Bild
Nästa artikel
Volkswagen ID 3 långt ifrån klar: ”Det är katastrof”

Volkswagen ID 3 långt ifrån klar: ”Det är katastrof”

Nyheter

Nya uppgifter avslöjar ett hemligt möte mellan Volkswagen och Mercedes om att utveckla ett nytt operativsystem för bilar.

Volkswagen har stött på allvarliga problem med lanseringen av elbilen ID 3. Tidigare i år kom uppgifter om att ingenjörerna och testförarna rapporterar 300 nya buggar i bilens mjukvara om dagen, och att de bilar som byggs ställs på en gigantisk parkeringsplats i väntan på ny mjukvara som ska lösa problemen.

Men Volkswagen har hela tiden hävdat att lanseringsplanen inte är hotad – den nya elbilen ska nå de första köparna sent i sommar, något koncernchefen Herbert Diess också upprepat så sent som i förra veckan.

Nu kommer nya uppgifter om hur allvarliga problemen är. Flera planerade funktioner kommer tas bort och levereras först senare med en mjukvaruuppdatering, säger en talesperson på Volkswagen till tidningen.

Süddeutsche Zeitung har pratat med anonyma källor inifrån Volkswagen som hävdar att problemen är mycket mer allvarliga än man kan tro.

– Bilen är långt ifrån redo att börja säljas, hävdar en källa.

Prestigeprojekt för koncernchefen

Volkswagen ID 3 är en massiv satsning från koncernens sida, av flera anledningar. Den har blivit ett prestigeprojekt för koncernchefen vars jobb eventuellt kan vara hotat om projektet inte blir verklighet i tid. Volkswagen är också i stort behov av fler elbilar för att undvika utsläppsböter med EU:s nya regler.


Elbilen bygger på en ny plattform, MEB, som enbart ska användas för elbilar, och till den hör också en ny mjukvaruplattform med ett eget operativsystem för elbilarna. Målet har varit att minska komplexiteten i systemen och förenkla för att göra tillverkningen enklare och billigare.

Att bygga bilar är en sak, men att utveckla mjukvara är en helt annan, hävdar en anonym källa för Süddeutsche Zeitung. Volkswagen har problem att locka rätt utvecklare och IT-chefen kommer lämna sitt jobb i slutet av mars. Det är svårt att få fram utvecklare i alla branscher och många unga utvecklare verkar inte vilja jobba på företaget som blivit symbolen för dieselskandalen.

– Det är katastrof. Vi får helt enkelt inte in rätt folk, säger en källa till tidningen.

Hemligt möte med Daimler

För att lösa den här typen av problem på längre sikt finns obekräftade uppgifter om att Volkswagen eventuellt kan börja utveckla ett operativsystem för bilar tillsammans med konkurrenten Daimler. Planen är att spara pengar och snabba upp utvecklingstakten. 

Ett möte på styrelsenivå ska enligt uppgifterna redan ha ägt rum, men Damler för redan samtal med BMW om en liknande affär och det är inte troligt att alla tre biltillverkarna tillsammans ska få utveckla ett eget operativsystem av konkurrensskäl.


Uppdatering 27/3: Volkswagens svenska informationschef Marcus Thomasfolk har ingen annan information kring lanseringen av ID 3 än att modellen ska tillverkas och levereras enligt plan. "Mjukvaruuppdateringar sker kontinuerligt på de bilar som redan är producerade", skriver han i ett mejlsvar till Vi Bilägare.

Kommentarer

#1
2020-03-26 11:11

VW är ju ett hårdvaruföretag. De har i princip aldrig byggt någon mjukvara på allvar. Definitivt inte från scratch.
Alla system som infotainment, motorstyrsystem osv kommer ju ofta från underleverantörer.
Så det är självklart att de hamnar i den här sitsen och att chefernas svar är som för hårdvara. "Mer folk".
Bara att med "Mer folk" på mjukvara så blir det sämre soppa. Alltid vart så.
Mjukvara har aldrig vart "Mer folk". Det har vart "Rätt folk och så få som möjligt".

#2
2020-03-26 11:20

Jag tycker att det här är sorgligt. Jag har sagt det förut och jag säger det igen: Ingen vinner på att det går dåligt för en eller flera spelare i Europa - särskilt inte i dessa tider när en hel värld är nere i brygga. Volkswagen måste lyckas.

#3
2020-03-26 11:50

Men det var ju det som stod i artikeln: "Vi får helt enkelt inte in rätt folk."

