi satsar på elektrifieringen nu, både 100 procent el och laddbara bilar. Megane, Captur och Clio samt Zoe är våra flaggskeppsmodeller och kommer som laddhybrider och hybrider och Zoe lanserades ju redan 2012 med 100 procent el. Även en elektrifierad C-segmentsmodell är planerad för framtiden samt att Dacia har som mål att bygga en prisvärd elbil med 200 kilometers räckvidd, säger hon.

Kommentarer

#1 • 2020-05-15 12:13
Jarl Karlsson

Ja, det är klart. Vem är förvånad? Inga nya minibussar kommer komma. Sharan? Glöm det.

#2 • 2020-05-15 12:47
Styggavargen

Shogun, jag är lite mer orolig över vilken bil jag kan köpa.. en SUV är nog det sista jag vill ha...

#3 • Uppdaterat: 2020-05-15 12:50
Styggavargen

Såg en Kadjar i förrgår.. den skulle in i parkeringsgaraget, det gick sådär.. bilen är inte jättestor (invändigt i alla fall)... men att lotsa omkring den på mindre ytor verkar svårt. Att folk vill ha det så, är en gåta för mig!?.. något mer klumpigt som inte lastar mer..snarare mindre och som löken på laxen får man ett fordon som är svårare att hantera och förbrukar mer (och ger mer utsläpp). Det verkar sunt... *NOT*

#4 • 2020-05-15 13:36
ThB

Styggavargen, du har så rätt. vad ska vi med SUV'ar till? De är löjligt stora miljömonster (en reklamprodukt), överrepresenterade i olycksstatistiken (precis som elbilar), Idag oroar sig alla för covid-19 trots att miljöhotet är långt farligare. Ska vi ha den frihet bilen ger måste vi inse att det är ett transportmedel/verktyg, inte en lekstuga för de som skiter i sina barns framtid...

#5 • 2020-05-15 16:48
glimma-48

SUVar finns storlek large, medium och small. När ska SUVhatarna upptäcka enkla detta faktum?

#6 • 2020-05-15 17:44
Styggavargen

glimma-48, jag hatar inte SUV... men vad är nyttan med dem? en MPV kan jag förstå...den lastar mycket med sina mer fyrkantiga former, nackdelen är då att det blir mer utsläpp... inget konstigt med det. Men de som köper SUV, vad är vitsen? För det var väl knappast för att kunna lasta mer eller?
Vi har verkligen inte råd just nu med att öka utsläppen... och det är som ThB säger.... rena lekstugan och ingen är kritisk till utvecklingen? Jag ifrågasätter bara fenomenet SUV... för varför blev det plötsligt populärt här nu... när det funnits i över 30 år att köpa???? Många verkar tro att bilindustrin löser problemet med utsläppen... men de vill bara sälja det som de tjänar mest på...och just nu är SUV guld för dem, de kan ta mycket betalt för en undermålig produkt och alla bidrar till detta genom sitt nya inköpa av SUV istället för en mer praktisk bil med mindre utsläpp.

#7 • 2020-05-15 18:22
V70Silver

Design är nog huvudsaken och sedan gillar många känslan att sitta lite högre. Få suv-ägare går över till låg bil när de en gång vant sig vid suv. Jag kan dock inte förstå varför man vill klättra upp i en bil. V60 cross country eller xc70 är perfekta bilar enligt mig. Lite högre markfrigång så man inte fastnar om man kör över en plogvall men samtidigt ingen hög och klumpig kaross som fångar vind.

#8 • 2020-05-15 23:27
Styggavargen

Shogun, du vänder kappan efter vinden...för något år sedan var du negativt inställd mot SUV. Du har bytt sida!

#9 • 2020-05-16 04:52
mso 1000

Jag håller med vargen.
En hög burk som är lika bred som hög.
Bullrar och lever om Betydligt mer än en sedan kombi.
Ja och ibland oliiidligt bullrig.
Tar mer bränsle.
Tar den mer bränsle är den sämre för miljön.
Är dyrare.
Ofta dålig sikt i närområdet och ofta med överdrivet hög huv som skymmer sikten.
En viss charm kanske för vissa men en konstig trend.
Ja det är min åsikt.

#a • 2020-05-16 08:24
Johan T

En crossover eller suv drar inte så mycket bränsle min förra Toyota rav4 drog runt 0,52. Nu har jag köpt en Kia Niro laddhybrid. Den kommer nästan att bara gå på el.
Anledningen att jag köper crossover suv är att dom är lite högre än en standardbil. En Kia niro är 155 hör vilket motsvarar höjden på en gammal Volvo xc70. Däremot nya Volvo v60 är ju bara 143 hög. Dom flesta som kör crossover suv gör det för komforten skull. Innan min första suv så hade jag golf plus och sedan golf sportsvan. Så alla suvar är inga miljömonster. Och jag valde laddhybriden för att den inte har så mycket batterier som elbilen då jag kommer att köra korta sträckor mest.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.