Bild
Nästa artikel

GM:s kris fortsätter - Saab-modeller försenas

Nyheter

General Motors kris fortsätter. Enligt uppgift är situationen så allvarlig att majoriteten av 2009 års modeller skjuts fram 3-12 månader - vilket drabbar Saab.

- Alla 2009-modeller som det är för sent att stoppa kommer ut. Sedan skjuts allt annat tillbaka mellan tre månader och ett år, säger en källa till Automotive News.

Nästa generation Saab 9-5 var tänkt att premiärvisas på bilsalongen i Genéve i mars 2009. Men nu ser lanseringen ut att dröja. Enligt uppgifter till Automotive News skjuts majoriteten av GM:s modeller fram mellan 3-12 månader.

Enligt uppgifterna kommer arbetet med Chevrolet Camaro och Chevrolet Volt att fortsätta, men få andra modeller får samma möjligheter. Därmed är Saab 9-5, 9-3X och 9-4X i farozonen.

General Motors vill inte kommentera framtiden för specifika märken.

- Det har varit mycket spekulationer, säger GM:s talesman Dee Allen och fortsätter:

- Vi har sagt att vi ser över vårt utbud, och det gör vi som en normal del av verksamheten.

Återstår att se om uppgifterna stämmer - och hur detta kommer att påverka Saab.
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
gmo
2008-10-30 11:25

Lika bra,
alla Saabmodellerna skulle ju varit pinsamt bränsletörstiga ändå, så fiaskot hade varit fullbordat.

#1
Lasse
2008-10-30 12:43

Allting är relativt, så även bränsletörst. Jag har en 9-5:a av 99 års modell. Den är i alla fall mindre bränsletörstig än de flesta i sin storleksklass och i synnerhet jämfört med Volvo.
En kommande 9-5:a kommer med all säkerhet att ha en mycket bränslesnål motor om jag känner SAAB rätt. Annat skulle vara otänkbart.

#1
Saabnisse
2008-10-30 13:09

Jag har aldrig förstått de här åsikterna om bränsletörst på Saab 9-5.
Jag har en 9-5 med 2,3l motorn
Jag kör mycket landsväg, säkert 90% och det är inte särskilt svårt att komma ner till 7 l bensin/100km även med tung last och i motorvägsfart.
Givetvis med farthållare och utan tjurrusningar vid omkörningar.
Jag undrar om det finns så många fler bilmodeller som är snålare?
Det är en automat, vilket inte gör någon större skillnad på landsväg men däremot naturligtvis i stan, men den något ökade förbrukningen tar jag gärna för att slippa sitta och rycka i en pinne.
Men det är klart, står man på och utnyttjar turbon fullt ut då går det åt bränsle, men det är ju inget speciellt för Saab.
När det gäller just förbrukning är det ju helt fel i att jämföra 9-5 med t.ex. en Opel Corsa eller liknande.

#1
pg
2008-10-30 14:08

Bränsletörst kan man knappast anklaga Saab 9-5 för. Speciellt om man ställer förbrukningen i relation till effekten. Jag har kört en 2,3 liters 210 hk på ca 0,76 som bäst i blandad körning. Så lågt som 0,7 på långkörning har jag aldrig kommit, trots man låda och farthållare, men jag tycker att 0,73 är tillräckligt bra.
Ecomotorn, den som Opel/vauxhall, Saab och Cadillac delar på, lär visst vara en aning snålare, men marknadsförs endast som Etanolanpassad i Sverige.
Däremot den nya 1,6 litersmotorn från "Opel"? drar betydligt mindre bränsle. Anledningen till situationstecknen ovan är att jag sedan länge hört att Saabtekniker ligger bakom denna motor från GM powertraingruppen. Detta genom att Saab har det övergripande ansvaret för utvecklingen av turbobensinmotorer inom denna koncern. Att sedan denna grupp ansett Att Opels motorer svarat bäst mot denna utveckling vill man tala tyst om från Saab!!!!

#1
Erik
2008-10-30 15:15

Saabnisse: Det finns fler stora bilar som går så snålt, eller snålare; C5, 407, säkert flera japanare (Accord, Avensis, Mazda 6) och nya Audi A4 och Skoda Superb är än snålare.
Är rätt tveksam till svenska bilar. Tittar man i besiktningsstatistiken så ligger de inte bäst till - det gör japanarna och BMW, har jag för mig. Svenska bilar är dyra i inköp, service och reservdelar (dyrast reservdelar), samt skatt o försäkring. Nej, börjar mer och mer se att det är tyska och japanska bilar som håller bäst, generellt sett.

