Bild
Nästa artikel

Lastbilar och bussar kör för fort

Nyheter

Sex av tio lastbilsförare följer inte hastighetsbegränsningarna på 50-vägar. Vägverket tycker att det är märkligt att landets yrkeschaufförer fortsätter att köra för fort.

Vägverket har nu genomfört sin årliga hastighetsmätning av bussar och lastbilar.

Resultatet är entydigt - många yrkesförare fortsätter att köra för fort.

På 50-vägar går det fort
De största överträdelserna sker på vägar med en hastighetsbegränsning på 50 km/h.

På 50-vägar kör 60 procent av lastbilsförarna och 43 procent av bussförarna för fort.

- Det finns mycket kvar att göra när det gäller hastighetsefterlevnaden, konstaterar Vägverkets generaldirektör Lena Erixon.

- Det handlar om att förändra attityder hos företagsledningen och individer vilket tar tid.

Sänkt hastighet på 70-vägar

När det gäller 90-sträckor, där lastbilar med släp endast får köra 80 km/h, är problemen fortsatt stora.

Endast fyra av tio lastbilsförare håller hastighetsbegränsningen.

Däremot kan en positiv utveckling urskiljas på landets 70-vägar. Där har medelhastigheten sänkts med 1 km/h.

"Lite märkligt"
Minskningen har inneburit att koldioxidutsläppet minskat med 8 695 ton och företagen har sparat 31 miljoner kronor i bränsleutgifter.

Vägverkets generaldirektör Lena Erixon tycker att det är märkligt att inte fler yrkeschaufförer håller hastigheten.

- Jag tycker det är lite märkligt att man inte vill tjäna pengar till företaget genom mindre bränsleförbrukning, det handlar om stora summor årligen, säger hon.

Stora besparingar
Om alla yrkesförare skulle hålla rätt hastighet skulle, enligt Vägverket, 20 liv räddas per år och ungefär 200 000 ton koldioxid sparas.

Dessutom skulle företagen spara över en miljard kronor per år i bränslekostnader och mindre slitage på fordon.

Diskutera: Hur upplever du att lastbilar och bussar håller hastigheten?
FAKTA:

* Vägverket har mellan 2006 och 2009 mätt hastigheten hos yrkestrafikens lastbilar och bussar.

* Årets mätning genomfördes i oktober 2009, då observerades 5 300 fordon.

* Mätningarna är gjord på ungefär 100 platser i Sverige.

* Mätningsplatserna är valda så att mätpersonerna kan utföra uppdraget säkert och att de varit dolda.

* Platserna för mätningarna har varit plana och inte i direkt anslutning till en ändring av hastighetsgräns.

* Mätningarna har inte gjorts i närheten av korsningar eller trafikljus.

Taggar: Nyheter
Lastbilar och bussar kör för fort

Kommentarer

#1
Karin
2010-01-14 11:44

Vägverket tycks alltd tro att det är mycket märkligt att deras underliga hastighetsgränser inte följs. Kan det bero på en bristande verklighetsförankring hos vägverket? Är det kanske så att 50 inte alltid är den lämpliga hastigheten? Det kanske rentav är så att man kan dö (vilket strider mot nollvisionen)?
Tänka sig, man kan rädda 20 liv genom att stoppa en hel näringsgren i Sverige! Vad är väl 200000 jobb att sätta mot 20 liv? Ingen dör ju om trafiken upphör eller?
Jag

#1
Tommy
2010-01-14 11:52

Jag tycker att yrkeschaufförer är urusla i dagens trafik .Ju större de är ju mer rätt att köra som de vill tycks det vara
För att inte tala om de som kör bussar dom borde lära sig köra bättre de har ju en massa liv på sitt samvete
Och varför skall inte lasbilar och bussar ha vinterdäck det är ju de som ställer till det på vintervägar

#1
leifer
2010-01-14 13:13

Är ju läskigt när dom kör fort när det är halt. Hastighetsgränserna är enormt träiga, samma gränser när det är bra sikt och torr vägbana som när det är mörkt och halt. Var är logiken i det? Yrkestrafiken kör ju alltid max tillåtna. Leveranser ska hållas, tidtabeller ska följas.

#1
DAvid
2010-01-14 13:17

Kan det bero på tidspressen???

#1
classe
2010-01-14 13:28

Ja så många kilon som skall stoppas! Där jag bor så skiter man rent ut sagt i 50 skylten! SRV kör som idioter för dom skall tömma tanken eller sopcontainern Barn skall över gatan till bussar! Få stopp på en lastbil innan ungen sitter som ett kylarmärke det är inte lätt. Men även SL's inhyrda busschaffisar kör som idioter, hackigt och ryckigt! När ta ur dom ur trafiken och sätt dom på skolbänken igen!

#1
Lägerleffe
2010-01-14 13:52

De allra flesta kör slappt och slarvigt. Håller varken avstånd eller hastighetsgränser. Samtliga har anammat regeln "störst går först".
Dags att omprogrammera mjukvaran i huvudet vid nästa service. Och går inte det blir det AF som gäller. Arbetsförmedlingen.

