Nästa artikel
Saab-avtal är klart
GM BEKRÄFTAR:

Saab-avtal är klart

Publicerad 18 augusti 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
General Motors har ingått ett avtal med Koenigsegg om en försäljning av Saab. Det bekräftar GM på tisdagsmorgonen.
DISKUTERA: Då var avtalet påskrivet. Saab går in i en ny era, Vad innebär detta för det svenska bilmärket?
- Det här kontraktet är ett viktigt steg för att fortsätta vägen mot en slutlig överenskommelse, säger Carl-Peter Forster, vd för GM Europa.

I ett pressmeddelande bekräftar General Motors försäljningen av Saab Automobile till Koenigsegg Group. GM säljer 100 procent av aktierna i Saab till Koenigsegg Group - och affären kommer att slutföras under de närmaste månaderna.

General Motors och Saab kommer att fortsätta dela teknologi och service under en fastställd period. Detta samarbete ska ske med hjälp av licenser och serviceavtal.

Nu ska affären slutföras. Bland annat måste Saab få tillgång till lån från den Europeiska utvecklingsbanken, EIB.

- Vi kommer att fortsätta jobba med alla berörda parter för att färdigställa avtalet, vilket kan ta några månader. Avtalet är viktigt för att Saab ska få lånet från EIB, och lånegarantier av svenska regeringen, säger Carl-Peter Forster

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2009-08-18 18:46
Oscar (ej verifierad)

GRATTIS!
Jag välsignar föreningen mellan SAAB och koenigsegg och vill att de vidareutvecklar SAAB och att vi konsumenter går till SAAB butiken och köper oss en SAAB av valfri modell. Nu!

#9 • Uppdaterat: 2009-08-18 18:48
Lägerleffe (ej verifierad)

Detta kan bli riktigt bra. Men vi ska nog glömma Saab som ett överkomligt köp för Svenssons.
Nu ska här byggas varumärke! Den som har flygcert och riktigt råd köper ett JAS-plan. Har man massor av pengar och håller sig på marken blir det Königsegg. Är man mer jordnära, men ändå beredd att betala en slant för sin image, väljer man en Saab.
Flygplanet och Königsegg är onåbara för nästan alla. Men man får del av glansen genom en Saab. Dags att positionera varumärket tydligt. Tar väl 3-10 år.

#a • Uppdaterat: 2009-08-18 20:11
leifer (ej verifierad)

Grattis Sverige! Hoppas vi nu bara kan rädda Volvo från att säljas till Kina.