Bild
Nästa artikel

Krav på regeringen: Stöd Saab & Volvo

Nyheter

Motgångarna fortsätter för Saab och Volvo. Nu ökar kraven på statligt stöd till bilindustrin. Men regeringen avvaktar.

- Innan vi kan ge besked måste vi få veta vad de amerikanska ägarna tänker sig med dotterbolagen, säger näringsminister Maud Olofsson till TT.

Bilindustrin går igenom en rekordsvår period globalt. Och nu börjar politikerna reagera. I Australien ger regeringen statligt stöd till biljättarna - och i USA förbereds ett räddningspaket.

Nu ökar kraven på den svenska regeringen. Bilanalytikern Matts Carlsson anser att regeringen borde ta intryck av andra länders insatser.

- Det kan bli en svekdebatt om inte regeringen agerar kraftfullt. Sverige är mer beroende av fordonsindustrin än något annat land jag känner till, säger Matts Carlsson.

Men regeringen väljer att avvakta och se hur krisen utvecklas i USA. Det konstaterar näringsminister Maud Olofsson.

- Vi måste få besked från både Volvos ägare Ford och Saabs ägare GM om hur man ser på framtiden för bolagen, innan vi kan ge besked om vilken vår roll är, säger Maud Olofsson.

Skulle det bli aktuellt med ett krispaket finns det inget i reglerna för statsstöd som förhindrar en insats.

- Vi kan stärka fordonsindustrin, till exempel genom forsknings- och utvecklingsresurser för att snabba på utvecklingen av bilar som är efterfrågade, säger Maud Olofsson.
Taggar: Nyheter
Krav på regeringen: Stöd Saab & Volvo

Kommentarer

#1
Raphael
2008-11-14 15:39

Bilindustrin är ingen framtidsmarknad, det finns för många märken i världen, för många bilar som produceras. Både Saab och Volvo har för svaga varumärken för att konkurrera med Audi, BMW och Mercedes, och de är för dyra för att konkurrera med kinesiska och koreanska bilar som nu översvämmar världens bilmarknader.
Det är dags att satsa på andra företag, andra verksamheter, som kan suga upp de som friställs nu. Volvo och Saab tillhör en döende art, tyvärr säkert för en del men detta är inte tiden för att vara nostalgisk.
Sverige måste anpassa sig efter marknaden.
Satsa på klimat och miljöprodukter, återvinning, nya energilösningar - här finns det marknad och här behövs kunnande. Sverige kan bidra med detta kunnande.
Glöm Sverige som biltillverkare och välkomna Sverige som högstående inom klimat- och miljöprodukter. Släpp dessa avgasstinna och på jordens resurser tärande industrier som bilindustrin är. Satsa på mer miljövänliga företag!

#1
Samuel
2008-11-14 16:01

Trist att vi svenskar inte tar ett gemensamt ansvar för varandras väl och ve. Vi måste inse att OM vi väljer att köpa en utländsk bil tex Toyota istället för SAAB eller Volvo väljer vi samtidigt att bli arbetslösa. Inte bara direkt i produktionsledet utan även hos underleverantörs, service, eftermarknad försäljnings leden. Det i sin tur påverkar hela orter och familjer både lokalt och regionalt! Vi måste inse att det är billigt på kort sikt att köpa utländskt men "in the long run" kommer vi att få betala det mångdubbelt i form av massarbetslöshet som måste finansieras via allas våra kollektivt inbetalda skatter!
Vi måste ta oss samman och bojkotta de utländska bilmärkena av ingen annan anledning än ren och skär ekologisk - och - ekonomisk självbevarelsedrift, detta kollektiva beslut måste vi fatta nu, i morgon ÄR det vara för sent!

#1
Shogun
2008-11-14 17:00

Samuel.
Hur skulle det bli i världen om vi bojkottar tex Toyota som du skriver ? Vem skulle då köpa Volvo och Saab utomlands ? Det är ju det Volvo och Saab lever på de stora export marknaderna, inte här i lilla Sverige där vi köper bilarna av gammal vana. Inte för att bilarna har högre kvalitet än andra.
Det är bara för Saab och Volvo att kavla upp ärmarna spotta i näven och bygga bilar som kan konkurrera med bla Toyota på världsmarknaden. Det är kvalitet, miljövänlighet, snåla bilar som säljer.
Inte rena rama ryss fasoner att man bara kan köpa Volvo och Saab. Vi får ta oss i kragen !

