Bild
Nästa artikel
Renault kan lägga ned tre modeller – på grund av suv-trenden

Renault kan lägga ned tre modeller – på grund av suv-trenden

Nyheter

När fler köpare väljer en suv hotas flera Renaultmodeller av nedläggning. Två av dem var pionjärer på sin tid.

Renault planerar att minska ned modellutbudet rejält, enligt uppgifter till Reuters. Målet är att kapa 20 miljarder kronor under de kommande tre åren och då behöver antalet modeller reduceras.

Modellerna som är på väg att läggas ned, enligt uppgifterna, är stora familjebilen Espace, den mindre familjebussen Scenic samt mellanklassmodellen Talisman. Men planerna är inte skrivna i sten ännu och kan komma att ändras, uppger källorna.

– Kort sagt blir det färre familjebussar och sedanmodeller och större fokus på crossovermodeller och suvar, uppger en av uppgiftslämnarna.

Renault Espace lanserades som en revolutionerande och smart förpackad familjebuss 1984, ungefär samtidigt som Chrysler Voyager dök upp på marknaden. Den blev en succé som såldes i flera generationer, men de senaste åren har marknaden för familjebussar havererat när nästan alla köpare istället gått över till suvar.

Därför relanserades Renault Espace i sin senaste generation som ett slags mellanting mellan suv och familjebuss med högre markfrigång. Nu hotas även den modellen alltså av nedläggning efter att försäljningen dalat med över 20 procent senaste året.

Av samma anledning kan Renault Scenic läggas ned. Den mindre familjebussen dök upp på 1990-talet och blev snabbt en enorm försäljningsframgång. Men även i den mindre familjebussklassen har köparna i stor utsträckning gått över till suvar.


Vid sidan av familjebussarna kan Renault eventuellt också lägga ned mellanklassmodellen Talisman. Den lanserades 2015 och finns även som kombi. I den här klassen är konkurrensen extremt hård med låga marginaler som följd och många köpare överger klassen för högbyggda crossovermodeller.

Varken Espace, Scenic eller Talisman finns med på Renaults sida över modeller som säljs i Sverige. Vi har sökt svenska Renault för en kommentar.


Uppdatering 18/5: Renaults svenska informationschef Karin Lyrborn vill inte kommentera uppgifterna men säger att märket redan innan årsskiftet tog beslutet att inte fortsätta sälja Espace, Scenic och Talisman.

– Det är för att vi satsar på elektrifieringen nu, både 100 procent el och laddbara bilar. Megane, Captur och Clio samt Zoe är våra flaggskeppsmodeller och kommer som laddhybrider och hybrider och Zoe lanserades ju redan 2012 med 100 procent el. Även en elektrifierad C-segmentsmodell är planerad för framtiden samt att Dacia har som mål att bygga en prisvärd elbil med 200 kilometers räckvidd, säger hon.

Kommentarer

#1
2020-05-15 12:13

Ja, det är klart. Vem är förvånad? Inga nya minibussar kommer komma. Sharan? Glöm det.

#2
2020-05-15 12:36

Styggavargen får lägga i en högre växel, skriverierna hjälper föga hittills.....

#3
2020-05-15 12:47

Shogun, jag är lite mer orolig över vilken bil jag kan köpa.. en SUV är nog det sista jag vill ha...

#4
2020-05-15 12:50

Såg en Kadjar i förrgår.. den skulle in i parkeringsgaraget, det gick sådär.. bilen är inte jättestor (invändigt i alla fall)... men att lotsa omkring den på mindre ytor verkar svårt. Att folk vill ha det så, är en gåta för mig!?.. något mer klumpigt som inte lastar mer..snarare mindre och som löken på laxen får man ett fordon som är svårare att hantera och förbrukar mer (och ger mer utsläpp). Det verkar sunt... *NOT*

#5
2020-05-15 13:36

Styggavargen, du har så rätt. vad ska vi med SUV'ar till? De är löjligt stora miljömonster (en reklamprodukt), överrepresenterade i olycksstatistiken (precis som elbilar), Idag oroar sig alla för covid-19 trots att miljöhotet är långt farligare. Ska vi ha den frihet bilen ger måste vi inse att det är ett transportmedel/verktyg, inte en lekstuga för de som skiter i sina barns framtid...