#1
Roy
2008-10-30 16:24

Tråkigt det här när man låter bilmärken försvinna.
Ta till exempel Rover 75 - en bil med mycket (brittisk) personlighet och egna (tyska) kvaliteter som med rätt marknadsföring kunnat nå mycket långt. Istället så lät man den vara en anonym engelsk bil som möjligen påminde om tidigare engelska bilars tveksamma kvalitet. Okänd för de flesta blev den knappast någon storsäljare.
Nu gör GM något liknande. Istället för att satsa så väntar man - och väntar. Befintliga modeller blir allt ålderstignare och till slut har bilmärket sakta tynat bort.

#1
Roy
2008-10-30 16:31

En liten språkfråga:
Citationstecken används för att markera (verkliga eller tänkta) citat Därför stavas citationstecken som det gör.
Vi svenskar verkar vara väldigt förtjusta i långa och krångliga ordbildningar. Det borde lika gärna ha kunnat kallats för citattecken.
Ett annat exempel på lång ordbildning är ordet grammatikalisk, men det är numer godkänt med grammatisk.

#1
Paul
2008-10-30 16:48

Till Roy: Språkfråga?! Apropos vad då? Har du inte hamnat lite fel med din kommentar; är det egentligen Svenska Akademiens hemsida du tror att du är på?

#1
gmo
2008-10-30 17:12

Till Paul:
Roy har till skillnad från dig, läst de tidigare inläggen och fascinerats av PG's situationstecken...
Därav hans förklaring om varför de heter citationstecken.

#1
Flux
2008-10-30 17:16

Ni behöver inte oroa er angående bränsletörsten på Saabs kommande modeller. De fabrikat som ämnar överleva på marknaden framöver är väl medvetna om vikten av att modellen är bränsleeffektiv. Sen är det inte bara en halv deciliter upp eller ner som avgör vilken bil jag köper. Det finns betydligt fler aspekter än så att ta hänsyn till när man skaffar ny bil. Och en sista gång. En bil är inte svensk bara för att den tillverkas här. Volvo är inte en svensk bil, inte heller Saab är det. Ni måste inse fakta.

#1
Henrik Karlsson
2008-10-30 17:48

Saabnisse min 9-5 är väldigt törstig
ca 1l/mil och Saab lyckas inte få ner förbrukningen hur man än försöker.
Men detta är inte det värsta med bilen. Bilen är behäftad med så mycket fel att det är otroligt att man kan misslyckas med en bil som denna. Det ena efter det andra dyker upp och detta är min 3:e Saab 9-5 och alla har varit likadana med många fel.
Som jämförelse kan jag nämna min bror som åker Toyota Avensis sin andra Avensis. Han åkte Saab tidigare då vi i våran familj alltid åkt Saab tidigare.
Han har inte bytt en glödlampa på sina Toyota bara service. Och han är mycket imponerad av Toyotornas kvalitet i jämförelse mot Saabarna.
Jag har provat hans Avensis flera gånger då min bil varit på verkstad och jag är faktisk mycket imponerad av denna Toyota så gedigen den är i inredningen att den kan jämföras mot Audi. Den utstrålar kvalitet rakt igenom. Därför håller jag med Erik här nedan att det finns betydligt snålare bilar än Saab och med betydligt högre kvalitet och då tänker jag närmast på de japanska bilarna i första hand. Så jag kan säga att min nästa bil blir inte en Saab. Hur ska man våga köpa ett märke som man inte vet finns kvar på marknaden om några år.
Nej, min nästa bil blir den nya Toyota Avensis kombi 2009 som ska finnas i Sverige i Februari. Tillsammans med min bror ska vi båda gå och betälla varsin ny Avensis när den kommer. Jag är helt övertygad om Toyotas kvalitet numera. Och komforten i senste Avensis som min bror har matchar Saab 9-5 med råge då med skinnstolar. Då jag tidigare varit tveksam till japanska bilar är jag numera tvungen att böja mig och säga att jag har haft fel.
Inte konstigt om Saab minskar i försäljning när kvaliten är som den är, tyvärr. Då är det inte konstigt om folk börjar att köra japanskt.