#1
Samuel
2008-11-14 18:17

Shougun!
Det handlar inte om konstlade eller andra subventionerade åtgärder utan det handlar om att Du liksom vi andra ska ta ansvar för sin och varandras arbetstillfällen genom att vara beredd att betala det som den svenskproducerade varan verkligen kostar. Vad jag vet subventioneras - rabatteras inte Volvon eller SAAB: en i bilhallen eller bilindustrin i sin helhet. Och tänk vad bra om vi alla hade varit beredda att köpa svenska kläder iställer för importerade då hade vi inte behövt försörja arbetslösa medborgare via vårt dyra sociala skyddssystem. Att använda socialbidrag och andra ekonomiska system för arbetslösa människor är verkligen liktydigt med SUBVENTION dvs dränage av statliga medel !!! Jag skulle inte vilja se Dig arbetslös beroende på att samhället valt bort den produkt eller tjänst Du tillverkar genom att vi köpt en billigare dito från utlandet men det skulle förmodligen göra Dig gott att drabbas av arbetslöshet och medvetandegöra att vårt val i butiken de facto avgör även Din framtid på den svenska arbetsmarknaden!

#1
Dick
2008-11-14 23:27

Vi kan inte täta skeppen Saab och Volvo,för många hål.
Låt skeppen sjunka.

#1
mugge
2008-11-15 08:24

Förslaget om skärpta, koldioxidberonde skatter kan bli Saabs och Volvos räddning. Med starka incitament att få fram snåla bilar har dessa företag här en ypperlig chand att bli konkurrenskraftiga.

#1
Benny
2008-11-15 12:27

Ska det ges bidrag till konkursbon som Volvo och Saab av skattebetalarnas pengar så ska staten ha full kontroll på hur pengarna används. Amerikanska företag har ju som regel att först göda sina chefer med miljonbonusar(ren idioti) och jag som skattebetalare är helt ointresserad av att skicka pengar till skojarna på andra sidan Atlanten. Nordea är ju ett avskräckande exempel på hur illa våra politiker handskas men skattepengar. Det bästa är ju om Ford säljer Volvo till ett företag med pengar som kan börja om på nytt med nya bättre och billigare bilar. Det Volvo säljer idag håller inte måttet vare sig kvalitetsmässigt eller prismässigt i jämförelse med konkurrenterna. Dessutom är modellerna rätt fula och intetsägande vilket inte gör saken bättre!

#1
Shogun
2008-11-15 13:01

Samuel.
Det samhälle du förordar skulle jag inte vilja leva i där man bara får köpa vissa produkter tillverkade i landet, det finns det flera exempel på hur det gått för dessa länder.
Sannigen Samuel är att Saab och Volvo inte har dessa egenskaper som efterfrågas på marknaden, men som någon sa här nedan om de nya koloxidbaserade skatterna det kan bli räddningen. Men varken kvalitet,bränslesnålhet, pris står i relation till vad man får från andra märken tycker jag.
Kan man bygga konkurrens kraftiga bilar så får vi också sälja dom och då behöver vi inte gå ut i arbetslöshet varken du eller jag.
Men att det skulle hålla om vi alla skulle köpa Volvo och Saab här i Sverige, det fungerar inte så i en marknadsekonomi som jag sagt tidigare. Och vilka skulle köpa våra bilar utomlands på exportmarknaderna om Sverige helt plötsligt inte köpte deras produkter helt plötsligt ?! Det håller inte det du skriver Samuel !

