Bild
Nästa artikel
Ford dömde ut revolutionerande modellen: ”Glöm det!”

Ford dömde ut revolutionerande modellen: ”Glöm det!”

Backspegeln

Chrysler Voyager kunde ha blivit en Ford – om inte chefen suttit på tvären och sågat konceptet.

När det såg som allra mörkast ut för amerikanska Chrysler, och företaget tvingades vända sig till regeringen för en så kallad ”bailout”, fanns det ett ljus i tunneln som senare visade sig bli enormt viktig för att rädda koncernen från konkurs.

Men faktum är att just den modellen lika gärna hade kunnat bli en Ford – om inte chefen suttit på tvären och varit emot den typen av vågade experiment.

Modellen det handlar om kallades internt för Magic Wagon eller T115, men är mer känd som Chryslers minibuss Town & Country. Den såldes som Chrysler Voyager i Sverige och hette även Dodge Caravan och Plymouth Voyager.

En modernare Folkabuss

En familjebuss kanske inte låter som något att hetsa upp sig över men faktum är att Chrysler Voyager var revolutionerande på sin tid. Europas utmanare hette Renault Espace och familjebusstrenden som de två skapade höll i sig långt in på 1990-talet tack vare succéer som Renault Scenic.

Chrysler Voyager var en modernare, bekvämare och säkrare version av den klassiska Folkabussen med extremt smart utnyttjande av utrymmena som innebar att både passagerare och bagage kunde följa med trots kompakta yttermått. Trots rymlig interiör fick bilen plats i ett vanligt garage.

Även om Voyager inte var först i bilvärlden om det här konceptet blev det succé direkt och fabrikerna gick för högtryck för att möta efterfrågan.

Ford dömde ut revolutionerande modellen: ”Glöm det!”

Fordchefen ville inte experimentera

Den första idén om en modern familjebuss dök upp nästan samtidigt hos Ford och Chrysler, redan i början av 1970-talet. Hos Chrysler lades projektet ned eftersom företagets dåvarande styrelseordförande sa att Ford eller GM redan skulle ha byggt bilen om det funnits en marknad för den.

Hos Ford var det dåvarande vd:n Lee Iacocca som tillsammans med flera kollegor tog fram ett förslag på hur en smart familjebuss skulle kunna utformas, ett projekt som kallades Mini-Max. Men där tog det stopp på grund av att styrelseordförande Henry Ford II ogillade idén och inte ville experimentera med något så kontroversiellt och vågat.

”Glöm det! Jag vill inte veta av något experimenterande”, ska Henry Ford II ha sagt enligt Lee Iacoccas självbiografi.

När Iacocca senare fick sparken från Ford och gick vidare till Chrysler som han räddade från konkurs tog han även med sig Voyagerdesignen.

”Inte sedan jag var med om att lansera Ford Mustang 1964 har jag varit så entusiastisk inför en ny produkt – och så säker på dess framgång”, skrev Lee Iacocca.

Ford dömde ut revolutionerande modellen: ”Glöm det!”

Kommentarer

#1
2020-05-10 14:41

Ford har ju en stolt tradition av att vara sist på bollen i större tekniksprång än vilka modeller som ligger rätt i tiden.

Hybridteknologi och elektrifiering av bilar har inte stått högt på FoU:s lista. Nu när de ser sig omkring och fattar att alla andra ligger ljusår framför dem så köper de helt sonika in tekniken från andra och ger sig själva cred för att ligga i framkant.

Första hybridbilen kom 2015 i Sverige, snacka om att sitta på avbytarbänken ! De har visserligen sålt hybridbilar med Toyotas teknik i USA sedan 2005, men det var mer pga Kaliforniens hårda miljökrav än för att de verkligen ville.

Det är väl okej om mindre tillverkare inte har råd att utveckla ny teknik. Men ett stort företag som Ford...då blir det bara pinsamt.

#2
2020-05-10 14:36

Chrysler vilken skitbil;)

#3
2020-05-10 16:31

Ford har alltid varit försiktiga med ny teknik. När Henry hade fått på startmotor på Model T ansåg han att det aldrig behövdes någon ny modell, bilen var fullbordad.
Model A kom fram efter väldiga påtryckningar och nu ansåg han att gränsen var nådd, ändå blev den bara fyra år i produktion. Så har det fortsatt, väldigt sena med hydrauliska bromsar, det hade Chrysler haft i 12 år, separat framhjulsfjädring först 1950, ända till dess hade T-Fordens framhjulsupphängning hängt med!
I modern tid har man ibland motvilligt anpassat sig till moderna lösningar.
Men man har också haft en del konstruktioner som man varit tidigt ute med så man har inte alltid varit helt konservativa, men det är i modern tid!

