Nästa artikel
Krav på regeringen: Stöd Saab & Volvo
Nyheter

Krav på regeringen: Stöd Saab & Volvo

Publicerad 14 november 2008 (uppdaterad 21 september 2010)
Motgångarna fortsätter för Saab och Volvo. Nu ökar kraven på statligt stöd till bilindustrin. Men regeringen avvaktar.
- Innan vi kan ge besked måste vi få veta vad de amerikanska ägarna tänker sig med dotterbolagen, säger näringsminister Maud Olofsson till TT.

Bilindustrin går igenom en rekordsvår period globalt. Och nu börjar politikerna reagera. I Australien ger regeringen statligt stöd till biljättarna - och i USA förbereds ett räddningspaket.

Nu ökar kraven på den svenska regeringen. Bilanalytikern Matts Carlsson anser att regeringen borde ta intryck av andra länders insatser.

- Det kan bli en svekdebatt om inte regeringen agerar kraftfullt. Sverige är mer beroende av fordonsindustrin än något annat land jag känner till, säger Matts Carlsson.

Men regeringen väljer att avvakta och se hur krisen utvecklas i USA. Det konstaterar näringsminister Maud Olofsson.

- Vi måste få besked från både Volvos ägare Ford och Saabs ägare GM om hur man ser på framtiden för bolagen, innan vi kan ge besked om vilken vår roll är, säger Maud Olofsson.

Skulle det bli aktuellt med ett krispaket finns det inget i reglerna för statsstöd som förhindrar en insats.

- Vi kan stärka fordonsindustrin, till exempel genom forsknings- och utvecklingsresurser för att snabba på utvecklingen av bilar som är efterfrågade, säger Maud Olofsson.
Testvinnaren - en lyckad gödkur

1. Att Mini inte gör skäl för namnet är ingen nyhet och nya Count-ryman är två decimeter längre än den gamla. Tillväxten har dock inneburit fördelar, nu är det riktigt gott om utrymme för åkande och bagage. Körkänslan, ett av argumenten för alla Mini, är väl bevarad i det nya formatet och den trecylindriga bensinmotorn räcker gott till vardags. Hyfsat snål på dropparna är den också. Designen, exteriört och interiört, är en smaksak men bakom formgivarglädjen finns genomtänkta funktioner. Kvalitetsintrycket i det man ser och tar i är klart bäst i den här trion. Att man inte kommit åt det alltför höga vägbullret är en klar miss och fjädringen är rätt tuff. Grundpriset är rimligt, att extrautrusta är dyrt.



 

2. Om Mazda eller Toyota ska vara tvåa är egentligen hugget som stucket. CX-3 är en kul och pigg bil att ratta och känns smidig i alla situationer. Bekväm på bra vägar, trivsam inredning men det gäller att man alls får plats i bilen, särskilt baksätet är riktigt trångt.



 

3. Applåd för att Toyota vågade, men under de radikala linjerna är C-HR också en spännande, smidig bil med skön komfort och låg förbrukning. Instängt baksäte, hög bagagetröskel, klent rostskydd och seg motor med hårt accelerationsljud drar ned helhetsintrycket.



 

Kommentar av CHristian Ellermark, testförare: Toyota C-HR är en överdesignad bil som jag inte riktigt begriper mig på. Visst är C-HR snål på dropparna, men känns rätt tveksam i övrigt. Mazda CX-3 är en trevlig bil och vettig i flera avseenden, men saknar lite av vill ha-känsla. Det finns mest av den varan i Mini Countryman. Jag gillar den tuffa designen, sittställningen och den stadiga körkänslan som fyrhjulsdriften ger. Nackdelarna är främst högt pris och visst däckbuller.



