Bild
Nästa artikel
Subaru Trezia – börd från Toyota

Subaru Trezia – börd från Toyota

Nyheter

Alliansen mellan Toyota och Subaru bär frukt. I vår förvandlas nya flexbilen Toyota Verso-S till Subaru Trezia.

I höstas presenterade Toyota nya minibussen Verso-S, en fyra meter lång uppföljare till Yaris Verso. Som av en händelse mäter nya Subaru Trezia exakt samma längd.

Det är ingen slump, bilarna bygger på en och samma plattform som utvecklats av Toyota. I dag äger Toyota nästan en femtedel av Subaru och tillverkarnas plan tycks vara att sälja i stort sett samma bil – men med olika emblem.

Subaru kallar nya Trezia för en ”Compact Smart Wagon”, en kompakt högbyggd kombi. Andra skulle kanske kalla biltypen flexbil eller minibuss.

Motorerna som står till förfogande är en bensinmotor på 1,3 liter och en turboladdad dieselmotor på 1,4 liter. Dieseln klarar den svenska miljöbilsgränsen med råge med sitt CO2-utsläpp på 113 gram/km. I övrigt är få detaljer kända.

Nya Subaru Trezia premiärvisas på bilsalongen i Genève i början av mars. Försäljningen i Europa drar igång i april.
 
Diskutera: Vad tycker du om Subaru Trezia?

Kommentarer

#4
2011-01-20 16:41

Kul att så många biltillverkare verkar vilja få in Toyotas teknik i sina bilar, inte bara Citroen, Peugeot och nu även Austin martin utan även Subaru....

Till och med Volvo körde ju med växellådor från Toyota tidigare åtminstonda..... Många på kö tydligen....:)

Dom har medvind.......

#5
Uno Lööv
2011-01-20 18:47

Nu vill fler ta till sig återkallningstrenden. :)

#6
Blinkljus
2011-01-20 19:38

Det kan bara bli bäst när dom två bästa bilbyggarna slår sina huvuden ihop.

#7
Sunes bror
2011-01-20 21:25

Blinkljus: Kan du motivera din åsikt?

#8
A N
2011-01-20 22:15

Säkerligen en bra bil, men vacker - nä knappast.

#9
Sunes bror Uno Lööv
2011-01-20 22:37

Ser bättre ut än Aygo, tur att de samarbetar annars hade det varit en farlig konkurrent.

#10
2011-01-21 08:48

För det 1:a är miljöbilsgränsen färskvara. Den kan vara sänkt långt under Versons 113 gram redan till sommaren.
För det 2:a hoppas jag denna Toyota/Subaru blir mer meningsfull än den stora Verson. Som är helt överflödig, när den billigare och bättre Grand Scenic finns. (Jag råder var och en som är i Verso-tankar, att prova några varianter av Scenic innan köp.)

#11
mctar
2011-01-21 11:25

Simon no1: Kanske Toyota försöker dumpa gammal teknik på andra för att köpa in modern teknik från GM?

#12
2011-01-21 11:45

Re mctar
Jag är tveksam om GM har nån modern teknik överhuvudtaget......

#13
mctar
2011-01-21 12:44

Jo, aningen modern får man väl ändå säga att Volt är?

#14
2011-01-21 13:51

Re mctar
Jo Volt är nog det modernaste GM haft, men det är också deras första laddhybrid så hur bra tekniken är i verkligheten tar nog några år att få fram så jag tror nog inte Toyota har nån anledning att köpa tekniken i dagsläget, däremot har ju GM köpt teknik från Toyota.....

#15
Blinkljus
2011-01-21 14:30

Sunes bror: Ja, dom ligger ju i toppen på alla undersökningar om minst fel, nöjdaste bilägare osv. Då måste det ju bara bli bäst.

#16
Rune vet.
2011-01-21 21:35

Alla återkallningar då? Det är ett bevis på att Toyota inte gör bra bilar. Sedan är de fula också och har en fattig och plastig kaross.

#17
2011-01-21 22:36

Re Rune vet ingenting
Ytterligare en som inte är påläst, så här skriver NHTSA som orsakade rekordåterkallningarna efter att de undersökt de krockade fordonen....

Hittills har amerikanska trafiksäkerhetsorganisationen NHTSA, "National Highway Traffic Safety Administration", inte funnit några mekaniska eller elektroniska fel på de undersökta Toyota-bilarna. De meddelade NHTSA till politiker i kongressen i en första, officiell förhandsrapport under måndagen.

Läs på lite innan du dravlar....!

#18
Jalle Lööv
2011-01-22 00:20

Simon, sluta att snacka skit om allt som det inte står Toyota på och ge faan i att prata gott om Toyotaskräp.

Det finns kanske dumma människor som går på det de läser så skriv inte!!!

#19
2011-01-22 00:47

....................:))))))

#20
Toyotamaffian. Jarl S imon.
2011-01-22 13:56

.....................:))))))

#21
Gottfrid
2011-01-22 22:59

När GM var på ruinens brant så sålde de ju sin andel i Subaru till Toyota och det är ju det ägandeskapet som börjar visa sig nu. Kvaliteten på Toyota och Subaru är ju snarlik så där finns inget att oroa sig för, däremot så rent varumärkes och imagemässigt så är det inte bra att Subaru gör modeller utan boxer och 4wd.

#22
Sven333
2011-01-29 01:55

Frågan är om inte många europeer skulle klara sig utmärkt med en dylik, och börjar inse detsamma. Lågt co2, verso-s dvs toyotas version kostar 15000 pund i uk dvs c:a 154000 sek, lägg på lite för dyra sverige - ändå billig. Utrymmen likt vw golf, säkert skyhög kvalitet o driftsäkerhet. Jag tror de har träffat huvudet på spiken med denna modell.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.