#4
2020-03-26 12:18

Det framgår inte vilken del av bilarnas system som krånglar. Det är ju rätt som milkylainen skriver att generellt ligger kompetensen hos underleverantörerna så är det dom som äger problemen? Hur många olika processorer finns det egentligen i en bil och behöver de kommunicera sinsemellan. Som jag har förstått en moderna bil så finns det mängder av perifera signalgivare både som rena mätare av signaler men även radar- och kameramätning. Är det i dessa som krånglet ligger eller är det i central bearbetning?

Eftersom det i artikeln nämns att ett nytt operativsystem skulle behöva utvecklas så får man känslan av att VW har problem med någon/några av underleverantörernas mjukvara och vill ha ett proprietärt system för att skaffa sig bättre kontroll. Ungefär som Apple resonerade en gång i tiden när de tyckte att datorer krånglade för mycket. Typ.

#5
2020-03-26 12:20

pinjong: Om man ska göra en "Tesla" så måste man i praktiken äga alla subsystem själv. Det är det enda sättet att göra en homogen upplevelse med allt vad det innebär. Så det är nog ingen enskild del som krånglar. Det är nog "överallt".

#6
2020-03-26 12:58

Verkar som det finns en BagdadBob i företagsledningen ;)

#7
2020-03-26 13:22

Fast det europeiska sättet att bygga bilar milkylainen, är att se bilen som ett system där delarna levereras som delsystem och dessa så omfattande som det bara går för enkel sammansättning. Numera deltar väl t.o.m. underleverantörerna (i alla fall de viktigaste) i början av utvecklingen av en ny modell eller plattform.

#8
2020-03-26 13:28

Hur skulle det vara om man ansträngde sej för att göra bilbyggandet så enkelt som möjligt, inom vissa gränser naturligtvis, i stället för så superinvecklat som möjligt? Kan svaret vara att då går de ju aldrig sönder, vilket är en förutsättning för att maximera vinsten? Mängden av elektronik i dagens och framtidens bilar som dessutom "utvecklas" i allt snabbare takt låter oss hela tiden vara testpiloter. Hur gör man för att protestera?

#9
2020-03-26 13:40

glimma, köp en cykel och skrota bilen.

I stort handlar det här om att kunna ha enkla och skalbara realtidssystem som beter sig förutsägbart och som är modulärt uppbyggda utan spaghettikod. Det har alla andra tekniktunga branscher gått igenom och klarat utmärkt. Bilbranschen har däremot uppenbart hanterat det här med vänsterhanden fram till nu, vilket VW får äta upp. Förmodligen fler som kommer upptäcka motsvarande längre fram, när fler system blir drive by wire.

#10
2020-03-26 15:25

pinjong: Det finns någon korkad idé någonstans om att det är dyrare att göra det själv. Det är det inte, förutsatt att man vet vad man gör (Man ska givetvis inte göra om _allt_). Tesla och Space X är ypperliga exempel på företag som i princip krossat sin motsvarande marknad, framför allt på mjukvarusidan. Det är för att NASA och VW bygger burkar.

#11
2020-03-26 16:55

Det verkar inte vara komplicerat att bygga en ID.3 - VW har byggt flera stycken som nu står på vänt. Det är mjukvaran som är problemet. Alltså bilens operativsystem och tänkta applikationer och systemprogram.
Här verkar det som att VW har tagit sig vatten över huvudet.

#12
2020-03-26 17:03

Trist att blanda in Corona, men det kan vara en möjlighet för VW att skjuta upp utrullningen av bilar till kunder med hedern i behåll.

#13
2020-03-26 17:04

milkylainen: Tror faktiskt att det är en realitet att det är väldigt dyrt att bygga komponenter inhouse. De sista inom bilindustrin som verkligen försökt hålla fast vid sin yrkesskicklighet är den brittiska bilindustrin. Det har inte funkat. Några italienska biltillverkare hänger i men billigt blir det inte.

#14
2020-03-26 17:46

Inte förvånad när det gäller VAG bilar

#15
2020-03-26 17:52

pinjong: Jag tror du blandar ihop saker i vår diskussion. Jag pratar inte om hårdvara främst (men även det, i klart mindre utsträckning) utan om mjukvara. Mjukvara har helt andra premisser än burkar och mekanik.