Kommentar av Calle Carlquist, testledare: Toyota C-HR är vår tids AMC Pacer X, antingen älskar man eller avskyr de intensiva linjerna. Bilen är i alla fall klart bekväm och avspänd att köra. Mazda är smidigare och roligare, om utrymmena räcker kan den vara rätt men jag blev besviken på detaljfinishen. Minis design är också en diskussionssak. Köregenskaper och körkänsla övertygar stort, liksom intrycket av helgjuten bil. Bra andrahandsvärde. Ljudnivån är ett störningsmoment.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2008-11-15 13:01
Shogun (ej verifierad)

Samuel.
Det samhälle du förordar skulle jag inte vilja leva i där man bara får köpa vissa produkter tillverkade i landet, det finns det flera exempel på hur det gått för dessa länder.
Sannigen Samuel är att Saab och Volvo inte har dessa egenskaper som efterfrågas på marknaden, men som någon sa här nedan om de nya koloxidbaserade skatterna det kan bli räddningen. Men varken kvalitet,bränslesnålhet, pris står i relation till vad man får från andra märken tycker jag.
Kan man bygga konkurrens kraftiga bilar så får vi också sälja dom och då behöver vi inte gå ut i arbetslöshet varken du eller jag.
Men att det skulle hålla om vi alla skulle köpa Volvo och Saab här i Sverige, det fungerar inte så i en marknadsekonomi som jag sagt tidigare. Och vilka skulle köpa våra bilar utomlands på exportmarknaderna om Sverige helt plötsligt inte köpte deras produkter helt plötsligt ?! Det håller inte det du skriver Samuel !

#9 • Uppdaterat: 2008-11-15 19:08
Raphael (ej verifierad)

Samuel - det görs inte kläder i Sverige så hur ska vi kunna köpa svenska kläder? Tygerna körs i Kina eller Sydeuropa. Kläderna sys av barn i Indien, Bangladesh eller Kina. Även "svenska märken". Vi har ingen tillverkning i Sverige. Borås, som var den svenska textilindustrins mecka på 70-talet, har inte kvar någon textilindustri. Den är nedlagd sedan över 20 år tillbaks!
Vi har hittat andra industrier.
Saab och Volvo gör inte bilar för Svensson längre, de gör dyra premiumbilar som ska konkurrera med Audi, BMW och Mercedes. Det är lätt att såga åt tyskar "Köp tyskt" för de har ju Opel och tyska Ford! Eller fransmän som har Peugeot, Citroën och Renault, eller italienare som har Fiat.
Men tänk om tyskarna bara hade Mercedes och BMW, eller italienarna bara hade Alfa Romeo, Maserati och Ferrari! Skulle det hålla då säga "Köp italienskt! Bojkotta de andra. Rädda den italienska industrin och köp en italiensk sportbil som ligger från halvmiljonen och uppåt!".
Fungerar det för alla vanliga italienska familjer att göra så?
Men detta är vad du begär att svenskar ska göra!
För varken Saab eller Volvo gör bilar för vanligt folk. De gör lyxbilar! Billigaste Volvon är en C30! En liten trång kupe. Var sjutton ska jag ha hunden i den? Och hur ska man frakta två barn i den när det inte ens finns bakdörrar! Det fungerar ju inte Samuel.
Minsta Saaben är en 93. Den är dubbelt så stor, dubbelt så dyr, drar dubbelt så mycket bränsle som jag har råd med.
Ska jag tvingas ta dyra lån och rasera min egen personliga ekonomi för att Saab och Volvo gör bilar som är oekonomiska, för stora, för dyra, drar för mycket bränsle, kostar för mycket att serva?
Har inte de ett ansvar mot oss svenskar att göra bilar som vanligt folk har råd att köpa och äga?!
Volvo ersatte aldrig 240:n med en ny modell, de började satsa på Audi-marknaden istället och därmed försvann folkhemsbilen. Ett strategiskt misstag.
Varför ska vi stötta dessa strategiska misstag?
Det är dags att Volvo och Saab tvingas tänka om!

#a • Uppdaterat: 2008-11-16 19:50
moset (ej verifierad)

Om Volvo och Saab byggde världens bästa bilar så skulle de sälja därefter. Nu bygger de hyggliga bilar till överpris och det visar sig i försäljningssiffrorna. Jag fattar fortfarande in vad man hoppas få om man köper en Volvo för 300 lakan istället för en BMW eller Audi, tyskarna ger mervärde för priserna vi snackar om.
Sänk priset på "svenska" bilarna eller strama upp produkterna så att de faktiskt konkurrerar.