#1
Raphael
2008-11-15 19:08

Samuel - det görs inte kläder i Sverige så hur ska vi kunna köpa svenska kläder? Tygerna körs i Kina eller Sydeuropa. Kläderna sys av barn i Indien, Bangladesh eller Kina. Även "svenska märken". Vi har ingen tillverkning i Sverige. Borås, som var den svenska textilindustrins mecka på 70-talet, har inte kvar någon textilindustri. Den är nedlagd sedan över 20 år tillbaks!
Vi har hittat andra industrier.
Saab och Volvo gör inte bilar för Svensson längre, de gör dyra premiumbilar som ska konkurrera med Audi, BMW och Mercedes. Det är lätt att såga åt tyskar "Köp tyskt" för de har ju Opel och tyska Ford! Eller fransmän som har Peugeot, Citroën och Renault, eller italienare som har Fiat.
Men tänk om tyskarna bara hade Mercedes och BMW, eller italienarna bara hade Alfa Romeo, Maserati och Ferrari! Skulle det hålla då säga "Köp italienskt! Bojkotta de andra. Rädda den italienska industrin och köp en italiensk sportbil som ligger från halvmiljonen och uppåt!".
Fungerar det för alla vanliga italienska familjer att göra så?
Men detta är vad du begär att svenskar ska göra!
För varken Saab eller Volvo gör bilar för vanligt folk. De gör lyxbilar! Billigaste Volvon är en C30! En liten trång kupe. Var sjutton ska jag ha hunden i den? Och hur ska man frakta två barn i den när det inte ens finns bakdörrar! Det fungerar ju inte Samuel.
Minsta Saaben är en 93. Den är dubbelt så stor, dubbelt så dyr, drar dubbelt så mycket bränsle som jag har råd med.
Ska jag tvingas ta dyra lån och rasera min egen personliga ekonomi för att Saab och Volvo gör bilar som är oekonomiska, för stora, för dyra, drar för mycket bränsle, kostar för mycket att serva?
Har inte de ett ansvar mot oss svenskar att göra bilar som vanligt folk har råd att köpa och äga?!
Volvo ersatte aldrig 240:n med en ny modell, de började satsa på Audi-marknaden istället och därmed försvann folkhemsbilen. Ett strategiskt misstag.
Varför ska vi stötta dessa strategiska misstag?
Det är dags att Volvo och Saab tvingas tänka om!

#1
moset
2008-11-16 19:50

Om Volvo och Saab byggde världens bästa bilar så skulle de sälja därefter. Nu bygger de hyggliga bilar till överpris och det visar sig i försäljningssiffrorna. Jag fattar fortfarande in vad man hoppas få om man köper en Volvo för 300 lakan istället för en BMW eller Audi, tyskarna ger mervärde för priserna vi snackar om.
Sänk priset på "svenska" bilarna eller strama upp produkterna så att de faktiskt konkurrerar.

#1
bengt
2008-11-16 20:18

Volvo och Saab är 2 typiska svenska produkter som inte hänger med i utvecklingen. Låg kvalité, långt under Audi, Citroen, Toyota, mercedes m.fl.
Vi Bilägare har en övertro på dessa två bilmärken i olika tester speciellt Volvo. Tyvärr så tror de flesta likadant i Sverige.... men de fllesta är väl sossar och då passar Volvo bra ...så tycker Vi bilägare som just är sosseinspirerad. Lägg ned Vovo och Saab. Överlåt åt Japan och Kina att producera bilar....de klarar det mycket bättre. Svenskarna kan leva på socialbidrag

#1
Per Erik
2008-11-16 22:19

Bengt!
Jag tror verkligen att Du är SÅ dum som Din verklighetsuppfattning är. Vi svenskar ska leva av socialbidrag säger han eftersom vi ska göra våra svenska bilarbetare arbetslösa men frågan är VEM som via skattsedeln ska finasiera socialbidragen om bl a bilarbetarna inte har ngt arbete och därmed ingen inkomst som kan omallokeras till socialbidrag för de som blivit arbetslösa beroende på att vi slutat köpa SAAB och Volvo? Det vore faktiskt önskvärt att bl a Bengt blev arbetslösa och därmed kunde frigöra lite tid och studera sambanden mellan arbete versus bidragsberoende och dess finansiering. Nä, låt oss bojkotta de utländska bilmärkena och köpa svenskproducerade bilar och övriga varor för vårt lands och miljön skull. Du Bengt, hoppas att Du blir arbetslös och det nu!

