Bild
Nästa artikel
Backspegeln

Ford dömde ut revolutionerande modellen: ”Glöm det!”

Publicerad 10 maj 2020 (uppdaterad 10 maj 2020)
Chrysler Voyager kunde ha blivit en Ford – om inte chefen suttit på tvären och sågat konceptet.

När det såg som allra mörkast ut för amerikanska Chrysler, och företaget tvingades vända sig till regeringen för en så kallad ”bailout”, fanns det ett ljus i tunneln som senare visade sig bli enormt viktig för att rädda koncernen från konkurs.

Men faktum är att just den modellen lika gärna hade kunnat bli en Ford – om inte chefen suttit på tvären och varit emot den typen av vågade experiment.

Modellen det handlar om kallades internt för Magic Wagon eller T115, men är mer känd som Chryslers minibuss Town & Country. Den såldes som Chrysler Voyager i Sverige och hette även Dodge Caravan och Plymouth Voyager.

En modernare Folkabuss

En familjebuss kanske inte låter som något att hetsa upp sig över men faktum är att Chrysler Voyager var revolutionerande på sin tid. Europas utmanare hette Renault Espace och familjebusstrenden som de två skapade höll i sig långt in på 1990-talet tack vare succéer som Renault Scenic.

Chrysler Voyager var en modernare, bekvämare och säkrare version av den klassiska Folkabussen med extremt smart utnyttjande av utrymmena som innebar att både passagerare och bagage kunde följa med trots kompakta yttermått. Trots rymlig interiör fick bilen plats i ett vanligt garage.

Även om Voyager inte var först i bilvärlden om det här konceptet blev det succé direkt och fabrikerna gick för högtryck för att möta efterfrågan.

Fordchefen ville inte experimentera

Den första idén om en modern familjebuss dök upp nästan samtidigt hos Ford och Chrysler, redan i början av 1970-talet. Hos Chrysler lades projektet ned eftersom företagets dåvarande styrelseordförande sa att Ford eller GM redan skulle ha byggt bilen om det funnits en marknad för den.

Hos Ford var det dåvarande vd:n Lee Iacocca som tillsammans med flera kollegor tog fram ett förslag på hur en smart familjebuss skulle kunna utformas, ett projekt som kallades Mini-Max. Men där tog det stopp på grund av att styrelseordförande Henry Ford II ogillade idén och inte ville experimentera med något så kontroversiellt och vågat.

”Glöm det! Jag vill inte veta av något experimenterande”, ska Henry Ford II ha sagt enligt Lee Iacoccas självbiografi.

När Iacocca senare fick sparken från Ford och gick vidare till Chrysler som han räddade från konkurs tog han även med sig Voyagerdesignen.

”Inte sedan jag var med om att lansera Ford Mustang 1964 har jag varit så entusiastisk inför en ny produkt – och så säker på dess framgång”, skrev Lee Iacocca.

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.