Nästa artikel
Provkörning: Toyota Verso-S (2011)
Provkörning

Provkörning: Toyota Verso-S (2011)

Publicerad 15 mars 2011 (uppdaterad 8 maj 2014)
Toyota Verso-S är ett litet praktiskt högbygge, baserat på småbilen Yaris. Utrymmena är väldigt goda i förhållande till yttermåtten men för att klara den svenska miljöbilsgränsen krävs en ylande CVT-låda och priset blir högre än för konkurrenterna.

På de flesta provkörningar brukar motorjournalisterna mötas av flashiga bilder på den nya bilen i sällskap av solbrända ungdomar, vindsurfingbrädor och mountainbikes. Oavsett biltyp tror nämligen reklamfolket att detta upplägg säljer. Därför är det uppfriskande att Toyota inte hymlar med syftet med Verso-S – den här bilen är byggd för pensionärer!

Marknadsfolket må ta sig för pannan men faktum är att med tanke på hur snabbt målgruppen pensionärer växer finns det möjlighet att Toyota gör alldeles rätt.

Verso-S har längd och bredd som en vanlig småbil typ Polo, Yaris eller Clio men höjden och de raka linjerna ger sällsynt rymd i kupén. Baksätet är delbart och lätt att fälla. På sidoväggarna i bagageutrymmets bakre del finns handtag som med ett enkelt drag fäller baksätet och förvandlar kupén till ett närmast kubformat lastutrymme som klarar 1 388 liter bagage.

Golvet blir helt plant men längst bak finns en lös skiva som kan flyttas ned ett hack, alternativt helt tas bort för extra utrymme. Baksätet i sig går inte att skjuta i längdled, en möjlighet som vissa konkurrenter erbjuder. Däremot kan ryggstödets lutning justeras en smula. Kupén innehåller en hel del fickor och fack för småprylar.

Reglagen är logiska och lättanvända. Instrumenten framför föraren består av en stor hastighetsmätare, en stor bränslemätare och en stor varvräknare. Tydligt och nästan spartanskt. Men under ytan lurar många avancerade finesser.

Ljud med pekskärm
I och med Verso-S lanserar Toyota en ny typ av pekskärmsbaserad ljudanläggning kallad Toyota Touch som senare kommer att dyka upp i fler modeller.

Via den dryga sex tum stora bildskärmen kan man styra ljudanläggning, färddatorn, extern mediaspelare samt fungera som handsfree för mobiltelefonen via Bluetooth. Toyota Touch är standard från och med utrustningsnivån ”Plus” och innehåller också en backkamera.

Från och med i sommar kommer en navigeringsmodul som extratillbehör och senare ska Toyota lansera nya funktioner i form av extra program, ”appar”, som ska kunna laddas ned via internet.

Annorlunda upplevelse
Till att börja med lanseras bilen enbart med en fyrcylindrig bensinmotor på 1,33 liter, samma maskin återfinns bland annat i Toyota Yaris, en modell som Verso-S delar många komponenter och konstruktionslösningar med.

I resten av Europa kommer bilen också med en diesel på 1,4 liter som Toyota tills vidare valt att inte lansera i Sverige eftersom man menar att den skulle bli för dyr. Dieselmotorn skulle driva upp priset minst 20 000 kr.

Vi fick möjlighet att prova båda maskinerna och kan konstatera att bensinmotorn räcker gott till vardags även om dieselns högre vridmoment naturligtvis gör snabb motorvägskörning mer avspänd.

I grundutförandet är bensinmotorn kopplad till en sexväxlad manuell växellåda. Trots att stopp/startsystem är standard klarar den inte att komma under den svenska miljöklassribban.
Men miljöbilsklassningen lockar och Toyota hoppas att storsäljaren kommer att bli den version som är utrustad med den elektroniskt styrda steglösa automatlådan CVT (Continuously Variable Transmission).

Att köra CVT är inledningsvis en annorlunda upplevelse. När man ger gas ökar motorvarvet snabbt och ligger sedan kvar konstant vid vridmomentstoppen, samtidigt som utväxlingen gradvis ökar. Vid kraftig acceleration vid exempelvis en omkörning ylar motorn kraftigt samtidigt som känslan av acceleration uteblir.

De som tidigare kört Toyota Prius eller någon av Volvos gamla ”rem-johan”-modeller är vana. Andra tycker det känns märkligt och inte alltid behagligt. Accelerationen sker dock helt ryckfritt och i jämn hastighet sjunker motorvarvet till normala nivåer.

Dessutom finns möjligheten för den som inte alls kan förlika sig med automatlådans arbetssätt att växla manuellt i sju virtuella steg via paddlar på ratten eller med hjälp av växelspaken.

Lever upp i stan
Provkörningen sker denna gång i och kring Madrid och på den släta spanska asfalten går Verso-S riktigt komfortabelt. Framstolarna är rejält tilltagna och fungerar bra för storvuxna svenskar även under längre körpass. Bilen går stadigt i höga farter och är följsam när vägen kröker, även om någon större körglädje inte vill infinna sig.

I stadstrafik lever bilen upp och bitarna faller på plats. Högre sitthöjd än i de flesta andra småttingar underlättar in- och ursteg samt ger bättre överblick. Stora backspeglar och backkameran underlättar parkering och manövrering på trånga ytor.

CVT-lådan fungerar utmärkt i stan och stopp/start-systemet stänger blixtsnabbt av och återstartar motorn vid exempelvis trafikljus.

Säkerhetsutrustningen är omfattande med bland annat knä-krockkudde för föraren som extra finess. Antisladdsystem är standard och krockkudden på passagerarplats går att koppla ur.

