Nästa artikel
Hålet i vägen slog sönder fälgen
Reportage

Hålet i vägen slog sönder fälgen

Publicerad 14 april 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
En lättmetallfälg på Jan Bihlars nästan nya Mercedes E-klass slogs sönder när bilen gick ned i ett stort hål. Vägverket vägrar att ersätta skadan
Jan Bihlars hustru använder familjens bil för att några dagar i veckan pendla från Uppsala till arbetet i Ã-rebro.

Smäll
Tidigt på morgonen den 16 november förra året, körde hon som vanligt riksväg 55 mot Ã-rebro.

I höjd med Ã-rsundsbro, smällde det plötsligt till i bilen.

Smällen var så kraftig att nödöppningen löste ut och alla dörrarna låstes upp.

Normalt låses dörrarna automatiskt av centrallåset när man kör iväg men låsen innehåller en nödfunktion som låser upp vid en olycka för att underlätta för räddningspersonalen att snabbt nå eventuella skadade.

- Min hustru stannade lite längre fram och gick ett varv runt bilen men såg inga skador, berättar Jan Bihlar.

- Vid tillfället var det mörkt och regnade. Hon körde sedan vidare mot Ã-rebro.

Drog snett

En vecka senare kör Jan själv bilen. Han reagerade då på att det i lägre hastigheter, kändes som om asfalten var ojämn och att bilen drog lite snett.

Han åkte till macken för att kontrollera lufttrycket i däcken. Där upptäckte han skadan på vänster framfälg.

- Jag frågade naturligtvis hustrun vad hon hade gjort. Då berättade hon om smällen och att hon förmodligen kört ned i en grop i vägbanan.

Vägsträckan är svårt drabbad av skador trots att den är relativt ny. När Vi Bilägare kör sträckan, ser vi flera djupa hål i beläggningen.

Vägverket har även satt upp en varningsskylt för beläggningsskador.

2 000 kronor
Jan Bihlar köpte en ny fälg för 1 392 kr. Dessutom lät han göra en kontroll av framvagnen. Totalt landade hans kostnader på cirka 2 000 kr.

Han gjorde en skadeanmälan till Vägverket där han begärde ersättning för sina utgifter. Där möttes han emellertid av kalla handen.

Vägverket avvisar Jan Bihlars krav på ersättning med motiveringen att Vägverket inte har något ansvar för skadan.

I sitt svar till Jan skriver Vägverkets jurist, Annelie Björkman Andersson:

"Ersättning kan endast utgå i fall där det kan visas att Vägverket, någon vägverksanställd eller någon entreprenör som Vägverket ansvarar för, vållat skadan genom fel eller försummelse.


Vid tidpunkten för din skada har inte entreprenören haft vetskap om att det funnits ett hål i vägbanan. Några åtgärder för att förhindra din skada har därför inte kunnat vidtas."

Inte  ansvarig
Enligt Vägverket hade entreprenören inspekterat vägsträckan tre dagar innan Jans fru körde ned i gropen.

Eftersom det då inte upptäcktes något hål i beläggningen, kan heller inte Vägverket anses ansvarig för att det senare uppstod en allvarlig beläggningsskada.

- Det finns en utbredd missuppfattning om att Vägverket är skyldigt att ersätta skador på grund av hål i vägbanan, stenskott eller annat, säger Anders Ljungberg, enhetschef vid Juridiska enheten på Vägverket i Borlänge

- Så är inte fallet. Vi bedömer varje enskilt fall utifrån bestämmelserna i skadeståndslagen. Ersättning blir det bara om det går att visa att Vägverket eller en entreprenör som vi har anlitat, har gjort fel.

När det gäller områden med dålig beläggning som ofta blir utsatta för skador, begär inte Vägverket att entreprenören ska hinna ut och laga varje hål.

För att uppfylla sitt ansvar enligt lagen menar Anders Ljungberg att det då är tillräckligt att entreprenören sätter upp varningsskyltar och lagar skadorna så snart man kan.

Håller inte med

Jan Bihlar håller inte alls med om detta resonemang.

- Jag tycker Vägverket borde stå för kostnaderna så att den enskilda bilägaren hålls skadelös. De måste veta att underarbetet är bristfälligt så därför uppstår ständigt nya hål i beläggningen.