#1
Joran
2008-10-30 20:07

Att försena SAABs nya modeller vore direkt dumt. 9-3X är snart klar och alla tunga verktygsinvesteringar är redan gjorda. En försening betyder bara att GM har kvar alla kostnader men skjuter på intäckterna. Samma med 9-5 och 9-4X. Däremot kanske modeller som ännu inte startats upp med tunga investeringar får skjutas på framtiden.

#1
Saabnisse
2008-10-30 21:16

PG, jag har "ecopower"motorn och det går att komma ner till 0,7/mil, men man måste vara försiktig med foten.
Erik, de bilar du räknar upp matchar knappast den effektreserv som finns hos Saab, många av dem är ganska tröga.
Men som jag skrev, står man på går det åt soppa.
Henrik Karlsson, tråkigt med dina erfarenheter.
Jag har haft många Saab men har helt andra synpunkter på bilarna. Ok, alla har inte varit felfria, men det har varit överkomligt trassel.
När det gäller Avensis som du skriver om så är det säkert en bra bil, men komfortmässigt kan den inte mäta sig med Saaben.
Jag har kört den ganska mycket som hyrbil, men stolarna är sämre än Saabs, den väsnas betydligt mer än Saab och den lastar nästan 100kg mindre.
Nu kommer den ju i en ny modell och den kanske blir bättre.
För mig är det bara V70 som kan vara lika komfortabel som 9-5, men den har alldeles för tråkig motor.
Tyvärr, har man börjat med turbo är det svårt att gå tillbaka till sunkiga sugmotorer.

#1
Saabnisse
2008-10-30 21:18

Jag glömde skriva att jag gillar Passat, det är den bil som kommer närmast 9-5 för mig!

#1
Henrik Karlsson
2008-10-30 22:11

Saabnisse
Jag håller inte med dig att Avensis inte kan mäta sig med 9-5 komfortmässigt. Efter att ha lånat min brors Avensis så har jag ändrat uppfattning helt och hållet angående Avensis och Toyota överhuvudtaget. Man kan förstå att dessa bilar säljer bra i sverige numera. Att 9-5 har bra stolar det stämmer tillviss del men de passar inte för alla tex min fru klagar och tycker att Avensis har betydligt bättre stolar. Desseutom är ju 9-5 en mycket gammal bil även om man sätter sig i en ny så känns den gammal. Jag kan inte förstå hur Saab med sin 9-5 modell kan vara behäftad med så mycket fel på en modell som tillverkats så länge de brukar ju bli bättre med åren. Men så verkar det inte vara med Saab. Den Avensis som finns nu är ju i slutet på sin livscykel nu efter 5år och är ju även korad av Folksam som Sveriges krocksäkraste bil numera också en av anledningarna till att vi kört Saab. En Avensis kombi av senaste version skulle jag inte ha något emot att ha. Men min bror säger att jag ska invänta den nya versionen som kommer i början av nästa år. Men jag är orolig för att bilen ska ha fel i början av sin livscykel. Något jag absolut inte behöver oroa mig för säger min bror. Toyota är färdig utvecklade från början när de når ut till kund jag hoppas att han har rätt och verkar stämma med andra Avensis ägare jag pratat med.
Förstår heller inte hur du kan uppleva Avensis som bullrigare än 9-5 tycker precis tvärt om sitter man i baksätet på 9-5 så väller det in oljud från bakvagnen. VW Passat tilltalar mig inte alls har stolar som är som kyrkbänkar. Hondas nya Accord kombi tilltalar mig mycket bra även utseende mässigt och även komfortmässigt något mindre bagage tar den än 9-5 men det kan jag leva med. Gamla versionen av Accord har ett större bagage än 9-5.Nya versionen av Accord formligen utstrålar kvalitet i varje detalj sedan jag provkörde bilen. Jag fattar inte idag hur man har missat alla dessa japanska bilar man har ju när det blivit dags för bilbyte styrt kosan mot saab tidigare automatiskt utan att reflektera över japanska bilar, tyvärr får jag väl säga. Men jag är glad att jag upptäckt dom nu och det får jag till stor del tacka min bror för när man fått låna hans Avensis när min Saab varit på verkstad. Jag ska också prova nya Mazda 6 i kombi version.Tråkigt detta att Saab bilar inte håller den kvalitet man kan kräva av idag. Jag tänker främst på alla som arbetar i Trollhättan nu men vad är det som fattas när inte bilarna håller måttet som japanska bilar ? Vad gör japanerna som inte vi kan göra med bilarna när kvaliten skilljer som den gör det är ju ett faktum som ingen kan förneka idag att japanerna leder kvalitetsmässigt det visr ju undersökning efter undersökning. Och hur kan man försena de nya modellerna av Saab när det är nu man behöver dom som mest, men hur är kvaliten på dom när GM tvingas spara. Sparar man på kvaliten eller vad, jag vågar inte chansa en gång till på en Saab igen.
Det får bli japanskt denna gången och Toyota kommer väl att leva även i övermorgon, gör GM och Saab det ?

