Nästa artikel
GM:s kris fortsätter - Saab-modeller försenas
Nyheter

GM:s kris fortsätter - Saab-modeller försenas

Publicerad 30 oktober 2008 (uppdaterad 21 september 2010)
General Motors kris fortsätter. Enligt uppgift är situationen så allvarlig att majoriteten av 2009 års modeller skjuts fram 3-12 månader - vilket drabbar Saab.
- Alla 2009-modeller som det är för sent att stoppa kommer ut. Sedan skjuts allt annat tillbaka mellan tre månader och ett år, säger en källa till Automotive News.

Nästa generation Saab 9-5 var tänkt att premiärvisas på bilsalongen i Genéve i mars 2009. Men nu ser lanseringen ut att dröja. Enligt uppgifter till Automotive News skjuts majoriteten av GM:s modeller fram mellan 3-12 månader.

Enligt uppgifterna kommer arbetet med Chevrolet Camaro och Chevrolet Volt att fortsätta, men få andra modeller får samma möjligheter. Därmed är Saab 9-5, 9-3X och 9-4X i farozonen.

General Motors vill inte kommentera framtiden för specifika märken.

- Det har varit mycket spekulationer, säger GM:s talesman Dee Allen och fortsätter:

- Vi har sagt att vi ser över vårt utbud, och det gör vi som en normal del av verksamheten.

Återstår att se om uppgifterna stämmer - och hur detta kommer att påverka Saab.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2008-10-30 17:48
Henrik Karlsson (ej verifierad)

Saabnisse min 9-5 är väldigt törstig
ca 1l/mil och Saab lyckas inte få ner förbrukningen hur man än försöker.
Men detta är inte det värsta med bilen. Bilen är behäftad med så mycket fel att det är otroligt att man kan misslyckas med en bil som denna. Det ena efter det andra dyker upp och detta är min 3:e Saab 9-5 och alla har varit likadana med många fel.
Som jämförelse kan jag nämna min bror som åker Toyota Avensis sin andra Avensis. Han åkte Saab tidigare då vi i våran familj alltid åkt Saab tidigare.
Han har inte bytt en glödlampa på sina Toyota bara service. Och han är mycket imponerad av Toyotornas kvalitet i jämförelse mot Saabarna.
Jag har provat hans Avensis flera gånger då min bil varit på verkstad och jag är faktisk mycket imponerad av denna Toyota så gedigen den är i inredningen att den kan jämföras mot Audi. Den utstrålar kvalitet rakt igenom. Därför håller jag med Erik här nedan att det finns betydligt snålare bilar än Saab och med betydligt högre kvalitet och då tänker jag närmast på de japanska bilarna i första hand. Så jag kan säga att min nästa bil blir inte en Saab. Hur ska man våga köpa ett märke som man inte vet finns kvar på marknaden om några år.
Nej, min nästa bil blir den nya Toyota Avensis kombi 2009 som ska finnas i Sverige i Februari. Tillsammans med min bror ska vi båda gå och betälla varsin ny Avensis när den kommer. Jag är helt övertygad om Toyotas kvalitet numera. Och komforten i senste Avensis som min bror har matchar Saab 9-5 med råge då med skinnstolar. Då jag tidigare varit tveksam till japanska bilar är jag numera tvungen att böja mig och säga att jag har haft fel.
Inte konstigt om Saab minskar i försäljning när kvaliten är som den är, tyvärr. Då är det inte konstigt om folk börjar att köra japanskt.

#c • Uppdaterat: 2008-10-30 20:07
Joran (ej verifierad)

Att försena SAABs nya modeller vore direkt dumt. 9-3X är snart klar och alla tunga verktygsinvesteringar är redan gjorda. En försening betyder bara att GM har kvar alla kostnader men skjuter på intäckterna. Samma med 9-5 och 9-4X. Däremot kanske modeller som ännu inte startats upp med tunga investeringar får skjutas på framtiden.

#d • Uppdaterat: 2008-10-30 21:16
Saabnisse (ej verifierad)

PG, jag har "ecopower"motorn och det går att komma ner till 0,7/mil, men man måste vara försiktig med foten.
Erik, de bilar du räknar upp matchar knappast den effektreserv som finns hos Saab, många av dem är ganska tröga.
Men som jag skrev, står man på går det åt soppa.
Henrik Karlsson, tråkigt med dina erfarenheter.
Jag har haft många Saab men har helt andra synpunkter på bilarna. Ok, alla har inte varit felfria, men det har varit överkomligt trassel.
När det gäller Avensis som du skriver om så är det säkert en bra bil, men komfortmässigt kan den inte mäta sig med Saaben.
Jag har kört den ganska mycket som hyrbil, men stolarna är sämre än Saabs, den väsnas betydligt mer än Saab och den lastar nästan 100kg mindre.
Nu kommer den ju i en ny modell och den kanske blir bättre.
För mig är det bara V70 som kan vara lika komfortabel som 9-5, men den har alldeles för tråkig motor.
Tyvärr, har man börjat med turbo är det svårt att gå tillbaka till sunkiga sugmotorer.