- Då borde Vägverket kräva att entreprenören åtgärdar problemet, istället för att vältra över ansvaret på oss bilister.

Jan Bihlar har begärt att Vägverket omprövar sitt beslut men utan resultat. Vägverkets beslut går heller inte att överklaga.

- Myndigheten har ett arrogant sätt och visar prov på storebrorsmentalitet. Man hänvisar svepande till lagtexter hit och lagtexter dit.

- Syftet är att man som lekman snabbt ska ge upp. Sen säger de att om man inte är nöjd, får man stämma dom.

Tänker du stämma Vägverket?

- Jag tror att det är väldigt svårt att ge sig på storebror. De kommer med sina jurister som sitter där och läser lagtexter och imponerar på rätten.

- Då har man inte mycket att komma med som lekman. I slutändan blir det man själv som får betala rättegångskostnaderna. I praktiken är vi rättslösa.

Anders Ljungberg håller inte med om att privatpersoner skulle vara rättslösa men han medger att det är väldigt få fall som slutar med att Vägverket stäms inför civil domstol.

- Det är ovanligt men visst förekommer det att folk får ersättning. Men då krävs att man kan bevisa att det funnits en brist i vår handläggning, säger han.

Diskutera: Vad tycker du om Vägverkets agerande? Vad borde  Jan Bihlar göra?

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-04-14 11:32
Jägaren (ej verifierad)

Vägverkets entreprenör skulle alltså tre dagar före olyckan ha inspekterat sträckan utan att hitta något hål. Här finns en rad märkligheter:
1) Entreprenören missade helt enkelt hålet?
2) Entreprenören såg hålet men gav helt enkelt fan i det.
3) Hålet kan ha varit fyllt med vatten, vilket gjorde det svårare att upptäcka det - även om det fanns där i all sin prakt.
Sen kan man ju undra följande: Om hålet tre dagar efter inspektionen var så stort att en hel fälg blir skrot måste det ha varit stort redan vid inspektionen. Det finns inte på kartan att ett litet, obetydligt hål på tre dagar förvandlas till ett hål stort som ett par, tre fotbollar - eller ännu större, för den delen.
Och bara en sån sak som att Vägverkets beslut inte går att överklaga. Vad för rättsordning är detta? Fy fan, säger jag bara.

#2 • Uppdaterat: 2010-04-14 12:26
Rudolf (ej verifierad)

Lågprofildäck är helt olämpligt på våra dåliga vägar.

#3 • Uppdaterat: 2010-04-14 13:05
mctar (ej verifierad)

Inte ens ballongdäck kan göra de mellansvenska vägarna bättre. Vägverket borde införa en granskningsnämd/överprövning som försäkringsbolagen har.

#4 • Uppdaterat: 2010-04-14 13:20
Rudolf (ej verifierad)

Inget däck gör vägarna bätttre men att köra på lågprofildäck är att leva som loppan, på hoppet.

#5 • Uppdaterat: 2010-04-14 13:52
Jarl (ej verifierad)

Kvinnor bakom ratten bör undvikas...

#6 • Uppdaterat: 2010-04-14 17:33
Jägaren (ej verifierad)

JARL: Alltså, vad är ditt problem?

#7 • Uppdaterat: 2010-04-14 19:15
Micke (ej verifierad)

Beklagligt att värket inte ersätter och tråkigt även om de skulle ersätta då det ju innebär att en massa tid måste ödslas på verkstadsbesök.
Själv brukar jag felanmäla vägar til vägverket på tfn 0771 119 119 eller till kommunen - det håller en sysselsatt i köerna på väg till jobbet! Oftast har de reparerat inom en vecka.
Hål under snö/vatten går dock inte att upptäcka och visst kör man ner i hål ibland när man inte hinner styra undan. Kanske värt att kolla fälgarna nu när man byter till odubbat?

#8 • Uppdaterat: 2010-04-14 19:18
Emme (ej verifierad)

Jarl: Även barn likaså ..

#9 • Uppdaterat: 2010-04-14 19:29
Patrik...2 (ej verifierad)

Att man är skyldig att anpassa hastigheten efter väglaget gäller väl inte bara i halka, sen tror jag att det skulle vara så viktigt med lågprofil och alu fälgar om hon valt bil själv

#a • Uppdaterat: 2010-04-14 20:26
Henkan (ej verifierad)

En del kommentarer är ju bara såå korkade.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.