Nästa artikel
Bilåret 2013 del 3: Årets flipp, eller?
Årskrönika

Bilåret 2013 del 3: Årets flipp, eller?

Publicerad 31 december 2013
Vi Bilägares Calle Carlquist minns bilåret som gått. I dagens avsnitt: Årets vinterdäck, Årets färg och många fler utmärkelser.

Missa inte del 1 av Calle Carlquists årskrönika, klicka här!

Missa inte del 2 av Calle Carlquists årskrönika, klicka här!

Årets avdrag:
Transportstyrelsen införde i september nya regler som innebar att typgodkända personbilar och lätta lastbilar som utrustas med typgodkänd kopplingsanordning i fortsättningen inte behöver granskas vid en registreringsbesiktning. De nya reglerna gällde inte husbilar.

Årets färg 2014:
Vi höjer vårt ultrakänsliga trendfinger inför nästa år och säger inte vit, inte svart, inte grå, inte silver – utan grön. Så ska karossen vara 2014 eftersom det symboliserar både framåtanda och ansvar. I ärlighetens namn var det färgtillverkaren BASF som tittade i kristallkulan, eller i sina beställningslistor, för oss andra återstår att vänta och se men kom ihåg var ni läste det först.

Årets flipp, eller:
Tesla S
. Elbil lika elegant som en Jaguar, som låter lika mycket som ett bibliotek, som går som ett skott – riktigt länge, dessutom – och som fick jordens högsta krocksäkerhetsbetyg någonsin genom alla tider, ever. All världens motorskribenter höjde Tesla till skyarna, åtskilliga tusen hittade snabbt köpare i USA och Norge, där man minsann vet hur elbilar ska bidragsfinansieras upp över öronen. Tre bilar fattade på oklara grunder dock eld och nu kan amerikanska myndigheter komma att undersöka Tesla i heta stolen.

Årets vinterdäck:
Ska vara dubbat. Eller också inte. Som alltid.

Årets 50-åringar:
Bilarna som fick flint och försvann – eller förnyad fart och fortsatt framgång. Det finns alltid ett skäl att fira, till exempel de här.

Porsche 911: Presentation överflödig, firades till femtioårsdagen med specialmodell som tillverkades i 1 963 exemplar. Inga prispengar till den som listar ut varför det blev just detta antal. Fyrahundra hästar under huven, 1 155 000 kronor på prislappen. Det var mindre förr, både i format och pris!

Mercedes-Benz 230 SL: Från de fräckt formade föregångarna 300 SL ”Måsvingen” och 300 SL Roadster var steget till denna skenbart enkla design (signerad Paul Bracq) långt. Men med sin lilla sexa på 150 hk var W113 riktigt ettrig och linjeföringen blev klassisk över en natt. Hardtopens speciella svank gav genast upphov till ett smeknamn du säkert har koll på – eller hur?

Ford Mustang: Stilsäker galoppör som betydde för bilindustrin ungefär vad popen gjorde för musiken. Sportiga linjer, enkla komponenter, ett varierat motorutbud och så mängder av tuffa options – svårare var det inte att skapa en pyramidal succé vars like världen hittills ännu inte skådat. Inom kort har vi ännu en ny generation ponnybilar bland oss.

Mercedes-Benz 600: Lyxbilarnas lyxbil, hatten av för den majestätiska modell alla efterföljande riktigt svindyra Mercedesmodeller måst mäta sig mot – men inte kunnat. Det byggdes 2 677 exemplar från augusti 1963 till maj 1981 och inte två av dem var likadana. Sedanmodellen (bilden) byggdes i 2 190 exemplar, Landaulette med sufflett längst bak i 59, Pullman Limousine (den långa) i 428 exemplar, varav 124 försågs med tre dörrar på varje sida. Fyrtiofyra av bilarna var pansarklädda. Det krävdes 50 arbetsdagar för att få ihop en ”standardmodell”, 54 för en Pullman, 91 för en Landaulette och hela 98 arbetsdagar för en pansarbil. Värdelöst vetande när du står vid bardisken: Bilar med luftkonditionering (det hade inte alla) hade också friskluft upp ur golvet, ledd genom ett system tillverkat av koppar.

Gott nytt bilår 2014 önskar redaktionen på Vi Bilägare!

Diskutera: Vilka är årets höjd- och lågpunkter i bilvärlden?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-12-31 11:14
Hackenbush

Finns bara en grön färg jag gillar och det är Mercedes mörkgröna Metallic lack annars tycker jag grön färg är en pina.
Blå, röd och vit är nog de färger jag gillar bäst

#2 • Uppdaterat: 2013-12-31 12:52
Hackenbush

Jag glömde att tacka för alla intressanta artiklar och bilder som vi fått här under året och ett
Gott nytt år till alla på redaktionen förstås.