#6
2020-05-15 16:48

SUVar finns storlek large, medium och small. När ska SUVhatarna upptäcka enkla detta faktum?

#7
2020-05-16 04:52

Jag håller med vargen.
En hög burk som är lika bred som hög.
Bullrar och lever om Betydligt mer än en sedan kombi.
Ja och ibland oliiidligt bullrig.
Tar mer bränsle.
Tar den mer bränsle är den sämre för miljön.
Är dyrare.
Ofta dålig sikt i närområdet och ofta med överdrivet hög huv som skymmer sikten.
En viss charm kanske för vissa men en konstig trend.
Ja det är min åsikt.

#8
2020-05-15 17:44

glimma-48, jag hatar inte SUV... men vad är nyttan med dem? en MPV kan jag förstå...den lastar mycket med sina mer fyrkantiga former, nackdelen är då att det blir mer utsläpp... inget konstigt med det. Men de som köper SUV, vad är vitsen? För det var väl knappast för att kunna lasta mer eller?
Vi har verkligen inte råd just nu med att öka utsläppen... och det är som ThB säger.... rena lekstugan och ingen är kritisk till utvecklingen? Jag ifrågasätter bara fenomenet SUV... för varför blev det plötsligt populärt här nu... när det funnits i över 30 år att köpa???? Många verkar tro att bilindustrin löser problemet med utsläppen... men de vill bara sälja det som de tjänar mest på...och just nu är SUV guld för dem, de kan ta mycket betalt för en undermålig produkt och alla bidrar till detta genom sitt nya inköpa av SUV istället för en mer praktisk bil med mindre utsläpp.

#9
2020-05-15 18:22

Design är nog huvudsaken och sedan gillar många känslan att sitta lite högre. Få suv-ägare går över till låg bil när de en gång vant sig vid suv. Jag kan dock inte förstå varför man vill klättra upp i en bil. V60 cross country eller xc70 är perfekta bilar enligt mig. Lite högre markfrigång så man inte fastnar om man kör över en plogvall men samtidigt ingen hög och klumpig kaross som fångar vind.

#10
2020-05-15 20:41

Lite fler negativa inlägg om suv/crossover så kan ske ni kan stoppa trenden, själv åker jag på runt 0,55l/milen i min suv och klagar inte på det. Men ändå, det är kul att läsa argumenten emot, det ena mer fantasifullt övertygande än det andra. Lycka till med agendan.......;o)

#11
2020-05-15 23:27

Shogun, du vänder kappan efter vinden...för något år sedan var du negativt inställd mot SUV. Du har bytt sida!

#12
2020-05-16 08:24

En crossover eller suv drar inte så mycket bränsle min förra Toyota rav4 drog runt 0,52. Nu har jag köpt en Kia Niro laddhybrid. Den kommer nästan att bara gå på el.
Anledningen att jag köper crossover suv är att dom är lite högre än en standardbil. En Kia niro är 155 hör vilket motsvarar höjden på en gammal Volvo xc70. Däremot nya Volvo v60 är ju bara 143 hög. Dom flesta som kör crossover suv gör det för komforten skull. Innan min första suv så hade jag golf plus och sedan golf sportsvan. Så alla suvar är inga miljömonster. Och jag valde laddhybriden för att den inte har så mycket batterier som elbilen då jag kommer att köra korta sträckor mest.

#13
2020-05-16 09:22

En minibuss/MPV har både höjd, komfort och utrymmen.

#14
2020-05-16 11:02

Vargen: Om du får välja mellan att sätta dej på en vanlig matrumsstol vid ett vanligt matrumsbord och på en lägre stol i campingstolhöjd vid ett bord anpassat till denna stol, vilket är komfortablast? För mej är det självklart. Vidga vyerna!! Dessutom får du ett mer praktiskt bagageutrymme med fler liter i förhållande till djupet på utrymmet så du slipper skita ner dej vid lastning. Att sedan få nederkanten av fönstret i sidled och instrumentpanelen lägre ner är också komfort.

#15
2020-05-16 12:34

Styggavargen.

