Nästa artikel
Bilfrågan: Bättre information på mackar i Indien?
Bilfrågan

Bilfrågan: Bättre information på mackar i Indien?

Publicerad 16 augusti 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
"Jag besökte Indien förra året och fick på bensinstationerna uppgifter om bensinens densitet. Ligger Indien före Europa när det gäller detta?" Vi Bilägare svarar.
Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar.

FRÅGA:
Jag och min hustru besökte Indien förra året.

När vi tankade på bensinstationerna fick vi en service som påminner om hur det var i Sverige på 50-talet. Så gott som allt var billigt.

Bensinen kostade omkring sex kronor litern.

Mackarna hade uppgift om bensinens densitet men inte om oktantal.

Är densitet ett annat mätvärde på oktan eller ger det information om hur mycket vatten som bensinen innehåller?

Ligger Indien före Europa när det gäller detta?

Hans Ragneskog


SVAR:
Det du har sett är en dieselpump där bränslets täthet anges.

Värdet 837 kg/m3 tyder på att Indien har en något tyngre dieselkvalitet än Sverige.

Här ska tätheten ligga mellan 800 och 820 kg/m3.

I Sverige kontrolleras detta värde i depåerna innan bränslet går ut till stationerna men tydligen är det inte så i Indien.

I Indien kan kunden själv kontrollera värdet.

Att du upplever priset på sex kronor som lågt beror på lägre beskattning men det är inte alls säkert att indierna ser det på samma sätt.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-08-16 11:43
Gösta (ej verifierad)

6 kr/litern var ju riktigt vettigt prissatt. Snart kommer var och varannan Indier äga en egen bil. Kina och Indien är framtidens marknader vad gäller fordonsbranschen. Hoppas Volvo och SAAB kan hoppa på tåget innan det lämnat stationen. Volvo kommer ha fördel av sitt Kinesiska ägande, framtiden ser ljus ut.

#2 • Uppdaterat: 2010-08-16 19:28
Ola Cash (ej verifierad)

Related to Indian wage/price level 6 there is more comparable to 50 than to 10 in Sweden.

#3 • Uppdaterat: 2010-08-16 22:06
Eric (ej verifierad)

Ja du Gösta, när ett par miljarder indier och kineser ska ha bil lär du få se dig om i månen efter soppa till din egen bil i ett litet kallt land med en oändlig mängd bestämmelser ang "miljö" och "bränslekvaliteter"..
Om ens det kalla landet fortfarande existerar..

#4 • Uppdaterat: 2010-08-16 23:49
Saabnisse (ej verifierad)

Jag häpnar varje gång gösta skriver något.
"6 kr/litern var ju riktigt vettigt prissatt", javisst för den som tjänar 20000:- i månaden, men för en indier med 600:- i månaden blir det ganska saftigt.

#5 • Uppdaterat: 2010-08-17 07:34
signs (ej verifierad)

Det verkar finnas två andra förklaringar till att densiteten visas: temperaturvariationerna ändrar densiteten, och genom att visa densiteten så visar man möjligen att inte tex kerosen blandats in för att fuska och spara.

#6 • Uppdaterat: 2014-08-05 23:29
Raphael

Jag har varit i Indien, det är inte bara bränslet som är "vettigt prissatt" utan allt är faktiskt mycket billigare än i Sverige. Man får väldigt mycket för pengarna där, enkelt och lätt att leva lyxliv... Men så förstår man att, ja det är inte bara priserna som är lägre... utan även lönerna är i genomsnitt mycket lägre också... Det är bara från ett västerländskt perspektiv som det är billigt i Indien. Ur ett indiskt perspektiv så är det höga levnadskostnader där...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.