Bild
Nästa artikel
Volkswagen ID 3 – svenska priserna officiella

Volkswagen ID 3 – svenska priserna officiella

Nyheter

Volkswagens "folkelbil" finns fortfarande bara i en lanseringsversion med mycket utrustning och relativt högt pris. Men trots det är intresset stort, enligt svenska VW.

Tidigare i år släppte Volkswagen de första ”prisindikationerna” som visade ungefär hur mycket elbilen ID 3 kommer kosta. 

Nu har de officiella priserna kommit för ID 3 1st – alltså en bättre utrustad version som ska börja levereras under sensommaren. Priserna har ännu inte publicerats på Volkswagens hemsida utan skickats ut från återförsäljare till vissa personer som förhandsbokat ett exemplar.

De svenska priserna för Volkswagen ID 3 börjar på 409 900 kronor, eller 349 900 kronor efter elbilspremien på 60 000 kronor. Den här versionen är relativt välutrustad med bland annat navigationssystem, parkeringssensorer runt om, LED-strålkastare, adaptiv farthållare, autobroms, filhållningsassistent, mobiluppkoppling, svensk röststyrning, 100 kW-snabbladdning, värmepump och delat ryggstöd i baksätet som går att fälla ned. Dessutom ingår 2 000 kWh snabbladdning i Ionity-nätverket.

Ett snäpp upp hittar vi ID 3 1st Plus som går loss på 471 900 kronor – alltså ett merpris på 62 000 kronor. Här ingår bland annat 19-tumsfälgar, tonade rutor, backkamera, annorlunda framstolar, LED Matrix-strålkastare som kan anpassa ljusskenet efter mötande bilar och mittarmstöd.

Dyrast blir ID 3 Max för 532 900 kronor, ett merpris på 123 000 kronor jämfört med basversionen av ID 3 1st. Här ingår head up-display som kan visa information i vindrutan, bättre ljudsystem, 20-tumsfälgar, panoramatak, elstyrda komfortstolar och dubbelt lastrumsgolv.


Räckvidd på upp till 42 mil

I alla tre versionerna har elmotorn 204 hästkrafter vilket ger en 0–100-tid på 7,5 sekunder. Räckvidden ligger på upp till 42 mil enligt WLTP-körcykeln med ett batteripaket på 58 kWh. 

Den som tycker priserna är för höga får vänta på instegsversionen av Volkswagen ID 3 med lägre prislapp som kommer senare.

ID 3-köpare som vill ha någon annan färg än grå får betala minst 11 400 kronor extra för att få bilen lackerad i vitt, turkost eller en annorlunda grå färg. Vissa av färgerna finns även till andra VW-modeller – exempelvis Passat – men där är de billigare, trots att Passatkarossen är mycket större.

– ID 3 är tvåfärgade med svart tak och det kommer också påverka priset, säger Marcus Thomasfolk, informationschef för svenska Volkswagen, till Vi Bilägare.

"Intresset är mycket stort"

En del personer som förhandsbokat en ID 3 är besvikna på att de högre utrustningsnivåerna blir så dyra. Backkameran kostar i praktiken 62 000 kronor extra.

Hur kommer det sig att ni lagt utrustningen i paket och inte som lösa tillval?

– När det gäller ID 3 1st har de en exklusiv specifikation med hög utrustningsnivå. De kommer alltså inte ha samma upplägg som vanliga ID 3 där vi kommer erbjuda ett fåtal tilläggspaket. Det är med anledning av att vi vill underlätta processen kring att ”bygga” en bil för kunden, säger Marcus Thomasfolk.

Har ni några uppgifter om hur många av de som förhandsbokat en ID 3 som faktiskt beställt en bil och hur många som hoppat av?

– Det är ännu ingen kund som gjort en faktisk beställning av bilen eftersom vi inte har startat försäljningen. Vi har inte noterat några större avhopp bland dem som förbokat. Intresset för ID 3 är fortsatt mycket stort.

Accelerationsboost och stålfälgar

På Volkswagens danska sida finns mer information om ID 3 som inte finns på den svenska sidan. Vi kan se att bilen kommer i tre olika versioner med olika räckvidd och prestanda, och att det även finns en så kallad ”poweruppdatering” som ger högre effekt.

I Danmark har de billigaste versionerna bara stålfälgar och långsammare snabbladdning. Men det är inte helt säkert att specifikationerna och utrustningsnivåerna blir desamma i Sverige.