Har jag varit negativ till suv? Och även om jag bytt sida så är man inte sämre än man kan ändra sig eller? Vet jag inte att jag varit negativ till just suv eller crossover, däremot skulle jag lätt klara mig utan awd som jag sagt tidigare, men det är en helt annan sak än att vara negativ till suv/crossover, sedan så är det skillnad på suv och suv. Nu köpte jag en Rav 4 hybrid awd ändå bara för andrahandsvärdets skull, de som valde en 2wd Rav4 hybrid gjorde bort sig då andrahandsvärdet på dessa kommer vara betydligt lägre. Detta visar sig också att Toyota Sweden valt bort 2wd versionen i modellprogrammet pga låg efterfrågan i Sverige. Känns skönt att kliva rakt in i bilen istället för att sätta sig nere på backen, och sedan när man ska upp och ur bilen......glimma-48 gjorde en bra liknelse i #14.

Sedan vad gäller 4kantighet i design du är inne på, säg någon MPV som är mer 4kantig än nya Rav4hybrid i designen? Tex någon av Renaults modeller som ska läggas ned är de så 4kantiga tycker du jämfört med Rav4 hybrid, det är väl endast bakstammen/bakluckan som är något mer rakt avhuggen, men resten av karossen är inte fyrkantig på Scenic och Espace, eller? Och hur är det med utsläppen och förbrukning i jämförelse, kolla upp det och kom sedan tillbaka med länk var du hittat uppgifterna. Jämför jag med den Mazda 6 kombi som var 2dm längre än Rav4 hybriden 480cm mot 460cm, så är avgjort Rav4an mer praktisk på de flesta områden och dessutom snålare på bränsle trots att Mazdan var en diesel, 1-1,5dl mer bränsle 0,55 l/mil mot 0,70 l/mil drar Mazdan beroende på säsong. Rav4an har även betydligt lägre skatt ca 900kr om året, (högre nu (Bonus-Malus)efter årsskiftet 2020 på de registerade efter det). Nej , som du ser ser jag inga direkta fördelar med en lågbyggd bil och att sitta nere på backen idag för mig som snart närmar sig 60år. Vidga vyerna och faktan som sagt. Tänker dessa Renaulter är ännu högre än min Rav4 som sagt, det har jag inte kollat upp, tänk om de vore högre än en suv som Rav4 hybrid, det vore ju hemskt....och att som Styggvargen behöva köra omkring med kyl/frysskåp hela tiden i bilarna måste vara ett helvete...

#16
2020-05-16 12:35

Raphael2020-05-16 09:22
En minibuss/MPV har både höjd, komfort och utrymmen.

Och ändå läggs de ev ned....som Styggavargen sa till mig, att jag bytt sida, det har tydligen Renault gjort också och vänder kappan efter vinden.....hehe. Man får väl söka mer pengar från staten snart igen för att överleva som så många ggr förr.

#17
2020-05-16 12:34

Vissa skulle aldrig kunna tänka sig att äga en förbränningsbil över huvudtaget, andra skulle aldrig köpa en bil alls. Ska vi fortsätta? Vissa vill köra SUV (av olika anledningar) och jag är en utav dem. Inget fel på de!

#18
2020-05-16 21:53

Går det inte ihop, så går det inte ihop.

#19
2020-05-16 22:06

Såg en Renault Scenic av senaste årsmodell idag, de är faktiskt ganska snygga. Kan tänka mig en sådan, fast jag inte har några barn kvar hemma. Jag verkar vara ganska ensam om att kunna tänka mig en sådan.

#20
2020-05-17 21:16

Shogun, kul för dig att din RAV 4 drar så lite som 0.55 lit/milen-hur lyckas du med det? Bor du och kör mest i tätort dvs när bilen går främst på el? En av mina bästa vänner har en RAV 4 årsm 2017 och han snittar 0.7lit/milen dvs något mer än motsvarande storlek kombibil med enbart förbränningsmotor.

#21
2020-05-17 22:18

Denna artikel är läsvärd:
https://jalopnik.com/minivan-sales-are-plummeting-compared-to-suvs-becau...

Jag hoppas inte MPV och vanliga bilar försvinner.. SUV trenden är galen, ur alla perspektiv... det finns NOLL existensberättigande för den.. löser ingen problem som inte andra bättre biltyper löser.