Säkerheten är ännu inte testad av Euro NCAP men Toyota siktar på fem stjärnor. Priset är högre än konkurrenternas. Visserligen finns Verso-S i en avskalad budgetversion från 157 900 kr men den tror inte ens importören själv att man kommer att sälja särskilt många av.

Mest hoppas man alltså på den miljöbilsklassade CVT-versionen med det prisvärda ”Plus”-paketet. Då hoppar priset upp till strax under 180 000 kr. Det är mycket pengar för en liten bil men Toyota Verso-S är också en ovanligt duktig liten bil.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Toyota Verso-S 1,33 Multidrive S Plus

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Toyota Verso-S 1,33 Multidrive S Plus

Pris, från kr: 177 900.
Säljstart: April.
Modell: Femsitsig halvkombi med fem dörrar.
Mått, cm: L 399/B 170/H 159.
Tjänstevikt, kg: 1 225.
Släpvagnsvikt, kg: 800.
Motor: 4-cyl bensinmotor. Dubbla överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder.  Cylindervolym: 1 329 cm3. Max effekt: 99 hk vid 6 000 v/min. Max vridmoment 125 Nm vid 4 000 v/min.  
Kraftöverföring: Elektroniskt styrd steglös variabel automatväxellåda. Stopp/startsystem. Framhjulsdrift. ESP standard.
Prestanda: Acc 0–100 km/tim: 13,7 s. Toppfart 165 km/tim.  
Bränsleförbrukning, blandad körning: 5,0 l/100 km.
CO2-utsläpp: 117 g/km.   
Konkurrenter: Kia Venga, Opel Meriva, Ford Fusion, Hyundai ix20.

Vad nytt? Helt ny bil.
För vem? Utmärkt för seniorer!
Bra köp? Ja, trots högt inköpspris tror vi Verso-S blir en bra affär på sikt.

Plus: Rymlig för sin storlek, komfortabel, lättkörd.
Minus: Högt pris, surrig vid acceleration.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-03-15 12:07
Gert Andersson (ej verifierad)

När ska den återkallas?

#2 • Uppdaterat: 2011-03-15 12:50
Hanzzon

Denna kommer nog bli eftertraktad även som firmabil för de som vill ha en mindre firmabil ala Renault Kangoo/VW Caddy men med bättre driftsäkerhet då modellen kommer att säljas med verkstadsinsats för det som vill ha det utan baksäten.

#3 • Uppdaterat: 2011-03-15 13:02
Storknut (ej verifierad)

OJ!
Har svårt att se att den får en enda köpare åtminstone utanför Japan. Är det någon som förstår varför just Toyota gör så, ursäkta, smaklöst klumpiga och "konstiga" bilar? Byta mot denna Toyotan? Näe!

#4 • Uppdaterat: 2011-03-15 18:27
murphy

Nu måste vi vara solidariska med Japan. Jag föreslår att alla köper Toyota, Honda osv. Volvo och Saab-ägare, byt till japansk. Friend in need - friend indeed.

#5 • Uppdaterat: 2011-03-15 21:21
Gert Andersson (ej verifierad)

Fy faan för Caddy. Vilka usla stolar i jobbets 2005a...

Vi får se ifall chefen byter den mot en Logan. :) Bra bil, känns mer rejäl och med underbara stolar.

Toyotan äro för ful.

(Vad bra just min nya bild passar till denna pratbubbla. :) Munnen pratande öppen och huvudet nära bubblan och vänt ditåt.

#6 • Uppdaterat: 2011-03-16 23:33
Roger Skagerström

Extremt fin inredning för att vara en småbil.

Och extremt komiska strålkastarglas fram! Seer ut som Pikáchus öron :D

#7 • Uppdaterat: 2011-03-19 08:57
Gert Andersson (ej verifierad)

Man kanske kan bli sjuk av japanska automobiler? Av dess strålning? En bil innehåller mycket material och man sitter i dem flera timmar dagligen?

Med all anständighet, andagt och Vördnad, liksom inför Guds ansigte såsom också med all uppmärksamhet och sammanknäppta händer långsamt och tydligt, att de veta hvad de bedja, och andra kunna förstå dem, med all möjelig stillhet. Den som tager fel, skall Scholemästaren rätta och hjelpa; och all oordning bör straffas efter bönen som skall handla o matt ingen skall köpa en automobil från Toyota.

Men det är öfverensstämmande med sanningen och alla åldrars erfarenhet: at ingen ting i verlden äro så skadeligt och förderfligt som att köpa en automobil från Toyota.

Toyotafabrikörer skall märkas på låren, andra på bröstet, armen, höften, o. s. v. Derefter bortföras de til plantagerna på landet, hvaraf somlige äro belägne vida öfver hundratusen alnar ifrån staden Mjölby.

#8 • Uppdaterat: 2011-03-19 11:15
Gert Andersson (ej verifierad)

Min strålningsoro beror på kärnkraftsolyckan.

Frugan var rädd för att TVn skulle ge ifrån sig sin strålning som sitter dess material. Hon blev dock lugn när jag förklarade att TVn var tillverkad före olyckan.

Idag ska vi äta ostkaka. Min fru och jag. Hoppas ingredienserna är svenska utan strålning. Man vet aldrig med ursprung.

Trist för japanerna nu som är så lungt och trevligt folk...

#9 • Uppdaterat: 2011-03-19 20:16
FLAC

Gert: har du sniffat kontaktlim, eller röker ni konstiga svampar där hemma? du verkar ju mer än lovligt förvirrad...

#a • Uppdaterat: 2011-03-20 15:24
Gert Andersson (ej verifierad)

Denna sero något mer charmig ut än vissa själlösa Toyotor.

Dacia är mkt charmig, och mkt billigare och mkt bättre än andra bilar.
Man blir pigg av att se Dacians design! Och ännu gladare när det äro den perfekta automobilen.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.