– Alla ID 3 1st kommer ha samma standardutrustning i Europa med undantag för värmepumpen. För vanliga ID 3 kan standardutrustningen däremot skilja sig åt. Mer information om detta kommer kommuniceras vid försäljningsstart, säger Marcus Thomasfolk.

Kommentarer

#1
2020-03-12 07:35

Någonsin hört talas om en säljare som säger "intresset för våra produkter är väldigt lågt"? :)

"I och med att Volkswagen planerar elbilsproduktion i stor volym (tio miljoner MEB-elbilar), till en början i tre fabriker i Tyskland (Zwickau, Emden och Hannover), har de redan stuckit ut hakan och sagt att elbilen som lanseras 2020 – I.D. Neo – ska kosta under 25 000 euro, motsvarande cirka 250 000 kronor."

Jaaaa.. vad hände med den här haussningen? Inom elbilsvärlden förekommer det oerhört många Jesusuttalanden och alla hamnar på skam. 

Sluta slänga våra skattepengar på det här eländet och invänta bättre alternativ. Använd hellre våra pengar på att köpa utsläppsrätter, då får vi 25 gånger mer miljönytta för våra surt förvärvade slantar.

.

#2
2020-03-12 08:25

Ja jösses... För 349.900 kr får jag ju en sprillans ny Volvo V90 D4 AWD hos min lokala Volvohandlare.
160k kan VW få av mig för den där el-burken... Max!

#3
2020-03-12 08:46

VW börjar nog känna av det låga intresset för ID3 och skickar ut Thomasfolk för att göra en Bagdad-Bob och hålla skenet uppe. För tvärtemot vad VW säger så börjar nog intresset för ID3 att svalna en hel del. Det räcker att följa diskussionerna på ett par forum så har många börjat tröttna på dels den uppskjutna leveransen men även det höga priset i förhållande till prestandan/utrustningen mot vad som utlovades från början.
Med ID4 och Enyaq runt hörnet som är betydligt större modeller och bättre passar de flesta familjer så kan nog ID3 få det mycket svårt om de skjuter ännu mer på leveranserna.

#4
2020-03-12 08:52

Flertalet av dessa "mycket intresserade" lär nog bli våldsamt överraskade, i förhållande till de förväntningar man säkert har, över det spartanska kvalitetsintrycket i inredningen som 80 % av de som tittat på den i verkligheten noterat.

#5
2020-03-12 09:10

Jag tror att det kommer att bli en bra åtgång på ID3 när WW släpper den. När folk får prova bilen och räkna på det inser nog många att det blir ett bra köp.

#6
2020-03-12 09:22

Väntar in märken med mer pålitlighet historiskt så man vet vad man får. Detta är bara ett lotteri....något konstigt måste det vara när man hela tiden söker uppmärksamhet för kommande modeller som man säger ska komma, man är osäkra på sig själva det är förklaringen.

#7
2020-03-12 09:57

Så som folk använder bilen idag (många korta sträckor) borde en sådan här modell täcka de flestas behov, antagligen över 90% av alla familjer som behöver en bil. Man kan hyra en större bil när man behöver en istället. Körmönstret har förändrats över tiden, idag är det bara bekvämlighet när vi transporterar oss. Förr i tiden planerades mycket mer för en längre resa. Jag tror vi tvingas till att åka fler i våra fordon, att sitta i en stor och tung bil för att ensam göra inköp, åka till jobbet som är det som det i många fall handlar om borde vara väldigt omodernt. Tänk istället bilar som kunde kopplas samma till tåg, där varje bil fylldes med folk som behöver åka till jobbet.. dvs mer effektivitet, istället för att ineffektivt ha många fordon som måste stå stilla i köer. Ibland förundras jag över hur dålig utveckling som skett under dessa 100 år vi har haft bilar, redan för 100 år sedan fanns elbil som kunde köra 15 mil... visst, många kommer att skrika på mig... men säkerheten då!? Jamen... finns det nästan inget att krocka med....behöver bilen vara en stridvagn ála XC90 då?

#8
2020-03-12 09:59

Med tanke på historiken så låter det som att "First Edition" är ett rent beta-test (dvs man testar mjukvara en sista gång innan den släpps på marknaden). Köper man den så är risken för bekymmer rätt överhängande, så ja, bilen är intressant, men förs i 2:a eller ännu hellre 3:e editionen (en årsmodell senare).