#4
2020-05-10 16:41

Glöm inte sidventilsmotorer, även där var Ford sena, väldigt sena... Låt vara att sidventilåttan är sällsynt trevlig, men så särskilt kraftfull är den inte.
De var å andra sidan tidigt ute med McPherson-benet, tror det kom redan runt 1950.

#5
2020-05-10 17:25

McP är knappast något man vill vara tidig med. Det är visserligen bättre än "sliding pillar", men gynnar inte väghållningen.

Ford var tidiga med att få ut ABS till massorna, men det var inte ett helt perfekt system. Bromsade man över en skarv eller ett vitt streck riskerade man att inte bromsa alls en stund.

#6
2020-05-10 17:34

Ända fram till 1950 hade Ford haft en framhjulsfjädring som härstammade från model T som kom 1908, en stel axel med tvärliggande bladfjäder!
Samma system i 42 år!
Sidventilfyran i A ärvde en hel del från T och förnyades till B när man 1932 fick för många problem med V8an. Det märkliga är att B-motorn tillverkades ända in på 1970-talet med små modifieringar. Visserligen inte i USA, men i Sovjet!

#7
2020-05-10 17:45

Jag kommer ihåg en berömd annons US-Ford hade i slutet av 40-talet där de skröt om att ha den ultimata bilen.
"Kommer ni på något för att förbättra vår bil, så meddela oss gärna!"
Det kom ett snabbt svar från GM, "Sätt dit en till fjäder i framvagnen!"
Det kanske är en skröna, men det skulle inte förvåna mig om det är sant.

#8
2020-05-10 18:42

Om Ford är konservativa, vad är då inte Volvo?! Tänk alla bakhjulsdrivna Volvobilar, som härstammat från tidigt sjuttiotal som man malde på med, tills slutet på nittiotalet. Ford har legat i framkant vad gäller en del saker, men varit konservativa och velat hålla fast vid annat. När det gäller hybrider och elbilar tycker jag man gjort helt rätt, när man sett tiden an och låtit andra göra misstagen. För konsumenten är inte alltid ny teknik det bästa, den gamla sanningen att aldrig köpa första årsmodellen gäller än idag..

#9
2020-05-10 19:12

Volvo var under sin egen tid en väldigt liten tillverkare, men man var ändå tidig med vissa moderniteter, t.ex hydrauliska bromsar kom tio år före Ford, individuell framfjädring fem år före Ford, toppventiler åtta år före osv.
Men det är riktigt att man sedan bara modifierade PV444 till 1992 då den första moderna modellen kom.
Chrysler som ju det här handlar om var betydligt modernare, t.ex. hydraulbromsar redan 1927 och vindtunnelprovad strömlinjeform 1934!
Och Hemimotorn redan i början av 1950-talet.

#10
2020-05-10 21:05

problemet med den här modellen var att den automatiska växellådan höll ca 10-tusen mil, man hade lika gärna kunna skriva in i serviceboken vid 10-tusen mil; "byte av växellåda"

#11
2020-05-10 22:11

Fast Volvo hade ju Carioca, som var nära nog en kopia av Airflow. Ingen av dem sålde något vidare.
Volvo har stått för säkerhet, där har de varit tidiga.

#12
2020-05-11 08:43

Javisst hultarn, Volvo tog efter mycket i amerikansk design, samma sak gällde ju PV 60 och PV 444, men där var de lite sent ute, designen hade börjat ta nya vägar.
Carioca och Airflow var ju före sin tid i ett konservativt samhälle, men som entusiastbil idag är de väldigt dyra!

#13
2020-05-11 16:00

Svenne60. Växellådan är inte den bästa men håller mellan 130-180 miles enligt USA statistik. Vilket är 20-29 tusen mil. Not great, not terrible. Vi har en Voayger 2005 med 37 tusen mil, lådan håller än och har orginal växellådsoljan fortfarande. Ta i trä. Kvaliteten på bilen är dock inte den bästa, lite spalt rost, dörrar, och baklucka, lacksläpp här och där. Jag har bytt styrväxel, startmotor samt en del framvagnsdelar typ p-ändor. Bromsskivorna har jag bytt tre gånger, två fram en bak. Katalysatorn är bytt. Det dyraste var nya spridare 10 papp. Men nu går motorn som ny. Bränsle värmare och huset till bränslefiltret också bytt. Slangen mellan Turbo och Intercooler bytt. Det var nog alla reparationer sedan vi köpte den för 10 år sedan. Växlelådsbyte går på typ 15 papp. Man köper den för utrymmen inte för kvalite.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.