Nästa artikel
Volkswagen håller fast – ID 3 kommer i sommar
Nyheter

Volkswagen håller fast – ID 3 kommer i sommar

Publicerad 6 april 2020
Coronakrisen gör att Volkswagens försäljning rasar och fabrikerna är stängda. Men trots det ska elbilen ID 3 levereras i tid – med alla finesser tillgängliga redan från start, enligt försäljningschefen.

Volkswagen har flera gånger lovat att elbilen ID 3 ska dyka upp hos de första köparna under "sommaren 2020". Trots att coronakrisen nu tvingat Volkswagen att stänga samtliga fabriker i Europa, och trots uppgifter om massiva mjukvaruproblem, håller försäljningschefen Jürgen Stackmann fast vid det beskedet.

– Jag håller vanligtvis mina löften så det kommer hända. Vi har inte slutat arbeta på grund av coronaviruset, våra projektteam jobbar hårt och produktionen har startat. Vårt fokus nummer ett just nu är att få mjukvaran och bilen klar. Det är en komplex bil vi utvecklar men vi håller vad vi lovar, sa han i ett telefonmöte med svenska journalister under fredagen där Vi Bilägare deltog.

Det har kommit uppgifter om att bilarna som byggs just nu inte har rätt mjukvara och att vissa finesser kommer dyka upp senare via uppdateringar. Men det stämmer inte, enligt Jürgen Stackmann.

– Det kommer inte saknas någonting. Planen har redan från början varit att leverera en mjukvara vid lanseringen och sedan göra bilen bättre med löpande uppdateringar, som hos Tesla. Det är samma idé och det har alltid varit planen. Så det är inte en naken bil vi lanserar utan en fullt funktionell bil men den är designad för att bli bättre med tiden.

Han säger också att ID 3-utvecklingsteamet just nu är under "otroligt högt tryck" men har 110 procents fokus på kvalitet och att få bilen klar för kunderna. VW-chefen Herbert Diess kör själv ID 3 varje dag.

– Man kan inte få mycket mer fokus än så. Jag är säker på att vi kommer lyckas och vi har aldrig gjort så mycket innovativt på en och samma gång.

Försäljningsras i viruskrisen

När det gäller coronakrisen säger Jürgen Stackmann att Volkswagen tappat mellan 35 och 40 procent av försäljningen över hela världen mot tidigare år på grund av virusspridningen. I Europa är försäljningsraset hittills drygt 55 procent men Sverige ligger än så länge bättre till än så.

Fabrikerna i Europa står stilla men i Kina håller fabrikerna nu sakta på att öka tillverkningstakten. Att skruva upp takten kan dock inte göras på samma sätt som efter semestrarna då uppstarten bara tar några dagar, enligt Jürgen Stackmann.

– Kina ligger sex–sju veckor före resten av världen. De är inte uppe i full produktionstakt ännu men de är på väg, det kan ta ytterligare en månad. Vi måste förbereda oss på hur vi ska starta upp fabrikerna igen och lära oss leva med coronaviruset som en del av våra liv. Vi måste hantera det.

Han säger att han aldrig sett så många innovativa lösningar inom Volkswagen som under coronakrisen men att fabrikerna också kommer behöva ta hänsyn till viruset och exempelvis sprida ut de anställda för att förhindra ny smittspridning.

– Coronaviruset kommer ha stor påverkan på samhället och jag förstår att många anställda och kunder är oroliga. Men trots allt detta ser vi nu en explosion av energi som kommer ha en långsiktig effekt på hur vi möter och behandlar våra kunder.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-04-06 07:30
L. Mäkinen

Summarn kummar...snart

#2 • Uppdaterat: 2020-04-06 10:04
Togga

Som ”endabil” - tveksam. Ingen möjlighet till dragkrok och dessutom bakhjulsdrift... Är väl tänkt för storstadsbor, där kanske den passar.

#3 • Uppdaterat: 2020-04-06 12:54
HT19

Eller till folk som inte använder släpvagn och tycker att det är kul att köra bil.

#4 • Uppdaterat: 2020-04-06 14:29
Togga

HT19: precis vad jag menar. Inget för oss villaägare som har fraktbehov då och då. Utan att för den skull göra avkall på nöjet att köra bil. Tvärtom!

#5 • Uppdaterat: 2020-04-06 16:49
mso 1000

Kul och köra elbil❓
Ska det vara kul att köra bil skall det nog brumma under huven och vara låg.

#6 • Uppdaterat: 2020-04-06 21:11
saabnisse

Men vad ska han säga annars? Han är ju tvungen att vara positiv och kanske har han rätt?
Man har ju ännu några veckor kvar att koka soppan klar. Kanske är den fortfarande något grumlig när den serveras, men kanske klarnar den när den svalnat något.
Nåja, huvudsaken är ju att den blir smaklig.

#7 • Uppdaterat: 2020-04-06 20:45
Henrik M

Det har ju ryktats att de kommer släppa den i tid, men med en del finesser mjukvarulåsta tills dess att de fixat dem och kan låsa upp dem OTA.

#8 • Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Gäst (ej verifierad)

Jag tror inte alls att ID3 kommer till sommaren.
Dom kommer använda Corona som en förevändning att man inte han klart.
Och bilarna hinner bli frånsprungna och omoderna innan de når kunderna.
Se bara på vad som hände med Opel Ampera-e, långa förteckningslistor men pga. Bristande leveransförmåga så blev det pannkaka av allt och nya elbilar kom med betydligt mer ”prestanda” för pengen. Vem vill då köpa en elbil som blivit föråldrad på väldigt kort tid.

#9 • Uppdaterat: 2020-04-07 12:08
Henrik M

Det tror jag med Guran, att de kommer använda det som en förevändning, men som sagt ryktet fanns att de skulle släppa dem men med en del funktioner låsta som de skulle låsa upp senare. Känns ju med sådär...
Ja det där med att lansera en elbil som redan när den visades låg på den "dagens" nivå blir ju inte lätt när den försenas ytterligare. Kanske blir så att ID3 inte blir så stor succé och de får satsa hårdare på ID4 istället.
Samma problem har ju Lexus/Toyota som visat en ren elbil med nivå där andra låg för ett par år sen. Och den skulle väl inte ut på marknaden förrän nästa år. Tror helt klart det finns en marknad för elbilar med låg räckvidd och låg laddhastighet med, men då i prisklass runt e-Up och neråt. Inte närmre halvmiljonen....

#a • Uppdaterat: 2020-04-07 13:19
Carl Trefalt

Bilen är full med buggar. Felsökning och byt ut dåliga delar.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.