#1
Greger
2008-11-16 22:30

Nu har det hänt igen ! Vår Toyota Avensis kombi 2006:a har gått ca 6500 i stort problemfria mil men nu har det hänt. Motorn har börjat dra ca 1,5 - 2 liter olja per tank dvs per ca 60 mil. Dessutom rasslar det från motorn igen, ett ljud som kommer och går vid ca 1500 varv för att sedan succesivt avta. Annars har jag bara bytt en vattenpump, ett hjullager fram och ngt stag i bakvagnen samt en låskolv, tror jag, i
Har lämnats in på Toyota och jag fruktar en hisskligt dyr faktura. De har sagt att jag kan ta reparationerna åtminstone delvis på min bilförsäkring men då försvinner delar av min upparbetade bonus varför jag är beredd att ta kostnaden själv. De tror dock att reparationen kommer att landa på närmare 25 000 kr än 15 000 kr, beroende på explicit felkälla.
Toyota is Fantastic bode heta"Toyota is fan så taskig"

#1
Shogun
2008-11-17 01:57

Greger.
Toyotas slogan heter "Today,Tomorrow,Toyota" har du någon bra översättning på den också som din förra. Får vi höra !
Volvos kunde vara. "Idag, Imorron, kan vi vara borta" från marknaden.

#1
Jag
2008-11-17 15:39

Har inte sett några inlägg angående problemet? Bara Saab/Volvo hatarnas vanliga struntprat (plus lite miljöfnosk)....
Stöd Saab och Volvo! Varför det? Så att det nuvarande ledargarnityret skall få ännu mera bonusutbetalningar? Det börjar likna 1300-talets adel i snikenhet och samma tids värdelösa regeringar. Inget nytt under solen. Staten skall alltså beskatta pöbeln för att föda parasiterna!
En rejäl huvudet av toppen rörelse kommer nog igen, det blir inte lika blodigt som förr, men...
Häng dom NU!
Jag

#1
Per Erik
2008-11-17 22:59

Till skribenten "Jag" kan jag bara önska att han går samma öde till möte som skribenten "Bengt" nämligen egen förvärvad och därmed arbetslöshet av egen skyllan samtidigt som även "Jag" borde gå en grundkurs i nationalekonomi så att han finge utnyttja utanförskapet till att studera grundläggande teser i ekonomi. Nämnas bör att de båda ej borde ha rätt till varken A-kassa eller socialbidrag till sin försörjning eftersom de avsiktligt och konsekvent valt en alltför agitatoriskt approach mot importvaror som direkt har en motsvarande påverkan sk. undanträngning av inhemskt arbete.

#1
gp
2008-11-18 08:24

Varför då?
Om Volvo & Saab inte kan tillverka bilar som folk vill köpa så har dom sig själva att skylla.
Vad ska staten göra? Köpa bilar som sedan får stå och rosta?
Nej, om inte Saab och Volvo kan överleva utan hjälp så får dom väl dö då, tyvärr...
Tänk på hur det gick med föröken att rädda varvsindustrin i sverige fär 30-40 år sedan) miljarder i stöd till ingen nytta alls - till slut gick det inte att bygga båtar som ingen köper...
Och det är klart att många människor drabbas av arbetslöshet om Vovlo/Saab går om kull. men man kan ju inte ha kvar en industri bara för att det ger jobb, då skulle vi av samma skäl ha kvar t..ex. skrivmaskinsfabriker som producerade skrivmaskiner som vi så fort dom var färdiga fick montera ner igen; ingen skulle ju köpa dem...

#1
LC4ever
2008-11-18 10:40

Vi kan inte skicka skattepengar till Ford och GM för att dessa skall rädda sin Hummer. Volvo och SAAB är fortfarande två amerikanska företag.
Däremot om nu Ford skulle sälja Volvo så kan ju LO, 7-e AP-fonden eller någon annan svensk investerare köpa loss Volvo. Då kommer man i en annan situation där staten kan bidra med stödpaket.
Problemet är att Volvo (och SAAB) inte bygger bilar för Svensson utan för Smith. Och nu har Smith slutat köpa bilar.