#1
nonMSG
2008-10-31 00:03

Jag kan inte förstå att SAAB o Volvo ägare tycker att det är snålt med 0,7l/mil på landsväg. Prova en japanare så får ni se vad snålt är. Tyvärr måste jag säga, hemskt tråkigt att de svenska tillverkarna först nu inser att de måste göra snåla bilar med hög kvalité. Jag har tidigare kört europeiskt, men det kommer jag troligtvis aldrig mer att göra. Det enda, i mitt tycke, som SAAB och Volvo har att komma med är komforten.

#1
pg
2008-10-31 09:34

Detta med komfort o köregenskaper.
Detta är subjektiva bedömningar. Många Saabägare är lyriska över Saabs komfort o köregenskaper.
Jag är benägen att hålla med, men komfortmässigt är det inte någon större skillnad mellan vare sig Vectra eller Saab 95. Inte heller Avensis är fy skam i detta avseende. Dock halkar Japanerna efter vägegenskapsmässigt, där Avensis inte på långa vägar kan mäta sig med ex Vectra och de båda Saabmodellerna.
Att Japanska bilar skulle vara bränslesnåla är en myt. I vår familj har vi haft 3 st Mazda 323 o 1 st 626 med olika motoralternativ. Visserligen går de billigt, ca 0,7 blandad körning, men dotterns Astra drar bara 0,6-0,65 blandad körning. har själv testat och konstaterat detta. Dessutom verkar det vara bäst föredatum som gäller. I vart fall när det gäller Mazda. Andra Japaner har jag ingen erfarenhet av, men jag tror mera på Toyota i detta avseende.
Ett tilläg beträffande komfortbedömning; Har man gett sig "fan" på att ett visst märke är ens favorit, hittar man alla möjliga fel på andra märken.
Jag har kört olika märken och finner mig nöjd med de flesta efter tillvänjning och av vad jag kan se o känna, kör jag lika gärna Saab eller Opel. Däremot Volvon har jag svårt att komma till rätta med förarstolen, men på passagerarsidan sitter jag bäst i Volvo. har väl inte lyckats hitta rätt körställning.

#1
Saabnisse
2008-10-31 20:02

Jag häpnar över alla dessa Toyota lobbyister som tar varje chans att framhålla sitt märke.
Just här, Henrik Karlsson, jag undrar om han överhuvudtaget suttit i en Saab?
Saab tillverkar säkert inte världens bästa bilar, men de är komfortabla och de passar många av oss även om det finns de som kanske är bränslesnålare och modernare.
Men de som jag haft har varit tillförlitliga, t.ex. har min grannes Avensis haft fler problem med sin bil än jag på min.
Det säger egentligen ingenting, vi har bara kört 6000-8000 mil med våra senaste och på den sträckan går väl alla bilar utan större problem.
Men det finns ett faktum och det är att endast Saab och Volvo är byggda för svenska förhållanden och det finns bara ett bilmärke i hela världen som låter sina bilar klara ett riktigt älgtest innan de släpps till försäljning, nämligen Saab!
Sedan finns det ju de som aldrig räknar med att köra på en älg, liksom de som inte använder bilbälte för de krockar ju aldrig!

#1
pg
2008-10-31 23:08

Älgtest och saab. Vart hämtar du denna information? Det är så att ett flertal fabrikat testar krafter mot A-stolparna och taket framtill på bilen genom "älgtest" och rundslagningsprov. Det gör alla Tyska bilfabrikat samt Volvo och alla dessa klarar dessa kollissioner lika bra som Saab.
Tyvärr har inte fransmännen tagit detta på allvar, hur det är med japanerna vet jag inte i dagsläget.
Folksams statistik säger en del, och inte ens i denna statistik kan man garantera att man klarar en älgolycka med en Saab eller Volvo, men sannolikheten är dock klart större än hos Franska bilar.

