Nästa artikel
Bara Spyker kvar
Nyheter

Bara Spyker kvar

Publicerad 18 januari 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
Nu kommer nya uppgifter i ryktesfloran kring Saab. Spyker är nu ensam budgivare och definitivt besked kommer under måndagen, uppger Bloomberg News.
Måndagen den 18 januari är ännu en ödesdag för Saab.

Åtminstone enligt amerikanska Bloomberg News som talat med två källor med påstådd insyn i Saabaffären.

"Beslut på måndag"
Enligt en av källorna kommer GM under måndagen att besluta om försöken att sälja Saab ska fortsätta.
 
Båda källorna uppger vidare att Spyker nu är den enda budgivare som fortfarande är aktuell.

Genii ifrågasätter uppgifter
Men att Genii Capital kastat in handduken är något som investmentbolagets talesperson förnekar.

- Vi har ingenting som tyder på att vi inte längre skulle vara aktuella på något sätt. Det är fortfarande lika aktuellt som det var för ett par dagar sedan, säger Lars Carlström, talesperson för Genii Capital, till TT.

Istället förväntar sig Genii Capital att fortsätta förhandlingarna med GM tidigt under denna vecka.

Diskutera: Ser du något hopp för Saab?
Ford Focus kombi Active 1,0T 125 Aut Launch Edition

Grundpris: 271 400 kr.

Tillval: B&O-ljudpaket 7 900 kr, lastnät 2 000 kr, LED-strålkastare 9 000 kr, Dödavinkel 5 000 kr, trådlös mobilladdning, 750 kr, textilmattor och klädd panel 2 000 kr. Totalt 26 650 kr.  

Testbilens pris: 298 050 kr.

Garantier: 5 års nybilsgaranti, 3 års vagnskada, 12 års rostskyddsgaranti, 2 års lackgaranti, vägassistans förnyas vid service.

Skatt: 3 230 kr/år (år 1–3), 778 kr/år (år 4–). 

Mått & vikt: L 469/B 184/H 155 cm. Tjänstevikt 1 495 kg. Maxlast 475 kg. Släpvikt 1 300 kg. Bagage-volym 608/1 653 l (VDA).

Motor: Trecylindrig bensinturbo, 999 cm3. Max effekt 125 hk vid 6 000 v/min. Max vridmoment 200 Nm vid 1 400–2 500 v/min. 

Kraftöverföring: Framhjulsdrift, 8-stegad automat.

Deklarerad förbrukning: 7,1 l/100 km (WLTP).

CO2-utsläpp: 158 g/km (WLTP). Skattebaserat CO2: 130 g/km (NEDC). 

Prestanda: Toppfart 189 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 11,1 s (fabriksuppgifter).

Betyg i Euro NCAP: 5/5

ViB:s rostbetyg: 2

ViB:s ljusbetyg: Halvljus 3/helljus 2.

 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2010-01-18 17:08
Conny Karlsson (ej verifierad)

GM har en dold agenda för Saab. Verkar som man inte vill sälja. Troligtvis för man vet vilket kunnande som finns inom väggarna. Och vad detta kan medföra vid en ev försäljning till "rätt" köpare. Jag menar man har ju insyn i mycket vad GM har försig i framtiden och detta kan möjligtvis användas då i kommande Saabmodeller eller i ev andra bilar som en köpare redan har på sitt program. Har inte Saab varit med och tagit fram hybridtekniken som bla sitter i Chevrolet Volt(GM powertrain)? Då har man ju insyn i allt detta, är det därför GM är rädda för att sälja Saab så inte all denna teknik kommer i "orätta" händer vid en ev försäljning.
Istället för att sälja Saab så väljer man att lägga ner Saab så att inte allt kunnande som finns inom Saabsväggar ska komma andra tilldel. Tråkigt men tyvärr nog sant! Men vi får se vad som händer.....

#9 • Uppdaterat: 2010-01-18 18:51
Krille (ej verifierad)

Bra idé med IKEA men varför inte låta de sälja bilen också och skapa ett helt nytt koncept för bilförsäljning. Låt utvalda verkstäder ta hand om service och reparationer. Tänk om man fick bort mellanledet (importören) och bilarna kunde skickas direkt till IKEA butiken utan att passera en importör. TÄNK NYTT.

#a • Uppdaterat: 2010-01-18 21:47
Johan Kjellén (ej verifierad)

Att SAAB i sin nuvarande skepnad går i graven är sorgligt, men inte förvånande.
Låga volymer, som bara en lyxtillverkare som Porsche kan göra vinst på (fast nu i finanskrisens spår går även Porsche med förlust), endast två modeller som inte byts ut på långe, törstiga turbomotorer, och kvalitsmissar ger alltför höga verkstadsnotor, särskilt i jämförelse med japanska och koreanska bilar.
Vissa SAAB- bilar har själ, ursaaben 92, ett estetiskt mästerstycke. Jag gillar även sasondesignade 99 och 9000 var egentligen en väldigt lyckad konstruktion, så rymlig, bekväm och med hög säkerhet.
Även dagens 9-3 är en mycket trevlig bil med tidlös design, fin förarmiljö och vassa köregenskaper.
Visst, den är numera ålderstigen, men när kineserna börjar producera 9-3 och en importör tar in den till Sverige för ett pris på 139.000 kr, kommer nog många slå till...