#1
Ann Buckley
2010-01-14 14:21

Fattar inte hur yrkeschaufförer kan vara så nonchalanta med sina egna och andras liv.De kör slarvigt och vräker sig fram på vägarna med sina mordmaskiner utan någon som helst hänsyn till andra trafikanter.
Det gäller såväl 70 som 50 väg ibland även 30.
Det finns aldrig någon polis som ser något ,märkligt när jag en gång körde för fort registrerade kameran direkt och det blev 2000kr i böter.I tunneln Årstalänken ligger de och hetsar i baken på en fastän man håller 70 som ju är hastighetsgräns. Var finns kamerorna?Är det olika regler som gäller för olika fordon eller?

#1
Kalle
2010-01-14 15:46

Tänk på att hastighetsmätarna i tunga fordon med färdskrivare visar exakt hastighet. Mätaren i eran personbil visar inte exakt hastighet, därför kanske du tror att lastbilarna alltid kör för snabbt..

#1
BosseM
2010-01-14 16:59

Jag har GPS osm jag hoppas visar rätt hastighet, och jag ligger därför ofta på högsta tillåtna hastighet när jag kör, använder farthållare och kompenserar för hastighetsmätarens felvisning. Visst får jag lite nu och då bussar och lastbilar som ligger och pressar på bakifrån, men merpaten av dem som kör om är mindre bilar, vanligast s.k. stadsjeepar och småföretagarpickuper. Majoriteten av dem som kör om i vanliga personbilar kör numera Audi. För tio år sedan var det mest BMW och Mersor och på 80-talet SAAB Turbo.

#1
Emme
2010-01-14 17:31

Karin, vägverket och verklighet går inte ihop som det tycks ..

#1
Roy
2010-01-14 18:05

Vem är förvånad över att förare, av vilket slag de vara må, kör för fort?
Det är mer förvånande att det fortfarande, efter alla dessa år med allt mer ökad kunskap och statistik, finns rökare.
Vad jag vill ha sagt är: Information tycks aldrig hjälpa...

#1
Uno
2010-01-14 19:28

Jasså,lastbilar kör för fort!!???.Det konstiga är att vi blir omkörda av stressade "svensson"hela tiden på de mest vansinniga ställen.De kastar in sin bil framför oss innan de ens har hunnit föbi och tar hela våran bromssträcka.Är det då konstigt blir kollitioner.I Stockholm ska de också ligga i fel fil så länge det går innan de ska svänga av vid nästa avfart."Blinkers"vet de inte vad det är,utan byter fil hur som helst.Dessutom så är det inbyggd "glädjemätare"i personbilarna,medans hastigheten i lastbilar visar rätt hastighet.(Analoga eller digitala färdskrivare) Generaldirektören borde istället ägna sig åt att få bort alla "idioter"i trafiken och se till att salta våra glashala vägar så sjunker nog olyckstalet.Undrar vad som skulle hända om det var lika halt på kontorsgolvet som det är på våra vägar...Då blev det nog fort åtgärdat.P.S.En chaufför som tvingas sitta och halka 8 timmar om dagen.

#1
Volvo RWD
2010-01-14 19:46

Uno: Det saltas redan mycket på vägarna idag (på tok för mycket), kör du inte med vinterdäck kanske du borde skaffa det, dom flesta lastbilar kör nämligen inte med det under vintern. Det saknas respekt för väglaget idag tycker jag, man bryr sig inte om att det är 10 minus ute för vägen är ju saltad, de e lugnt man kan köra som vanligt?

#1
Lasse
2010-01-14 20:21

Kan bara hålla med om att allt för många(inte alla) lastbilar kör som de ägde vägen,. Har vid flera tillfällen när man kört med bil och släp, farthållaren inställd + 5% moms. Somliga ska skrämmas genom att köra upp så nära att man blir rädd. Tolkar det som att flytta dej här kommer jag och flyttar du dej inte så kör jag över dig. Jag försöker praktisera att göra mot andra som du vill att de ska göra mot dig och kör åt sidan om det är riskfritt, för så vill jag att andra ska göra mot mig om jag har brått någon gång. Det är ju alla de otrevligheterna som främst fastnar i minnet och inte när man är vänlig mot varandra i trafiken.

#1
Fredrick
2010-01-14 22:30

Haha märkligt att det inte följs?? det va det roligaste jag hört på hela dagen. vilken verkligen lever dom i? sitter inne och trycker på sina kontor! vad vet dom? verkligheten är att om dom följs så hinner du inte med.. vilket blir.. trafikledning undrar vad som tar sån tid. chefen klagar på att man är seg och börjar ett samtal med .... på min tid.... bla bla bla bla bla.... och alla kunder ringer och skriker för att man är sen och gnäller hur dålig man är för man inte va där för en kvart sen som "dom har betalat för" Parkeringsvakter är efter en direkt när du ska lossa något för att du inte står på en lastzon.. närmsta är 400m bort på andra siden korsning.. polisen jagar en bara man har en lampa trasig för att uppnå målen. (har dom sagt själva) och efter en sån här härlig dag som du har jobbat över 2 timmar på så ska man läsa tidningen när man kommer hem att vägverket gnäller på dig också.. och tycker det är märkligt. hahahaha vilket skämt asså.