#1
Peter.
2008-11-01 00:15

Jag måste bara få lägga mig i debatten här. Vad är det som är så konstigt att folk framhåller Toyota idag ? Det leder i princip alla förekommande undersökningar som presenteras. Man har bland de nöjdaste kunderna som kör märket,bla här i Vibilägare sen flera år. Och senast Motormännens undersökning. Är det då konstigt om det framhålls ?
Saab och Volvo utvecklade för de svenska förhållandena ? På vilket vis då ? Man kan ju inte leverera produkter som kunderna är nöjda med, se senste rapporten vad kunderna tycker i Motormännens undersökning vad kunderna tycker svenska bilar ligger i botten !
Sedan komfort. Har Saabnisse suttit på mittplatsen bak i en Saab 95 kombi ? Sittplatsen där är stenhård ! Förövrigt håller jag med PG angående krocksäkerheten och där kan man utläsa att Toyota Avensis ligger i toppen också här numera.
Detta säger jag som åker Volvo S80, men man kan ju inte blunda för vilka framgångar japanska Toyota har bla här i sverige där man ligger på 3a i regstatestiken det tyder på att bilarna tilltalar svenska köpare. Toyota är mycket duktiga på att bygga upp sitt varumärke år efter år men en målmedvetenhet och en satsning på kvalitet i långa loppet som jag är mycket imponerad av. Nog för att man är svensk men man kan inte mena att en svensk bil som är 11år gammal som 95 är bättre än betydligt yngre konstruktioner från andra tillverkare. Tiden har sprungit ifrån våra svenska tillverkare så är det bara. Man kan inte konkurrera utan konkurrenterna har sprungit ifrån. Så är det bara.

#1
Björn
2008-11-02 00:19

Håller med sign Peter om Saab 95s baksäte på mittplatsen det är fruktansvärt obekvämt.Jag har kört 95 och faktiskt Toyota Avensis i jobbet och jag är benägen att hålla med om att Avensis är den betydligt bättre bilen av dessa två.För det första så behöver inte bilen repareras i tid och otid utan det räcker med service tillfällena.Saabarna ska in på verkstad för än det ena än det andra sådant skapar irritation när man driver ett företag.Saab har mycket att lära av Toyota på servicesidan.Och även hur man konstruerar bilar som fungerar alltid.

#1
Henrik Karlsson
2008-11-02 01:36

Saabnisse
Är jag en Toyota lobbyist? Läser du vad jag skrev ? Jag är ägare till en Saab 9-5 kombi som mest befinner sig på verkstad och att jag fått lånat min brors Avensis när min Saab varit på verkstad. Det var så jag kom i kontakt med Toyota Avensis annars skulle jag aldig ha reflekterat över Toyota. Dum som man är får väl jag säga då nu med facit i hand då jag vet hur bilen är att köra och att min bror lovordat bilen länge. Men det har jag inte lyssnat på så mycket ska jag väl erkänna. Båda är vi uppfödda i Saabar och det har jag fortsatt med genom åren. Men det är slut med det nu, vem vågar köpa en Saab ? Finns märket överhuvudtaget kvar i en nära framtid ? Förstår heller inte varför man inte får tycka att Toyota är bra för dej. Är bilarna bra ska väl det fram ! Eller ? Ska man då bara vara tyst och inte säga någonting menar du ? Vad jag läst mig till nu om Toyota så är det en ganska så imponerande läsning om detta företag. Trodde inte att dom var så stora som dom är. Och att bilarna klarar sig så bra i en massa olika undersökningar världen runt. Man ligger i toppen i dom flesta vad gäller minst fel etc Och man har nöjda kunder som återvänder när det blir dags för bilbyte det måste ju säga någonting. Jag förstår inte riktigt din reaktion på det hela i denna fråga.
Förövrigt tycker jag det är synd att inte Saab presenterar de nya bilarna om nu det är sant att det kommer att bli så. Men håller inte bilarna måttet längre att de inte säljs så vad göra. Man måste ta sig i kragen och bygga bilar med kvalitet igen med mindre fel. Så kunder vill köpa bilarna. Sedan så har andrahandsvärdet försämmrats betydligt på senare tid.

