Nästa artikel
Vägverkets förslag: 1600 mil får sänkt hastighet
Nyheter

Vägverkets förslag: 1600 mil får sänkt hastighet

Publicerad 7 september 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
Just nu är Vägverkets förslag till nya hastighetsgränser ute på remiss. Senast den 28 september ska synpunkter på förslaget vara inlämnade. Här kan du se en karta över hur det nya förslaget ser ut.
DISKUTERA:  Vad tycker du om Vägverkets förslag? Sänks hastigheten på rätt platser och kommer förändringarna att ge någon effekt?
De nuvarande hastighetsgränserna har gällt sedan 1971 utanför tättbebyggt område. Men nu ser Vägverket över systemet för att anpassa det utifrån dagens förutsättningar.

Vägverket har skickat iväg ett förslag till nya hastighetsgränser på remiss och fram till den 28 september har regionförbund, kommuner, länsstyrelser, polisen, trafikhuvudmännen samt en rad intresseorganisationer möjligheter att ge sina synpunkter på förslaget.

1600 mil med sänkt hastighet

Vägverket föreslår att dagens hastighetsgränser kompletteras med 40, 60, 80, 100 och 120 km/ tim. Totalt föreslås omkring 1600 mil få sänkt hastighet, varav cirka 1200-1300 mil som idag har 90 km/tim sänks till 80 km/tim på grund av trafiksäkerhetsbrister.

Högst andel sänkningar föreslås på vägar som är mindre prioriterade i länen. Samtliga kvarvarande vanliga tvåfältsvägar i Norrland med 110 km/tim (knappt 200 mil) sänks till 100 km/tim alternativt 90 km/tim beroende på säkerhetsstandard.

Vägverket föreslår även att cirka 150 mil ska få högre hastighetsgränser. Dessa höjningar återfinns på mötesfria vägar som idag har 90 km/tim som får 100 km/tim och vägar med 70 km/tim som har bra säkerhetsstandard och är viktiga för näringslivets transporter.

I länken uppe till höger kan du se en Sverigekarta med samtliga höjningar och sänkningar. Dessutom finns det en länk till Vägverket där du kan se hur det ser ut län för län.

Relaterade dokument

Länkar

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2009-09-07 15:46
Yang (ej verifierad)

"De nuvarande hastighetsgränserna har gällt sedan 1971 utanför tättbebyggt område. Men nu ser Vägverket över systemet för att anpassa det utifrån dagens förutsättningar." står det i artikeln. Vet ej om det är VV:s skrivning eller ViB:s, men jag håller med att mycket har hänt sen 1971. Om man funderar över sånt som blivit bättre och sånt som blivit sämre blir listorna olika långa. Jag kan bara komma på nån enstak sak söm försämrats t.ex. antalet bilar, som ökat och därmed också trängseln. I stort sett allt annat har förbättrats. Motortekniken, dan passiva och aktiva säkerheten i bilarna, lagarna (bälteslag, promillegräns mm), vägarna (ja, jag kommer ihåg hur vägarna såg ut 1971) osv. Man kan ta detalj för detalj och granska och nästan allt har förbättrats. Då förstår jag inte logiken i att sänka hastighete på 1600 mil väg. För dagens moderna bilar har vi redan nu en "låg" fartgräns på våra bra vägar. Vi skulle lugnt klara av 130 och 140 som fart på motorväg, 120 på mittvajerväg osv. Orimligt låga hastighetsgränser skapar uttråkade och sömniga förare, och urholkar respekten för gränserna (och även kanske andra trafikregler). Jag vet att höga hastigheter minska överlevnadsrisken och ökar skaderisken om det inträffar en olycka. Men höga i den meningen är redan 80 och 90 km/h, så i sak skulle en höjning göra ganska lite. Så det är väl miljöaspekten som återstår som skäl att sänka farten. Att hög fart drar mer soppa går inte att förneka.

#9 • Uppdaterat: 2009-09-07 15:52
Jan R Nyberg (ej verifierad)

Jag har bara en kommentar till detta med högre
hastighet.FARTEN DÖDAR. Det är för många ute
på våra vägar som tror att dom är duktiga FI förare. Alla borde få pröva på VOLVO kurser om
säker körning så skulle dom säkert tänka om vad
det gäller hastigheter.

#a • Uppdaterat: 2009-09-07 16:17
KLAS HELIN (ej verifierad)

I se a problem här,den Tungatrafiken. På vägar med 90km begränsning funkar det bra,men 80=problem.Varför,jo en personbil i 90km ligger inte i 90km utan i ca85km,mätarna visar för mycket. i en Lastbil visar mätaren exaxt km. En personbil i 80km,ligger ungefär i 76 km,en lastbilschaufför i 76km är en sressad chaufför.då lastbilen får köra i 80km och då ska köra om personbilen . Tror att olyckorna kommer att öka i och med att lastbilar som ska köra om. Lösning = kalibrera alla personbilars hastighetsmätare så dom ochså visar rätt hastighet.