Nästa artikel
GM:s kris fortsätter - Saab-modeller försenas
Nyheter

GM:s kris fortsätter - Saab-modeller försenas

Publicerad 30 oktober 2008 (uppdaterad 21 september 2010)
General Motors kris fortsätter. Enligt uppgift är situationen så allvarlig att majoriteten av 2009 års modeller skjuts fram 3-12 månader - vilket drabbar Saab.
- Alla 2009-modeller som det är för sent att stoppa kommer ut. Sedan skjuts allt annat tillbaka mellan tre månader och ett år, säger en källa till Automotive News.

Nästa generation Saab 9-5 var tänkt att premiärvisas på bilsalongen i Genéve i mars 2009. Men nu ser lanseringen ut att dröja. Enligt uppgifter till Automotive News skjuts majoriteten av GM:s modeller fram mellan 3-12 månader.

Enligt uppgifterna kommer arbetet med Chevrolet Camaro och Chevrolet Volt att fortsätta, men få andra modeller får samma möjligheter. Därmed är Saab 9-5, 9-3X och 9-4X i farozonen.

General Motors vill inte kommentera framtiden för specifika märken.

- Det har varit mycket spekulationer, säger GM:s talesman Dee Allen och fortsätter:

- Vi har sagt att vi ser över vårt utbud, och det gör vi som en normal del av verksamheten.

Återstår att se om uppgifterna stämmer - och hur detta kommer att påverka Saab.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2008-10-30 11:25
gmo (ej verifierad)

Lika bra,
alla Saabmodellerna skulle ju varit pinsamt bränsletörstiga ändå, så fiaskot hade varit fullbordat.

#2 • Uppdaterat: 2008-10-30 12:43
Lasse (ej verifierad)

Allting är relativt, så även bränsletörst. Jag har en 9-5:a av 99 års modell. Den är i alla fall mindre bränsletörstig än de flesta i sin storleksklass och i synnerhet jämfört med Volvo.
En kommande 9-5:a kommer med all säkerhet att ha en mycket bränslesnål motor om jag känner SAAB rätt. Annat skulle vara otänkbart.

#3 • Uppdaterat: 2008-10-30 13:09
Saabnisse (ej verifierad)

Jag har aldrig förstått de här åsikterna om bränsletörst på Saab 9-5.
Jag har en 9-5 med 2,3l motorn
Jag kör mycket landsväg, säkert 90% och det är inte särskilt svårt att komma ner till 7 l bensin/100km även med tung last och i motorvägsfart.
Givetvis med farthållare och utan tjurrusningar vid omkörningar.
Jag undrar om det finns så många fler bilmodeller som är snålare?
Det är en automat, vilket inte gör någon större skillnad på landsväg men däremot naturligtvis i stan, men den något ökade förbrukningen tar jag gärna för att slippa sitta och rycka i en pinne.
Men det är klart, står man på och utnyttjar turbon fullt ut då går det åt bränsle, men det är ju inget speciellt för Saab.
När det gäller just förbrukning är det ju helt fel i att jämföra 9-5 med t.ex. en Opel Corsa eller liknande.

#4 • Uppdaterat: 2008-10-30 14:08
pg (ej verifierad)

Bränsletörst kan man knappast anklaga Saab 9-5 för. Speciellt om man ställer förbrukningen i relation till effekten. Jag har kört en 2,3 liters 210 hk på ca 0,76 som bäst i blandad körning. Så lågt som 0,7 på långkörning har jag aldrig kommit, trots man låda och farthållare, men jag tycker att 0,73 är tillräckligt bra.
Ecomotorn, den som Opel/vauxhall, Saab och Cadillac delar på, lär visst vara en aning snålare, men marknadsförs endast som Etanolanpassad i Sverige.
Däremot den nya 1,6 litersmotorn från "Opel"? drar betydligt mindre bränsle. Anledningen till situationstecknen ovan är att jag sedan länge hört att Saabtekniker ligger bakom denna motor från GM powertraingruppen. Detta genom att Saab har det övergripande ansvaret för utvecklingen av turbobensinmotorer inom denna koncern. Att sedan denna grupp ansett Att Opels motorer svarat bäst mot denna utveckling vill man tala tyst om från Saab!!!!

#5 • Uppdaterat: 2008-10-30 15:15
Erik (ej verifierad)

Saabnisse: Det finns fler stora bilar som går så snålt, eller snålare; C5, 407, säkert flera japanare (Accord, Avensis, Mazda 6) och nya Audi A4 och Skoda Superb är än snålare.
Är rätt tveksam till svenska bilar. Tittar man i besiktningsstatistiken så ligger de inte bäst till - det gör japanarna och BMW, har jag för mig. Svenska bilar är dyra i inköp, service och reservdelar (dyrast reservdelar), samt skatt o försäkring. Nej, börjar mer och mer se att det är tyska och japanska bilar som håller bäst, generellt sett.

#6 • Uppdaterat: 2008-10-30 16:24
Roy (ej verifierad)

Tråkigt det här när man låter bilmärken försvinna.
Ta till exempel Rover 75 - en bil med mycket (brittisk) personlighet och egna (tyska) kvaliteter som med rätt marknadsföring kunnat nå mycket långt. Istället så lät man den vara en anonym engelsk bil som möjligen påminde om tidigare engelska bilars tveksamma kvalitet. Okänd för de flesta blev den knappast någon storsäljare.
Nu gör GM något liknande. Istället för att satsa så väntar man - och väntar. Befintliga modeller blir allt ålderstignare och till slut har bilmärket sakta tynat bort.

#7 • Uppdaterat: 2008-10-30 16:31
Roy (ej verifierad)

En liten språkfråga:
Citationstecken används för att markera (verkliga eller tänkta) citat Därför stavas citationstecken som det gör.
Vi svenskar verkar vara väldigt förtjusta i långa och krångliga ordbildningar. Det borde lika gärna ha kunnat kallats för citattecken.
Ett annat exempel på lång ordbildning är ordet grammatikalisk, men det är numer godkänt med grammatisk.

#8 • Uppdaterat: 2008-10-30 16:48
Paul (ej verifierad)

Till Roy: Språkfråga?! Apropos vad då? Har du inte hamnat lite fel med din kommentar; är det egentligen Svenska Akademiens hemsida du tror att du är på?

#9 • Uppdaterat: 2008-10-30 17:12
gmo (ej verifierad)

Till Paul:
Roy har till skillnad från dig, läst de tidigare inläggen och fascinerats av PG's situationstecken...
Därav hans förklaring om varför de heter citationstecken.

#a • Uppdaterat: 2008-10-30 17:16
Flux (ej verifierad)

Ni behöver inte oroa er angående bränsletörsten på Saabs kommande modeller. De fabrikat som ämnar överleva på marknaden framöver är väl medvetna om vikten av att modellen är bränsleeffektiv. Sen är det inte bara en halv deciliter upp eller ner som avgör vilken bil jag köper. Det finns betydligt fler aspekter än så att ta hänsyn till när man skaffar ny bil. Och en sista gång. En bil är inte svensk bara för att den tillverkas här. Volvo är inte en svensk bil, inte heller Saab är det. Ni måste inse fakta.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.