#e • Uppdaterat: 2008-10-30 21:18
Saabnisse (ej verifierad)

Jag glömde skriva att jag gillar Passat, det är den bil som kommer närmast 9-5 för mig!

#f • Uppdaterat: 2008-10-30 22:11
Henrik Karlsson (ej verifierad)

Saabnisse
Jag håller inte med dig att Avensis inte kan mäta sig med 9-5 komfortmässigt. Efter att ha lånat min brors Avensis så har jag ändrat uppfattning helt och hållet angående Avensis och Toyota överhuvudtaget. Man kan förstå att dessa bilar säljer bra i sverige numera. Att 9-5 har bra stolar det stämmer tillviss del men de passar inte för alla tex min fru klagar och tycker att Avensis har betydligt bättre stolar. Desseutom är ju 9-5 en mycket gammal bil även om man sätter sig i en ny så känns den gammal. Jag kan inte förstå hur Saab med sin 9-5 modell kan vara behäftad med så mycket fel på en modell som tillverkats så länge de brukar ju bli bättre med åren. Men så verkar det inte vara med Saab. Den Avensis som finns nu är ju i slutet på sin livscykel nu efter 5år och är ju även korad av Folksam som Sveriges krocksäkraste bil numera också en av anledningarna till att vi kört Saab. En Avensis kombi av senaste version skulle jag inte ha något emot att ha. Men min bror säger att jag ska invänta den nya versionen som kommer i början av nästa år. Men jag är orolig för att bilen ska ha fel i början av sin livscykel. Något jag absolut inte behöver oroa mig för säger min bror. Toyota är färdig utvecklade från början när de når ut till kund jag hoppas att han har rätt och verkar stämma med andra Avensis ägare jag pratat med.
Förstår heller inte hur du kan uppleva Avensis som bullrigare än 9-5 tycker precis tvärt om sitter man i baksätet på 9-5 så väller det in oljud från bakvagnen. VW Passat tilltalar mig inte alls har stolar som är som kyrkbänkar. Hondas nya Accord kombi tilltalar mig mycket bra även utseende mässigt och även komfortmässigt något mindre bagage tar den än 9-5 men det kan jag leva med. Gamla versionen av Accord har ett större bagage än 9-5.Nya versionen av Accord formligen utstrålar kvalitet i varje detalj sedan jag provkörde bilen. Jag fattar inte idag hur man har missat alla dessa japanska bilar man har ju när det blivit dags för bilbyte styrt kosan mot saab tidigare automatiskt utan att reflektera över japanska bilar, tyvärr får jag väl säga. Men jag är glad att jag upptäckt dom nu och det får jag till stor del tacka min bror för när man fått låna hans Avensis när min Saab varit på verkstad. Jag ska också prova nya Mazda 6 i kombi version.Tråkigt detta att Saab bilar inte håller den kvalitet man kan kräva av idag. Jag tänker främst på alla som arbetar i Trollhättan nu men vad är det som fattas när inte bilarna håller måttet som japanska bilar ? Vad gör japanerna som inte vi kan göra med bilarna när kvaliten skilljer som den gör det är ju ett faktum som ingen kan förneka idag att japanerna leder kvalitetsmässigt det visr ju undersökning efter undersökning. Och hur kan man försena de nya modellerna av Saab när det är nu man behöver dom som mest, men hur är kvaliten på dom när GM tvingas spara. Sparar man på kvaliten eller vad, jag vågar inte chansa en gång till på en Saab igen.
Det får bli japanskt denna gången och Toyota kommer väl att leva även i övermorgon, gör GM och Saab det ?

#g • Uppdaterat: 2008-10-31 00:03
nonMSG (ej verifierad)

Jag kan inte förstå att SAAB o Volvo ägare tycker att det är snålt med 0,7l/mil på landsväg. Prova en japanare så får ni se vad snålt är. Tyvärr måste jag säga, hemskt tråkigt att de svenska tillverkarna först nu inser att de måste göra snåla bilar med hög kvalité. Jag har tidigare kört europeiskt, men det kommer jag troligtvis aldrig mer att göra. Det enda, i mitt tycke, som SAAB och Volvo har att komma med är komforten.