#22
2020-05-18 06:02

Snart finns inget annat än SUV att välja.

#23
2020-05-18 10:14

Stefan Eriksson.

Jag kör den nya generationen Rav4a hybrid från 2019 som är uppdaterad och förbättrad mot din kompis bil. Den är betydligt snålare. Har också en arbetskamrat som kör förra generationen av Rav4 hybrid på 0,65l/mil. Nej, jag kör mest landsvägskörning 80km/tim- 100km/tim mestadels, följer man hastighetsbegränsningarna kan man få förbluffande låga förbrukningssiffror.

#24
2020-05-18 10:17

Styggavargen.

Noterar att du återigen inte svarar på mina motfrågor, blev inte resultaten som du tänkt/trodde.....tycker inte suvtrenden är galen när de är som Rav4 hybrid. Man kan inte ha modeller som inte säljer på marknaden, det har Renault insett och gör nu något åt det. Det är upptill var och en vad man har för behov av bil och väljer efter det.

#25
2020-05-18 13:41

Jag skall svara dig Shogun, hade jag också smugit omkring med min Octavia i 80-100 km/h så hade jag haft under 0,5 liter/mil. På Gotland hade jag 0,45 liter/mil och körde max 80 km/h. Men gör såhär Shogun, kör Malmö-Stockholm med 120 km/h på farthållaren med 4 personer och lite last...och kolla förbrukningen på din RAV4..för mig hamnade det på 0,55 liter/mil, hur mycket drar din RAV4 på samma sträcka? Kommer du under 0,75 skulle jag bli väldigt förvånad...

#26
2020-05-18 13:55

Alltså en del här inne är verkligen så otroligt trångsynta i sin lilla bubbla.....jag anser helt klart att man ska/bör få välja bil hyfsat fritt efter eget tycka och behov, men att sitta som en totalt verklighetsfrånvänd dåre och inte förstå att oavsett hur snål en viss SUV är så hade samma drivlina i en smidigare karossform fortfarande varit snålare. Och det är det dess "motkombatant" i kommentarerna avser.

#27
2020-05-18 14:20

Henrik M.

Jag vet också att en Toyota hybrid blir billigare i ägandet än en Tesla, det har jag insett....nä det är inte det han avser. Utan det är att suv är dåligt på alla sätt.

#28
2020-05-18 14:29

Styggavargen.

Jag kör på de vägar som finns i området där jag bor och använder bilen och följer hastighetsbegränsningarna, så jag smyger inte omkring i körningen.

Förmodar att en Corolla kombi hybrid varit riktigt snål på sträckan du uppger, även Rav4 hybrid hade varit riktigt snål också samt att man haft det bekväma i och ursteget till bilen. Jag förstår inte agendan mot suv/crossover när de är så snåla som de är och bra komfort.

#29
2020-05-18 20:08

Toyota fortsätter med mpv i Sienna hybrid, samma motor som i Rav4 hybrid, något starkare.

https://carbuzz.com/news/2021-toyota-sienna-debuts-with-bold-new-design-...

#30
2020-05-19 00:04

Vargen borde skaffa sig en RAV4 eftersom den är snålare i verkligheten än hans egen Skoda. Ja i alla fall om man får tro på Spritmonitor, där Toyota RAV4 med hybrid redovisar en förbrukning om 0,68 l/mil mot Skoda Octavia bensin 0,76. Skodan drar alltså 12% mer än Toyota-SUV;en.

Allt enligt Vargens egen favoritkälla.

Och nej. Vargen kommenterar inte detta resultat. Han vägrar helt enkelt. Så det kommer han inte göra nu heller;-). Så fungerar fanatismen mina vänner!

MVH AL

#31
2020-05-19 15:28

Shogun: Ska vi lägga ner argumenteringen mot "Vargen"? Han är ju inte mottaglig för några argument. Själv har jag sedan 1966 haft 56 bilar av väldigt olika typer samtidigt som jag arbetat som lastbilschaufför och bussförare under ca 45 år och kört 500.000 mil på alla typer av vägar/underlag och med all den erfarenhet fått en mycket stabil grund att stå på. Han kommer aldrig att förstå att det finns människor med mer erfarenhet, mer kunskaper och med en vidgad vy på frågeställningen.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.