Nästa artikel
Sväng så lutar nytt Nissankoncept
Nyheter

Sväng så lutar nytt Nissankoncept

Publicerad 8 oktober 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
Sensorer beräknar hur mycket nya Nissan Land Glider ska luta för att effektivt möta kurvor. Den nya konceptbilen, som kan luta 17 grader, premiärvisas på Tokyosalongen. Se film och bilder.
När Nissan nu presenterar de bilar som ska visas upp under bilsalongen i Tokyo, som går av stapeln 24 oktober, är det en bil som sticker ut - Land Glider. Nissan verkar till och med vara rädda för att inte bli tagna på allvar när de för första gången berättar om konceptbilen.

Utgångspunkten för Nissans ingenjörer vid arbetet med Land Glider har varit egenskaper från motorcykeln, att nå den rörlighet som finns på två hjul. Resultatet är dels en tandemstruktur, med två säten placerade efter varandra på rad, dels att bilen kan lutas åt sidorna.

Sensorer styr lutning

Systemet som lutar bilen styrs av sensorer och används för att kunna möta kurvor på ett mer effektivt sätt. Sensorerna håller koll på hastighet, styrriktning och kursändring och räknar ut hur mycket bilen ska luta. Maximal lutning är 17 grader - och allt föraren behöver göra är att svänga.

Detta system möjliggör enligt Nissan skarpare svängradie, även vid högre hastigheter. Dessutom ska föraren hållas stilla i kabinen under alla lutningar fram och tillbaka. En annan aspekt av denna funktion är att både bilens och däckens bredd har minimerats.

Två elmotorer

För det är en liten bil vi talar om - med en längd på 3,1 meter, bredd på 1,1 meter och höjd på 1,4 meter. Målgruppen ska enligt Nissan vara stadsbor som pendlar till arbetet, och de ska tilltalas av den stadsvänliga storleken och drivlinan med två elmotorer.
 
Till detta har Nissan även utvecklat ett anti-kollisionssystem, med yttre sensorer ska hinder upptäckas och hinna undvikas.

I informationen som Nissan presenterat inför bilsalongen vill tillverkaren att Land Glider inte ska räknas som en osannolik designskiss. Tvärtom menar Nissan att bilen kan ge antydningar om i vilken riktning framtidens småbilar från Nissan kommer att fungera och se ut.

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2009-10-08 17:01
S-E S (ej verifierad)

Klart att den ska luta i kurvorna. Den är ju bred som en motorcykel.

#2 • Uppdaterat: 2009-10-08 18:24
Roy (ej verifierad)

Det var en jäkla lång film som endast upprepade det man redan sett under den första halvminuten. Trodde man skulle få se något inifrån kupén (cockpit?) också, men icke!
Är säkerr kul att köra, men jag undrar hur återgången till en normal fyrhjuling skulle kännas. Sen kan man ju fundera över om lutningen kan kompensera för däckens minskade anliggningsyta.

#3 • Uppdaterat: 2009-10-08 19:51
Nils (ej verifierad)

Ser ut som en leksaksbil. Varför ska dom krångla till det hela och göra så att den kan luta? Gör en bil och inte en motorcykelbil! Man fördyrar bilen i onödan. Tycker annars att den ser fin ut, speciellt inuti. Om man gör microbilar så hoppas man förstås att priset också blir ett micropris.

#4 • Uppdaterat: 2009-10-08 21:34
Saabnisse (ej verifierad)

Konceptet är inte nytt, det fanns för över femtio år sedan men blev ingen succe.
Jag tror på den här idag, det är andra tider nu och jag tror att det finns många som vill köra MC, för det här är ju i praktiken en fyrhjulig MC, men inte vill kämpa med "uniformen" för att vara skyddad för fukt och kyla och som skydd för olyckor.
Dessutom kommer den förmodligen inte att kräva MC-kort för framförandet.
Det här kan bli en succe´ liknande det som hände med Vespa på 1950-talet.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.