#h • Uppdaterat: 2008-10-31 09:34
pg (ej verifierad)

Detta med komfort o köregenskaper.
Detta är subjektiva bedömningar. Många Saabägare är lyriska över Saabs komfort o köregenskaper.
Jag är benägen att hålla med, men komfortmässigt är det inte någon större skillnad mellan vare sig Vectra eller Saab 95. Inte heller Avensis är fy skam i detta avseende. Dock halkar Japanerna efter vägegenskapsmässigt, där Avensis inte på långa vägar kan mäta sig med ex Vectra och de båda Saabmodellerna.
Att Japanska bilar skulle vara bränslesnåla är en myt. I vår familj har vi haft 3 st Mazda 323 o 1 st 626 med olika motoralternativ. Visserligen går de billigt, ca 0,7 blandad körning, men dotterns Astra drar bara 0,6-0,65 blandad körning. har själv testat och konstaterat detta. Dessutom verkar det vara bäst föredatum som gäller. I vart fall när det gäller Mazda. Andra Japaner har jag ingen erfarenhet av, men jag tror mera på Toyota i detta avseende.
Ett tilläg beträffande komfortbedömning; Har man gett sig "fan" på att ett visst märke är ens favorit, hittar man alla möjliga fel på andra märken.
Jag har kört olika märken och finner mig nöjd med de flesta efter tillvänjning och av vad jag kan se o känna, kör jag lika gärna Saab eller Opel. Däremot Volvon har jag svårt att komma till rätta med förarstolen, men på passagerarsidan sitter jag bäst i Volvo. har väl inte lyckats hitta rätt körställning.

#i • Uppdaterat: 2008-10-31 20:02
Saabnisse (ej verifierad)

Jag häpnar över alla dessa Toyota lobbyister som tar varje chans att framhålla sitt märke.
Just här, Henrik Karlsson, jag undrar om han överhuvudtaget suttit i en Saab?
Saab tillverkar säkert inte världens bästa bilar, men de är komfortabla och de passar många av oss även om det finns de som kanske är bränslesnålare och modernare.
Men de som jag haft har varit tillförlitliga, t.ex. har min grannes Avensis haft fler problem med sin bil än jag på min.
Det säger egentligen ingenting, vi har bara kört 6000-8000 mil med våra senaste och på den sträckan går väl alla bilar utan större problem.
Men det finns ett faktum och det är att endast Saab och Volvo är byggda för svenska förhållanden och det finns bara ett bilmärke i hela världen som låter sina bilar klara ett riktigt älgtest innan de släpps till försäljning, nämligen Saab!
Sedan finns det ju de som aldrig räknar med att köra på en älg, liksom de som inte använder bilbälte för de krockar ju aldrig!

#j • Uppdaterat: 2008-10-31 23:08
pg (ej verifierad)

Älgtest och saab. Vart hämtar du denna information? Det är så att ett flertal fabrikat testar krafter mot A-stolparna och taket framtill på bilen genom "älgtest" och rundslagningsprov. Det gör alla Tyska bilfabrikat samt Volvo och alla dessa klarar dessa kollissioner lika bra som Saab.
Tyvärr har inte fransmännen tagit detta på allvar, hur det är med japanerna vet jag inte i dagsläget.
Folksams statistik säger en del, och inte ens i denna statistik kan man garantera att man klarar en älgolycka med en Saab eller Volvo, men sannolikheten är dock klart större än hos Franska bilar.

#k • Uppdaterat: 2008-11-01 00:15
Peter. (ej verifierad)

Jag måste bara få lägga mig i debatten här. Vad är det som är så konstigt att folk framhåller Toyota idag ? Det leder i princip alla förekommande undersökningar som presenteras. Man har bland de nöjdaste kunderna som kör märket,bla här i Vibilägare sen flera år. Och senast Motormännens undersökning. Är det då konstigt om det framhålls ?
Saab och Volvo utvecklade för de svenska förhållandena ? På vilket vis då ? Man kan ju inte leverera produkter som kunderna är nöjda med, se senste rapporten vad kunderna tycker i Motormännens undersökning vad kunderna tycker svenska bilar ligger i botten !
Sedan komfort. Har Saabnisse suttit på mittplatsen bak i en Saab 95 kombi ? Sittplatsen där är stenhård ! Förövrigt håller jag med PG angående krocksäkerheten och där kan man utläsa att Toyota Avensis ligger i toppen också här numera.
Detta säger jag som åker Volvo S80, men man kan ju inte blunda för vilka framgångar japanska Toyota har bla här i sverige där man ligger på 3a i regstatestiken det tyder på att bilarna tilltalar svenska köpare. Toyota är mycket duktiga på att bygga upp sitt varumärke år efter år men en målmedvetenhet och en satsning på kvalitet i långa loppet som jag är mycket imponerad av. Nog för att man är svensk men man kan inte mena att en svensk bil som är 11år gammal som 95 är bättre än betydligt yngre konstruktioner från andra tillverkare. Tiden har sprungit ifrån våra svenska tillverkare så är det bara. Man kan inte konkurrera utan konkurrenterna har sprungit ifrån. Så är det bara.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.