#16
2020-03-26 17:56

Inte förvånad när det gäller bilar med giga-klumpar. Det är bara haussningar hela tiden. Jesus skall komma!
Apropå det: Vad hände med den här, förresten: "I och med att Volkswagen planerar elbilsproduktion i stor volym (tio miljoner MEB-elbilar), till en början i tre fabriker i Tyskland (Zwickau, Emden och Hannover), har de redan stuckit ut hakan och sagt att elbilen som lanseras 2020 – I.D. Neo – ska kosta under 25 000 euro, motsvarande cirka 250 000 kronor."

https://teknikensvarld.se/volkswagens-elbil-kan-bli-annu-billigare-fran-200-000-kronor/ 

.

#17
2020-03-26 18:04

Det såg ju så bra ut när de startade tillverkningen november 2019. Alla höjdare på VW satt finklädda på rad med Angela Merkel. Tur att dieselskandalen gav dem erfarenhet i att hyra stora ytor och parkera tusentals bilar. Vad hände förresten med alla återköpta avgasbilar? Har de hackat dem i småbitar för att hindra folk i att få tag i billiga begagnade delar? Vid t ex fd Pontiac Silverdome är det tomt på senaste satellitbilderna.

#18
2020-03-26 18:20

milylainen; jag pratar om system som innefattar färdiga delar som kan monteras i fordon. Kan alltså vara en kombination av hård- och mjukvara. Ett exempel är Autolivs produkter.

#19
2020-03-26 19:40

Hatar opålitlig elektronik i dagens bilar, jag tror att enklare bilar utan tusen datorer och miljoner program men färre s.k. "finesser" skulle få ett bättre andrahandsvärde än vad dagens bilar får. För mig räcker det med ett pålitligt insprutningssystem, resten av elektroniken kan jag vara utan. Men elektroniken är en guldgruva för verkstäderna. Hatar allt tal om "senaste" programvara som kan får vid service hos auktoriserad verkstad, kan man inte leverera bilar färdig programvara direkt så får det vara. Tror jag ska skaffa mig en Volvo 940 som håller resten av livet.

#20
2020-03-26 20:16

@Svenne, är det något eller någon som hindrar dig? Kan även tipsa om Niva, där slipper du det mesta. Alla får köpa vad de vill, det tycker iaf jag. Vill man ha en enkel mekanisk bil, go for it!

#21
2020-03-26 20:53

skarj; ja och du får gärna hålla på med krånglande elektronik som kostar skjortan att felsöka och reparera, om ens någon verkstad klarar av det, go for it....

#22
2020-03-26 21:41

@skarj Tyvärr är det inte så enkelt: Vi har t ex Euro Ncap som ger två bilar med samma krockskydd helt olika mängder stjärnor, beroende på hur mycket bling-bling de har i sig. Trots att de egentligen kan ha lika gott krockskydd. Hela miljön omkring oss just nu tvingar tillverkarna att ha bling-bling i sina bilar, och möjligheterna att köpa ett fordon utan detta blir färre och färre, ja näst intill obefintliga.

.

#23
2020-03-26 21:49

Snacka om att gapa efter mycket, mista hela stycket... -VW's våta dröm är ju att skapa ett system med maximala inlåsningseffekter för bilägarna, för att inte tala om max integritetsstörningar -alla rättigheter åt VW, men inga skyldigheter och naturligtvis noll åt bilägaren osv. Att det tar sån tid kan nog bero på att IT-folket helt enkelt inte vill ha en bil som VW vill att de programmerar... -har sett detta förr, det är nog illa med programmerare som inte "brinner" för det de utvecklar, är de direkt på tvären med vad de gör så blir mjukvaran allt annat än bra, om den ens blir färdig.

#24
2020-03-26 22:00

"Vi får helt enkelt inte in rätt folk" säger VW. I mina öron låter det som ett sundhetstecken. Det finns ett hopp om mänskligheten trots allt.
IT-folk är uppenbarligen inte alls lika intresserade av att ljuga, mörka, fuska, bedra som bilsektorns folk. Att hitta programmerare som spontant ljuger/fuskar som en VW-anställd eller VW-chef, eller för den delen som "Hederlige Harrys bilar å kebab" är nog en alltför stor utmaning. Några enstaka kan nog lösas, men inte i de mängder folk VW behöver.