Gott nytt år till alla er andra med som kommenterat, tjatat och kallat varann både det ena och andra men visst har vi haft roligt med och läst många intressanta inlägg (förutom romanerna som man bara skummar igenom).
Låt oss vara vänliga på årets sista dag och skriva snälla saker här och avsluta året med en skål.
Skål på er alla kålsupare.

#3 • Uppdaterat: 2013-12-31 13:05
Raphael

Min Xsara var grönt, den hette Bora-Bora och det passade bilen och mitt humör, men skulle jag göra om valet idag hade jag nog valt trollslände-metallic. Namnet är ju så vackert... och det står då för en olivgrön något mörkare nyans än Bora Bora. Men för min moder så gäller en Ford Mustang i Nordic Green! (ja den färgen fanns på 60-talet!). Grönt är skönt...

#4 • Uppdaterat: 2013-12-31 13:57
saabnisse

Jag håller med dig Raphael, "Grönt är skönt" och jag har alltid tyckt att den vackraste färgkombination som finns är himmelsblått / klargrönt.
Jag hade en gång en Saab 9000 -92 metallicgrön, det var det år Sverige var värd för EM-fotbollen.
Den färgen fanns bara det året (Saab var leverantör av EM-bilarna).

Sedan måste jag givetvis hålla med Hackenbush i hans kommentar och även jag tycker det har varit ett intressant och givande år.

Jag önskar er alla ett mycket Gott Nytt År och jag skulle vilja att alla kunde ställa upp på några enkla nyårslöften:
1. Hålla rätt avstånd till framförvarande.
(Tänk på vad Jes skrev att han retar sig på de som kör för nära framför!) :-D
2. Hastigheten (där är jag själv en syndare som jag fått betala för!), men jag menar att anpassa hastigheten efter förhållanden, inte enbart efter skyltar!
3. Vara lite snällare, inte enbart i trafiken, utan även här i kommentarsfälten, vi kan väl komma överens om att sluta med personangrepp och påhopp.
Och hålla oss till vad tråden handlar om, övrigt går ju utmärkt att behandla på forumet.

Ursäkta om jag låter som någon gammaldags gymnasielektor, men jag lovar att försöka hålla detta. (Men förmodligen bryter jag mot 2an, men bara när det gäller skyltarnas förslag).

#5 • Uppdaterat: 2013-12-31 16:09
z65

Min förra Saab 9-5 kombi hade en snygg ljusgrön metallic som hette nånting med silver i namnet, gillade den verkligen. Min nuvarande Honda Civic är en Woodland green pearl, en slags mökgrönblå metallic som jag tyvker är en riktigt sober färg, så jag gillar grönt jag!

#6 • Uppdaterat: 2014-01-01 11:29
Peter i Sydney

Jag har ägt tre gröna bilar i mitt liv.
Datsun 160J SSS 1974, mörkgrön metallic
Opel Ascona GLE 1984, ljusgrön metallic
Toyota Camry Tourer V6 (kombi) 2000, ljusgrön metallic

Datsun 160J är helt klart den vackraste bil jag ägt. Svepande coupé linjer och den mörkgröna färgen passade precis.
Opel Ascona var den sista bil jag haft som inte hade servostyrning och första bil med biltelefon NMT 450.
Toyota Camry V6 är den tystaste bil jag någonsin kört eller ägt. 3 liters V6 motorn gick kattmjukt och nästan inget vägljud.

#7 • Uppdaterat: 2014-01-02 12:11
kim j

Hade en snygg Opel Omega MV6 Old English Racing Green Metallic på tal om gröna bilar, åker numera i en Opel Zafira M/13 OPC Line med en del riktigt bra säkerhets system som bland annat håller rätt avstånd till framför varande bil,Men vad händer, jo alla tycker det är en alldeles tillräckligt stor lucka för att pressa sig in i och som min bil i och för sig automatiskt anpassar sig till men det är minst sagt dj-ligt jobbigt att alla skiter totalt i säkra avstånd, vad tror du saabnisse Ett storstads problem eller.......

#8 • Uppdaterat: 2014-01-03 08:29
Claes T (ej verifierad)

Snygg Omega??? Hahaha!

#9 • Uppdaterat: 2014-01-03 08:43
Leif Kavander

Än så länge har jag inte haft nytta av min dubbade vinterdäck, trist på sätt och vis.

#a • Uppdaterat: 2014-01-03 10:25
saabnisse

Ja kim j, det är främst ett storstadsproblem, en följd av den stressade miljö som många, ofta omedvetet, befinner sig i.
Sedan finns det några, och de behöver inte vara knutna till storstäder, som lider av komplex. Det är nog dessa som är farligast, de ska till varje pris köra om, komma först och tillåter sig ytterst ogärna att bli omkörda.
De brukar inte hålla på så länge, men ställer ofta till en hel del tråkigheter under tiden.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.