#1
Henrik Karlsson
2008-11-02 03:37

Vill bara tillägga att det är tack vare sådana som dig och mig saabnisse som Saab överlevt såpass länge utan att man behövt komma med nyare modeller och förbättrat kvaliten. Vi har köpt bilarna ändå fast de har brister,och är det inte så lite överlag Saab ägare är vi vill inte gärna se eller ser mellan fingrarna för problemen.Kalla oss gärna entusiaster helst. Men en del tycker nog vi bara är dumma kanske.För min del har bekantskapen med Toyota gjort att jag lyft blicken mer och kan titta på fler märken än saab som jag bara tittat åt tidigare vid bilbyten.Man var ju uppfödd med Saab ! Likaså kan det nog vara med Volvoägare att vi tror vi kör det bästa som finns,SVENSK KVALITET ! Men sanningen är nog att vi tappat en heldel när det gäller kvaliten på bilarna det kan man se när man läser resultat hur bilarna klarar sig. Och att vi har en heldel att lära från japanerna när man ser hur de klarar sig med de resultat de visar upp inte minst här i Vibilägare. Så Saab höj kvaliten på bilarna kom ut med nya modeller det går inte att bromsa sig ur krisen, det är dömt.

#1
Samuel
2008-11-03 18:46

Det handlar inte om "konstlade eller andra subventionerade åtgärder" utan det handlar om att Du liksom vi andra ska ta ansvar för sin och varandras arbetstillfällen genom att vara beredd att betala det som den svenskproducerade varan verkligen kostar. Vad jag vet subventioneras - rabatteras inte Volvon eller SAAB: en i bilhallen eller bilindustrin i sin helhet. Och tänk vad bra om vi alla hade varit beredda att köpa svenska kläder iställer för importerade då hade vi inte behövt försörja arbetslösa medborgare via vårt dyra sociala skyddssystem. Att använda socialbidrag och andra ekonomiska system för arbetslösa människor är verkligen liktydigt med SUBVENTION dvs dränage av statliga skattemedel !!! Jag skulle inte vilja se Dig arbetslös beroende på att samhället valt bort den produkt eller tjänst Du tillverkar genom att vi köpt en billigare dito från utlandet men det skulle förmodligen göra Dig gott att drabbas av arbetslöshet och medvetandegöra att vårt val i butiken de facto avgör även Din framtid på den svenska arbetsmarknaden och därmed allas vår välfärd!

#1
Daniel
2008-11-03 20:42

Herregud , vill ni ha en bensinsnål bil , köp inte en Saab med turbo då.
Då kan ni åka runt i era japanare med plast och en riskokare under huven , min 9-5 händer det ju något när jag trycker på gasen , och det är värt några dl mer i förbrukning.

#1
Anders
2008-11-03 22:35

Jag undrar vidare OM det är så här med Toyota som en bilbesiktare sa:
Han sa att bilbesiktningensstatistik är felaktig i så motto att man tar bara hänsyn till antal fel på bilen per besiktningstillfälle dvs per år. Han sa att denna statistik är lika ointressant som att berätta för allmänheten hur mycket bensin en bil förbrukar per år, det beror ju på hur långt man kör !
Man kan inte säga att en bil som körs 100 mil per år och gör av med 100 liter bensin är bättre än den som kör 2000 mil per år och förbrukar 2000 liter bensin per år men så fungerar besiktningsstatistiken!!! Av detta följer att de större bilarna tex Audi, SAAB, BMW, Volvo som körs mest får sämre besiktings resultat, PER ÅR.

#1
Dakota
2008-12-10 13:35

Har suttit och läst era innsändare om japanska och även europeiska bilars förträfflighet gällande olika för och nackdelar angående både komfort och hållbarhet jämfört med Saab.När det gäller rost och japanska bilar så är det stor skillnad mellan dom och saab,det finns ju exempelvis Mazda 6 02års modell som har fått bakskärmarna bytta pågrund av rost och det tycker jag är på tok för tidigt,det vill åtminstone inte jag kalla för kvalitet.Den såkallade sittkomforten i framsätena på dom flesta japanare tycker jag inte kan jämföras med saab95 då jag själv har varit ägare till en Mazda 3 Sport 06a och förgäves försökte hitta en körställning i 2000 mil utan att lyckas på grund av bland annat för korta stolar/dålig lutning på sitsen och en ratt som inte gick att dra ut långt nog och när det gäller vägljud så har jag nog inte hört något värre,men en sak ska den ha beröm för och det var den låga bensinförbrukninge som låg på 0.63 på långtur utan att man direkt behövde anstränga sig.Bytte efter ett års evigt justerande på ratt och stol till en saab95 Aero automatare och det var en skillnad som mellan natt och dag när det gällde både sittkomfort och vägljud till saabens fördel.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.