#25
2020-03-27 07:29

pinjong: Jag skiljer dem åt. Mekanik är och elektronik är oerhört mycket lättare att integrera från olika tillverkare. Beteendet är väldefinerat och interfacet är litet. Mjukvara är lixom oerhört mycket större. Det är väldigt, väldigt mycket svårare att integrera mjukvara från olika leverantörer. Plockepinn funkar dåligt när det kommer till mjukvara, speciellt såna som hela tiden ska prata med varandra. Tyvärr är det i viss mån oundvikligt då man inte kan skriva om allt. Men de funktionella delarna är bättre om man utvecklar dem "in-house".

#26
2020-03-27 08:48

Allt handlar om pengar. Ska de få bra utvecklare måste de ge mer än Google etc och det tror jag inte är de var beredda att göra först för Google ger massor.

#27
2020-03-27 09:38

Leif
Även om jag håller med dig i vissa delar undrar jag vilka inlåsningseffekter du pratar om?
Oavsett vilket märke jag köper idag så är jag som konsument mer eller mindre inläst till respektive tillverkares mjukvara. Eller finns det någon modell där man själv kan välja operativsystem till bilen?

#28
2020-03-27 15:06

VW behöver en führer med rätt bakgrund.

#29
2020-03-27 20:45

Vad som behövs är ett gemensamt system för flera bilar, som typ Android eller liknande som vi vet fungerar och som kommer ha enormt många och bra utvecklare bakom sig. Det är väl så Volvo har gjort i senaste modellerna?

Varför utveckla ett eget operativsystem med allt vad det innebär när det redan finns ett väl fungerande system som man bara kan lägga till sina egna anpassningar till, som utseende, appar osv.

#30
2020-03-27 20:57

Bejje: Känns som du bara tänker på infotainmentet där. Det är ju allt annat i bilen med som ska styras! Inte riktigt så att androidsystemet i Volvos nya styr allt i bilen....

#31
2020-03-27 21:25

Henrik, det var väl min första tanke ja, men vad är det som säger att det inte går att ha android i botten, men extra appar eller "services" som körs i android som styr bilens funktioner som fläkthastighet, temperatur, inställningar i allmänhet för bilen osv?

Vet inte hur det funkar för Volvo, men de kör ju uppenbarligen Android i senaste modellerna, men jag har ingen koll på om de har ett separat system för bilens funktioner eller om det är inbakat i Android. Men oavsett så antar jag att man på Volvo styr både infotainment och bilens inställningar och funktioner från samma skärm och därmed måste det mer eller mindre vara i alla fall en del av Androidsystemet.

#32
2020-03-27 21:33

Milkylainen har helt rätt. De flesta stora företag tror att bara man anställer 2000 utvecklare så kommer man få fram mjukvara på nolltid. När sedan utvecklingen går för långsamt så stressar de på och får värdelös mjukvara med en massa buggar. Mjukvaruutveckling görs bäst i små team med duktiga och engagerade människor. Observera att duktig och fin akademisk titel inte alltid går hand i hand. En av de sämsta utvecklare jag stött på var doktor (!) i datalogi. Hårdvarausidan och mjukvarusidan måste också jobba tätt ihop vilket de gör på Tesla.

#33
2020-03-29 13:06

Skodaägare: så är det. Koda är ett hantverk. Har väldigt lite med utbildning att göra.

#34
2020-03-29 13:07

pinjong: Fortfarande inte övertygad. Hur förklarar du att Koenigsegg går runt då? De gör ju superdeluxe av allt, dessutom inhouse, inklusive kort och kod. Plus allt annat. De är ju bara ett par hundra man. Klart att saker köps in. Men Koenigsegg är ju mindre än VWs kaffemaskinsservicesstyrka i Wolfsburg typ...

#35
2020-03-29 18:40

Alla fel och brister på bilar som orsakas av att teknikutvecklingen går i fel riktning orsakas av en och samma orsak - Kunderna.

Om kunderna inte köpt de bilar som drivit utvecklingen i fel riktning utan de bilar som envisats med att stå stilla, eller gå i motsatt riktning, så hade inga evolutionsorsakade fel uppstått, de med dumma ideer skulle ha sett försäljningen vika och genast lagt ner de dåliga projekten, nu däremot har man gjort exakt precis tvärt om, ju dummare bil desto bättre försäljning och högre popularitet.

Det är den dumma bilköparens fel från början till slut.
Lika barn leka bäst är tyvärr något som stämmer allt för ofta.

#36
2020-03-30 15:15

En Wolkswagen som är full med buggar, är osäljbar !!!

#37
2020-05-26 19:52

En Folkvagn som är full med baggar är osäljbar...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.