#1
bertil
2008-11-19 01:27

När både Barack Obama och tyska regeringen är beredda att hjälpa sin bilindustri, så kommer den svenska regeringen (centerpartiet) bara med ytterliggare bördor på den svenska bilindustrin, med förslag om ytterliggare höjda skatter för större (och säkrare) bilar. Säkerhet betyder tydligen inget, allt handlar nu bara om luft,koldioxidutsläpp. Det har blivit som en religion. Fastän det betyder så ytterst lite för klimatet globalt vad lilla Sverige gör så vill regeringen att lilla Sverige ändå skall bära den största bördan så att de kan kan stoltsera och få prestige för det. De ser hellre att tusentals fler får gå på A-kassa och tar hellre den kostnaden än hjälper bilindustrin, imotsats till vad USA och Tyskland gör, så att folk får behålla sina jobb. Det som verkligen skulle betyda något för miljön är om Kina och Indien gör något. De står för en tredjedel av världens befolkning, men där skiter man i miljön och släpper ut allt möjligt. Men vi, lilla Sverige skall betala, fastän det i praktigen förändrar så lite globalt. Men vi skall ju vara föredömen och vara världsbäst så regeringen för sin fjäder i hatten.

#1
LC4ever
2008-11-19 10:23

Re Bertil.
Det är väl bara possitivt att staten vill sätta en högre kostnad för bilar som släpper ut mycket.
Det ger ju en kick åt folk att köpa nya snålare Volvo och SAAB. Då kan folk byta sin gamla Volvo 240/740/940 mot något modernt och säkert som ex en V70.
Förklara för mig varför det skall vara dyrare att köra en SAAB 9-3 Diesel m. partikelfilter eller en Volvo V50 Flexifuel mot en SAAB 9000 eller Volvo 740 utan katalysator. Något fel med dagens fordonsskatt är det, och det försöker man nu fixa.

#1
Gyll Enhammar
2008-11-23 15:04

Varför?
Om regeringen ger dem pengar går det oavkortat till GM och Ford i USA.
Ford och GM har haft miljard vinster, vart är de nu? Har man lite framförhållning så sparar man pengar till sämre tider.
Är man så kortsiktig är bolagen värda att gå i konkurs.
Tänk om Gyllenhammar fått fortsätta, då hade det inte blivit några "outsourcing" och satsning på kärnverksamheten. Volvo hade ägt olja och när det var sämre tider så kommer inkomsterna från de andra bolagen i sfären, t.ex. Abba Seafood.
Men det är lätt att se i backspegeln.

#1
Flux
2008-11-24 10:15

Ska svenska staten gå in och stödja den AMERIKANSKA bilindustrin..? Ne det tycker jag att vi ska avstå ifrån. Vi ser alla hur det amerikanska ägandet har sänkt både VOLVO och framför allt SAAB genom åren. Detta kommer att fortsätta om inte ägandet ändras. Låt dem städa upp sin egen skit. Deras chefer ska inte ha mer i fickan än de redan har. Det dom ska ha är att lära om från början! Dessutom säljs det inte fler bilar bara för att svenska staten pumpar in massa skattepengar. Få vill köpa ny bil med dagens ekonomiska läge i åtanke.

#1
Gösta
2008-11-24 16:44

Vad är alla vinsterna som Leif Johansson stått och skrytit om i TV Kvartalssvinster på flera miljader men nu är det tyst. Två månader av kris så skriker man om skattepengar NEJ visa nu eran duglighet till höga löner och bonusar som ni tycker ni är värda

#1
Nemokrati
2008-12-02 07:25

Nu kostar bolaget 20 miljarder. Det är bara att gå in och köpa. Volvo har en utvecklingsavdelning som heter duga. Rädda sysselsättning. Sätt i produktion miljöbilar. Rädda den svenska bilindustrin.
En självklarhet. Men de får ju ta och agera NU, så Maud ta och köp.
I andra hand svenskägt.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.