Nästa artikel
Stjärnsmäll för Toyota Aygo, Peugeot 107 och Citroën C1
Nyheter

Stjärnsmäll för Toyota Aygo, Peugeot 107 och Citroën C1

Publicerad 19 december 2012 (uppdaterad 20 december 2012)
Den fransk-japanska småbilstrion med Toyota Aygo, Peugeot 107 och Citroën C1 får endast tre stjärnor i Euro NCAP:s krocktest.

Småbilarna Toyota Aygo, Peugeot 107 och Citroën C1 tillverkas i samma tjeckiska fabrik och baseras på identisk teknik. Euro NCAP krocktestade modellerna i samband med lanseringen 2005 och betyget blev fyra stjärnor av fem möjliga.

Tidigare i år uppdaterades syskontrion med omarbetad design och snålare motorer. Det är denna, 2012 års upplaga, av Aygo, 107 och C1 som Euro NCAP krocktestat på nytt för att belysa hur kraven vad gäller krocksäkerhet skärpts de senaste åren.

Bilarna tilldelas endast tre stjärnor – men i själva verket skulle betyget ha varit lägre än så. Aygo, 107 och C1 erbjuds inte med sidokrockkuddar, sidokrockgardiner, antisladdsystem, bältespåminnare för passagerarstolen och Isofix-fästen för ytterplatserna i baksätet som standardutrustning i hela Europa.

Efter att ha tagit del av Euro NCAP:s testresultat har dock Toyota, Peugeot och Citroën meddelat att alla bilar ska förses med ovannämnda utrustning från och med juli 2013. Euro NCAP har därför beslutat att testa bilarna med denna utrustning.
 
– Utan denna utrustning skulle betyget ha varit mycket sämre, säger Euro NCAP:s generalsekreterare Michiel van Ratingen i en kommentar.

Diskutera: Vad tycker du om Euro NCAP:s krocktest?

Länkar

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2012-12-19 18:05
Raphael

"Det är skandal att tillverkare 2012 inte levererar självklar utrustning som antisladd och sidokrockkuddar."

Det är skandal att kapten läser så dåligt. Dessa bilar levereras med antisladd och sidokrockkuddar, det är standardutrustning i Sverige och har varit så länge. Så visst levereras bilarna med denna utrustning.

Vad som däremot står i artikeln, om man läser den vill säga, det är att denna utrustning inte är standard i alla länder. Man kan ifrågasätta varför exempelvis bilar som säljs på den grekiska eller turkiska marknaden ska ha antisladd system - eller menar kapten att dessa länder har stora problem med snö och is under vinterhalvåret? För att inte tala om hur det är på Cypern och Kanarieöarna om vintrarna... Men Kapten har givetvis rätt, skandal att antisladd inte är standard, vi kan slänga in dubbdäck och snöskyffel också samt en rattmuff - även det lika viktig utrustning på Cypern och Kanarieöarna. Det borde också vara standard i dessa länder! Som sagt Kapten, man kan aldrig få för mycket säkerhet - eller hur?

Men i Sverige är denna utrustning givetvis standard, ja minus snöskyffel, dubbdäck och rattmuffen då förstås.

Du talar Kina-nivå, men du har missat att de kinesiska bilarna fick två stjärnor i Euro NCAP när de testades med de äldre reglerna, som dessa konstruktioner fick fyra stjärnor i när de testades första gången när de lanserades. Och Kina-bilarna hade krockkuddar och allt möjligt, men det hjälpte inte i det fallet (vi talar nu om märket Brilliance och hur det testades i Euro NCAP)... Även här är kaptens påstående om verkligheten och verkligheten två skilda ting.

#9 • Uppdaterat: 2012-12-19 18:06
Leif Larsson (ej verifierad)

En liten bil har med atomatic ett sämre krockskydd än en stor bil.Säger sunda förnuftet.
Visst har hastighet och vad man krockar med betydelse.
Jag känner mig säkrare i Alfan än Micran.
Helst vill jag ju inte krocka med någonting.
En liten bil skulle aldrig få fem stjärnor, så som systemet ser ut idag.
Just för att de är små.
(snart ger de väl mopedbilarna oxå fem stjärnor.)

#a • Uppdaterat: 2012-12-19 18:14
Peugo

Den som tror att antisladd borde vara självklar borde inte få köra bil eller har hela sitt liv kört fel bilar. Vi har själv en bil utan antisladd och den bilen behöver faktiskt den inte alls, den andra har antisladd men har aldrig aktiverats ens på vintern och kommer troligtvis aldrig att aktiverats. Det att den räddar liv är en myt. Problemet med oss människor är att vi aldrig är nöjda med det vi har, i mitt tycke borde säkerhetskraven sänkas och vi all borde tänka om. En liten bil som Up! blir mos om den krockar med en större bil och ingen överlever men det är farligt att leva, så kom över det!

Huvudskyddet för Aygo var igen fel inställt, när lär dom sej att lyfta upp den mera? Vet inte om den hade någon inverkan i just denna bil (som faktiskt är en bil byggd och planerad av Toyota och inte PSA) men det finns allt för många "tester" där dom missat med inställningen av nackskyddet (som ska vara högre uppsatt och inte vid nacken!).