Bild
Nästa artikel

"Stenarna kan komma från kommunala vägar"

Nyheter

Allt fler bilägare som drabbats av stenskott hör av sig med klagomål till Vägverket. Men Vägverket menar att det kan vara kommunerna som använder stenkross.

Även Vägverket har under senare år upplevt hur allt fler bilägare hör av sig med klagomål, efter att de drabbats av lack och glasskador efter stenskott.

- Det kan i och för sig också bero på att Vägverket på senare år blivit mer tillgängligt via internet, säger Björn Eklund, chef för enheten drift och underhåll.

- Men visst är det här en fråga som vi tittar på och vi skärper hela tiden kraven i våra upphandlingar på hur halkbekämpning ska utföras.

Vägverket utför ingen halkbekämpning i egen regi.

Istället köper man in arbetet från entreprenörer som får betalt för att ansvara för vinterväghållningen enligt ett regelverk som Vägverket ställt upp.

 "Skruvar regelverket"
Det svenska statliga vägnätet är uppdelat i 123 driftområden där väghållningen vanligen upphandlas på treårskontrakt med möjlighet till ytterligare tre års option.

Man ändrar inte gärna kravspecifikationen under gällande kontraktstid utan det sker istället när det blir dags för en ny upphandling.

- Vid i princip varje upphandling skruvar vi åt regelverket, säger Björn Eklund.

- Men eftersom affärerna inte skett samtidigt, har det medfört att vi inte riktigt har samma bestämmelser över hela landet.

Salt och saltlösning
I år upphandlar Vägverket ett 20-tal driftområden där halkbekämpning ingår med start hösten 2010.

Enligt Vägverkets krav för de allra mest trafikerade vägarna, vägklass 1-3 på vägverksspråk, ska halkbekämpning ske med salt och saltlösning.


För de mindre trafikerade vägnätet, vägklass 4-5, ska halkan bekämpas med sand eller stenfraktioner med upp till sex millimeters stenstorlek.

- Så små stenar bör inte orsaka några stora problem med stenskott, säger Björn Eklund, särskilt inte på de lågtrafikerade vägarna.

Att man överhuvudtaget använder krossad sten istället för sand beror på flera faktorer. Dels flyger sand lätt bort och då försvinner naturligtvis den friktionshöjande effekten.

Extra skatt
Det har också införts en extra skatt på morängrus, vilket gör stenkrossen attraktivare för entreprenörerna.

- Vi har fortfarande en mycket liten del krossat material för halkbekämpning men det kommer nog att öka i framtiden, berättar Björn Eklund. Det är idag svårt för entreprenörer att få tillstånd av länsstyrelsen att öppna nya grustäkter.

När det är riktigt kallt fungerar inte saltet. Då måste också de större vägarna sandas. I dessa fall används stenmjöl med högst fyra millimeters stenstorlek. Med dessa regler borde inte stenskott vara något problem.

Ny erfarenhet
Att stenskott trots allt inträffar, kan enligt Björn Eklund bero på flera faktorer. Det kan handla om att entreprenören använt fel material och hällt ut grövre stenkross än vad som varit meningen.

Vägverket gör stickprovskontroller men hinner naturligtvis inte undersöka varje gruslass.

- Min uppfattning är att vi ofta får klagomål på sträckor där det kommunala vägnätet ansluter till de statliga vägarna vi har ansvar för.

- Det skulle kunna bero på att kommunerna använder kross i större utsträckning eller med större fraktioner som sedan dras med ut på de större vägarna.

"Inte troligt"
Björn Eklund får emellertid mothugg från kommunerna.

- Våra huvudgator och bussgator saltas, säger Lena Rasmusson, projektledare för Drift & Underhåll vid Täby kommun.

- På lokalgator samt gång och cykelvägar används sandningskross med fraktioner upp till 8 mm.

Enligt Lena Rasmusson är det här den typ av stenkross som de flesta kommuner använder sig av vid halkbekämpning.

- Det är inte troligt att den här sandningskrossen kan orsaka sönderskurna däck, säger hon.

Kim Silfverbergs erfarenhet av däck som skadats av stenfraktioner, är
däremot ny för Björn Eklund.

- Ibland kan det komma upp grövre fraktioner på vägytan när en grusväg isrivs med väghyvel men fortfarande är det näst intill osannolikt att det skulle medföra att däcken blir sönderskurna.

- Vid vägarbeten sommartid har vi ibland problem med däck som går sönder men då är fraktionerna runt 50 millimeter.

Diskutera: Hur du drabbats av svåra stenskott i vinter?
Taggar: Nyheter
"Stenarna kan komma från kommunala vägar"

Kommentarer

#1
Johnny
2010-03-25 11:56

Jag har fått uppfattningen att störst risk för stenskott är på accelerationssträckor som leder ut på vägar med högre hastighet, typ motorvägspåfarter.
Kan bara spekulera i orsaken, men jag tror att det beror på att däcken har "samlat upp" småstenar som skickas iväg då bilen accelerar.
Så vill du ha stenskott rekomenderar jag att ligga nära den framförvarande bilen på en motorvägspåfart.
Sedan är jag frågande till om det verkligen är sandningskross med stenar upp till 0,8 mm som används på gång och cykelvägar.
Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att fraktionen som används heter 0-8 (nollåtta), vilket är stenkross från 8mm ner till 0mm.

#1
Tommy Wahlström, Vi Bilägare
2010-03-25 12:01

@Johnny: Du har alldes rätt! Det är upp till 8 mm som gäller.

#1
D
2010-03-26 00:59

Jag är trött på att dom blandar grus och salt. Bättre att hålla sig till enbart salt och jobba mer med att skotta vägarna fria från snö. Men om de nu absolut måste använda grus så måste kommunerna se till att även sopa upp det med jämna mellanrum och inte vänta till våren. Här i skåne har snön varit borta i flera veckor men det är först nu som de sopar upp gruset längs med vägarna. Det fullkomligt sprätter grus på lacken när man är ute och kör. Grusade trottoaren är också jävligt när man drar med sig gruset in i huset och repar upp parkettgolven. Neh usch för grus! Det måste väl finnas nåt bättre att använda?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.