Nästa artikel
"Spyker köper Saab"
Nyheter

"Spyker köper Saab"

Publicerad 25 januari 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
Alla turer kring Saab tycks nu få sitt slut - GM säljer Saab till Spyker. Affären uppges nu vara helt klar, enligt vad SVT:s Rapport erfar.
Efter många ödesdagar och osannolika turer fram och tillbaka blir det till slut en sportbilstillverkare som köper Saab.

Affären klar
Enligt vad SVT:s Rapport erfar så är affären mellan GM och Spyker klar.

Rapport uppger att Spyker kommer att presentera köpet under en presskonferens senare i dag.

Även GM väntas bekräfta Spykers köp av Saab senare under eftermiddagen.

Flera klartecken
Enligt Rapports källor ska även Europeiska investeringsbanken ha godkänt ett lån till Spyker på ungefär fyra miljarder kronor.

Riksgälden ska samtidigt ha gett klartecken för statliga garantier.

Klockan 14:30 i dag träffas regeringen vid ett extra sammanträde för att besluta om att gå i borgen för lånet.

Diskutera: Kan Spyker få Saab på rätt köl?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-01-25 15:11
marre (ej verifierad)

hehehee,, där fick ni alla saab hatare, saab reser sig på 9.9 detta är bättre än en kines i handsfacket som volvo får

#2 • Uppdaterat: 2010-01-25 15:19
Krister (ej verifierad)

Nu återstår det jobbiga. Att vända en företag som gör miljardförlust till att gå med vinst, att återställa förtroendet för märket och börja leverera attraktiva bilar. Annars går det som med Rover, konkurs.
Kul för de anställda, men det är långt ifrån över.

#3 • Uppdaterat: 2010-01-25 16:08
marre (ej verifierad)

den sista som ska bjudas in till saab i trollhättan efter att spyker tar vid är maud olofsson, hon kan vara i stockholm å göra som hon gjort hela tiden just de ingenting, saab klarar sig utan henne

#4 • Uppdaterat: 2010-01-25 16:56
Lägerleffe (ej verifierad)

Skönt att höra att Saab äntligen räddats undan bossarna i Detroit. Nu "återstår bara resten" - d.v.s. att få fart på tillverkning, marknadsföring, försäljning och vidare utveckling.
Till att börja med kan man låna ut några nya 9-5 till stolta och framåt svenskar som Zlatan Ibrahimovic, Ara Abrahamian, Elin Nordegren, Hilda Johansson på HildaStudio, Fredrik Ljungberg och Lägerleffe.

#5 • Uppdaterat: 2010-01-25 18:00
Roy (ej verifierad)

Att Saab-entusiaster finns över hela världen och inte minst i USA visar en länk från konkurrenten Auto Motor & Sport. I en Internet-enkät (vad nu en sådan kan vara värd) kan man ange vilket nedlagt (eller nära nedlagt) bilmärke man saknar mest. Saab leder ligan skyhögt. Så nog finns det presumtiva kunder - hoppas jag.
Låt Saab åter bli vad det i grunden är: Ett entusiastfabrikat för entusiaster. Och må vi bli fler!

#6 • Uppdaterat: 2010-01-25 19:18
Volvo RWD (ej verifierad)

Svt drar tillbaka sitt påstående. Saab affären är alltså inte klar..

#7 • Uppdaterat: 2010-01-25 20:07
pg (ej verifierad)

Jag blir en aning komfunderad kring denna affär och Saabs ev. överlevnad. Lika fundersam blir jag när man ser att storleken på den nya Saaben endast är ca 1 dc längre än Insignian och 3 cm bredare, samt att kupemåtten verkar vara identiska. Jag trodde att detta skulle bli en stor Saab, men det verkar istället vara motorhuven man satsat på. Hur sjutton tror man att denna bil ska kunna konkurrera med bästsäljaren Insignia ute i Europa. Därefter kan man ju ha funderingar på varför GM tillåter Saab att bygga en så storleksmässigt likadan bil, men kanske inte de angivna måtten stämmer?

#8 • Uppdaterat: 2010-01-26 10:21
Saabnisse (ej verifierad)

PG, det kanske var så att Saab 9-5 skulle bli finbilen medan Insignia skulle vara vardagsbilen?
Hur GM tänkt i det här fallet får vi väl aldrig veta.
Om enda skillnaden är några cm i storlek finns ju ingen anledning att betala kanske 50000:- extra för ett märke.
Det måste vara något mer och det får vi kanske reda på om det får bli någon provkörning.

#9 • Uppdaterat: 2010-01-26 19:09
pg (ej verifierad)

Håller med dig Saabnisse, även jag är nyfiken på förändringarna och skillnaden. Hade in i det längsta hoppats på en provtur. Beträffande måtten så tror jag inte att det är en färdig bil som inregistrerats. Hjulbas och spårvidd ändrar man inte på i en hast, men gott o väl yttermåtten såväl på längden som på bredden. Säkert kommer kanske längden att bli över 5 meter på sedanmodellen och kanske någon dm längre på kombimodellen.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.