Bild
Nästa artikel
Toyota Verso-S – rapport från provkörningen

Toyota Verso-S – rapport från provkörningen

Direktrapport

Lilla familjebussen Toyota Verso-S får snart premiär i Sverige. Tommy Wahlström rapporterar från provkörningen.

Vi Bilägares Tommy Wahlström lämnade ett iskallt Stockholm för Madrid och en provkörning av nya flexbilen Toyota Verso-S.
 
– I morse fick jag ta taxi till flyget eftersom Arlanda Express frusit fast. Nu sitter jag utomhus och det är ungefär 20 grader varmt.
 
Hur skulle du beskriva Toyota Verso-S?
– Toyota Verso-S är en liten MPV som bygger på samma plattform som Yaris. Det betyder en småbil som är lite högre och lite mer praktisk än andra småbilar.

– Två konkurrenter är Kia Venga och Citroën C3 Picasso.

Hur är den att köra?
– Det kanske inte är en bil man kör med på racingbanan, men kanske till racingbanan. Den är trevlig att köra och eftersom det är ett högbygge är den också luftig och ganska rymlig, jag får i alla fall plats i bagageutrymmet.
 
– En version med en steglös CVT-växellåda är miljöbilsklassad, men bara om man väljer en automatlåda, inte manuell.

Vem köper Toyota Verso-S?
– Toyota säger själva att kunderna kan tänkas köra en mellanklassbil i dag och nu vilja byta ner sig en storlek. En intressant sak är att man även pratar om pensionärer i pressmaterialet, alltså inte bara vindsurfingbrädor som det så ofta brukar vara.


Vad kommer den att kosta?
– Det är det jag är lite orolig för, priset i Sverige blir strax under 180 000 kronor. Toyota brukar ju ligga ganska högt i pris men då är också andrahandsvärdet bra. Men det är fortfarande mycket pengar för en liten bil.

Läs hela provkörningen av Toyota Verso-S i Vi Bilägare nummer 4/2011. Tidningen finns i butik från 15 mars.

Diskutera: Vad tycker du om Toyota Verso-S?

Kommentarer

#1
2011-02-23 16:07

Gillar biltypen: Kompakt men ändå väldigt rymlig invändigt, (dock inte så roliga att köra kanske). Ska bli intressant att läsa provkörningen men om prisuppgiften på 180 tkr stämmer så får den tufft att sälja.

C3 Picasso får du för 153 tkr, Vengan nåt liknande. Och ingen diesel?

#2
789
2011-02-23 16:14

Kanske en hyfsad bil men varför så fruktansvärt ful?

#4
789
2011-02-23 17:57

Toyota har inte gjort någon bra eller snygg bil sedan 2002 / 2003 då de lade ned Camryn i sedanutförande. Nuförtiden är Toyota "same same but not different"... Nä, de behöver verkligen byta ut HELA designavdelningen men behålla teknikerna. Toyotan är verkligen genuint ful!

#7
janne me mercan
2011-02-23 18:49

håller med. förr hade toyota själ och var kvalitet. camry 99- var verkligen en skönhet...

#9
2011-02-23 19:14

Av bilderna att döma ok design. (För biltypen vill säga.)
Stora Verson tycker jag bara är en mycket misslyckad variant av Grand Scenic. Hoppas denna är mer funktionell. Den kommer säkert att sälja en del innan miljöbilsgränsen sänks i sommar. Kan ev. tänka mej en själv. Om den har lika bra ljudkomfort som Auris. Men så länge Auris diesel säljs för 180", så kanske Verso-S får svårt att konkurrera.
OBS. Jag ställer mindre krav på en potentiell Toyota, än på andra bilar, pga deras trivsamma och generösa eftermarknad.

#12
2011-02-23 22:50

Att denna kommer att kosta 180 000kr stämmer väl ändå inte Vibilägare!?
Snackade med en Toyota-återförsäljare om just denna modell Verso-s i helgen och dom hade precis fått förhandsinformation om modellen och jag har alldeles för mig att priset skulle starta på 159 000kr vilket ju är en rejäl skillnad i positiv bemärkelse jämfört med 180 000kr som Vibilägare skriver...

#13
Bilteknikern
2011-02-23 23:04

Kan nog bli en succe!

Kia har fortfarande mkt att lära sig, både kvalitetsmässigt och lacksmässigt med sina lacksläpp och snabba rostskador p g a felkontruerad kaross. Tveksamt andrahandsvärde.