#9
2020-03-12 12:21

Visst är det märkligt att man i en rubrik för en artikel som handlar om svenska priserna skriver "Intresset är mycket stort" känns som VW reklam lång väg, känns mer som att "Vi vill att intresset ska vara mycket stort" :)

#10
2020-03-12 12:58

Helt obegripligt att Volkswagen förstör möjligheten att välja tilläggsutrustning separat. Backkamera torde vara det som nästan alla vill ha idag (parat med parkeringssensorer), men vad gör Volkswagen? Jo, låser fast kameran i ett svindyrt paket! Skulle det förresten inte bli obligatoriskt med backkamera i alla bilar enligt något EU-direktiv? Volkswagen vill nog att intresset ska vara stort, men jag tvivlar på att det verkligen är det. Jag säger nej redan på grund av "paketstrategin"!
"Det är med anledning av att vi vill underlätta processen kring att ”bygga” en bil för kunden, säger Marcus Thomasfolk." Men kom igen … Det kan inte finnas många kunder som tycker att det är jobbigt att "bygga" en bil.

"Vi har inte noterat några större avhopp bland dem som förbokat. Intresset för ID 3 är fortsatt mycket stort." Ok, men han medger att folk har hoppat av, sannolikt ganska många.

#11
2020-03-12 13:43

Jag har avbokat min ID3. Priset är för högt för en sådan bil, och med tanke på vad det kostar att ladda hos ionity när man är på resande fot blir den här bilen totalt ointressant för oss. För kortare turer har vi e-Golfen som vi tänker behålla. Jag struntar ärligt talat i hur mycket "gratis"-laddning VW inkluderar i ID3 eftersom de inte säger vad det kostar efter gratisperioden. Jag antar att det är 8:70kr/kWh om man inte tecknar ett dyrt årsabonnemang, precis som Audi gör. Det kan de bara glömma.

#12
2020-03-12 13:53

Nu lanseras ju ID3 i en specialutrustad specialversion, detta är inget ovanligt idag. Billigare versioner följer senare. Fiat gör samma sak med sin 500 Elletrica, som lanseras i specialversionen La Prima i en begränsad upplaga, med specialutrustning och ett högt pris. Det är för att skapa image och status kring lanseringen. 

Utsläppsrätter är bara värsta bluffen som har noll, absolut noll miljönytta.

#13
2020-03-12 13:54

Mati, det finns andra nätverk och leverantörer än Ionity på marknaden. En ID.3 kan använda flera olika nätverk, det måste inte vara Ionity.

#14
2020-03-12 14:40

Ja vw paketpriser är ju en sanslöst dålig historia.
Det är bara att invänta skoda så man kan välja det man vill och bra paket priser i vettig förpackning.
Eller väljer man en bullerburk som kona som bara har paket 1 eller paket 2.

#15
2020-03-12 14:50

Köp Tesla deras laddnätverk är top of THE foodchain

#16
2020-03-12 18:48

Raphael, det vet jag naturligtvis. Men i Sverige är det ganska dåligt med laddare över 50kW som inte är Ionity. Det är inte mer än en handfull, och det händer inte särskilt mycket på den fronten heller. Och om jag nu ändå ska ladda med 50kW kan jag lika väl behålla e-Golfen, som jag är mycket nöjd med.
Utomlands ser det bättre ut med högeffektsladdning, förvisso, men jag hade inte tänkt att ta ID3 på utlandsresa. Det finns nog bättre alternativ i så fall.

#17
2020-03-12 19:46

Simon no1.

Exakt så! Det var det jag menade med mitt inlägg, det är därför vi ser dessa påståenden gång på gång från VW, man önskar att intresset är stort och vill ha uppmärksamhet hela tiden. Man är osäker på sig själva och vad man håller på med. Nej, jag väntar på märken som tror på sig själva.

#18
2020-03-12 21:24

ID 3 pris i Tyskland: från ca 23400 Euro.

#19
2020-03-12 21:37

De som tror att denna kommer floppa, är det samma personer som trodde Tesla inte skulle lyckas?

#20
2020-03-13 01:08

Axa, i stort sett alla elbilar kommer floppa, om vi ska tro alla negativa inlägg som kommer så fort det handlar om elbilar.

#21
2020-03-13 07:46

Kolla på Youtube, Harry's Garage. Han testar ipace och Tesla m3...

#22
2020-03-13 17:30

Men ID 4 är på väg.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.