#1
Bosse
2010-01-14 23:02

Här kommmer ett busenkelt knep för åkeriägare som sparar både miljö och pengar: lämna in och få lastbilen spärrad på max 80 km/h.

#1
JJ
2010-01-14 23:12

Vem bryr sig om dessa patetiska skyltar!

#1
Stickan46
2010-01-14 23:25

Godmorgon Vägverket. Har ni inte förän nu inset det alla vet lastbil i koferten eller en Turist buss som måste komma i tid till färjan eller en yngling som skall visa sig i Trafiken att han hinner mellan A och B på kortast tid.

#1
Prestigevargen
2010-01-15 13:32

Inte bara lastbilar kör för fort, ALLA gör det förutom bromsklotsarna (som alltid ligger 10 -15km under gällande skyltning och orsakar långa livsfarliga köer efter sig). Det otäcka med last- bilarna är att de ofta kör på hala hårdfrusna sommardäck, trots att de inte har bättre väggrepp än en personbil, samt att de saknar tvillinghjul på framaxeln med tanke vad som händer vid en punktering med tung last, spec. på v-fram. Hur kan sådant få pågå decennium efter decennium utan att någon reagerar. Olyckorna är ovanliga säger någon, ja men tänk på vilken förbättring av säkerheten detta skulle innebära, speciellt närd et gäller styrsäkerheten. En annan irriterande faktor i trafiken är att användningen av blinkers nästan upphört vid h-sväng och filbyten, för att inte tala om rondellkörningen.

#1
Tore
2010-01-16 17:13

Karin - varför är du så säker att du vet bättre än VV vilka hastighetsgränser som ska sättas... Ett av problemen är just att så många har alltför stor tilltro till sin egna förträfflighet när det gäller att avgöra vilken hastighet som lämpar sig på olika ställen, trots att man naturligtvis för det mesta inte har en aning om vilka sakskäl som finns för en viss hastighetsgräns på en viss sträcka.. Följden blir det resonemang som JJ tycks föra..;"Vem bryr sig"...
Att inte respektera hastighetsbegränsningarna innebär alltid att man bidrar till en spretigare trafikrytm och större risker. Att så många dessutom struntar just i 50 visar bara på den sjuka inställningen. Just dessa bil och yrkesförare bär ansvaret för det stora antalet fartgupp, fartkameror och andra farthinder som väghållaren tvingas sätta upp.
Kom ihåg att farten ALLTID har betydelse. Allt annat är kvalificerat skitsnack! Det finns självklart en massa andra misstag man kan göra i trafiken, men hastigheten kommer alltid att vara den faktor som mest påverkar utgången av ett begånget misstag och vilka konsekvenserna blir. Och kom ihåg -det misstaget kan DU göra själv också...

#1
Kjell-Åke
2010-01-16 19:38

Att köra för fort kan vilken idiot som helst göra, oavsett vilken trafikantgrupp de tillhör, att köra med förstånd är inte allom givet.

#2
Thomas Carlson
2010-12-09 17:40

Det är inte hastigheten som alltid är avgörande utan hur man hanterar fordonet i övrigt och om man tar hänsyn.

Riksväg 61, utanför Charlottenberg, 9 december 2010, ca 13.20:

Två bilar framför mig gör SRE034, registrerad på Terje Fuglseth, Åmotfors, en vansinnig vänstersväng med både mötande trafik och kö efter sig. Jag och den framför mig har inga problem att bromsa men bakom ligger en Saab som är ända upp i arslet på mig innan han får stopp och bakom honom måste ARE955, registrerad på Ulf Ahlkvists Åkeri, Markaryd, ut i mötande körfält för att inte klämma ihop Saaben mellan min buss och sin tradare.

Hur kan en yrkeschaufför inte ta mer hänsyn än så? Han borde ha tillräckligt mycket i trafiken för att inse att människor gör sådana svängar utan att tänka på konsekvenserna. Dessvärre är det alltför ofta man ser lastbilar som körs på ett fullständigt vettlöst sätt. Någon skyllde på att chaufförerna är pressade av tid och kostnader, men det ska ta mig tusan inte gå ut över mig. Jag struntar fullkomligt i om de kör ihjäl sig själva - ju fler cowbys som försvinner från vägarna, desto bättre - men jag vill inte sitta emellan och få en släng av skiten.

/Thomas Carlson
Arvika

#3
2016-04-29 11:39

Sluta klanka på yrkeschaufförerna dom är proffs och kan använda blinkers t.o.m. dom har ingen fevisning på sina instrument därför kör dom 85 95 105 km enl personbilsmätarna

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.