Citroen, franska bilar är inte på topp heller än.

#14
Tommy Wahlström, Vi Bilägare
2011-02-23 23:10

Hallå, nu kommer jag från presskonferensen. Och kan meddela att priset för den miljöbilsklassade versionen med CVT-låda och det grundläggande utrustningspaketet, det vill säga den version som Toyota tror kommer att sälja mest i Sverige, blir 177 900 kronor.

#15
Tommy Wahlström, Vi Bilägare
2011-02-23 23:12

Sant är att i prislistan finns en strippad inropare för 157 900 kr men Toyota själva tvivlar på att några sådana bilar kommer att tas hem.

#16
Henry Larsson
2011-02-24 09:05

Är idag ägare till en Avensis Kombi en onödigt stor bil för två personer med ut flugna barn samt pensionärer snart. Jag är verkligen intresserad av en Verso-S. Jag har ägt 6 st Toyota tidigare och åkt mycket problem fritt.

#17
Raphael
2011-02-24 11:40

En miljödiesel C3 Picasso med fullutrustning ligger på 169 900 kr (alltså extra utrustad, ej basutrustad). En Kia Venga eller Hyundai IX35 ligger på samma pengar med motsvarande utrustning. Av dessa är C3 Picasso den bästa bilen - rymligare, skönare och mer praktisk. (den är ju högre byggd). Jag har kört nästan 4 000 mil med min på ett år och den fungerar fin-fint. Inga som helst problem. C3 Picasso byggs i en helt ny fabrik och det är högkvalitativa produkter som kommer ur den. En utmärk och snål vardagsbil. Rymmer två sköna fåtöljer hur lätt som helst och en del annat. Fantastisk rymlig - något som jag har haft mycket glädje av. En fyrkantig box. Perfekt för storinköpet på IKEA.

#18
2011-02-24 12:42

Ja men då kostar den väl också från 157 900kr Vibilägare så brukar ni ju skriva om andra bilar så varför säger man att citat:
"Utgångspriset i Sverige blir strax under 180 000 kronor" när den i själva verket börjar på 157 900kr, det är ju direkt vilseledande!?
Det är ju alltid så att i princip ingen köper inroparen av en bilmodell utan väljer nått utrustningspaket kanske automatlåda och metalliclack m.m men det priset är ju inte utgångspriset!

Även denna Verso-s finns väl med en Miljödiesel enligt vad jag har sett, dock verkar inte den komma till Sverige åtminstonde inte från start vilket jag tycker är dåligt, hoppas Toyota Sverige inser att det finns många som efterfrågar en sån och kommer med den senare.
Har inte Vibilägare någon info om tekniska data, förbrukning och utsläpp hos Verso-s D4-Diesel??

#19
ksoderlund
2011-02-24 13:29

gå in på norska toyota sidan, där har dem broschyr å allting. det är 1,4 liters dieseln som sitter i yarisen å urban som kommer till den. Alla motoralternativ hamnar under 120 gram...

#20
2011-02-24 21:59

Precis som Raphael skriver är C3 Picasso en idealisk bil för de som gillar att handla på Ikea. Jag gillar varken Ikea eller Citroen. De senare gör sönderfallande bilar med kortast tillåtna garanti. Jag hyrde en C3 Picasso diesel 1 vecka förra året. På slät fransk asfalt var den tyst. Och, med tanke på höjden, var den snål. Men när har man användning för en så hög (=törstigare) bil? Som Raphael skriver är den billig. Det som kan förlåta. är att Citroen numera erbjuder förlängd garanti till måttligt pris.
Jag har ägt fyra Cittror. Och det var bara en av dessa som krånglade. Men å andra sidan krånglade just den ständigt.
Summa sumarum: C3 Picasso är en trist bil för trista människor. (Själv är jag ett undantag. Tycker bilen är urtrist, är själv rätt skojig, men kan ändå tänka mej köpa den. Det är mycket bil och utrustning och utrymme och fri skatt och fri parkering för pengarna.)

#21
Börje bilkunnig
2011-02-28 22:59

Oansvarigt både mot era anställda och dess medtrafikanter att låta dem testköra Toyota.

Har ni inte hört om alla olyckor? Häktande gaspedaler, lossnande nackskydd, läckande bränsleledningar, felinställd elektronik som tar förarens uppmärksamhet vid körning osv...

#22
2011-03-01 10:47

Re Mytomanen Börja
Och du ska påstå dig jobba på en Toyotaverkstad..... He, he....

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.